Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation  (gelezen 5769 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Gepost op: 11 maart 2023, 11:14:06 »
Nu de onderbouw klaar is ben ik begonnen met het maken van een baanplan voor het schaduwstation.
(linkje naar onderbouw: https://1op160.nl/overzichtsfotos-onderbouw-is-klaar/)


(520 x 80 cm)

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie tips hebben.
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien... laat het dan zeker even weten.
Met elkaar zie je meer dan alleen.

Er zijn nog een aantal dingen waarvan ik niet zeker weet of dit wel kan. Zo heb ik overal 27 mm hard op hard afstand tussen de sporen aangehouden. Ook in de klimspiraal. En in de wisselstraten heb ik op een aantal plekken 2 wissels direct achter elkaar. (of 2 naast elkaar). Past dit wel en heb ik genoeg ruimte voor de wisselaandrijvingen? Ik wil gebruik gaan maken van Peco Code 55.

Ik heb ook een bericht hierover op mijn website gezet: https://1op160.nl/baanplan-voor-schaduwstation/
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2023, 17:34:56 »
Misschien iets om over na te denken.

Doe een klimspiraal de andere kant op laten draaien, dan kun je op de bovenplaat de rails wat diagonaal leggen.
Dat oogt wat vriendelijker als alles aan de voorkant.

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2023, 18:34:56 »
En dan nog een tipje.

Code 55 is een super rail materiaal en de nieuwste soort wissels is een stuk vriendelijker dan de oude, maar daar wil ik het niet over hebben.

Je gaat draaien op een bak van 80 cm. Om aan elke kant wat ruimte te houden wordt je draaicirkel ong. 70 cm.   Voor de flex is dat wat krap.  Naja niet krap maar helaas zijn de flexen te kort voor een volledige cirkel die zal je dus in de bocht aan elkaar moeten knopen.   Helaas zijn de joiners van Peco niet meer van de kwaliteit van vroeger en hoe goed ik de boel ook soldeerde na verloop van tijd krijg je toch dat de rail een beetje gaat steken. ( joiners zijn te zwak )

Bij mij liggen de bochten uit het zicht en het probleem met de Peco heb ik opgelost door Kato railmateriaal te gebruiken en met name 'de bochten met verkanting' ( dat rijdt ook nog eens fantastisch ) .   Dat railmateriaal is zo stevig ( en klikt in elkaar ) dat je eigenlijk geen hout onder je spiraal nodig hebt.  Gewoon een dun metaalplaatje bij de railovergangen als ondersteuning is voldoende. ( je verdient er ook nog 1 cm. ruimte mee, waardoor je hellinghoek lager wordt )

Kato past naadloos op Code 55 je kunt zelfs de joiners van Peco gebruiken.   Alleen de bielshoogte is anders, maar dat moet geen probleem zijn voor een modelbouwer.  ;)

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2023, 18:46:28 »
Helaas zijn de joiners van Peco niet meer van de kwaliteit van vroeger en hoe goed ik de boel ook soldeerde na verloop van tijd krijg je toch dat de rail een beetje gaat steken. ( joiners zijn te zwak )

Bedankt voor de tips Jos. Ik herken dit probleem. Ik had dit op mijn vorige baan ook in de klimspiraal bij de Fleischmann rails. Nou heb ik al op internet gezien dat sommige mensen de rails met een soort printplaatjes aan elkaar solderen. Misschien helpt dat... Heeft iemand hier ervaring mee? Ander idee wat ik heb is om met een 3d printer iets te maken wat op het punt waar de rails in een bocht aan elkaar komt, de rails vast te houden ipv de bielzen. Dit is misschien wat onduidelijk uitgelegd maar ik hoop dat je me begrijpt. Ik heb overigens nog geen 3d printer. Ben nog aan het oriënteren.

Ik hou het idee van de Kato rails in mijn achterhoofd... Bij voorkeur leg ik alles met 1 soort rails.
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2023, 18:57:28 door 1op160 »
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2023, 20:19:26 »
Nog ff en we zijn aan ’t chatten.  ;D

Die truc met printplaat heb ik ook geprobeerd, maar dan moet je de rail onder spanning vast solderen, niet mijn voorkeur. Je moet dan een printplaatje van min. +/- 1,5 cm. breed gebruiken anders heeft het weinig nut.

Dan…  heb je wat oudere filmpje bekeken, maar daar had je volgens mij een veel grotere klimspiraal dan hierboven in je tekening.   Je gaat draaien op 70 cm. Een vlugge berekening leert dat je dan een hellinghoek krijgt van zeker 3 %.  Dat lijkt mij het max zeker als je ook nog met wat langere treinen gaat rijden. ( 5 doorrij hoogte + de dikte van het hout )

Dan 2 ….  Code 55 is geen Fleischmann met wisselaandrijvingen naast de wissel.  Ik voorzie nog al wat problemen in je schaduwstation, waar de aandrijvingen te plaatsen.  Je Method kastjes zijn mooi, maar geven geen ruimte onder je plaat om aandrijvingen weg te werken. Je zult deze dus boven op de plaat moeten monteren.  Er zullen enkele wissels van plaats moeten veranderen.

Dan 3 ….  Je zult met je spiraal minimaal 2 omwentelingen moeten maken om voldoende hoogte te creëren om de wisselaandrijvingen onder je boven plaat te kunnen monteren.

Gr. Jos   die je voornaam nergens kan vinden.
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2023, 20:53:31 »
Hi Jos, inderdaad bijna een chat  :D
Leuk dat je ook mijn oude filmpjes bekeken hebt.

Punt 1 is inderdaad wel op de grens... En ben ook zelf nog niet zeker of ik dit echt zo wil. Ik had zelf 55mm (incl dikte van hout) per draai gerekend. Dat is al krap. Dit is dus nog een punt waar ik goed over moet denken. Ik zou de wisselstraten aan beide kanten 15cm naar het midden kunnen schuiven zonder dat ik de opstelsporen in de vitrine korter hoef te maken. Dan zou ik in beide spiralen 15cm recht spoor kunnen maken. Dan ontstaat er dus een ovaal met 180 graden bocht, 15 cm recht, 180 bocht, etc.

Punt 2 verwacht ik zelf niet perse een probleem. Maar de aandrijvingen moeten onder de wissels komen omdat er verder niet veel plek is. Ik ga de rails in het schaduwstation op een "dijkje" leggen (van een paar cm). Of ik maak toch een gat in de plank en de aandrijvingen komt in de kast. Dat is niet ideaal want ik verlies een paar cm bovenin de kast. Maar voor onderhoud misschien juist weer makkelijker.

Punt 3 is zeker geen issue. De bovenkant van de IKEA kasten is nu 92cm van de grond en ik wil het landschap op (ongeveer) 120cm. Ik heb hier dus nog voldoende speling.
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2023, 04:29:49 »
Met deze lengte is het misschien een idee om een hellingbaan te gebruiken ipv een klimspiraal.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2023, 09:26:29 »
Hoi WimC, misschien een domme vraag maar wat is een hellingbaan?
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2023, 09:42:31 »
De hoogte overwinnen op een lang recht stuk. Je hebt achterin de ruimte daarvoor. Evt. ga je nog een keer heen en weer als je meer hoogte wilt overwinnen. Voordeel is drieledig: je hebt niet te maken met wrijving in de bocht, je bent vrijer om de hellingsgraad te bepalen (want je hoeft niet in een rondje de hoogte te overwinnen) en je hoeft je flexrails niet in de bocht te verbinden.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2023, 10:11:51 »
Je krijgt dan zoiets




Hierbij heb ik even geen rekening gehouden met hoe je de in- en uitgang van je schaduwstation heb opgesteld, alleen even gefocused op de hellingbanen. En quick & dirty met paint getekend. Rood is stijgend vanaf rechts, blauw vanaf links. De stijging begint achterin. Ga je nog een keer heen en weer, dan maak je een draai over de inrit van je schaduwstation en leg je de stijging die dan van rechts komt over de 1e stijging van rechts (dus de 2e van rood komt dan boven de 1e van blauw, en links komt de 2e van blauw over de 1e van rood), en zo kun je evt. nog een keer heen en weer.

Een rechts stuk zal 4,5 meter zijn, dus je als je 2% stijgt, heb je 9 cm. De bochten kun je vlak houden, of met een lager percentage laten stijgen.

Bijkomend voordeel is ook dat risico van ontsporingen op de rechte stukken kleiner is dan in de bochten.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2023, 10:34:30 »
Bedankt voor je uitleg.
En de toevoeging van je tekening.
Dit klinkt als een goed plan.

Ik moet even goed gaan puzzelen of het ook echt kan.
Het lijkt of er veel ruimte is achter in het midden...
Maar dat moet de vitrine worden.
En de bedoeling is dat die schuin omhoog gaat bewegen.
https://1op160.nl/uitleg-over-mijn-vitrine/


Maar ik ga het uitzoeken...  (y)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2023, 11:23:43 »
Lijkt toch wel te kunnen, alleen moet je dan in de bocht al wel hoogte winnen en misschien eerst een winding met een spiraal doen, zodat de hellingbaan boven de vitrine komt te liggen. En de hellingbaan wat naar voren schuiven.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #12 Gepost op: 18 maart 2023, 19:01:48 »
Ik heb het baanplan iets aangepast.... Met de nadruk op iets.
De hellingbaan zoals Wim voorstelde is denk ik wat klimmen betreft de beste oplossing. Maar met de plannen die ik heb voor mijn vitrine wil ik daar geen sporen doorheen leggen die dan misschien in de weg liggen... Misschien ook niet. Maar ik wil het zeker voorkomen. Wel denk ik dat het een goed punt was dat mijn hellingshoek wel richting het maximale ging... Dus dat het slim zou zijn daar iets aan te doen.

Ik heb besloten om de ronden klimspiraal ovaal te maken door er 50cm rechte rails per omwenteling tussen te stoppen. Ook ga ik na het eerste rondje omhoog de radius iets vergroten om de wrijving in de bochten te verminderen.



Daarnaast heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de wisselstraat.
Ik heb het ook op mijn website gezet:
https://1op160.nl/baanplan-aangepast/
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2023, 23:03:46 door 1op160 »
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2023, 09:32:58 »
Er was nog een aanpassing nodig aan het baanplan.
De voornaamste reden is omdat de pecowissels niet direct achter elkaar kunnen:
https://1op160.nl/wissels-passen-niet/



De hele omschrijving van het nieuwe plan staat op mijn website:
https://1op160.nl/definitief-baanplan/
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2023, 09:35:42 door 1op160 »
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #14 Gepost op: 13 april 2023, 11:27:04 »
Langzaam begin ik op een punt te komen dat ik rails kan gaan leggen.
Maar waar ik steeds over twijfel is waar ik sporen moet isoleren.

Daar zou ik wel wat tips bij kunnen gebruiken.
Ik wil digitaal gaan rijden en met S88 gaan terugmelden (massadetectie als ik het goed zeg).

Wissels krijgen geen terugmelding.
Doorlopende sporen (waar treinen niet moeten/mogen stoppen) krijgen 1 terugmelder (1 sectie per blok).
Opstelsporen (parkeervakken noem ik ze maar even) krijgen 3 terugmelders (3 secties per blok).
Dit is hoe ik het begrepen heb... hopelijk klopt het voor zover.

Maar hoe groot moet elke sectie binnen een blok zijn? (3 secties in 1 blok).

In mijn schaduwstation komen een aantal parkeervakken die zichtbaar zijn in een vitrine.
Dit zichtbare deel is 180 tot 200cm lang.
Maar tussen de wissels voor en achter dit parkeervak zit nog zn 80 cm rails.
Gebruik ik deze 80cm voor en achter het parkeervak van 200cm dan als inrij en stop sectie?
Of moeten de inrij en stop sectie ook binnen het blok van 200cm vallen?



En is er een maximale/advies lengte voor elke sectie binnen een blok?
Moet bijvoorbeeld de inrij sectie langer zijn omdat de middelste sectie eigenlijk niet langer moet zijn dan x cm?
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N