Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:27:19
NS 8400 van Werps door Beached
25 June 2024, 23:45:26
Vandaag 50 jaar geleden door Keska
25 June 2024, 23:20:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
25 June 2024, 23:04:44
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
25 June 2024, 22:53:51
Hoe zetten we de treinen weg (opbergen) door hmmglaser
25 June 2024, 22:26:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 June 2024, 22:16:47
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
25 June 2024, 22:16:03
Welke Centrale? door Ronaldk
25 June 2024, 22:06:35
MP1 schakelt niet meer met Z21 switch decoder Roco door Patrick Kortwijk
25 June 2024, 22:03:08
Haandrecht materieel door orientexpress
25 June 2024, 21:38:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
25 June 2024, 21:34:07
Aachenau West door wob
25 June 2024, 21:30:04
22 juni modelspoorbeurs Houten door Ad Cleijsen
25 June 2024, 21:27:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
25 June 2024, 20:43:19
Aansturen ontkoppelaar op K83 via RocRail en Esu ECOS door Peter.v.L
25 June 2024, 19:44:07
La Fabrique des petit reseaux (1:87) door tothebeach
25 June 2024, 19:20:56
Modulebaan.nl algemeen door Hendrik Jan
25 June 2024, 19:01:16
BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
25 June 2024, 18:24:15
Schakeldecoders en mobile station door Ronaldk
25 June 2024, 17:40:35
Digitaliseren Marklin loc door bellejt
25 June 2024, 17:22:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
25 June 2024, 16:54:47
YaMoRC YD7010 door Karst Drenth
25 June 2024, 16:44:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
25 June 2024, 16:32:35
Project Jules meettrein bouwen door Klaas Zondervan
25 June 2024, 16:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 June 2024, 15:08:34
Rijnstraat door Gerco van Beelen
25 June 2024, 15:01:39
Bauarbeiten im gange door Jelmer
25 June 2024, 14:24:06
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
25 June 2024, 12:53:44
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door Tedo
25 June 2024, 12:11:58
  

Auteur Topic: NordbahN  (gelezen 1042 keer)

HST

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
NordbahN
« Gepost op: 11 March 2023, 16:56:44 »
Hallo allemaal,

Zoals al aangekondigd in mijn voorstelbericht maak ik jullie (ook hier) graag deelgenoot van mijn N-spoor modelbaan “NordbahN” waar ik sinds 2018 aan werk. Op het N-spoorforum lopen al draadjes over de stations Nordende en Nordheim, hier dan op het Beneluxspoorforum in zijn geheel.

Het concept van de NordbahN is end-to-end en de focus ligt op exploitatie van het goederenverkeer in de tijdperken IV - tot heden. Reizigerstreinen zijn er (natuurlijk!) ook.

De baan is gebouwd in segmenten die langs vier zijden van een kamer (ca. 285 x 300cm) rusten op boekplankdragers. De segmenten bestaan uit een frame van 9 x 120 mm berkenmultiplex, met daarop een 9mm multiplex plaat. Lekker licht dus. Rijden gaat digitaal met de z21 en twee multimausen en elk gewenste telefoon of tablet. Gedeeltelijk automatisch rijden is mogelijk, maar nog niet helemaal klaar. Wissels worden via een trekstangsysteem handmatig bediend.

Ik bouw van Nordende (zo goed als klaar) naar het zuiden en ben nu vooral met de aankleding van Nordheim bezig.

Schematisch baanplan (niet op schaal!) :


Setting

Ergens in het Noord-Duitse land, voorbij de metropool Hamburg, slingert de Nordbahn zich nabij de kustlijn van een langgerekte zeearm. Het is een gebied dat rijk is aan landbouwproducten en industriële bedrijvigheid in de plaatsen die aan het water zijn gelegen. In het transport van en naar het achter speelt het spoor, nog altijd, een aanzienlijke rol. De lange B-wegen zijn onvoldoende toegerust op het toenemende wegverkeer, met het nodige tijdverlies en ergernissen als gevolg. Ondanks de industriële werkgelegenheid in de regio zijn er vele forensen die dagelijks naar de grotere agglomeraties reizen om daar te werken of een opleiding te volgen. Waar vroeger de Nordbahn zo ongeveer de slagader was van de regio vervult zij nu slechts een bijrol in het reizigersverkeer. De industrie daarentegen maakt graag gebruik van de rechtstreekse spoorverbindingen naar de rest van Duitsland en het Europese achterland.

In model bevinden we ons bij de laatste paar kilometers van de Nordbahn. Eindigend in de badplaats Nordende volgen we het spoor terug naar het slechts enkele kilometers verderop gelegen Nordheim. Vanaf daar verdwijnt het spoor, na passage van een naar de zeearm afstromende rivier, naar het achterland dat modelmatig door een zevensporige fiddleyard wordt vertegenwoordigd.

De emplacementen van Nordende en Nordheim zijn vanzelfsprekend van bescheiden omvang. Beide plaatsen hebben slechts twee perronsporen en een beperkt aantal sporen om diverse spooraansluitingen te bedienen. Tijdens de rationalisering zijn emplacementssporen gesaneerd maar zijn de emplacementen wel voorzien van moderne elektronische beveiliging.

In Nordheim takt nog een spoor af naar een industrieel achterland waar ook verlading van water op spoor en vice versa mogelijk is. In model zijn deze sporen opgenomen als ‘übergabegleise’.

Het reizigersverkeer bestaat uit (afhankelijk van de periode) stop/AR/regio-treinen aangevuld met een enkele sneltrein en IC in het weekend/vakantieperiode naar Nordende. Het goederenverkeer wikkelt zich daartussendoor af. Meerdere goederentreinen per dag bedienen de spooraansluitingen en übergabegleise.

Tot slot nog een twee plaatjes voor een eerste indruk hier op dit forum. Tot later!

Groets, Erwin


290 200-5 verlaat Nordende met een korte goederentrein naar Nordheim. Links: Silbermond Konserven


Ludmilla 232 001-8 is net Nordende Hafen gepasseert en maakt nu vaart met de interregio naar het Ruhrgebied (stopt niet in Nordheim!)




Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3085
    • Mijn Flickr pagina
Re: NordbahN
« Reactie #1 Gepost op: 12 March 2023, 12:25:17 »
Hee, die ken ik van het N spoorforum, leuk baantje!!

Gr Ed!!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8579
    • Midland
Re: NordbahN
« Reactie #2 Gepost op: 12 March 2023, 12:44:31 »
Hoi,

Lijkt me een fraai baan plan.

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 261
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: NordbahN
« Reactie #3 Gepost op: 12 March 2023, 17:29:13 »
Ziet er goed uit, kijk al uit naar de volgende foto's dan.

Gr
Stefan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 4024
Re: NordbahN
« Reactie #4 Gepost op: 13 March 2023, 07:58:23 »
Mooie plaatjes.

Ik doe niet aan n-spoor, maar thema en uitwerking vind ik top.

Ik ga je hier volgen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

HST

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
NordbahN
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2023, 17:32:53 »
    Dank voor jullie reacties. Vandaag gaan we wat uitgebreider in op 'The end of the line' oftewel Nordende.

    In het begin was er natuurlijk helemaal niets. Alleen een idee ontstaan uit het besef dat het rondrijden van mooie treinen mij niet de voldoening bracht die je bij een hobby verwacht. Ik begon mij te verdiepen in andere cocepten voor een modelbaan en kwam uit op het end-to-end idee, met veel bedrijfsaansluitingen.

    Het sporenplan van Nordende is een adaptie van het plan van Otterbridge:

Een Engelse modelbaan in een heel ander tijdperk dan dat van mij, maar wel met potentieel interessante rangeeropgaven. Na veel schetsen en tekenen evolueerde het plan tot Nordende:

Nordende in schema


Met de bouw van Nordende werd gestart toen ik nog in het bezit was van mijn vorige modelbaan, die al snel na het gereedkomen van het spoorwerk van de hand werd gedaan. In plaats daarvan bouwde ik aan Nordende, de segmenten van de vrije baan en de fiddleyard. De fiddleyard lag tot vorig jaar op de plaats waar nu de segmenten van Nordheim zijn. Maar daarover later meer.

Nordende kent naast twee perronsporen (spoor 1 en 2) de volgende aansluitingen:
  • Spoor 4: Silbermond Konserven: koelwagens, gesloten- en schuifwandwagons voor ontvangst en verzending van levensmiddelen.
  • Spoor 8 en 9: Propaganda Tanklager: allerhande ketelwagons. (Ik neem het niet zo nauw met het voorbeeld ;-))
  • Spoor 7: Lola Ladestrasse: zowel verhoogde als lage laadweg voor diverse afnemers waardoor er o.a. schroot, kalk, rongen en gesloten wagons worden geplaatst en afgehaald.
  • Spoor 6: U96 Spedition: deze kleine transporteur is gelegen aan de kleine haven van Nordende. Hier komen gesloten- schuifwandwagons, rongen wagons en zelfs containerwagons

Goederentreinen komen over het algemeen in gemengde samenstelling aan. Wagons die bij de afnemer staan moeten meestal mee terug genomen worden. Met het reizigersverkeer ertussendoor (omlopen van de lok) en omdat de sporenlayout wel wat weg heeft van een timesaver kan ik mij aardig bezig houden met gepuzzel van al dat treinverkeer.

Nog wat plaatjes:

Overzicht van perronsporen en Propaganda Tanklager


Blikrichting zuid naar de Lola, Silbermond en het traject naar Nordheim.


212 181 rangeert in Nordende
P1140036 by Nordbahn, on Flickr

212 339 plaatst een Interfrigo koelwagon bij Silbermond Konserven


[/list]