met S88 gaan terugmelden (massadetectie als ik het goed zeg).
Opstelsporen (parkeervakken noem ik ze maar even) krijgen 3 terugmelders (3 secties per blok).Dit is hoe ik het begrepen heb... hopelijk klopt het voor zover.
Maar tussen de wissels voor en achter dit parkeervak zit nog zn 80 cm rails.Gebruik ik deze 80cm voor en achter het parkeervak van 200cm dan als inrij en stop sectie?
Nu maak ik nog gebruik van een Twin-center.Maar op termijn wil ik die er tussenuit.Ik denk aan een Arduino als centrale.Die DCC naar wissels en locs kan praten.En via usb en of netwerk met een PC.Ik moet alleen nog een manier vinden om die Arduino ook te laten terugmelden.
Als 3 secties niet perse nodig zijn... Zal ik dan de inrij secties weg laten?
Nog even terugkomen op de blokscheiding. Ergens viel de term iTrain. Dit programma kan overweg met een blok met een terugmelder. Je isoleert dan het blok tussen twee wisselstraten. In je schaduwstation maak je dan bijvoorbeeld twee blokken in een spoorsectie met elk een terugmelder. In mijn modelbaan worden de blokken steeds gevoed met meerdere stroomaansluitingen in verband met de betrouwbaarheid. Al deze aansluitingen lus ik dan door tot een stroomdraad en deze wordt dan vervolgens op een terugmelder aangesloten. Op die manier heb je een betrouwbare stroomvoorziening naar de rails en wordt het blok gemeld. iTrain regelt dan het inrijden, afremmen en eventueel stoppen van de treinen. Trouwens het lijkt me beter om geen ongedetecteerde railsegmenten in te bouwen omdat dit de betrouwbaarheid beïnvloedt.
Langzaam begin ik op een punt te komen dat ik rails kan gaan leggen.Maar waar ik steeds over twijfel is waar ik sporen moet isoleren.Daar zou ik wel wat tips bij kunnen gebruiken.Ik wil digitaal gaan rijden en met S88 gaan terugmelden (massadetectie als ik het goed zeg).Wissels krijgen geen terugmelding.Doorlopende sporen (waar treinen niet moeten/mogen stoppen) krijgen 1 terugmelder (1 sectie per blok).Opstelsporen (parkeervakken noem ik ze maar even) krijgen 3 terugmelders (3 secties per blok).Dit is hoe ik het begrepen heb... hopelijk klopt het voor zover.Maar hoe groot moet elke sectie binnen een blok zijn? (3 secties in 1 blok).In mijn schaduwstation komen een aantal parkeervakken die zichtbaar zijn in een vitrine.Dit zichtbare deel is 180 tot 200cm lang. Maar tussen de wissels voor en achter dit parkeervak zit nog zn 80 cm rails.Gebruik ik deze 80cm voor en achter het parkeervak van 200cm dan als inrij en stop sectie?Of moeten de inrij en stop sectie ook binnen het blok van 200cm vallen?En is er een maximale/advies lengte voor elke sectie binnen een blok?Moet bijvoorbeeld de inrij sectie langer zijn omdat de middelste sectie eigenlijk niet langer moet zijn dan x cm?
Je DCC-interface was ook erg fijn.
lijkt me het zinvol om het hele spoor tussen de wissels als een blok uit te voeren.
Vergis ik me of zit er toch een keerlus in je schaduwstation?
Wat software betreft sluit ik nog niet uit dat ik iTrain ga gebruiken
In de software van iTrain kan je de stoppositie zo regelen dat de hele trein in het zichtbare gedeelte stopt door het instellen van beide railstukken van 80 cm als negatieve waarde gerekend van beide uiteinden van het opstelspoor.
Je verliest lengte om treinen op te stellen...
Als je ook nog een loconet interface wilt proberen, laat het me weten
Ik zou daarom eerder kijken naar rocrail.
Begrijp ik het goed dat je zegt dat het dus eigenlijk niet nodig is om een blok in 2 of 3 secties te verdelen. Maar dat je dat dus in de software kan instellen?
Voor zover ik zelf heb gezien zit er geen keerlus in het schaduwstation... maar roep alsjeblieft als ik dit fout heb.In elk geval moet dit goed gaan zolang de beide klimspiralen nog niet via de zichtbare laag aan elkaar zitten.Als dat wel het geval is moet er waarschijnlijk in de klimspiraal een keerlusmodule komen.
Elk blok in 2 stukken (kort stopstukje achteraan, just in case om de trein te laten stoppen zo gauw als daar een detecterend wiel binnenrolt.)