Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
19 april 2024, 23:00:41
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
19 april 2024, 14:07:20
  

Auteur Topic: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)  (gelezen 1953 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2024, 13:56:18 »

.... Als je uit het zicht een bocht krap begint, kan je deze soms in het zicht in een grotere straal laten uitlopen. Je ziet het krappe gedeelte dan niet, dus zo krijg je optisch ruimere bogen...
Precies wat Rogier zegt heb ik toegepast in mijn gedachte. Let wel, totale diepte die een bocht nodig heeft om de 180° draai te maken wordt dan wel iets groter. kwestie van passen en meten.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #16 Gepost op: 28 maart 2024, 12:16:32 »
Een mooi baanplan.
Het nadeel is dat het schaduwstation en dus ook de daarbijbehorende wissels in een helling ligt.
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2024, 13:59:14 »
Dat had ik ook bedacht. Nu is mijn ervaring met c-rail dat als je een normaal wissel hebt (24612 of 24611) deze prima in een helling kan liggen als de hoek maar constant gehouden wordt.
Bochtwissels moet je (is mijn ervaring)niet in een helling leggen.
Beter is nog een klein stukje recht inbouwen na de 180° bocht en voor het eerste wissel, maar dat gaat ten koste van de lengte in het schaduwstation.

En houd de brug zo laag mogelijk, als je rijdt met stoom en diesel alleen is 57 mm de norm (NEM102) tussen bovenkant spoorstaaf en brug. Bij Elocs is dit 65 mm, plus de hoogte van de bovenleiding (maar die kan je knippen dat je alleen de onderste draad overhoud). Rails is 10,5 mm hoog, dus je bij diesel en stoomgebruik is het 67,5 mm stijging minimaal.

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2024, 11:16:19 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2024, 14:29:40 »
Bochtwissels moet je niet in een helling leggen.

Kun je uitleggen, waar deze wijsheid vandaan komt?
Mvg.

Cor

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2024, 14:58:04 »
eigen ervaring  ;)
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #20 Gepost op: 28 maart 2024, 23:42:04 »
En ik weet uit eigen ervaring dat het wel kan met een C-rails R3 bochtwissel, er geldt voor C-rails maar een ding vermijd knikken op elke mogelijke manier!
En zorg dat je flensmaten kloppen, en dan niet de binnenmaat maar de maat vanaf het loopvlak.
Mvg Mark

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #21 Gepost op: 29 maart 2024, 10:21:50 »
En ook ik weet uit eigen ervaring dat het geen probleem is.

Het is dan ook in mijn ogen beter en meer helpend te zeggen dat het eigen ervaring is, in plaats van het als een 'feit' te poneren.

Uit je 'stelligheid; zou zelfs kunnen blijken, dat je misschien wel iets niet goed hebt gedaan. :angel:
Mvg.

Cor

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3846
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #22 Gepost op: 29 maart 2024, 11:18:53 »
Dat zou goed kunnen dat ik het niet goed heb gedaan in het verleden, al doende leert men.  ;)

Heb de stelligheid wat verminderd en ben verder benieuwd hoe dit baanplan verder vorm krijgt.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #23 Gepost op: 29 maart 2024, 12:06:06 »
Je zou dat schaduwstation eerst even van te voren kunnen uittesten.
Ik denk dat het materieel en relatief korte treinen mede bepalend zijn.
Stoomlok is misschien gevoeliger dan draaistellok bijvoorbeeld.

« Laatst bewerkt op: 29 maart 2024, 12:41:04 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

stolman

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #24 Gepost op: 04 april 2024, 09:30:32 »
Even een korte update. Ben met de paasdagen al een beetje aan het knutselen geweest en het eerste test ritje gemaakt. Er moet vanzelfsprekend nog veel gebeuren en dat zal ook wel even duren  :)
Onder andere de rangeer stukjes en nadenken of er kurk of iets anders onder gaat komen. Daar zijn draadjes genoeg over dus ik lees even verder



De achterste bocht toch zonder bochtwissels gedaan want dat kwam niet lekker passend uit en de extra ruimte heb ik denk ik niet echt nodig maar wellicht bedenk ik me nog. Sowieso komt het soms net wel/niet uit terwijl het in anyrail wel past.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #25 Gepost op: 04 april 2024, 10:15:14 »
Mooi dat je al zover gekomen bent  (y). Wel vervelend dat het qua maat niet uitkomt. Als ik kijk naar de eerste foto, dan lijkt de kamer in elk geval meer dan 2 meter breed (namelijk 2x 100cm en dan zit daar nog een stuk tussen). Als ik naar de foto's kijk en bv de laminaatstroken tel/naar het raam kijk, dan lijkt de ruimte mij krapper. Kan het daar aan liggen?

Ik weet niet hoe je zit qua stijgingspercentage, maar ik zou maximaal 3% rekenen (dus 3 cm per meter). Als je dus 6cm hoogte wilt overbruggen, moet je spoor 2 meter ervoor en erna omhoog en omlaag lopen. Dat oogt niet alleen beter, maar werkt ook beter voor je materieel (minder slijtage en kans op ontsporingen etc).

Groeten,
Rogier

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #26 Gepost op: 04 april 2024, 22:05:12 »
Het schaduwstation kun je zo te zien opschuiven naar de 180 graden boog ( dus zonder recht railstuk tussen boog en wissel).
Als dat tenminste al niet gebeurd is (moeilijk te zien op de foto)
De helling aan de andere zijde kan dan iets langer en dus minder steil worden.
Waar de sporen elkaar ongelijkvloers kruisen kun je een brug toepassen met rails zonder de bedding.
Een stukje K-rails op de brug bijvoorbeeld.
Dat scheelt weer iets in de hoogte.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2024, 22:13:26 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
« Reactie #27 Gepost op: 05 april 2024, 07:53:13 »
Je zou er ook voor kunnen kiezen om tussen station en schaduwstation al iets te stijgen, in bochten zit relatief veel rijlengte dus je zou bv je schaduwstation om 2 cm XPS kunnen leggen. Uiteraard moet je dan bv je industrie aan de rechterzijde ook iets hoger leggen (bv 1 cm) zodat je ook extra hoogte creeert. Alternatief is om het spoor onderdoor in te graven, maar dat wordt constructietechnisch wat moeilijker. Dit is hetzelfde effect (je baan ophogen, behalve de onderdoorgang).

Groeten,
Rogier