Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation  (gelezen 6202 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #15 Gepost op: 13 april 2023, 12:24:18 »
Citaat
met S88 gaan terugmelden (massadetectie als ik het goed zeg).
Nee sorry, jij als 2-rail rijder dient stroomdetectie te gebruiken. Dat is het makkelijkste, anders moet je aan lichtsluizen denken. Dat heeft dan wel weer als voordeel dat je niet in je rails hoeft te zagen. Massadetectie is voor de 3-rail mensen weggelegd.

S88 is de benaming voor het bus systeem wat eigenlijk alleen maar schuifregisters zijn. Bij S88 worden STP kabels gebruikt om de beruchte onbetrouwbaarheid (spookmeldingen) van de eerste S88 versie op te lossen. Het grootste nadeel vind ik nog altijd dat je ze achter elkaar moet aansluiten als 1 keten.

Je hebt menig commerciële S88 melders als stroomdetectie variant krijgen. Ik kan er denk iets van 4 a 5 bedenken. Huib Maaskant heeft een zelf-bouw pakket. (wel veel soldeerwerk hoor!)
https://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_en_1.htm

Ik ben zelf bezig met een bestuckte loconet terugmelder. Bestucking service scheelt veel soldeerwerk, dus mocht je nog willen overstappen naar van s88 naar loconet kunnen we elkaar helpen. Ik kan wel zonder al te veel moeite mijn eindproduct reverse engineren naar een losse print met alleen het stroomdetectie circuit. Dat zou dan feitelijk een soort Okkie print zijn in SMD uitvoering. Dan moet je alleen de andere kant nog zelf versieren.

Je moet alleen de afweging maken tussen hoeveel je precies zelf wilt solderen/programmeren en de tussen de kosten van standaard terugmelders.


Citaat
Opstelsporen (parkeervakken noem ik ze maar even) krijgen 3 terugmelders (3 secties per blok).
Dit is hoe ik het begrepen heb... hopelijk klopt het voor zover.
3 melders per blok is opzich prima. Strikt gezien volstaat 2. Voor een programma zoals iTrain maakt het meestal niet zoveel uit.

In h0 land maken we inrij/stop melders ongeveer ~36 cm lang. Dat is meestal 2x standaard rechte rails lengte. In jouw geval worden de buitenste melders dan ~18cm lang. En je middelste melder is zo lang als de rail tussen de buitenste twee melders. Een blok mag net zo lang zijn als je wilt. Je kan voor je schaduwstation misschien ook twee blokken achter elkaar plaatsen, afhankelijk van hoe lang de treinen zijn die er moeten staan.

Citaat
Maar tussen de wissels voor en achter dit parkeervak zit nog zn 80 cm rails.
Gebruik ik deze 80cm voor en achter het parkeervak van 200cm dan als inrij en stop sectie?
Als je op melders rijdt en je wilt dat je trein in een zichtbaar gedeelte stopt, dan moet je stop melder ook in het zichtbare gedeelte liggen. Als je op positie gaat rijden (dan probeert iTrain nauwkeurig bij te houden waar je treinen rijden) maakt de plaatsing van je melders iets minder uit. Het kan geen kwaad om lange on-gedetecteerde stukjes te hebben.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #16 Gepost op: 13 april 2023, 21:16:24 »
Hoi Bas, vergeef me de verwarring van massa en stroom detectie.
Ik bedoelde inderdaad dat laatste.
De reden dat ik daar aan denk is omdat ik nog een berg terugmelders heb liggen.
Viessmann 5233 melders.

Ik ben wel erg benieuwd naar jouw eigen loconet melders.
Je DCC-interface was ook erg fijn.

Nu maak ik nog gebruik van een Twin-center.
Maar op termijn wil ik die er tussenuit.
Ik denk aan een Arduino als centrale.
Die DCC naar wissels en locs kan praten.
En via usb en of netwerk met een PC.
Ik moet alleen nog een manier vinden om die Arduino ook te laten terugmelden.

Je antwoord over de blokken laat mij nog meer twijfelen...
Als 3 secties niet perse nodig zijn... Zal ik dan de inrij secties weg laten?
Of voor de zekerheid toch maar wel doen...  ::)
Je geeft aan dat een stop of inrij sectie ongeveer 18cm moet zijn.
Maar wat als een inrij sectie wel 80cm is?
Of kan ik die dan toch beter 18cm maken en de eerste 60cm nog bij de wisselstraat laten horen?

Je idee van 2 blokken achter elkaar is niet gek.
Waarschijnlijk zijn er wel treinen die achter elkaar passen.
Krijg ik dan inrij - afrem - stop - afrem - stop secties ?
« Laatst bewerkt op: 13 april 2023, 21:18:05 door 1op160 »
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #17 Gepost op: 14 april 2023, 09:42:57 »
Nog even terugkomen op de blokscheiding. Ergens viel de term iTrain. Dit programma kan overweg met een blok met een terugmelder. Je isoleert dan het blok tussen twee wisselstraten. In je schaduwstation maak je dan bijvoorbeeld twee blokken in een spoorsectie met elk een terugmelder. In mijn modelbaan worden de blokken steeds gevoed met meerdere stroomaansluitingen in verband met de betrouwbaarheid. Al deze aansluitingen lus ik dan door tot een stroomdraad en deze wordt dan vervolgens op een terugmelder aangesloten. Op die manier heb je een betrouwbare stroomvoorziening naar de rails en wordt het blok gemeld. iTrain regelt dan het inrijden, afremmen en eventueel stoppen van de treinen. Trouwens het lijkt me beter om geen ongedetecteerde railsegmenten in te bouwen omdat dit de betrouwbaarheid beïnvloedt. 
« Laatst bewerkt op: 14 april 2023, 10:21:30 door RobVille »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #18 Gepost op: 14 april 2023, 11:32:10 »
Citaat
Nu maak ik nog gebruik van een Twin-center.
Maar op termijn wil ik die er tussenuit.
Ik denk aan een Arduino als centrale.
Die DCC naar wissels en locs kan praten.
En via usb en of netwerk met een PC.
Ik moet alleen nog een manier vinden om die Arduino ook te laten terugmelden.
Je beste kans van slagen ligt in het DCC++ EX project. Dan kan je een motor shield op een arduino prikken en rijden. De arduino hangt met USB aan de computer. Ik weet dat o.a. iTrain en ik dacht ook rocrail DCC++ EX ondersteunen. Je kan die via apps en computer ed treinen aansturen.

DCC++ EX heeft nog geen loconet. Ik ben zelf nog bezig om XpressNet daaraan toe te voegen. Ik weet eerlijk gezegd niet of daar iets van terugmelding in zit. Ik heb daar geen actieve herinnering aan op dit moment  ;D ;D ;D.

Een ander loconet interface naar PC heb ik nog niet. Het bestaat wel Ro*oft had het in het assortment. Daarom zou ik voorlopig je twincenter nog een tijdje gebruiken. Die heeft alles wat je nodig heb. Zelf centrales, terugmelders en decoders bouwen is leuk natuurlijk maar in the end moet alles ook nog daadwerkelijk werken. Om dan alle drie maar zelf te maken, is misschien net een stapje te veel.

Citaat
Als 3 secties niet perse nodig zijn... Zal ik dan de inrij secties weg laten?
Meestal laat je dan de middensectie achterwege. Je inrij/uitrij secties zijn het belangrijkste.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #19 Gepost op: 14 april 2023, 20:38:44 »
Hans Tanner heeft Loconet toegevoegd aan DCC EX. Er staan meerdere filmpjes van op Youtube, bijvoorbeeld https://youtu.be/YjONAbBnf10?t=41
Hij gebruikt wel een extra microcontroller in de vorm van een zgn IOTT-stick (wat wellicht ook een Arduino kan zijn) waarmee het Loconet slotmanagement e.d. geregeld wordt. Mogelijk dat je hiervoor code snippets van zijn GitHub kunt plukken.

Hans Tanner heeft ook wel nauwe contacten met de DCC EX developers, maar wat ik zo hier en daar opvang, zit dat project ongeveer aan het einde van wat er met een Arduino mogelijk is, dus wellicht is er niet zoveel kans dat daar ooit Loconet geïmplementeerd zal worden.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #20 Gepost op: 14 april 2023, 20:54:56 »
Voor nu denk ik dat de technische keuze, Arduino, S88, loconet, of iets anders nog niet perse heel belangrijk is. Ik ben hier zelf ook nog niet helemaal uit.
Voorlopig denk ik dat ik mijn oude S88 modules even ga gebruiken met de Twin-center.

Ik probeer vooral een beeld te krijgen van hoe ik mijn schaduwstation moet gaan opknippen is secties en blokken. Zou iemand mij hier mee willen helpen?
https://1op160.nl/tag/baanplan/

Wat software betreft sluit ik nog niet uit dat ik iTrain ga gebruiken. Zeker aan het begin wil ik waarschijnlijk bestaande software pakken zodat ik alvast iets kan. Maar uiteindelijk wil ik dit zelf gaan maken. Maar dit is dus ook voor nu niet belangrijk.
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #21 Gepost op: 14 april 2023, 21:23:10 »
Nog even terugkomen op de blokscheiding. Ergens viel de term iTrain. Dit programma kan overweg met een blok met een terugmelder. Je isoleert dan het blok tussen twee wisselstraten. In je schaduwstation maak je dan bijvoorbeeld twee blokken in een spoorsectie met elk een terugmelder. In mijn modelbaan worden de blokken steeds gevoed met meerdere stroomaansluitingen in verband met de betrouwbaarheid. Al deze aansluitingen lus ik dan door tot een stroomdraad en deze wordt dan vervolgens op een terugmelder aangesloten. Op die manier heb je een betrouwbare stroomvoorziening naar de rails en wordt het blok gemeld. iTrain regelt dan het inrijden, afremmen en eventueel stoppen van de treinen. Trouwens het lijkt me beter om geen ongedetecteerde railsegmenten in te bouwen omdat dit de betrouwbaarheid beïnvloedt.

en

Langzaam begin ik op een punt te komen dat ik rails kan gaan leggen.
Maar waar ik steeds over twijfel is waar ik sporen moet isoleren.

Daar zou ik wel wat tips bij kunnen gebruiken.
Ik wil digitaal gaan rijden en met S88 gaan terugmelden (massadetectie als ik het goed zeg).

Wissels krijgen geen terugmelding.
Doorlopende sporen (waar treinen niet moeten/mogen stoppen) krijgen 1 terugmelder (1 sectie per blok).
Opstelsporen (parkeervakken noem ik ze maar even) krijgen 3 terugmelders (3 secties per blok).
Dit is hoe ik het begrepen heb... hopelijk klopt het voor zover.

Maar hoe groot moet elke sectie binnen een blok zijn? (3 secties in 1 blok).

In mijn schaduwstation komen een aantal parkeervakken die zichtbaar zijn in een vitrine.
Dit zichtbare deel is 180 tot 200cm lang.
Maar tussen de wissels voor en achter dit parkeervak zit nog zn 80 cm rails.
Gebruik ik deze 80cm voor en achter het parkeervak van 200cm dan als inrij en stop sectie?
Of moeten de inrij en stop sectie ook binnen het blok van 200cm vallen?



En is er een maximale/advies lengte voor elke sectie binnen een blok?
Moet bijvoorbeeld de inrij sectie langer zijn omdat de middelste sectie eigenlijk niet langer moet zijn dan x cm?

Omdat, zoals je al zei, het middenstuk van een opstelspoor 180 tot 200 cm zichtbaar moet zijn in de vitrine, lijkt me het zinvol om het hele spoor tussen de wissels als een blok uit te voeren. In de software van iTrain kan je de stoppositie zo regelen dat de hele trein in het zichtbare gedeelte stopt door het instellen van beide railstukken van 80 cm als negatieve waarde gerekend van beide uiteinden van het opstelspoor. Je verliest lengte om treinen op te stellen maar je wilt de hele trein toch zichtbaar hebben? Ik ga ervan uit dat je met redelijk, lange treinen gaat rijden. Zou je toch twee treinen willen opstellen in het vitrine gedeelte, dan kun je met de optie rangeren dit realiseren. Trouwens volgens mij gebruik je toch stroomdetectie! Vergis ik me of zit er toch een keerlus in je schaduwstation?

Rob
« Laatst bewerkt op: 15 april 2023, 15:59:30 door RobVille »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2023, 22:14:12 »
Citaat
Je DCC-interface was ook erg fijn.
Als je ook nog een loconet interface wilt proberen, laat het me weten  :P

Citaat
lijkt me het zinvol om het hele spoor tussen de wissels als een blok uit te voeren.
Ik snap dit niet helemaal. Waarom kan het blok niet gewoon 1 treinlengte zijn ongeveer in het midden der vitrine. Than again, het maakt ook niet zoveel uit.. ::)

Citaat
Vergis ik me of zit er toch een keerlus in je schaduwstation?
Volgens mij vergis je je  :P.  Ik heb 2x de pijlen gevolgd, maar het ziet er legit uit. Bovendien bestaan er zelfbedienende keerlusmodules  :police:

Citaat
Wat software betreft sluit ik nog niet uit dat ik iTrain ga gebruiken
We gebruiken het op de club voor vier banen. Ik heb een van die banen zelfstandig in iTrain gezet met bezetmelders vanuit scratch. Ik vond het niet heel erg moeilijk, maar er zit te veel aan functionaliteiten in en je kan dat allemaal niet uitzetten. Zo had ik ooit het boxje tandradbaan per ongeluk aangevinkt. En ik snapte maar niet waarom geen trein dat blok in wilde. Mijn punt: hoewel ik het aan de praat krijgen van iTrain niet erg moeilijk vond, vind ik het een (te) erg ingewikkeld programma. Maar je kan er wel weer alles mee..

Aangezien je met arduino's speelt, heb je vast de bijbedoeling om 'munnies te besparen'. Ik zou daarom eerder kijken naar rocrail. Ik wil ook wel koploper roepen, maar dat ondersteunt DCC++ EX niet. Dus dat zou wat lastiger zijn om te laten werken met een arduino.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #23 Gepost op: 22 april 2023, 15:04:49 »
Hoi Rob, bedankt voor je antwoord.
In de software van iTrain kan je de stoppositie zo regelen dat de hele trein in het zichtbare gedeelte stopt door het instellen van beide railstukken van 80 cm als negatieve waarde gerekend van beide uiteinden van het opstelspoor.
Begrijp ik het goed dat je zegt dat het dus eigenlijk niet nodig is om een blok in 2 of 3 secties te verdelen. Maar dat je dat dus in de software kan instellen?

Je verliest lengte om treinen op te stellen...
Het klopt dat ik lengte verlies als ik ervoor kies om de treinen alleen in het zichtbare deel (in de vitrine) te zetten.
Terwijl de sporen langer zijn dan het glas van de vitrine.
Maar ik denk dat 180cm voor N spoor best nette lengte is voor treinen.
Misschien is het zonde van de lengte die ik niet gebruik... tja... keuzes  ::)

Vergis ik me of zit er toch een keerlus in je schaduwstation?
Voor zover ik zelf heb gezien zit er geen keerlus in het schaduwstation... maar roep alsjeblieft als ik dit fout heb.
In elk geval moet dit goed gaan zolang de beide klimspiralen nog niet via de zichtbare laag aan elkaar zitten.
Als dat wel het geval is moet er waarschijnlijk in de klimspiraal een keerlusmodule komen.

Bas, ook bedankt,
Als je ook nog een loconet interface wilt proberen, laat het me weten  :P
Ik ben wel benieuwd naar je loconet interface, wil je daar wat meer informatie van geven?

Ik zou daarom eerder kijken naar rocrail.
Voor nu weet ik nog niet wat ik wil gaan gebruiken... voorlopig ben ik ook nog niet zover.

Al heb ik inmiddels wel een begin gemaakt het aan schaduwstation:
https://1op160.nl/ribben-voor-het-schaduwstation/

https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #24 Gepost op: 22 april 2023, 15:35:00 »
Begrijp ik het goed dat je zegt dat het dus eigenlijk niet nodig is om een blok in 2 of 3 secties te verdelen. Maar dat je dat dus in de software kan instellen?

Klopt, in principe kun je volstaan met een blok. De positie van de trein kun je via de software instellen.

Voor zover ik zelf heb gezien zit er geen keerlus in het schaduwstation... maar roep alsjeblieft als ik dit fout heb.
In elk geval moet dit goed gaan zolang de beide klimspiralen nog niet via de zichtbare laag aan elkaar zitten.
Als dat wel het geval is moet er waarschijnlijk in de klimspiraal een keerlusmodule komen.

Ik ga ervan uit dat je het schaduwstation gelijk poolt. Dus even voor het gemak de bovenste railstaaf noem ik de + en de andere railstaaf de -. Als je kijkt naar de buitenste lus aan de linkerkant dan is de bovenste railstaaf +. Als deze rail weer terugkomt bij het schaduwstation, dan, denk ik, komt de + uit op de railstaaf van het schaduwstation dat - is gepoold. Dezelfde situatie doet zich aan de rechterkant voor. Stel dat het zo is, dan denk ik dat de keerlus lang genoeg is, om een volledige trein op te stellen.

Rob

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2023, 10:57:21 »
Klopt het dat:

Een baanvak waar een trein moet kunnen stoppen is:
inrij-sectie -> (perron)parkeer-sectie -> stop/uitrij-sectie

Een lang baanvak waar twee treinen moeten kunnen stoppen is:
inrij-sectie -> (perron)parkeer-sectie -> stop/uitrij-sectie -> (perron)parkeer-sectie -> stop/uitrij-sectie

Een stuk (doorgaand) spoor waar een trein een lang stuk moet rijden is:
rij-sectie -> stop/uitrij-sectie -> rij-sectie -> stop/uitrij-sectie -> rij-sectie -> stop/uitrij-sectie -> etc
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #26 Gepost op: 24 augustus 2023, 12:32:09 »
HELP !  ::)

Ik heb hulp nodig bij het indelen van de blokken.
Hieronder een stukje van mijn schaduwstation.
Het gaat vooral even om de bovenste 4 (grijze) sporen.
De treinen komen alleen van rechts naar links over deze sporen.

Met rode streepjes geef ik aan waar ik denk te gaan isoleren tussen baanvakken.
Het stuk rails links van van A en recht van F zijn wisselstraten.

Omdat deze sporen straks in de vitrine liggen wil ik dat de treinen in vak BC of DE staan.
Of als het een erg lange trein is in BCDE.

Kan ik A en B samen voegen ? (dan is het stopsectie wel erg lang).
Stopt de trein in het begin van de stopsectie?
Kan ik E en F samen voegen ?
Of moet er altijd een inrij vak zijn tussen de wisselstraat en het vak waar te trein moet stoppen?



Hopelijk kan iemand helpen.
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4051
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #27 Gepost op: 24 augustus 2023, 13:10:25 »
Dat streepje rechts van B moet meer richting D.

1 blok = 1 melder + tussenstuk + 1 melder



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
  • Steel is king!
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #28 Gepost op: 24 augustus 2023, 13:14:24 »



In mijn baan het ik het precies zo gedaan. Elk blok in 2 stukken (kort stopstukje achteraan, just in case om de trein te laten stoppen zo gauw als daar een detecterend wiel binnenrolt.). Mijn baan is volledig gemeld, dus geen niet gemelde tussenstukken en geen niet gemelde wisselstraten.
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2023, 13:16:58 door Montanbahn. Reden: plaatje toegevoegd van originele post »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
« Reactie #29 Gepost op: 24 augustus 2023, 18:17:23 »
Heren bedankt  (y)

Elk blok in 2 stukken (kort stopstukje achteraan, just in case om de trein te laten stoppen zo gauw als daar een detecterend wiel binnenrolt.)

Ik wil de trein in vak C en/of E zetten.
B en D zijn dus zoals je zegt just in case... Als hier een wiel in komt dan hard remmen.

Is het slim om A en B samen te voegen?
Of moet B niet te groot zijn... En F?
Zoals ik het begrijp heb ik A en F niet nodig...

Is het dan zo dat elk baanvak wat eenrichtingsverkeer is uit 2 vakken gemaakt kan worden zoals hier beschreven.
Maar een baanvak wat voor 2 richtingverkeer is heeft dus een kort (just in case vakje) aan beide kanten van een opstelvak?
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N