Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Harryku
Vandaag om 12:51:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:51:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
Vandaag om 12:37:31
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Rick
Vandaag om 12:23:38
Brawa BR 644 Talent repareren door Dave.......
Vandaag om 12:20:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:42
SECR River Class (K Class) door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:09:48
Rosoft s88SD16-n bezetmelder, gevoeligheid i.c.m. vochtige ruimte. door naf125
Vandaag om 12:09:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 12:09:02
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Peter J K
Vandaag om 11:45:54
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 11:31:38
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen door Bas, Dordrecht
Vandaag om 11:30:14
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Henk, of Erwin
Vandaag om 11:22:49
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 10:45:22
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door ruudns
Vandaag om 10:25:20
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Mitchell
Vandaag om 10:08:11
Marklin/Trix koploper door Arjan6511
Vandaag om 09:59:26
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 09:42:59
EifelBurgenBahn door tothebeach
Vandaag om 09:05:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Bert55
Vandaag om 08:31:32
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 07:53:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 september 2023, 23:24:06
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
28 september 2023, 23:12:38
Les Billards du Vivarais door Edsko Hekman
28 september 2023, 22:41:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
28 september 2023, 22:34:13
Piets Pieck Plein door Peter Kleton
28 september 2023, 21:55:41
Mec regelsysteem handleiding door Treinenwilhelm1962
28 september 2023, 21:49:49
Nederland in Z door Mitchell
28 september 2023, 21:49:07
28 en 29 oktober Modelspoordagen Venlo door Spoorrelais
28 september 2023, 19:53:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Smalspoorfan
28 september 2023, 19:50:46
  

Auteur Topic: NordbahN  (gelezen 867 keer)

HST

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
NordbahN
« Gepost op: 11 maart 2023, 16:56:44 »
Hallo allemaal,

Zoals al aangekondigd in mijn voorstelbericht maak ik jullie (ook hier) graag deelgenoot van mijn N-spoor modelbaan “NordbahN” waar ik sinds 2018 aan werk. Op het N-spoorforum lopen al draadjes over de stations Nordende en Nordheim, hier dan op het Beneluxspoorforum in zijn geheel.

Het concept van de NordbahN is end-to-end en de focus ligt op exploitatie van het goederenverkeer in de tijdperken IV - tot heden. Reizigerstreinen zijn er (natuurlijk!) ook.

De baan is gebouwd in segmenten die langs vier zijden van een kamer (ca. 285 x 300cm) rusten op boekplankdragers. De segmenten bestaan uit een frame van 9 x 120 mm berkenmultiplex, met daarop een 9mm multiplex plaat. Lekker licht dus. Rijden gaat digitaal met de z21 en twee multimausen en elk gewenste telefoon of tablet. Gedeeltelijk automatisch rijden is mogelijk, maar nog niet helemaal klaar. Wissels worden via een trekstangsysteem handmatig bediend.

Ik bouw van Nordende (zo goed als klaar) naar het zuiden en ben nu vooral met de aankleding van Nordheim bezig.

Schematisch baanplan (niet op schaal!) :


Setting

Ergens in het Noord-Duitse land, voorbij de metropool Hamburg, slingert de Nordbahn zich nabij de kustlijn van een langgerekte zeearm. Het is een gebied dat rijk is aan landbouwproducten en industriële bedrijvigheid in de plaatsen die aan het water zijn gelegen. In het transport van en naar het achter speelt het spoor, nog altijd, een aanzienlijke rol. De lange B-wegen zijn onvoldoende toegerust op het toenemende wegverkeer, met het nodige tijdverlies en ergernissen als gevolg. Ondanks de industriële werkgelegenheid in de regio zijn er vele forensen die dagelijks naar de grotere agglomeraties reizen om daar te werken of een opleiding te volgen. Waar vroeger de Nordbahn zo ongeveer de slagader was van de regio vervult zij nu slechts een bijrol in het reizigersverkeer. De industrie daarentegen maakt graag gebruik van de rechtstreekse spoorverbindingen naar de rest van Duitsland en het Europese achterland.

In model bevinden we ons bij de laatste paar kilometers van de Nordbahn. Eindigend in de badplaats Nordende volgen we het spoor terug naar het slechts enkele kilometers verderop gelegen Nordheim. Vanaf daar verdwijnt het spoor, na passage van een naar de zeearm afstromende rivier, naar het achterland dat modelmatig door een zevensporige fiddleyard wordt vertegenwoordigd.

De emplacementen van Nordende en Nordheim zijn vanzelfsprekend van bescheiden omvang. Beide plaatsen hebben slechts twee perronsporen en een beperkt aantal sporen om diverse spooraansluitingen te bedienen. Tijdens de rationalisering zijn emplacementssporen gesaneerd maar zijn de emplacementen wel voorzien van moderne elektronische beveiliging.

In Nordheim takt nog een spoor af naar een industrieel achterland waar ook verlading van water op spoor en vice versa mogelijk is. In model zijn deze sporen opgenomen als ‘übergabegleise’.

Het reizigersverkeer bestaat uit (afhankelijk van de periode) stop/AR/regio-treinen aangevuld met een enkele sneltrein en IC in het weekend/vakantieperiode naar Nordende. Het goederenverkeer wikkelt zich daartussendoor af. Meerdere goederentreinen per dag bedienen de spooraansluitingen en übergabegleise.

Tot slot nog een twee plaatjes voor een eerste indruk hier op dit forum. Tot later!

Groets, Erwin


290 200-5 verlaat Nordende met een korte goederentrein naar Nordheim. Links: Silbermond Konserven


Ludmilla 232 001-8 is net Nordende Hafen gepasseert en maakt nu vaart met de interregio naar het Ruhrgebied (stopt niet in Nordheim!)




Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3080
    • Mijn Flickr pagina
Re: NordbahN
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2023, 12:25:17 »
Hee, die ken ik van het N spoorforum, leuk baantje!!

Gr Ed!!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8251
    • Midland
Re: NordbahN
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2023, 12:44:31 »
Hoi,

Lijkt me een fraai baan plan.

Gr. Koen.
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: NordbahN
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2023, 17:29:13 »
Ziet er goed uit, kijk al uit naar de volgende foto's dan.

Gr
Stefan

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3360
Re: NordbahN
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2023, 07:58:23 »
Mooie plaatjes.

Ik doe niet aan n-spoor, maar thema en uitwerking vind ik top.

Ik ga je hier volgen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

HST

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
NordbahN
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2023, 17:32:53 »
    Dank voor jullie reacties. Vandaag gaan we wat uitgebreider in op 'The end of the line' oftewel Nordende.

    In het begin was er natuurlijk helemaal niets. Alleen een idee ontstaan uit het besef dat het rondrijden van mooie treinen mij niet de voldoening bracht die je bij een hobby verwacht. Ik begon mij te verdiepen in andere cocepten voor een modelbaan en kwam uit op het end-to-end idee, met veel bedrijfsaansluitingen.

    Het sporenplan van Nordende is een adaptie van het plan van Otterbridge:

Een Engelse modelbaan in een heel ander tijdperk dan dat van mij, maar wel met potentieel interessante rangeeropgaven. Na veel schetsen en tekenen evolueerde het plan tot Nordende:

Nordende in schema


Met de bouw van Nordende werd gestart toen ik nog in het bezit was van mijn vorige modelbaan, die al snel na het gereedkomen van het spoorwerk van de hand werd gedaan. In plaats daarvan bouwde ik aan Nordende, de segmenten van de vrije baan en de fiddleyard. De fiddleyard lag tot vorig jaar op de plaats waar nu de segmenten van Nordheim zijn. Maar daarover later meer.

Nordende kent naast twee perronsporen (spoor 1 en 2) de volgende aansluitingen:
  • Spoor 4: Silbermond Konserven: koelwagens, gesloten- en schuifwandwagons voor ontvangst en verzending van levensmiddelen.
  • Spoor 8 en 9: Propaganda Tanklager: allerhande ketelwagons. (Ik neem het niet zo nauw met het voorbeeld ;-))
  • Spoor 7: Lola Ladestrasse: zowel verhoogde als lage laadweg voor diverse afnemers waardoor er o.a. schroot, kalk, rongen en gesloten wagons worden geplaatst en afgehaald.
  • Spoor 6: U96 Spedition: deze kleine transporteur is gelegen aan de kleine haven van Nordende. Hier komen gesloten- schuifwandwagons, rongen wagons en zelfs containerwagons

Goederentreinen komen over het algemeen in gemengde samenstelling aan. Wagons die bij de afnemer staan moeten meestal mee terug genomen worden. Met het reizigersverkeer ertussendoor (omlopen van de lok) en omdat de sporenlayout wel wat weg heeft van een timesaver kan ik mij aardig bezig houden met gepuzzel van al dat treinverkeer.

Nog wat plaatjes:

Overzicht van perronsporen en Propaganda Tanklager


Blikrichting zuid naar de Lola, Silbermond en het traject naar Nordheim.


212 181 rangeert in Nordende
P1140036 by Nordbahn, on Flickr

212 339 plaatst een Interfrigo koelwagon bij Silbermond Konserven


[/list]