BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: 1op160 op 11 maart 2023, 11:14:06

Titel: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 11 maart 2023, 11:14:06
Nu de onderbouw klaar is ben ik begonnen met het maken van een baanplan voor het schaduwstation.
(linkje naar onderbouw: https://1op160.nl/overzichtsfotos-onderbouw-is-klaar/)

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/03/schaduwstation-1.png)
(520 x 80 cm)

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie tips hebben.
Misschien heb ik iets over het hoofd gezien... laat het dan zeker even weten.
Met elkaar zie je meer dan alleen.

Er zijn nog een aantal dingen waarvan ik niet zeker weet of dit wel kan. Zo heb ik overal 27 mm hard op hard afstand tussen de sporen aangehouden. Ook in de klimspiraal. En in de wisselstraten heb ik op een aantal plekken 2 wissels direct achter elkaar. (of 2 naast elkaar). Past dit wel en heb ik genoeg ruimte voor de wisselaandrijvingen? Ik wil gebruik gaan maken van Peco Code 55.

Ik heb ook een bericht hierover op mijn website gezet: https://1op160.nl/baanplan-voor-schaduwstation/
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Zsjoske op 11 maart 2023, 17:34:56
Misschien iets om over na te denken.

Doe een klimspiraal de andere kant op laten draaien, dan kun je op de bovenplaat de rails wat diagonaal leggen.
Dat oogt wat vriendelijker als alles aan de voorkant.

Gr. Jos
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Zsjoske op 11 maart 2023, 18:34:56
En dan nog een tipje.

Code 55 is een super rail materiaal en de nieuwste soort wissels is een stuk vriendelijker dan de oude, maar daar wil ik het niet over hebben.

Je gaat draaien op een bak van 80 cm. Om aan elke kant wat ruimte te houden wordt je draaicirkel ong. 70 cm.   Voor de flex is dat wat krap.  Naja niet krap maar helaas zijn de flexen te kort voor een volledige cirkel die zal je dus in de bocht aan elkaar moeten knopen.   Helaas zijn de joiners van Peco niet meer van de kwaliteit van vroeger en hoe goed ik de boel ook soldeerde na verloop van tijd krijg je toch dat de rail een beetje gaat steken. ( joiners zijn te zwak )

Bij mij liggen de bochten uit het zicht en het probleem met de Peco heb ik opgelost door Kato railmateriaal te gebruiken en met name 'de bochten met verkanting' ( dat rijdt ook nog eens fantastisch ) .   Dat railmateriaal is zo stevig ( en klikt in elkaar ) dat je eigenlijk geen hout onder je spiraal nodig hebt.  Gewoon een dun metaalplaatje bij de railovergangen als ondersteuning is voldoende. ( je verdient er ook nog 1 cm. ruimte mee, waardoor je hellinghoek lager wordt )

Kato past naadloos op Code 55 je kunt zelfs de joiners van Peco gebruiken.   Alleen de bielshoogte is anders, maar dat moet geen probleem zijn voor een modelbouwer.  ;)

Gr. Jos
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 11 maart 2023, 18:46:28
Helaas zijn de joiners van Peco niet meer van de kwaliteit van vroeger en hoe goed ik de boel ook soldeerde na verloop van tijd krijg je toch dat de rail een beetje gaat steken. ( joiners zijn te zwak )

Bedankt voor de tips Jos. Ik herken dit probleem. Ik had dit op mijn vorige baan ook in de klimspiraal bij de Fleischmann rails. Nou heb ik al op internet gezien dat sommige mensen de rails met een soort printplaatjes aan elkaar solderen. Misschien helpt dat... Heeft iemand hier ervaring mee? Ander idee wat ik heb is om met een 3d printer iets te maken wat op het punt waar de rails in een bocht aan elkaar komt, de rails vast te houden ipv de bielzen. Dit is misschien wat onduidelijk uitgelegd maar ik hoop dat je me begrijpt. Ik heb overigens nog geen 3d printer. Ben nog aan het oriënteren.

Ik hou het idee van de Kato rails in mijn achterhoofd... Bij voorkeur leg ik alles met 1 soort rails.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Zsjoske op 11 maart 2023, 20:19:26
Nog ff en we zijn aan ’t chatten.  ;D

Die truc met printplaat heb ik ook geprobeerd, maar dan moet je de rail onder spanning vast solderen, niet mijn voorkeur. Je moet dan een printplaatje van min. +/- 1,5 cm. breed gebruiken anders heeft het weinig nut.

Dan…  heb je wat oudere filmpje bekeken, maar daar had je volgens mij een veel grotere klimspiraal dan hierboven in je tekening.   Je gaat draaien op 70 cm. Een vlugge berekening leert dat je dan een hellinghoek krijgt van zeker 3 %.  Dat lijkt mij het max zeker als je ook nog met wat langere treinen gaat rijden. ( 5 doorrij hoogte + de dikte van het hout )

Dan 2 ….  Code 55 is geen Fleischmann met wisselaandrijvingen naast de wissel.  Ik voorzie nog al wat problemen in je schaduwstation, waar de aandrijvingen te plaatsen.  Je Method kastjes zijn mooi, maar geven geen ruimte onder je plaat om aandrijvingen weg te werken. Je zult deze dus boven op de plaat moeten monteren.  Er zullen enkele wissels van plaats moeten veranderen.

Dan 3 ….  Je zult met je spiraal minimaal 2 omwentelingen moeten maken om voldoende hoogte te creëren om de wisselaandrijvingen onder je boven plaat te kunnen monteren.

Gr. Jos   die je voornaam nergens kan vinden.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 11 maart 2023, 20:53:31
Hi Jos, inderdaad bijna een chat  :D
Leuk dat je ook mijn oude filmpjes bekeken hebt.

Punt 1 is inderdaad wel op de grens... En ben ook zelf nog niet zeker of ik dit echt zo wil. Ik had zelf 55mm (incl dikte van hout) per draai gerekend. Dat is al krap. Dit is dus nog een punt waar ik goed over moet denken. Ik zou de wisselstraten aan beide kanten 15cm naar het midden kunnen schuiven zonder dat ik de opstelsporen in de vitrine korter hoef te maken. Dan zou ik in beide spiralen 15cm recht spoor kunnen maken. Dan ontstaat er dus een ovaal met 180 graden bocht, 15 cm recht, 180 bocht, etc.

Punt 2 verwacht ik zelf niet perse een probleem. Maar de aandrijvingen moeten onder de wissels komen omdat er verder niet veel plek is. Ik ga de rails in het schaduwstation op een "dijkje" leggen (van een paar cm). Of ik maak toch een gat in de plank en de aandrijvingen komt in de kast. Dat is niet ideaal want ik verlies een paar cm bovenin de kast. Maar voor onderhoud misschien juist weer makkelijker.

Punt 3 is zeker geen issue. De bovenkant van de IKEA kasten is nu 92cm van de grond en ik wil het landschap op (ongeveer) 120cm. Ik heb hier dus nog voldoende speling.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: WimC op 12 maart 2023, 04:29:49
Met deze lengte is het misschien een idee om een hellingbaan te gebruiken ipv een klimspiraal.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 12 maart 2023, 09:26:29
Hoi WimC, misschien een domme vraag maar wat is een hellingbaan?
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: WimC op 12 maart 2023, 09:42:31
De hoogte overwinnen op een lang recht stuk. Je hebt achterin de ruimte daarvoor. Evt. ga je nog een keer heen en weer als je meer hoogte wilt overwinnen. Voordeel is drieledig: je hebt niet te maken met wrijving in de bocht, je bent vrijer om de hellingsgraad te bepalen (want je hoeft niet in een rondje de hoogte te overwinnen) en je hoeft je flexrails niet in de bocht te verbinden.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: WimC op 12 maart 2023, 10:11:51
Je krijgt dan zoiets


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/schaduwstation-1b-640d948004ddc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/schaduwstation-1b-640d948004ddc.png)

Hierbij heb ik even geen rekening gehouden met hoe je de in- en uitgang van je schaduwstation heb opgesteld, alleen even gefocused op de hellingbanen. En quick & dirty met paint getekend. Rood is stijgend vanaf rechts, blauw vanaf links. De stijging begint achterin. Ga je nog een keer heen en weer, dan maak je een draai over de inrit van je schaduwstation en leg je de stijging die dan van rechts komt over de 1e stijging van rechts (dus de 2e van rood komt dan boven de 1e van blauw, en links komt de 2e van blauw over de 1e van rood), en zo kun je evt. nog een keer heen en weer.

Een rechts stuk zal 4,5 meter zijn, dus je als je 2% stijgt, heb je 9 cm. De bochten kun je vlak houden, of met een lager percentage laten stijgen.

Bijkomend voordeel is ook dat risico van ontsporingen op de rechte stukken kleiner is dan in de bochten.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 12 maart 2023, 10:34:30
Bedankt voor je uitleg.
En de toevoeging van je tekening.
Dit klinkt als een goed plan.

Ik moet even goed gaan puzzelen of het ook echt kan.
Het lijkt of er veel ruimte is achter in het midden...
Maar dat moet de vitrine worden.
En de bedoeling is dat die schuin omhoog gaat bewegen.
https://1op160.nl/uitleg-over-mijn-vitrine/
(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/02/vitrine-render4-e1676545816320.png)

Maar ik ga het uitzoeken...  (y)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: WimC op 12 maart 2023, 11:23:43
Lijkt toch wel te kunnen, alleen moet je dan in de bocht al wel hoogte winnen en misschien eerst een winding met een spiraal doen, zodat de hellingbaan boven de vitrine komt te liggen. En de hellingbaan wat naar voren schuiven.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 18 maart 2023, 19:01:48
Ik heb het baanplan iets aangepast.... Met de nadruk op iets.
De hellingbaan zoals Wim voorstelde is denk ik wat klimmen betreft de beste oplossing. Maar met de plannen die ik heb voor mijn vitrine wil ik daar geen sporen doorheen leggen die dan misschien in de weg liggen... Misschien ook niet. Maar ik wil het zeker voorkomen. Wel denk ik dat het een goed punt was dat mijn hellingshoek wel richting het maximale ging... Dus dat het slim zou zijn daar iets aan te doen.

Ik heb besloten om de ronden klimspiraal ovaal te maken door er 50cm rechte rails per omwenteling tussen te stoppen. Ook ga ik na het eerste rondje omhoog de radius iets vergroten om de wrijving in de bochten te verminderen.

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/03/schaduwstation5b-edited.png)

Daarnaast heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de wisselstraat.
Ik heb het ook op mijn website gezet:
https://1op160.nl/baanplan-aangepast/
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 25 maart 2023, 09:32:58
Er was nog een aanpassing nodig aan het baanplan.
De voornaamste reden is omdat de pecowissels niet direct achter elkaar kunnen:
https://1op160.nl/wissels-passen-niet/

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/03/schaduwstation6c.png)

De hele omschrijving van het nieuwe plan staat op mijn website:
https://1op160.nl/definitief-baanplan/
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 13 april 2023, 11:27:04
Langzaam begin ik op een punt te komen dat ik rails kan gaan leggen.
Maar waar ik steeds over twijfel is waar ik sporen moet isoleren.

Daar zou ik wel wat tips bij kunnen gebruiken.
Ik wil digitaal gaan rijden en met S88 gaan terugmelden (massadetectie als ik het goed zeg).

Wissels krijgen geen terugmelding.
Doorlopende sporen (waar treinen niet moeten/mogen stoppen) krijgen 1 terugmelder (1 sectie per blok).
Opstelsporen (parkeervakken noem ik ze maar even) krijgen 3 terugmelders (3 secties per blok).
Dit is hoe ik het begrepen heb... hopelijk klopt het voor zover.

Maar hoe groot moet elke sectie binnen een blok zijn? (3 secties in 1 blok).

In mijn schaduwstation komen een aantal parkeervakken die zichtbaar zijn in een vitrine.
Dit zichtbare deel is 180 tot 200cm lang.
Maar tussen de wissels voor en achter dit parkeervak zit nog zn 80 cm rails.
Gebruik ik deze 80cm voor en achter het parkeervak van 200cm dan als inrij en stop sectie?
Of moeten de inrij en stop sectie ook binnen het blok van 200cm vallen?

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/03/schaduwstation-1.png)

En is er een maximale/advies lengte voor elke sectie binnen een blok?
Moet bijvoorbeeld de inrij sectie langer zijn omdat de middelste sectie eigenlijk niet langer moet zijn dan x cm?
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: bask185 op 13 april 2023, 12:24:18
Citaat
met S88 gaan terugmelden (massadetectie als ik het goed zeg).
Nee sorry, jij als 2-rail rijder dient stroomdetectie te gebruiken. Dat is het makkelijkste, anders moet je aan lichtsluizen denken. Dat heeft dan wel weer als voordeel dat je niet in je rails hoeft te zagen. Massadetectie is voor de 3-rail mensen weggelegd.

S88 is de benaming voor het bus systeem wat eigenlijk alleen maar schuifregisters zijn. Bij S88 worden STP kabels gebruikt om de beruchte onbetrouwbaarheid (spookmeldingen) van de eerste S88 versie op te lossen. Het grootste nadeel vind ik nog altijd dat je ze achter elkaar moet aansluiten als 1 keten.

Je hebt menig commerciële S88 melders als stroomdetectie variant krijgen. Ik kan er denk iets van 4 a 5 bedenken. Huib Maaskant heeft een zelf-bouw pakket. (wel veel soldeerwerk hoor!)
https://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_en_1.htm (https://www.floodland.nl/aim/info_bmd16n_sd_en_1.htm)

Ik ben zelf bezig met een bestuckte loconet terugmelder. Bestucking service scheelt veel soldeerwerk, dus mocht je nog willen overstappen naar van s88 naar loconet kunnen we elkaar helpen. Ik kan wel zonder al te veel moeite mijn eindproduct reverse engineren naar een losse print met alleen het stroomdetectie circuit. Dat zou dan feitelijk een soort Okkie print zijn in SMD uitvoering. Dan moet je alleen de andere kant nog zelf versieren.

Je moet alleen de afweging maken tussen hoeveel je precies zelf wilt solderen/programmeren en de tussen de kosten van standaard terugmelders. (https://www.dtswebshop.nl/nl/dts88n-cs-bezetmelder-stroomdetectie.html)


Citaat
Opstelsporen (parkeervakken noem ik ze maar even) krijgen 3 terugmelders (3 secties per blok).
Dit is hoe ik het begrepen heb... hopelijk klopt het voor zover.
3 melders per blok is opzich prima. Strikt gezien volstaat 2. Voor een programma zoals iTrain maakt het meestal niet zoveel uit.

In h0 land maken we inrij/stop melders ongeveer ~36 cm lang. Dat is meestal 2x standaard rechte rails lengte. In jouw geval worden de buitenste melders dan ~18cm lang. En je middelste melder is zo lang als de rail tussen de buitenste twee melders. Een blok mag net zo lang zijn als je wilt. Je kan voor je schaduwstation misschien ook twee blokken achter elkaar plaatsen, afhankelijk van hoe lang de treinen zijn die er moeten staan.

Citaat
Maar tussen de wissels voor en achter dit parkeervak zit nog zn 80 cm rails.
Gebruik ik deze 80cm voor en achter het parkeervak van 200cm dan als inrij en stop sectie?
Als je op melders rijdt en je wilt dat je trein in een zichtbaar gedeelte stopt, dan moet je stop melder ook in het zichtbare gedeelte liggen. Als je op positie gaat rijden (dan probeert iTrain nauwkeurig bij te houden waar je treinen rijden) maakt de plaatsing van je melders iets minder uit. Het kan geen kwaad om lange on-gedetecteerde stukjes te hebben.

Mvg,

Bas


Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 13 april 2023, 21:16:24
Hoi Bas, vergeef me de verwarring van massa en stroom detectie.
Ik bedoelde inderdaad dat laatste.
De reden dat ik daar aan denk is omdat ik nog een berg terugmelders heb liggen.
Viessmann 5233 melders.

Ik ben wel erg benieuwd naar jouw eigen loconet melders.
Je DCC-interface was ook erg fijn.

Nu maak ik nog gebruik van een Twin-center.
Maar op termijn wil ik die er tussenuit.
Ik denk aan een Arduino als centrale.
Die DCC naar wissels en locs kan praten.
En via usb en of netwerk met een PC.
Ik moet alleen nog een manier vinden om die Arduino ook te laten terugmelden.

Je antwoord over de blokken laat mij nog meer twijfelen...
Als 3 secties niet perse nodig zijn... Zal ik dan de inrij secties weg laten?
Of voor de zekerheid toch maar wel doen...  ::)
Je geeft aan dat een stop of inrij sectie ongeveer 18cm moet zijn.
Maar wat als een inrij sectie wel 80cm is?
Of kan ik die dan toch beter 18cm maken en de eerste 60cm nog bij de wisselstraat laten horen?

Je idee van 2 blokken achter elkaar is niet gek.
Waarschijnlijk zijn er wel treinen die achter elkaar passen.
Krijg ik dan inrij - afrem - stop - afrem - stop secties ?
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: RobVille op 14 april 2023, 09:42:57
Nog even terugkomen op de blokscheiding. Ergens viel de term iTrain. Dit programma kan overweg met een blok met een terugmelder. Je isoleert dan het blok tussen twee wisselstraten. In je schaduwstation maak je dan bijvoorbeeld twee blokken in een spoorsectie met elk een terugmelder. In mijn modelbaan worden de blokken steeds gevoed met meerdere stroomaansluitingen in verband met de betrouwbaarheid. Al deze aansluitingen lus ik dan door tot een stroomdraad en deze wordt dan vervolgens op een terugmelder aangesloten. Op die manier heb je een betrouwbare stroomvoorziening naar de rails en wordt het blok gemeld. iTrain regelt dan het inrijden, afremmen en eventueel stoppen van de treinen. Trouwens het lijkt me beter om geen ongedetecteerde railsegmenten in te bouwen omdat dit de betrouwbaarheid beïnvloedt. 
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: bask185 op 14 april 2023, 11:32:10
Citaat
Nu maak ik nog gebruik van een Twin-center.
Maar op termijn wil ik die er tussenuit.
Ik denk aan een Arduino als centrale.
Die DCC naar wissels en locs kan praten.
En via usb en of netwerk met een PC.
Ik moet alleen nog een manier vinden om die Arduino ook te laten terugmelden.
Je beste kans van slagen ligt in het DCC++ EX project. Dan kan je een motor shield op een arduino prikken en rijden. De arduino hangt met USB aan de computer. Ik weet dat o.a. iTrain en ik dacht ook rocrail DCC++ EX ondersteunen. Je kan die via apps en computer ed treinen aansturen.

DCC++ EX heeft nog geen loconet. Ik ben zelf nog bezig om XpressNet daaraan toe te voegen. Ik weet eerlijk gezegd niet of daar iets van terugmelding in zit. Ik heb daar geen actieve herinnering aan op dit moment  ;D ;D ;D.

Een ander loconet interface naar PC heb ik nog niet. Het bestaat wel Ro*oft had het in het assortment. Daarom zou ik voorlopig je twincenter nog een tijdje gebruiken. Die heeft alles wat je nodig heb. Zelf centrales, terugmelders en decoders bouwen is leuk natuurlijk maar in the end moet alles ook nog daadwerkelijk werken. Om dan alle drie maar zelf te maken, is misschien net een stapje te veel.

Citaat
Als 3 secties niet perse nodig zijn... Zal ik dan de inrij secties weg laten?
Meestal laat je dan de middensectie achterwege. Je inrij/uitrij secties zijn het belangrijkste.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Joz op 14 april 2023, 20:38:44
Hans Tanner heeft Loconet toegevoegd aan DCC EX. Er staan meerdere filmpjes van op Youtube, bijvoorbeeld https://youtu.be/YjONAbBnf10?t=41
Hij gebruikt wel een extra microcontroller in de vorm van een zgn IOTT-stick (wat wellicht ook een Arduino kan zijn) waarmee het Loconet slotmanagement e.d. geregeld wordt. Mogelijk dat je hiervoor code snippets van zijn GitHub (https://github.com/tanner87661/IoTTStick) kunt plukken.

Hans Tanner heeft ook wel nauwe contacten met de DCC EX developers, maar wat ik zo hier en daar opvang, zit dat project ongeveer aan het einde van wat er met een Arduino mogelijk is, dus wellicht is er niet zoveel kans dat daar ooit Loconet geïmplementeerd zal worden.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 14 april 2023, 20:54:56
Voor nu denk ik dat de technische keuze, Arduino, S88, loconet, of iets anders nog niet perse heel belangrijk is. Ik ben hier zelf ook nog niet helemaal uit.
Voorlopig denk ik dat ik mijn oude S88 modules even ga gebruiken met de Twin-center.

Ik probeer vooral een beeld te krijgen van hoe ik mijn schaduwstation moet gaan opknippen is secties en blokken. Zou iemand mij hier mee willen helpen?
https://1op160.nl/tag/baanplan/

Wat software betreft sluit ik nog niet uit dat ik iTrain ga gebruiken. Zeker aan het begin wil ik waarschijnlijk bestaande software pakken zodat ik alvast iets kan. Maar uiteindelijk wil ik dit zelf gaan maken. Maar dit is dus ook voor nu niet belangrijk.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: RobVille op 14 april 2023, 21:23:10
Nog even terugkomen op de blokscheiding. Ergens viel de term iTrain. Dit programma kan overweg met een blok met een terugmelder. Je isoleert dan het blok tussen twee wisselstraten. In je schaduwstation maak je dan bijvoorbeeld twee blokken in een spoorsectie met elk een terugmelder. In mijn modelbaan worden de blokken steeds gevoed met meerdere stroomaansluitingen in verband met de betrouwbaarheid. Al deze aansluitingen lus ik dan door tot een stroomdraad en deze wordt dan vervolgens op een terugmelder aangesloten. Op die manier heb je een betrouwbare stroomvoorziening naar de rails en wordt het blok gemeld. iTrain regelt dan het inrijden, afremmen en eventueel stoppen van de treinen. Trouwens het lijkt me beter om geen ongedetecteerde railsegmenten in te bouwen omdat dit de betrouwbaarheid beïnvloedt.

en

Langzaam begin ik op een punt te komen dat ik rails kan gaan leggen.
Maar waar ik steeds over twijfel is waar ik sporen moet isoleren.

Daar zou ik wel wat tips bij kunnen gebruiken.
Ik wil digitaal gaan rijden en met S88 gaan terugmelden (massadetectie als ik het goed zeg).

Wissels krijgen geen terugmelding.
Doorlopende sporen (waar treinen niet moeten/mogen stoppen) krijgen 1 terugmelder (1 sectie per blok).
Opstelsporen (parkeervakken noem ik ze maar even) krijgen 3 terugmelders (3 secties per blok).
Dit is hoe ik het begrepen heb... hopelijk klopt het voor zover.

Maar hoe groot moet elke sectie binnen een blok zijn? (3 secties in 1 blok).

In mijn schaduwstation komen een aantal parkeervakken die zichtbaar zijn in een vitrine.
Dit zichtbare deel is 180 tot 200cm lang.
Maar tussen de wissels voor en achter dit parkeervak zit nog zn 80 cm rails.
Gebruik ik deze 80cm voor en achter het parkeervak van 200cm dan als inrij en stop sectie?
Of moeten de inrij en stop sectie ook binnen het blok van 200cm vallen?

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/03/schaduwstation-1.png)

En is er een maximale/advies lengte voor elke sectie binnen een blok?
Moet bijvoorbeeld de inrij sectie langer zijn omdat de middelste sectie eigenlijk niet langer moet zijn dan x cm?

Omdat, zoals je al zei, het middenstuk van een opstelspoor 180 tot 200 cm zichtbaar moet zijn in de vitrine, lijkt me het zinvol om het hele spoor tussen de wissels als een blok uit te voeren. In de software van iTrain kan je de stoppositie zo regelen dat de hele trein in het zichtbare gedeelte stopt door het instellen van beide railstukken van 80 cm als negatieve waarde gerekend van beide uiteinden van het opstelspoor. Je verliest lengte om treinen op te stellen maar je wilt de hele trein toch zichtbaar hebben? Ik ga ervan uit dat je met redelijk, lange treinen gaat rijden. Zou je toch twee treinen willen opstellen in het vitrine gedeelte, dan kun je met de optie rangeren dit realiseren. Trouwens volgens mij gebruik je toch stroomdetectie! Vergis ik me of zit er toch een keerlus in je schaduwstation?

Rob
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: bask185 op 16 april 2023, 22:14:12
Citaat
Je DCC-interface was ook erg fijn.
Als je ook nog een loconet interface wilt proberen, laat het me weten  :P

Citaat
lijkt me het zinvol om het hele spoor tussen de wissels als een blok uit te voeren.
Ik snap dit niet helemaal. Waarom kan het blok niet gewoon 1 treinlengte zijn ongeveer in het midden der vitrine. Than again, het maakt ook niet zoveel uit.. ::)

Citaat
Vergis ik me of zit er toch een keerlus in je schaduwstation?
Volgens mij vergis je je  :P.  Ik heb 2x de pijlen gevolgd, maar het ziet er legit uit. Bovendien bestaan er zelfbedienende keerlusmodules  :police:

Citaat
Wat software betreft sluit ik nog niet uit dat ik iTrain ga gebruiken
We gebruiken het op de club voor vier banen. Ik heb een van die banen zelfstandig in iTrain gezet met bezetmelders vanuit scratch. Ik vond het niet heel erg moeilijk, maar er zit te veel aan functionaliteiten in en je kan dat allemaal niet uitzetten. Zo had ik ooit het boxje tandradbaan per ongeluk aangevinkt. En ik snapte maar niet waarom geen trein dat blok in wilde. Mijn punt: hoewel ik het aan de praat krijgen van iTrain niet erg moeilijk vond, vind ik het een (te) erg ingewikkeld programma. Maar je kan er wel weer alles mee..

Aangezien je met arduino's speelt, heb je vast de bijbedoeling om 'munnies te besparen'. Ik zou daarom eerder kijken naar rocrail. Ik wil ook wel koploper roepen, maar dat ondersteunt DCC++ EX niet. Dus dat zou wat lastiger zijn om te laten werken met een arduino.

Bas

Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 22 april 2023, 15:04:49
Hoi Rob, bedankt voor je antwoord.
In de software van iTrain kan je de stoppositie zo regelen dat de hele trein in het zichtbare gedeelte stopt door het instellen van beide railstukken van 80 cm als negatieve waarde gerekend van beide uiteinden van het opstelspoor.
Begrijp ik het goed dat je zegt dat het dus eigenlijk niet nodig is om een blok in 2 of 3 secties te verdelen. Maar dat je dat dus in de software kan instellen?

Je verliest lengte om treinen op te stellen...
Het klopt dat ik lengte verlies als ik ervoor kies om de treinen alleen in het zichtbare deel (in de vitrine) te zetten.
Terwijl de sporen langer zijn dan het glas van de vitrine.
Maar ik denk dat 180cm voor N spoor best nette lengte is voor treinen.
Misschien is het zonde van de lengte die ik niet gebruik... tja... keuzes  ::)

Vergis ik me of zit er toch een keerlus in je schaduwstation?
Voor zover ik zelf heb gezien zit er geen keerlus in het schaduwstation... maar roep alsjeblieft als ik dit fout heb.
In elk geval moet dit goed gaan zolang de beide klimspiralen nog niet via de zichtbare laag aan elkaar zitten.
Als dat wel het geval is moet er waarschijnlijk in de klimspiraal een keerlusmodule komen.

Bas, ook bedankt,
Als je ook nog een loconet interface wilt proberen, laat het me weten  :P
Ik ben wel benieuwd naar je loconet interface, wil je daar wat meer informatie van geven?

Ik zou daarom eerder kijken naar rocrail.
Voor nu weet ik nog niet wat ik wil gaan gebruiken... voorlopig ben ik ook nog niet zover.

Al heb ik inmiddels wel een begin gemaakt het aan schaduwstation:
https://1op160.nl/ribben-voor-het-schaduwstation/

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/04/PXL_20230414_171314285-1024x771.jpg)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: RobVille op 22 april 2023, 15:35:00
Begrijp ik het goed dat je zegt dat het dus eigenlijk niet nodig is om een blok in 2 of 3 secties te verdelen. Maar dat je dat dus in de software kan instellen?

Klopt, in principe kun je volstaan met een blok. De positie van de trein kun je via de software instellen.

Voor zover ik zelf heb gezien zit er geen keerlus in het schaduwstation... maar roep alsjeblieft als ik dit fout heb.
In elk geval moet dit goed gaan zolang de beide klimspiralen nog niet via de zichtbare laag aan elkaar zitten.
Als dat wel het geval is moet er waarschijnlijk in de klimspiraal een keerlusmodule komen.

Ik ga ervan uit dat je het schaduwstation gelijk poolt. Dus even voor het gemak de bovenste railstaaf noem ik de + en de andere railstaaf de -. Als je kijkt naar de buitenste lus aan de linkerkant dan is de bovenste railstaaf +. Als deze rail weer terugkomt bij het schaduwstation, dan, denk ik, komt de + uit op de railstaaf van het schaduwstation dat - is gepoold. Dezelfde situatie doet zich aan de rechterkant voor. Stel dat het zo is, dan denk ik dat de keerlus lang genoeg is, om een volledige trein op te stellen.

Rob
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 17 augustus 2023, 10:57:21
Klopt het dat:

Een baanvak waar een trein moet kunnen stoppen is:
inrij-sectie -> (perron)parkeer-sectie -> stop/uitrij-sectie

Een lang baanvak waar twee treinen moeten kunnen stoppen is:
inrij-sectie -> (perron)parkeer-sectie -> stop/uitrij-sectie -> (perron)parkeer-sectie -> stop/uitrij-sectie

Een stuk (doorgaand) spoor waar een trein een lang stuk moet rijden is:
rij-sectie -> stop/uitrij-sectie -> rij-sectie -> stop/uitrij-sectie -> rij-sectie -> stop/uitrij-sectie -> etc
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 24 augustus 2023, 12:32:09
HELP !  ::)

Ik heb hulp nodig bij het indelen van de blokken.
Hieronder een stukje van mijn schaduwstation.
Het gaat vooral even om de bovenste 4 (grijze) sporen.
De treinen komen alleen van rechts naar links over deze sporen.

Met rode streepjes geef ik aan waar ik denk te gaan isoleren tussen baanvakken.
Het stuk rails links van van A en recht van F zijn wisselstraten.

Omdat deze sporen straks in de vitrine liggen wil ik dat de treinen in vak BC of DE staan.
Of als het een erg lange trein is in BCDE.

Kan ik A en B samen voegen ? (dan is het stopsectie wel erg lang).
Stopt de trein in het begin van de stopsectie?
Kan ik E en F samen voegen ?
Of moet er altijd een inrij vak zijn tussen de wisselstraat en het vak waar te trein moet stoppen?

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/08/blokken.png)

Hopelijk kan iemand helpen.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: bask185 op 24 augustus 2023, 13:10:25
Dat streepje rechts van B moet meer richting D.

1 blok = 1 melder + tussenstuk + 1 melder

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-64e73a5deab2e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-64e73a5deab2e.png)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Montanbahn op 24 augustus 2023, 13:14:24

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/08/blokken.png)

In mijn baan het ik het precies zo gedaan. Elk blok in 2 stukken (kort stopstukje achteraan, just in case om de trein te laten stoppen zo gauw als daar een detecterend wiel binnenrolt.). Mijn baan is volledig gemeld, dus geen niet gemelde tussenstukken en geen niet gemelde wisselstraten.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 24 augustus 2023, 18:17:23
Heren bedankt  (y)

Elk blok in 2 stukken (kort stopstukje achteraan, just in case om de trein te laten stoppen zo gauw als daar een detecterend wiel binnenrolt.)

Ik wil de trein in vak C en/of E zetten.
B en D zijn dus zoals je zegt just in case... Als hier een wiel in komt dan hard remmen.

Is het slim om A en B samen te voegen?
Of moet B niet te groot zijn... En F?
Zoals ik het begrijp heb ik A en F niet nodig...

Is het dan zo dat elk baanvak wat eenrichtingsverkeer is uit 2 vakken gemaakt kan worden zoals hier beschreven.
Maar een baanvak wat voor 2 richtingverkeer is heeft dus een kort (just in case vakje) aan beide kanten van een opstelvak?
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Montanbahn op 25 augustus 2023, 09:51:26
Jouw A en B heb ik samengevoegd en zijn bij mij 15 cm groot (behalve als dit stukje in het vrijeruimte profiel van het wissel ligt, dan is het 15cm + vrijeruimte).
Voor een 2 richting baanvak heb ik inderdaad aan beide zijden een 15 cm stukje, dus 3 gedetecteerde segmenten.  Jouw A t/m F zijn bij mij overigens ca 5 meter.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 25 augustus 2023, 09:55:25
Duidelijk antwoord, bedankt  (y)

Jouw A en B heb ik samengevoegd en zijn bij mij 15 cm groot.

Is deze 15cm op basis van H0 of N schaal?
(en dit is dus minimaal 15cm, maar zou bijvoorbeeld in uitzonderlijke gevallen ook 50cm kunnen zijn zonder dat dit problemen geeft)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Overet op 25 augustus 2023, 15:20:35
Een melder op basis van stroomdetectie reageert direct zodra er een stroom gaat lopen. Verlengen van de meldsectie voegt niets toe, maar kan op zich ook geen kwaad. De software heeft de trein allang in de smiezen. Wat verwacht je ermee te bereiken?

Tom
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Montanbahn op 25 augustus 2023, 15:27:59
Die 15 cm is gebaseerd op een standaard stukje rail, inmiddels slijp ik een railstaaf door. Het een ruime draaistellengte maar, inderdaad zoals 'Overet' al aangeeft, een contact makende as volstaat al om de melding te maken. Er is niets op tegen om het langer te maken maar voegt niets toe.
Zoals al aangegeven, bij mij is het ook wel eens langer als dat zo uitkomt vanwege bijvoorbeeld de vrijeruimte van een wissel, of de (ik rij op Peco) al aanwezige geïsoleerde raillas vanwege puntstuk polarisatie. Maar dat is mogelijk allemaal te technisch voor je vraag.

O ja, je vraag over schaal. Maakt niets uit voor de melding en de lengte. Belangrijker is het maken van contact (plastic wielen werkt dus niet)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 25 augustus 2023, 15:30:16
Een melder ... reageert direct ... Verlengen van de meldsectie voegt niets toe... Wat verwacht je ermee te bereiken?

Ik verwacht er niets mee te bereiken... ik wil alleen dat de meldsectie op een specifiek punt begint omdat ik de trein daar wil stoppen...
Het einde van de meldsectie zou bijvoorbeeld 15cm verder liggen dan het begin van de meldsectie...
MAAR... nog eens 30cm verderop begint mijn wisselstraat. En dat is weer een andere sectie.
Die 30cm tussen de meldsectie en de wisselstraat kan ik natuurlijk ook een apart baanvak van maken... of samenvoegen met de meldsectie... of samenvoegen met de wisselstraat.
En ik denk dat samenvoegen met de meldsectie de mooiste oplossing is (ook al is die dan iets langer dan normaal).

Ik hoop dat het nog een beetje te volgen is  ::)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Montanbahn op 25 augustus 2023, 15:37:32
Zeker, goed te volgen en met dit beoogde doel is het langer maken van deze sectie zeker een oplossing.

Je kunt dit echter ook (afhankelijk van je besturingsprogramma) instellen in de computer. Daar heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een soort reactievertraging in te stellen. Denk hierbij aan het volgende scenario;
Bij activeren melde F, stop de trein na 5 cm. Natuurlijk moet je trein dan verstandige (logischer) wijze geijkt zijn in de software.
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 07 september 2023, 12:45:35
Nogmaals bedankt allemaal voor de tips en uitleg.
Ik heb er veel aan gehad. En kan hiermee weer verder.
Inmiddels ben ik bezig met het leggen van mijn wisselstraat voor het schaduwstation.

Het leek me leuk om hier een video van te maken.  ;D
Deze staat op youtube (https://www.youtube.com/watch?v=gHbylDYzusY (https://www.youtube.com/watch?v=gHbylDYzusY))
En op mijn website (https://www.1op160.nl (https://www.1op160.nl)).
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Montanbahn op 07 september 2023, 13:35:30
Duidelijke uitleg in het filmpje  (y)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 29 september 2023, 19:38:19
Ik ga ervan uit dat je het schaduwstation gelijk poolt. Dus even voor het gemak de bovenste railstaaf noem ik de + en de andere railstaaf de -. Als je kijkt naar de buitenste lus aan de linkerkant dan is de bovenste railstaaf +. Als deze rail weer terugkomt bij het schaduwstation, dan, denk ik, komt de + uit op de railstaaf van het schaduwstation dat - is gepoold. Dezelfde situatie doet zich aan de rechterkant voor. Stel dat het zo is, dan denk ik dat de keerlus lang genoeg is, om een volledige trein op te stellen.

Rob, ik moet je gelijk geven...  ::)
Als je alleen naar het baanplan kijkt van het schaduwstation zou ik geen keerlus hebben.
Maar met het idee dat op een later moment aan beide kanten van het schaduwstation een klimspiraal komt naar de laag met een landschap...
En dat er in het landschap een verbinding is tussen beide klimspiralen met wisselstraten (voor een station) gaat dit betekenen dat er een keerlus gaat ontstaan.
En de meest logisch plek om dit op te lossen is in het schaduwstation.  (y)

https://www.1op160.nl/keerlus-automaat/ (https://www.1op160.nl/keerlus-automaat/)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: RobVille op 29 september 2023, 21:57:03
Dank je!

Nog even terugkomen op de bezetmelding. Zelf gebruik ik dus slechts een terugmelder per blok, ongeacht de lengte. Wel wordt het blok op diverse plekken van stroom voorzien maar steeds gekoppeld aan die ene melder. Heb je erg lange opstelsporen, dan kun je twee of meerdere blokken achter elkaar maken met elk weer een afzonderlijke melder. Moderne software kan volstaan met een melder per blok. Zoals altijd, is er een maar .... Ik gebruik iTrain. De locomotieven moet je wel ijken qua snelheid.

Hier zijn nog twee video's waarin je ziet hoe een trein langzaam afremt en op een afstand van het sein stilstaat, alles met een melder! Je moet natuurlijk wel even de handleiding bestuderen ;)

https://www.youtube.com/watch?v=n4kc-tGB5Mo

https://www.youtube.com/watch?v=XcsrYG087I4

Rob
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 03 oktober 2023, 12:40:08
Rob, leuk om je filmpjes te bekijken. Heel mooi.
Zover ben ik voorlopig nog niet.
Maar ik heb wel een filmpje gemaakt van mijn eerste testrit.
https://1op160.nl/eerste-rit-op-de-modelbaan/ (https://1op160.nl/eerste-rit-op-de-modelbaan/)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 20 oktober 2023, 16:04:29
Hallo allemaal, ik heb het idee om ergens in het midden van mijn modelbaan (een centrale plek) alle elektronica bij elkaar te monteren.
Misschien in lades... maar in elk geval bij elkaar... dus een plek waar alle voeding, decoders, terugmelders etc. gemonteerd kunnen worden.
Dat lijkt mij prettig...

Maar ik lees verschillende dingen waardoor ik erg twijfel.
Bijvoorbeeld dat kabels van de terugmeldmodules tot de rails zo kort mogelijk moeten zijn.
Aangezien mijn baan 520cm lang is zouden de draden van het midden (waar ik alles wil monteren) naar de rails ongeveer 3 meter zijn.

Wat is jullie ervaring / hoe doen jullie dit ?
Alvast bedankt
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: bask185 op 21 oktober 2023, 13:41:07
Het volgende heb ik zelf nog niet toegepast, maar als ik ooit een nieuwe baan maak, wordt het dit.

Dit is een doorsnede aanzicht. Aan de voorzijde van je baan maak je een holle ruimte. Tegen de binnengelegen dwarsbalk plaats je 1 centrale kabelgoot. De decoders zet je op een klepje. Als je bezig ben, klappen al je decoders terugmelders ed naar onderen en kan je er makkelijk bij. Als je ze dicht klapt, zie je je bedraging niet meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-6533b70c27193.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-6533b70c27193.png)

Vooraanzicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme1-6533b70c44ba6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme1-6533b70c44ba6.png)

Boven aanzicht met wat bezetmelders gekrabbeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme2-6533b760cf79d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme2-6533b760cf79d.png)

Te lange kabels op een bezetmeldspoor kan problemen geven. Soms wel, soms niet het is niet echt een exacte wetenschap. Het kort houden van die kabels kan zeker geen kwaad. Dit is niet echt belangrijk voor dingen als spoelwissels. Voor servo motors is het wel belangrijk anders kunnen ze gaan jitteren. Daar valt wel wat tegen te doen, maar kort houden van draadjes is een makkelijke oplossing.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 25 oktober 2023, 13:57:05
Bas, dit is een heel mooi idee.  (y)
Precies dit idee kan ik niet meer toepassen.
Maar iets vergelijkbaars ga ik wel overwegen.

Bedankt  ;D
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 11 december 2023, 10:58:10
Bas, nogmaals bedankt voor je idee.  (y)
Inmiddels heb ik zelf een "klep" gemaakt aan de voorkant van mijn modelbaan.
Hier wil ik mijn decoders en terugmelders op gaan monteren.

https://1op160.nl/modelbaan-fascia/ (https://1op160.nl/modelbaan-fascia/)

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2023/12/PXL_20231209_140526837-1024x771.webp)

Ik ben ondertussen aan het nadenken over de voeding van mijn modelbaan.
Als centrale heb ik een Twin-Center. (daar komt binnenkort een Loconet-WLAN interface aan).
Ik probeer een inschatting te maken voor het aantal boosters dat ik nodig zal hebben.
Alles wat geen trein is krijgt een andere voeding.
Dus op de centrale en de boosters zullen alleen maar treinen gevoed worden.
Totaal verwacht ik tussen de 15 en 20 treinen op de baan incl. schaduwstation. (ooit in de verre toekomst).
Maar ik denk dat er maximaal 10 tegelijk zullen rijden.

Als ik zoek zijn er genoeg mensen die 10 treinen laten rijden met een Twin-Center zonder boosters. (in schaal N).
Toch denk ik dat het erg krap is om geen booster te gebruiken.  ::)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: bask185 op 11 december 2023, 12:46:03
Citaat
nogmaals bedankt voor je idee.
Ideeën is wat ik doe  :P

Het ziet er goed uit  (y).

Citaat
Maar ik denk dat er maximaal 10 tegelijk zullen rijden.
Ik heb me wel eens laten vertellen, dat als je wissels en treinen op 1 DCC bus/centrale heb zitten en op positie gaat riijden en dat met 10 treinen, dat je risico loopt dat je tegen het DCC plafond loopt. Bij positie rijden, worden er tijdens afremmen en optrekken erg veel DCC pakketjes verstuurd.  Elke nieuwe instructie voor een loc wordt altijd een x aantal keer herhaald om er zeker van te zijn dat ze snel aankomen. Ook wissel/sein instructies worden in iets van zesvoud verstuurd.

Als er dan teveel treinen tegelijk afremmen/optrekken en dan ook nog wissels en seinen aangestuurd moeten worden dan kan het voorkomen dat er niet genoeg tijd is om alle DCC pakketjes de bus uit te sturen.

Iets wat je dan tegen zou kunnen komen, is dat bijvoorbeeld een wissel of sein niet wordt aangestuurd of de treinen stoppen minder nauwkeurig. Ik weet niet hoe alle verscheidene centrales van alle merken hiermee om gaan.  In mijn eigen centrale doe ik bijvoorbeeld het aantal herhaalpakketjes voor loks reduceren naarmate er meer in de wacht komen en ik geef accessoires prioriteit omdat een gemiste wissel erger is dan een trein die 5cm te ver stopt.

Ik zou echter pas actie ondernemen als het probleem zich ook daadwerkelijk voor doen. Met een beetje geluk, heb je gewoon nergens last van maar ik zou dit wel ergens onthouden. Als je niet weet dat dit een ding is, kan je erg lang zoeken wanneer het opeens wel een probleem wordt.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 06 maart 2024, 17:51:52
Ondanks dat ik nog niet op een punt ben om echt rond te kunnen rijden op de modelbaan heb ik toch wat nieuw materieel gekocht via marktplaats. Ik kon het niet laten.
https://1op160.nl/lange-modeltreinen/ (https://1op160.nl/lange-modeltreinen/)

Ik heb ook een korte video gemaakt:
https://1op160.nl/mini-cooper-autotransport/ (https://1op160.nl/mini-cooper-autotransport/)

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2024/03/PXL_20240303_141846261-1024x771.webp)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 30 maart 2024, 18:19:27
Na een jaar werken aan mijn modelbaan is de helft van het schaduwstation klaar.
Nu copy paste in spiegelbeeld naar de andere helft.  ;D

https://1op160.nl/een-half-schaduwstation/ (https://1op160.nl/een-half-schaduwstation/)

(https://1op160.nl/wp-content/uploads/2024/03/PXL_20240329_103028198-1024x771.webp)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Frank 123 op 30 maart 2024, 19:08:41
Strak gebouwd  (y) (y)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: Torikoos op 31 maart 2024, 12:17:39
ziet er heel netjes gebouwd uit.  Ben benieuwd ook straks naar de bovenbouw, want deze treinen gaan natuurlijk ergens heen tzt. :-)
Titel: Re: Modelbaan in schaal N - 520x80cm - schaduwstation
Bericht door: 1op160 op 31 maart 2024, 13:26:16
Bedankt voor de complimenten heren.  (y)
 
Ik ben nog wel even bezig voor ik aan de bovenbouw toe kom.
Een echt definitief plan heb ik daar ook nog niet voor.
Wel een hoop ideeën  ;D

Aan beide kanten van het schaduwstation komt een klimspiraal.
Er zit ruim 4 meter tussen de uitgangen van de klimspiralen.
Dus op de bovenbouw kan ik daartussen nog vanalles bedenken.