Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€206.00
Per saldo:
€-44.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 23:43:02
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
D_Loc
Vandaag
om 23:12:29
IBII-neo, hoe softwaere updaten
door
saskia
Vandaag
om 23:10:11
Kleur ex USATC wagens bij NS
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:51:53
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:51:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:41:18
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:39:19
7 en 8 september terug naar toen
door
MaraNCS
Vandaag
om 22:29:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MaraNCS
Vandaag
om 22:24:38
PB Models, ICR-rijtuigen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 22:11:25
Langstraatspoorlijn modulebaan
door
Robkop
Vandaag
om 22:09:18
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 22:01:49
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010
door
Bert_Apd
Vandaag
om 21:55:25
Frans loodsje et cetera
door
Noordernet
Vandaag
om 21:50:55
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train
door
Thom
Vandaag
om 21:40:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 21:35:43
Haandrecht zolderdam H0
door
gdh
Vandaag
om 21:30:55
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 21:12:13
Mijn verzameling
door
Niels B
Vandaag
om 21:02:21
Welke kwastjes zijn nou niet ruk?
door
p-kokkie
Vandaag
om 20:36:29
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:32:26
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet.
door
Stootjuk
Vandaag
om 20:28:07
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 19:01:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
ex-DR V100
Vandaag
om 18:53:12
Overstap naar HTM?
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 18:15:18
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
Vandaag
om 17:24:50
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder
door
AlbertG
Vandaag
om 17:00:49
Marklin/Trix koploper
door
DutchModelRailroads
Vandaag
om 16:29:37
Minol, een micro baantje in TT
door
aad52
Vandaag
om 15:23:42
Welke pers.wagens achter de SBB/ Ae 3/61
door
Gerard
Vandaag
om 15:20:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N (gelezen 4134 keer)
RobVille
Gast
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Gepost op:
02 April 2023, 21:17:44 »
Hallo,
Ook deze keer zijn we in de VS en wel in California in een gebied gelegen tussen de San Joaquin Valley en de Mojave Desert. Tehachapi is onder de trainspotters bekend vanwege The Loop. Deze spoorverbinding wordt sinds 1996 geëxploiteerd door de Union Pacific Railroad, een fusie tussen de Union Pacific en de Southern Pacific. BNSF mag deze lijn gebruiken op basis van juridische afspraken. Passagierstreinen zul je op deze lijn niet aantreffen.
Dit thema wil ik proberen om te zetten in een modelbaan. Het is niet de bedoeling om deze situatie exact na te bouwen in model maar eerder te gebruiken als een impressie. In plaats van de helix wordt de aanloop naar de top nu gerealiseerd door een lange stijging in het landschap. Bij de bouw zal het landschap weer een dominerende rol vervullen. De tunnels en bruggen zullen in dit landschap ingebouwd worden. Het zal een rondlopende modulebaan worden, gebouwd in schaal N met een lengte van 550 cm en een breedte van 140 cm. Het sporenplan zal niet ingewikkeld worden, een enkelvoudige hoofdlijn met een aantal plekken waar treinen elkaar kunnen inhalen. De nadruk zal dan ook komen te liggen op het rijden van lange goederentreinen met multitractie.
Impressies -->
..... voorlopige schets.
iTrain.
Nog maar eens op Youtube gaan zoeken naar stalen, spoorwegbruggen. Soms zie je op foto's dat de houten bielzen worden vervangen door stalen balken met daartussen stalen platen. Niet alleen bruggen maar op sommige trace's worden veranderingen doorgevoerd, de houten bielzen worden vervangen door betonnen onderliggers. Kortom, we veroorloven ons weer een dichterlijke vrijheid en gaan de rails inbedden in stalen profielen.
Bron: Stock Photo | Colourbox.
Voorlopig maar eens begonnen met het bouwen van bruggen, veel bruggen.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2023, 21:14:36 door RobVille
»
Gelogd
RobVille
Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #1 Gepost op:
22 April 2023, 15:38:55 »
Nog wat foto's van het vormen van het landschap.
Rob
Gelogd
RobVille
Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #2 Gepost op:
09 June 2023, 22:43:47 »
We gaan vrolijk verder met de bouw. Het landschap krijgt steeds meer vorm.
Rob
Gelogd
Rody v. G.
Offline
Berichten: 614
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #3 Gepost op:
10 June 2023, 01:05:28 »
Ziet er goed uit!
Zie ik goed dat je Wyoming UP/BNSF in H0 uitbeeldt met de andere modulebaan en California UP/BNSF in N met deze?
Als dat zo is, vanwaar de verschillende schalen in twee vergelijkbare thema's? (Ik kan me overigen wel voorstellen dat de lange treinen e.d. in N wel makkelijker zijn.)
Gelogd
m.v.g. Rody
YouTube
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
RobVille
Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #4 Gepost op:
10 June 2023, 09:52:07 »
Klopt inderdaad. Spoor N geeft mij de mogelijkheid om met langere treinen in multitractie te rijden. Ik kan dan de trein in zijn hele lengte in het landschap volgen. Deze mogelijkheid biedt de modelbaan in H0 niet.
Gelogd
Dave.......
Online
Berichten: 4045
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #5 Gepost op:
10 June 2023, 10:00:17 »
Mooi!
Gelogd
Met hartelijke groet.
Dave
Rheinburg tijdperk V/VI
Rody v. G.
Offline
Berichten: 614
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #6 Gepost op:
10 June 2023, 10:39:52 »
Leuke keuze! Ik ben benieuwd naar de resultaten in beide schalen.
Gelogd
m.v.g. Rody
YouTube
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
RobVille
Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #7 Gepost op:
10 July 2023, 10:41:51 »
Begonnen met het vastleggen van de rails. Als startpunt de overgang tussen de modulebakken genomen. Aan de lassen van de rails heb ik de stroomdraden van te voren gesoldeerd. Ook al de isolaties voor de blokken zijn aangebracht. Zoals gewoonlijk lukt bij mij nooit iets de eerste keer. De buitenste boog lag natuurlijk weer te dicht op de binnenste. Met de locomotief en de "double-stack" net zo lang gereden om de ligging van het ballastbed te bepalen. Toen heb ik voor de bogen verkanting toegepast door onder de buitenste rand van de bielzen een uiterst dunne strip te lijmen. De rails zijn met boekbinderslijm op de stroken gelijmd.
https://www.youtube.com/watch?v=akFpl3wSqtA
https://www.youtube.com/watch?v=BbcenZfcp8k
https://www.youtube.com/watch?v=2FhuJ9d1EAg
Rob
«
Laatst bewerkt op: 10 July 2023, 10:50:32 door RobVille
»
Gelogd
Wim Vink
Offline
Berichten: 23384
Eens komt het goed.
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #8 Gepost op:
10 July 2023, 16:31:52 »
Leuke filmpjes Rob
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Wim
RobVille
Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #9 Gepost op:
16 July 2023, 12:30:47 »
Dank je.
Nu begonnen met het ballasten. Lijmen komt later. Voorlopig nog even een aantal proefopstellingen en handmatig rijden. Kijken of de wagons soepel rollen over de rails.
Rob
Gelogd
RobVille
Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #10 Gepost op:
17 July 2023, 11:11:50 »
..... oh ja, ik heb nog een fotoboek collage gemaakt waarin ik globaal de bouw tot nu, toe laat zien.
https://www.youtube.com/watch?v=Y1xMFkO5jZA
Rob
Gelogd
Rody v. G.
Offline
Berichten: 614
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #11 Gepost op:
17 July 2023, 16:00:11 »
Mooi hoor!
Waarschijnlijk heb je dit allang goed bekeken, maar heb je ook met bv. auto racks of passagier wagens (als je die hebt) op zowel het binnenste als buitenste spoor getest? Die zullen een stuk meer naar binnen komen en uitsteken ten opzichte van de hoppers/locs.
Gelogd
m.v.g. Rody
YouTube
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
RobVille
Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #12 Gepost op:
17 July 2023, 19:32:36 »
Eerlijk gezegd, ja ..... Wel heb ik naast deze hoppers en kolenwagens ook een set Kato N Gunderson MAXI-IV Well Car gekocht. Zelf dacht ik dat dit de langste wagens zijn. Ik ben niet van plan met passagierstreinen te rijden. De hartafstand tussen beide sporen is 25 mm. Wat ook niet echt helpt is, dat vaak de lengte van de wagons niet wordt aangegeven. Kortom, wordt nog spannend, meer tussenruimte heb ik niet.
Rob
«
Laatst bewerkt op: 17 July 2023, 22:51:05 door RobVille
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25687
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #13 Gepost op:
17 July 2023, 20:59:18 »
25 mm hartafstand tussen de sporen komt overeen met 4 meter in het grootbedrijf. In Europa is dat een veelgebruikte waarde. Maar voor Amerikaanse begrippen is het wat weinig.
Je zou de RP-7.2 van de NMRA eens kunnen bestuderen:
https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/rp-7.2_curved_track_centers_july_2017.pdf
Die geeft voor recht spoor in schaal N al 27 mm aan, en voor gebogen spoor wordt het meer naarmate de boogstraal kleiner wordt.
Het kost wel wat rekenwerk want alle maten zijn in inches gegeven.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RobVille
Gast
Re: Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
«
Reactie #14 Gepost op:
17 July 2023, 22:11:38 »
Het sporenplan is bij mij altijd een zooitje. Ik heb meestal een idee en werk dat ter plekke uit. Het traject komt bij mij na de bouw van het landschap. Het spoor volgt als het ware de contouren van de omgeving. Aanpassingen aan het traject blijven dan ook noodzakelijk. Ook in dit geval. De tunnelingang komt in een boog te liggen en dit werkt dus als een flessenhals. Steeds weer proberen met de flex-rails om een optimale verdeling van beide sporen in de tunnelingang te vinden. Daarbij gebruik de Double-Stack (mijn langste, en hoogste wagon) en een locomotief met Co-Co draaistellen. De gemiddelde lengte van de eenheden is 15 cm. Op die manier is het gelukt om de sporen zo te leggen dat beide treinen elkaar met een tussenruimte van minimaal 5 mm kunnen passeren, evenals de tunnelportalen.
Bij de bouw van mijn modelbaan gebruik code 55 wissels van Atlas. Dit zijn zeer slanke, lange wissels. Wisselstraten aangelegd met deze wissels geven een hartafstand van 25 mm. Visueel geeft dit een mooier beeld dan alles maar om te rekenen vanuit het grootbedrijf. Dezelfde tactiek heb ik toegepast in de modelbaan Court du Bouton. De afstand tussen een personenwagon en de perronkant in het gebogen station met verkanting bedroeg slechts 3 mm. Dubbeldekker wagons passeerden de seinkoppen op 2 mm. Voor mij geeft dit een mooier beeld.
https://www.youtube.com/watch?v=XcsrYG087I4
Als je deze video bekijkt, zie je de locomotief op zeer korte afstand van de perronkant rijden. Het past allemaal net!
Rob
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N