Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
Aachenau West door Wim Vink
14 September 2025, 22:53:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Robkop
14 September 2025, 22:32:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
14 September 2025, 21:14:43
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
14 September 2025, 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
14 September 2025, 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
14 September 2025, 15:48:07
  

Auteur Topic: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N  (gelezen 4903 keer)

RobVille

  • Gast
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Gepost op: 02 April 2023, 21:17:44 »
Hallo,

Ook deze keer zijn we in de VS en wel in California in een gebied gelegen tussen de San Joaquin Valley en de Mojave Desert. Tehachapi is onder de trainspotters bekend vanwege The Loop. Deze spoorverbinding wordt sinds 1996 geëxploiteerd door de Union Pacific Railroad, een fusie tussen de Union Pacific en de Southern Pacific. BNSF mag deze lijn gebruiken op basis van juridische afspraken. Passagierstreinen zul je op deze lijn niet aantreffen.

Dit thema wil ik proberen om te zetten in een modelbaan. Het is niet de bedoeling om deze situatie exact na te bouwen in model maar eerder te gebruiken als een impressie. In plaats van de helix wordt de aanloop naar de top nu gerealiseerd door een lange stijging in het landschap. Bij de bouw zal het landschap weer een dominerende rol vervullen. De tunnels en bruggen zullen in dit landschap ingebouwd worden. Het zal een rondlopende modulebaan worden, gebouwd in schaal N met een lengte van 550 cm en een breedte van 140 cm. Het sporenplan zal niet ingewikkeld worden, een enkelvoudige hoofdlijn met een aantal plekken waar treinen elkaar kunnen inhalen. De nadruk zal dan ook komen te liggen op het rijden van lange goederentreinen met multitractie.

Impressies -->





..... voorlopige schets.


iTrain.

Nog maar eens op Youtube gaan zoeken naar stalen, spoorwegbruggen. Soms zie je op foto's dat de houten bielzen worden vervangen door stalen balken met daartussen stalen platen. Niet alleen bruggen maar op sommige trace's worden veranderingen doorgevoerd, de houten bielzen worden vervangen door betonnen onderliggers. Kortom, we veroorloven ons weer een dichterlijke vrijheid en gaan de rails inbedden in stalen profielen.


Bron: Stock Photo | Colourbox.

Voorlopig maar eens begonnen met het bouwen van bruggen, veel bruggen.



















Rob
« Laatst bewerkt op: 03 April 2023, 21:14:36 door RobVille »

RobVille

  • Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #1 Gepost op: 22 April 2023, 15:38:55 »
Nog wat foto's van het vormen van het landschap.







Rob

RobVille

  • Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2023, 22:43:47 »
We gaan vrolijk verder met de bouw. Het landschap krijgt steeds meer vorm.























Rob

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
    • YouTube
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #3 Gepost op: 10 June 2023, 01:05:28 »
Ziet er goed uit!

Zie ik goed dat je Wyoming UP/BNSF in H0 uitbeeldt met de andere modulebaan en California UP/BNSF in N met deze?
Als dat zo is, vanwaar de verschillende schalen in twee vergelijkbare thema's? (Ik kan me overigen wel voorstellen dat de lange treinen e.d. in N wel makkelijker zijn.)

RobVille

  • Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #4 Gepost op: 10 June 2023, 09:52:07 »
Klopt inderdaad. Spoor N geeft mij de mogelijkheid om met langere treinen in multitractie te rijden. Ik kan dan de trein in zijn hele lengte in het landschap volgen. Deze mogelijkheid biedt de modelbaan in H0 niet.


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4438
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #5 Gepost op: 10 June 2023, 10:00:17 »
Mooi!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
    • YouTube
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #6 Gepost op: 10 June 2023, 10:39:52 »
Leuke keuze! Ik ben benieuwd naar de resultaten in beide schalen.

RobVille

  • Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2023, 10:41:51 »
Begonnen met het vastleggen van de rails. Als startpunt de overgang tussen de modulebakken genomen. Aan de lassen van de rails heb ik de stroomdraden van te voren gesoldeerd. Ook al de isolaties voor de blokken zijn aangebracht. Zoals gewoonlijk lukt bij mij nooit iets de eerste keer. De buitenste boog lag natuurlijk weer te dicht op de binnenste. Met de locomotief en de "double-stack" net zo lang gereden om de ligging van het ballastbed te bepalen. Toen heb ik voor de bogen verkanting toegepast door onder de buitenste rand van de bielzen een uiterst dunne strip te lijmen. De rails zijn met boekbinderslijm op de stroken gelijmd.






https://www.youtube.com/watch?v=akFpl3wSqtA

https://www.youtube.com/watch?v=BbcenZfcp8k

https://www.youtube.com/watch?v=2FhuJ9d1EAg

Rob
« Laatst bewerkt op: 10 July 2023, 10:50:32 door RobVille »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26240
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #8 Gepost op: 10 July 2023, 16:31:52 »
Leuke filmpjes Rob  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

RobVille

  • Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #9 Gepost op: 16 July 2023, 12:30:47 »
Dank je.

Nu begonnen met het ballasten. Lijmen komt later. Voorlopig nog even een aantal proefopstellingen en handmatig rijden. Kijken of de wagons soepel rollen over de rails.











Rob

RobVille

  • Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2023, 11:11:50 »
..... oh ja, ik heb nog een fotoboek collage gemaakt waarin ik globaal de bouw tot nu, toe laat zien.

https://www.youtube.com/watch?v=Y1xMFkO5jZA

Rob

Rody v. G.

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
    • YouTube
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2023, 16:00:11 »
Mooi hoor!  (y)

Waarschijnlijk heb je dit allang goed bekeken, maar heb je ook met bv. auto racks of passagier wagens (als je die hebt) op zowel het binnenste als buitenste spoor getest? Die zullen een stuk meer naar binnen komen en uitsteken ten opzichte van de hoppers/locs.

RobVille

  • Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2023, 19:32:36 »
Eerlijk gezegd, ja ..... Wel heb ik naast deze hoppers en kolenwagens ook een set Kato N Gunderson MAXI-IV Well Car gekocht. Zelf dacht ik dat dit de langste wagens zijn. Ik ben niet van plan met passagierstreinen te rijden. De hartafstand tussen beide sporen is 25 mm. Wat ook niet echt helpt is, dat vaak de lengte van de wagons niet wordt aangegeven. Kortom, wordt nog spannend, meer tussenruimte heb ik niet.

Rob
« Laatst bewerkt op: 17 July 2023, 22:51:05 door RobVille »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26757
    • Pagina van klaas
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #13 Gepost op: 17 July 2023, 20:59:18 »
25 mm hartafstand tussen de sporen komt overeen met 4 meter in het grootbedrijf. In Europa is dat een veelgebruikte waarde. Maar voor Amerikaanse begrippen is het wat weinig.
Je zou de RP-7.2 van de NMRA eens kunnen bestuderen:
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/rp-7.2_curved_track_centers_july_2017.pdf

Die geeft voor recht spoor in schaal N al 27 mm aan, en voor gebogen spoor wordt het meer naarmate de boogstraal kleiner wordt.
Het kost wel wat rekenwerk want alle maten zijn in inches gegeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobVille

  • Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« Reactie #14 Gepost op: 17 July 2023, 22:11:38 »
Het sporenplan is bij mij altijd een zooitje. Ik heb meestal een idee en werk dat ter plekke uit. Het traject komt bij mij na de bouw van het landschap. Het spoor volgt als het ware de contouren van de omgeving. Aanpassingen aan het traject blijven dan ook noodzakelijk. Ook in dit geval. De tunnelingang komt in een boog te liggen en dit werkt dus als een flessenhals. Steeds weer proberen met de flex-rails om een optimale verdeling van beide sporen in de tunnelingang te vinden. Daarbij gebruik de Double-Stack (mijn langste, en hoogste wagon) en een locomotief met Co-Co draaistellen. De gemiddelde lengte van de eenheden is 15 cm. Op die manier is het gelukt om de sporen zo te leggen dat beide treinen elkaar met een tussenruimte van minimaal 5 mm kunnen passeren, evenals de tunnelportalen.



Bij de bouw van mijn modelbaan gebruik code 55 wissels van Atlas. Dit zijn zeer slanke, lange wissels. Wisselstraten aangelegd met deze wissels geven een hartafstand van 25 mm. Visueel geeft dit een mooier beeld dan alles maar om te rekenen vanuit het grootbedrijf. Dezelfde tactiek heb ik toegepast in de modelbaan Court du Bouton. De afstand tussen een personenwagon en de perronkant in het gebogen station met verkanting bedroeg slechts 3 mm. Dubbeldekker wagons passeerden de seinkoppen op 2 mm. Voor mij geeft dit een mooier beeld.

https://www.youtube.com/watch?v=XcsrYG087I4

Als je deze video bekijkt, zie je de locomotief op zeer korte afstand van de perronkant rijden. Het past allemaal net!

Rob