Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
MiWuLa
door
Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren?
door
prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI
door
MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart
door
Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc
door
hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS
door
FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0
door
saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2
door
Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken
door
Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp
door
FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch
door
Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack
door
tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
21 August 2025, 14:17:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
NordbahN
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NordbahN (gelezen 1333 keer)
HST
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
NordbahN
«
Gepost op:
11 March 2023, 16:56:44 »
Hallo allemaal,
Zoals al aangekondigd in mijn voorstelbericht maak ik jullie (ook hier) graag deelgenoot van mijn N-spoor modelbaan “NordbahN” waar ik sinds 2018 aan werk. Op het N-spoorforum lopen al draadjes over de stations Nordende en Nordheim, hier dan op het Beneluxspoorforum in zijn geheel.
Het concept van de NordbahN is end-to-end en de focus ligt op exploitatie van het goederenverkeer in de tijdperken IV - tot heden. Reizigerstreinen zijn er (natuurlijk!) ook.
De baan is gebouwd in segmenten die langs vier zijden van een kamer (ca. 285 x 300cm) rusten op boekplankdragers. De segmenten bestaan uit een frame van 9 x 120 mm berkenmultiplex, met daarop een 9mm multiplex plaat. Lekker licht dus. Rijden gaat digitaal met de z21 en twee multimausen en elk gewenste telefoon of tablet. Gedeeltelijk automatisch rijden is mogelijk, maar nog niet helemaal klaar. Wissels worden via een trekstangsysteem handmatig bediend.
Ik bouw van Nordende (zo goed als klaar) naar het zuiden en ben nu vooral met de aankleding van Nordheim bezig.
Schematisch baanplan (niet op schaal!) :
Setting
Ergens in het Noord-Duitse land, voorbij de metropool Hamburg, slingert de Nordbahn zich nabij de kustlijn van een langgerekte zeearm. Het is een gebied dat rijk is aan landbouwproducten en industriële bedrijvigheid in de plaatsen die aan het water zijn gelegen. In het transport van en naar het achter speelt het spoor, nog altijd, een aanzienlijke rol. De lange B-wegen zijn onvoldoende toegerust op het toenemende wegverkeer, met het nodige tijdverlies en ergernissen als gevolg. Ondanks de industriële werkgelegenheid in de regio zijn er vele forensen die dagelijks naar de grotere agglomeraties reizen om daar te werken of een opleiding te volgen. Waar vroeger de Nordbahn zo ongeveer de slagader was van de regio vervult zij nu slechts een bijrol in het reizigersverkeer. De industrie daarentegen maakt graag gebruik van de rechtstreekse spoorverbindingen naar de rest van Duitsland en het Europese achterland.
In model bevinden we ons bij de laatste paar kilometers van de Nordbahn. Eindigend in de badplaats Nordende volgen we het spoor terug naar het slechts enkele kilometers verderop gelegen Nordheim. Vanaf daar verdwijnt het spoor, na passage van een naar de zeearm afstromende rivier, naar het achterland dat modelmatig door een zevensporige fiddleyard wordt vertegenwoordigd.
De emplacementen van Nordende en Nordheim zijn vanzelfsprekend van bescheiden omvang. Beide plaatsen hebben slechts twee perronsporen en een beperkt aantal sporen om diverse spooraansluitingen te bedienen. Tijdens de rationalisering zijn emplacementssporen gesaneerd maar zijn de emplacementen wel voorzien van moderne elektronische beveiliging.
In Nordheim takt nog een spoor af naar een industrieel achterland waar ook verlading van water op spoor en vice versa mogelijk is. In model zijn deze sporen opgenomen als ‘übergabegleise’.
Het reizigersverkeer bestaat uit (afhankelijk van de periode) stop/AR/regio-treinen aangevuld met een enkele sneltrein en IC in het weekend/vakantieperiode naar Nordende. Het goederenverkeer wikkelt zich daartussendoor af. Meerdere goederentreinen per dag bedienen de spooraansluitingen en übergabegleise.
Tot slot nog een twee plaatjes voor een eerste indruk hier op dit forum. Tot later!
Groets, Erwin
290 200-5 verlaat Nordende met een korte goederentrein naar Nordheim. Links: Silbermond Konserven
Ludmilla 232 001-8 is net Nordende Hafen gepasseert en maakt nu vaart met de interregio naar het Ruhrgebied (stopt niet in Nordheim!)
Gelogd
Groets, Erwin
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106543.0
Edde
N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
Offline
Berichten: 3094
Re: NordbahN
«
Reactie #1 Gepost op:
12 March 2023, 12:25:17 »
Hee, die ken ik van het N spoorforum, leuk baantje!!
Gr Ed!!
Gelogd
Vroeger in Breitendorf
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31504.msg481053#msg481053
Wagenhalle Breitendorferstraße
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60677.msg3221492161#msg3221492161
NS264
Offline
Berichten: 8974
Het leven op de weg.
Re: NordbahN
«
Reactie #2 Gepost op:
12 March 2023, 12:44:31 »
Hoi,
Lijkt me een fraai baan plan.
Gr. Koen.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
SteeF_NS92
Stefan Akerboom
Offline
Berichten: 263
N-spoorder van Nederlands materieel
Re: NordbahN
«
Reactie #3 Gepost op:
12 March 2023, 17:29:13 »
Ziet er goed uit, kijk al uit naar de volgende foto's dan.
Gr
Stefan
Gelogd
OUD: N-project Eijssen, NL III/VI -->
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57650.msg3221441145.html#msg3221441145
Jelmer
Offline
Berichten: 5253
Re: NordbahN
«
Reactie #4 Gepost op:
13 March 2023, 07:58:23 »
Mooie plaatjes.
Ik doe niet aan n-spoor, maar thema en uitwerking vind ik top.
Ik ga je hier volgen.
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
HST
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 8
NordbahN
«
Reactie #5 Gepost op:
01 April 2023, 17:32:53 »
Dank voor jullie reacties. Vandaag gaan we wat uitgebreider in op 'The end of the line' oftewel Nordende.
In het begin was er natuurlijk helemaal niets. Alleen een idee ontstaan uit het besef dat het rondrijden van mooie treinen mij niet de voldoening bracht die je bij een hobby verwacht. Ik begon mij te verdiepen in andere cocepten voor een modelbaan en kwam uit op het end-to-end idee, met veel bedrijfsaansluitingen.
Het sporenplan van Nordende is een adaptie van het plan van Otterbridge:
Een Engelse modelbaan in een heel ander tijdperk dan dat van mij, maar wel met potentieel interessante rangeeropgaven. Na veel schetsen en tekenen evolueerde het plan tot Nordende:
Nordende in schema
Met de bouw van Nordende werd gestart toen ik nog in het bezit was van mijn vorige modelbaan, die al snel na het gereedkomen van het spoorwerk van de hand werd gedaan. In plaats daarvan bouwde ik aan Nordende, de segmenten van de vrije baan en de fiddleyard. De fiddleyard lag tot vorig jaar op de plaats waar nu de segmenten van Nordheim zijn. Maar daarover later meer.
Nordende kent naast twee perronsporen (spoor 1 en 2) de volgende aansluitingen:
Spoor 4: Silbermond Konserven: koelwagens, gesloten- en schuifwandwagons voor ontvangst en verzending van levensmiddelen.
Spoor 8 en 9: Propaganda Tanklager: allerhande ketelwagons. (Ik neem het niet zo nauw met het voorbeeld ;-))
Spoor 7: Lola Ladestrasse: zowel verhoogde als lage laadweg voor diverse afnemers waardoor er o.a. schroot, kalk, rongen en gesloten wagons worden geplaatst en afgehaald.
Spoor 6: U96 Spedition: deze kleine transporteur is gelegen aan de kleine haven van Nordende. Hier komen gesloten- schuifwandwagons, rongen wagons en zelfs containerwagons
Goederentreinen komen over het algemeen in gemengde samenstelling aan. Wagons die bij de afnemer staan moeten meestal mee terug genomen worden. Met het reizigersverkeer ertussendoor (omlopen van de lok) en omdat de sporenlayout wel wat weg heeft van een timesaver kan ik mij aardig bezig houden met gepuzzel van al dat treinverkeer.
Nog wat plaatjes:
Overzicht van perronsporen en Propaganda Tanklager
Blikrichting zuid naar de Lola, Silbermond en het traject naar Nordheim.
212 181 rangeert in Nordende
P1140036
by
Nordbahn
, on Flickr
212 339 plaatst een Interfrigo koelwagon bij Silbermond Konserven
[/list]
Gelogd
Groets, Erwin
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106543.0
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
NordbahN