Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?  (gelezen 1839 keer)

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Gepost op: 15 maart 2023, 00:41:55 »
Goedenavond mede forumleden,

Een paar weken geleden begonnen met N spoor, op z'n Engels. Sinds vandaag mijn Minitrix sporenplan compleet gemaakt, maar al eerder wat rondjes op een simpel ovaaltje met dit gloednieuwe 9F locje gereden na aanschaf (ook netjes 30 min vooruit en 30 min achteruit ingereden), ging allemaal prima. Nu ik eindelijk lekker even wat meer spoor had en aan 't rijden was met het tot nu toe aangeschafte materieel kreeg ik uit het niets kort even kortsluiting. Ik dacht eerst dat het in de baan zat ergens (alles ligt nog los), daar kon ik niets ontdekken dus even 2 tellen de centrale weer aan en toen sloeg 'ie weer na een enkele seconde uit. Daarna dacht ik: wat ruik ik? en zag ik rook uit de tender van 't locje. Goddank zit de beveiliging erop en is erger voorkomen. Even de tenderkap eraf gehaald en bij het 1e het beste contact met de baan zie ik op de loc dat 1 van de 4 zwarte blokjes (op de foto rechts op de decoder, geen idee wat dat zijn) meteen  van zwart naar oranje verkleurt, oftewel, ik denk dat ik zomaar uit het niets de decoder heb opgeblazen (?). Vraag is alleen, als dat zo is, hoe zou dat zo uit het niets kunnen? Hij kwam nieuw uit de winkel gekocht al met 6 pin dcc decoder aan boord binnen, zo te zien na het afhalen vd kap netjes geïsoleerd en hij doet het al een paar weken gewoon prima. Besturing van de baan is trouwens de witte Z21.

Is de oplossing puur een nieuwe decoder, of kan er meer aan de hand zijn waar ik geen kaas van heb gegeten?




Raicho

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Shupattsu Shinkou!
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2023, 09:01:07 »
Vervelend dat dit je overkomt. Ik ken Dapol van een doorgaans nette kwaliteit. Dit zou een mogelijk garantiegeval kunnen zijn, dus even naar de winkel wanneer je de loc niet van een particulier heb gekocht. Een goede check lijkt mij dat je de decooder uit de 6-pin stekker haalt en  gaat meten of er geen kortsluitingen in de loc zitten. Pak even de documentatie van een willekeurige 6-pin decoder er bij om te zien welke aansluitingen er liggen. Check vooral op sluitingen tussen de stroomopname en de motoraansturing (rood-zwart = stroomafname, oranje-grijs de motor aansluiting, overige kleuren de verlicting, blauw is de plus van de verlichting). 6-pin decoders zijn erg klein en solderen er aan vraagt om vergroting en speciaal gereedschap. Nieuwe decoder er in is de simpelste oplossing. Vooraf checken op sluitingen in de loc zelf!

Suc6!

Mark V.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2023, 09:03:30 door Raicho »

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2023, 09:09:52 »
ziet er uit als een gelijkrichter diode. Nieuw gekocht lokje = garantie. gewoon terug naar de leverancier, niet verder zelf aan klooien

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2023, 09:57:14 »
Loc in Engeland nieuw bij een winkel gekocht ja, decoder was een Dapol Imperium5. Gister na dit topic gepost te hebben, de loc even analoog getest, was inderdaad puur de decoder. En de oorzaak is denk ik een eigen stomme beginnersfout: de witte Z21 heeft blijkbaar zelf instelbare baanspanning (via de z21 app) tussen 12 en 18 volt. Die stond ingesteld op de max, 18 volt, dat is volgensmij ietwat hoog voor N  :-X, want op de site stond dat de decoder graag liever 12 volt proeft. Denk dus dat ie gewoon te lang piekspanning had en na die aantal rondes dacht poef.

Raicho

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
  • Shupattsu Shinkou!
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2023, 18:43:52 »
De uitgangsspanning van een DCC centrale of booster is wel iets om rekening mee te houden in kleine schalen als N en Z (en H0 smalspoor). De meeste centrales geven rond de 18 Volt of zelfs meer. Veel lage geprijsde centrales hebben geen geregelde of instelbare uitgangsspanning; die is dan afhankelijk van de voeding. Voor N schaal is ergens tussen de 12 en 15 Volt een goede waarde. Dit kun je NIET met een multimeter meten vanwege de blokvorm en hoge frequentie van het DCC signaal.

Grtz,

Mark V.

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2023, 20:52:58 »
beste
als N rijder kan ik je bevestigen dat de meeste decoders niet tegen meer dan 15vold kunnen alhoewel ze beweren van wel.
wat de centrale Z21 wit betreft ik denk niet dat je die software matig naar 15 volt kunt verlagen althans de Z21start niet en de andere witte denk ik ook niet dus zult ge ofwel een andere transfo moeten op de centrale zetten maar let op dat je niet onder de 13vold gaat wand dan heb je problemen met de sound decoders ofwel moet je de stroom verlagen door een stroom regelaar die je tussen de draad van de uitgang van de transfo naar de centrale zet (zo heb ik het opgelost )
MVG
Pascal

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2023, 01:59:24 »
Ik zie inderdaad via o.a. de roco site dat het bij de witte z21 start niet kan via de app, dat is alleen bij de gewone z21. Als ik onderstaand FAQ van Roco lees bij de 3e alinea dan ga ik ervan uit (de adapter die er nu bij zit is 18V DC spanning) dat ik een 14V DC adapter in de z21 start moet hangen om dus die lagere baanspanning te krijgen? Echter bij de DC input stekkeringang van de z21 start staat 18-24 V=. Kan ik dat plan met de 14V DC stekker dan wel uitvoeren? Dat lijkt mij de simpelste optie, maar misschien denk ik te makkelijk (dat heb ik wel vaker... ;D)




Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2023, 07:01:36 »
als N rijder kan ik je bevestigen dat de meeste decoders niet tegen meer dan 15vold kunnen alhoewel ze beweren van wel.
Als N-rijder kan ik dit tegenspreken, de meeste decoders hebben daar geen probleem mee.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2023, 12:34:29 »
Blijkbaar de Dapol decoder wel, dus voor de zekerheid gooi ik de spanning naar beneden. Alleen de vraag is dus hoe... Of dat met die adapter gaat werken. Was eigenlijk niet van plan om nog 'even' een nieuwe dure centrale te gaan kopen...

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2023, 13:41:44 »
Donny!

Je kan een andere voeding kopen met een lagere spanning. Ik kan eens kijken of ik mijn z21 aan de praat krijg met 12V. Ik vermoed niet dat dat een probleem geeft.

Je kan ook diodes aanbrengen tussen de DCC draden van je spoor en de z21 uitgang. Elke diode geeft een verlaging van ca 0.7V dus je zou er wat nodig hebben en het is een beetje omslachtige manier. Het is wel goedkoop omdat dit centenwerk is.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2023, 14:13:19 »
Of je koopt een decoder die wel tegen een hogere baanspanning kan.  :angel:
Gr.
Eric

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #11 Gepost op: 16 maart 2023, 15:02:27 »
Nadeel is dat de ruimte in de tender erg krap is, dus kan alleen dit type decoder in. Maar sowieso, om bij verdere nieuwe aanwinsten (dit was pas de 1e aangeschafte loc) dit probleem te voorkomen kan ik beter zekere voor het onzekere nemen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #12 Gepost op: 16 maart 2023, 15:13:25 »
Dit kun je NIET met een multimeter meten vanwege de blokvorm en hoge frequentie van het DCC signaal.
Het kan wel als je de digitale spanning eerst gelijkricht voordat je die aan de meter aanbiedt.
Zie hier.

Is die decoder van Dapol zelf? En is daar ook een handleiding van beschikbaar?

NS 7742

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #13 Gepost op: 16 maart 2023, 15:40:25 »
Ja het was een decoder van Dapol zelf, dus een nieuwe is sowieso alvast weer onderweg vanuit de UK.

"Dapol Imperium5 6 pin Micro" Dit is het type, als ik handleidingen ga zoeken kom ik niet heel ver, of in ieder geval niet met de informatie die ik zou willen.

En over die baanspanning gesproken, stél dat t zou werken, een AC 230V naar 12 of 14V DC stekker in de z21 start, dan zit je nog met de hoeveelheid ampere, geen idee wat ik daar dan voor sterkte nodig heb. Het lijkt allemaal zo simpel, maar als je van cv's , instellingen van decoders en stroomdingen geen kaas gegeten heb dan voel je je soms heel dom als je dat hier moet vragen. Dan ben ik erg simpel in de zin van ik wilde gewoon een niet al te groot baantje, digitaal met 3 n spoor locs digitaal, zonder sound, maximaal tegelijk laten rijden. En goh wat makkelijk dat ik nog dingen zoals die z21 start besturing had bewaard van vroeger, maar zo simpel is t dus niet...

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4004
Re: N spoor Dapol 9F DCC, decoder opgeblazen?
« Reactie #14 Gepost op: 16 maart 2023, 15:51:27 »
Ik vond een dapol handleiding, maar het stels weinig voor... spanningen worden er niet in vermeld  :-X

Ik zou me om de hoeveelheid ampere me niet zo druk maken in jouw geval. Met een 2A voeding zit je al erg ruim aan de safe side.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)