Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan Bührtal VI door nachbar
Vandaag om 08:23:15
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 06:38:51
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
  

Auteur Topic: NordbahN  (gelezen 994 keer)

HST

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
NordbahN
« Gepost op: 11 maart 2023, 16:56:44 »
Hallo allemaal,

Zoals al aangekondigd in mijn voorstelbericht maak ik jullie (ook hier) graag deelgenoot van mijn N-spoor modelbaan “NordbahN” waar ik sinds 2018 aan werk. Op het N-spoorforum lopen al draadjes over de stations Nordende en Nordheim, hier dan op het Beneluxspoorforum in zijn geheel.

Het concept van de NordbahN is end-to-end en de focus ligt op exploitatie van het goederenverkeer in de tijdperken IV - tot heden. Reizigerstreinen zijn er (natuurlijk!) ook.

De baan is gebouwd in segmenten die langs vier zijden van een kamer (ca. 285 x 300cm) rusten op boekplankdragers. De segmenten bestaan uit een frame van 9 x 120 mm berkenmultiplex, met daarop een 9mm multiplex plaat. Lekker licht dus. Rijden gaat digitaal met de z21 en twee multimausen en elk gewenste telefoon of tablet. Gedeeltelijk automatisch rijden is mogelijk, maar nog niet helemaal klaar. Wissels worden via een trekstangsysteem handmatig bediend.

Ik bouw van Nordende (zo goed als klaar) naar het zuiden en ben nu vooral met de aankleding van Nordheim bezig.

Schematisch baanplan (niet op schaal!) :


Setting

Ergens in het Noord-Duitse land, voorbij de metropool Hamburg, slingert de Nordbahn zich nabij de kustlijn van een langgerekte zeearm. Het is een gebied dat rijk is aan landbouwproducten en industriële bedrijvigheid in de plaatsen die aan het water zijn gelegen. In het transport van en naar het achter speelt het spoor, nog altijd, een aanzienlijke rol. De lange B-wegen zijn onvoldoende toegerust op het toenemende wegverkeer, met het nodige tijdverlies en ergernissen als gevolg. Ondanks de industriële werkgelegenheid in de regio zijn er vele forensen die dagelijks naar de grotere agglomeraties reizen om daar te werken of een opleiding te volgen. Waar vroeger de Nordbahn zo ongeveer de slagader was van de regio vervult zij nu slechts een bijrol in het reizigersverkeer. De industrie daarentegen maakt graag gebruik van de rechtstreekse spoorverbindingen naar de rest van Duitsland en het Europese achterland.

In model bevinden we ons bij de laatste paar kilometers van de Nordbahn. Eindigend in de badplaats Nordende volgen we het spoor terug naar het slechts enkele kilometers verderop gelegen Nordheim. Vanaf daar verdwijnt het spoor, na passage van een naar de zeearm afstromende rivier, naar het achterland dat modelmatig door een zevensporige fiddleyard wordt vertegenwoordigd.

De emplacementen van Nordende en Nordheim zijn vanzelfsprekend van bescheiden omvang. Beide plaatsen hebben slechts twee perronsporen en een beperkt aantal sporen om diverse spooraansluitingen te bedienen. Tijdens de rationalisering zijn emplacementssporen gesaneerd maar zijn de emplacementen wel voorzien van moderne elektronische beveiliging.

In Nordheim takt nog een spoor af naar een industrieel achterland waar ook verlading van water op spoor en vice versa mogelijk is. In model zijn deze sporen opgenomen als ‘übergabegleise’.

Het reizigersverkeer bestaat uit (afhankelijk van de periode) stop/AR/regio-treinen aangevuld met een enkele sneltrein en IC in het weekend/vakantieperiode naar Nordende. Het goederenverkeer wikkelt zich daartussendoor af. Meerdere goederentreinen per dag bedienen de spooraansluitingen en übergabegleise.

Tot slot nog een twee plaatjes voor een eerste indruk hier op dit forum. Tot later!

Groets, Erwin


290 200-5 verlaat Nordende met een korte goederentrein naar Nordheim. Links: Silbermond Konserven


Ludmilla 232 001-8 is net Nordende Hafen gepasseert en maakt nu vaart met de interregio naar het Ruhrgebied (stopt niet in Nordheim!)




Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
    • Mijn Flickr pagina
Re: NordbahN
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2023, 12:25:17 »
Hee, die ken ik van het N spoorforum, leuk baantje!!

Gr Ed!!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8508
    • Midland
Re: NordbahN
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2023, 12:44:31 »
Hoi,

Lijkt me een fraai baan plan.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 260
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: NordbahN
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2023, 17:29:13 »
Ziet er goed uit, kijk al uit naar de volgende foto's dan.

Gr
Stefan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3836
Re: NordbahN
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2023, 07:58:23 »
Mooie plaatjes.

Ik doe niet aan n-spoor, maar thema en uitwerking vind ik top.

Ik ga je hier volgen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

HST

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
NordbahN
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2023, 17:32:53 »
    Dank voor jullie reacties. Vandaag gaan we wat uitgebreider in op 'The end of the line' oftewel Nordende.

    In het begin was er natuurlijk helemaal niets. Alleen een idee ontstaan uit het besef dat het rondrijden van mooie treinen mij niet de voldoening bracht die je bij een hobby verwacht. Ik begon mij te verdiepen in andere cocepten voor een modelbaan en kwam uit op het end-to-end idee, met veel bedrijfsaansluitingen.

    Het sporenplan van Nordende is een adaptie van het plan van Otterbridge:

Een Engelse modelbaan in een heel ander tijdperk dan dat van mij, maar wel met potentieel interessante rangeeropgaven. Na veel schetsen en tekenen evolueerde het plan tot Nordende:

Nordende in schema


Met de bouw van Nordende werd gestart toen ik nog in het bezit was van mijn vorige modelbaan, die al snel na het gereedkomen van het spoorwerk van de hand werd gedaan. In plaats daarvan bouwde ik aan Nordende, de segmenten van de vrije baan en de fiddleyard. De fiddleyard lag tot vorig jaar op de plaats waar nu de segmenten van Nordheim zijn. Maar daarover later meer.

Nordende kent naast twee perronsporen (spoor 1 en 2) de volgende aansluitingen:
  • Spoor 4: Silbermond Konserven: koelwagens, gesloten- en schuifwandwagons voor ontvangst en verzending van levensmiddelen.
  • Spoor 8 en 9: Propaganda Tanklager: allerhande ketelwagons. (Ik neem het niet zo nauw met het voorbeeld ;-))
  • Spoor 7: Lola Ladestrasse: zowel verhoogde als lage laadweg voor diverse afnemers waardoor er o.a. schroot, kalk, rongen en gesloten wagons worden geplaatst en afgehaald.
  • Spoor 6: U96 Spedition: deze kleine transporteur is gelegen aan de kleine haven van Nordende. Hier komen gesloten- schuifwandwagons, rongen wagons en zelfs containerwagons

Goederentreinen komen over het algemeen in gemengde samenstelling aan. Wagons die bij de afnemer staan moeten meestal mee terug genomen worden. Met het reizigersverkeer ertussendoor (omlopen van de lok) en omdat de sporenlayout wel wat weg heeft van een timesaver kan ik mij aardig bezig houden met gepuzzel van al dat treinverkeer.

Nog wat plaatjes:

Overzicht van perronsporen en Propaganda Tanklager


Blikrichting zuid naar de Lola, Silbermond en het traject naar Nordheim.


212 181 rangeert in Nordende
P1140036 by Nordbahn, on Flickr

212 339 plaatst een Interfrigo koelwagon bij Silbermond Konserven


[/list]