Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: Artitec DE1 ontspoort  (gelezen 7884 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #45 Gepost op: 02 March 2023, 14:32:21 »
Nee, dat gaat niet vanzelf. Dan draait de trein om, maar hij benadert het stuk spoor dan in omgekeerde richting. Wat iedereen hier bedoelt te zeggen is: start de pendelcyclus eens met het motorrijtuig 180 graden gedraaid en kijk dan of het issue er - in beide richtingen- niet is.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #46 Gepost op: 02 March 2023, 14:53:42 »
Daar zit inderdaad een keerlus in.Dus gaat het bij pendelen vanzelf andersom.

Mvg Henk

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #47 Gepost op: 02 March 2023, 14:58:04 »
Zo dicht mogelijk boven het ontsporende draaistel wat gewicht plaatsen.

De wielbreedte even checken of deze niet overdreven groter/kleiner is dan het andere wielstel?

Ik heb een aantal At DE1 en 2 daarvan hadden het ook. Na een kleine gewichtje te plaatsen was het over.

Ncio

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #48 Gepost op: 02 March 2023, 15:01:56 »
Daar zit inderdaad een keerlus in.Dus gaat het bij pendelen vanzelf andersom.
Dus géén pendelen, maar rondrijden, vandaar de verwarring bij menigeen ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #49 Gepost op: 02 March 2023, 15:06:08 »
Eindelijk is het hoge woord er uit. De trein vertrekt dus uit het station en komt via een keerlus weer in hetzelfde station terecht?
Ik heb bij pendelen een heel ander beeld. Dan rijdt de trein met het motordraaistel voorop van A naar B. en op de terugweg met het loopdraaistel voorop van B naar A.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #50 Gepost op: 02 March 2023, 15:12:11 »
En daar hebben we 3 pagina's voor nodig om dat opgehelderd te krijgen   :angel: :D
Nu nog het probleem oplossen.
Gr.
Eric

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #51 Gepost op: 02 March 2023, 15:19:23 »
Och, ik heb wel eens een lange discussie met iemand gehad over een DE2 van Lima. Bleek dat uiteindelijk om een mat'46 te gaan.  :D uiteindelijk komen we er wel uit.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #52 Gepost op: 02 March 2023, 17:32:28 »
Het verschil tussen keerlus en pendelen, 2 manieren om automatisch van richting te veranderen, met als belangrijk verschil (de posities van loop- en motordraaistel ...)

Dus als het treinstel door een lus gaat, in plaats van te pendelen,
dan doet het probleem zich ook alleen voor met het niet-aangedreven draaistel voorop?

Lijkt op een Lima (b.v. dubbeldekker) met te weinig gewicht op het niet-aangedreven draaistel.

Zo dicht mogelijk boven het ontsporende draaistel wat gewicht plaatsen.
De wielbreedte even checken of deze niet overdreven groter/kleiner is dan het andere wielstel?

Ik heb een aantal At DE1 en 2 daarvan hadden het ook.
Na een kleine gewichtje te plaatsen was het over.

Treintje_komt_zo en ik zitten min of meer op een lijn.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #53 Gepost op: 03 March 2023, 10:20:18 »
Ga nu ervoor om wat gewicht te plaatsen op het niet aangedreven draaistel.
Even op de site van Artitec gekeken hoe deze open te maken.
Uitkomst laat ik nog weten.

mvg Henk

Treintje_komt_zo

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #54 Gepost op: 03 March 2023, 14:34:46 »
Treintje_komt_zo en ik zitten min of meer op een lijn.

Potato or potato.....

Let er bij het verzwaren wel op dat als je geleidend materiaal gebruikt (lood of gietijzer oid) dit geen kortsluiting veroorzaakt in je stel!

Ncio

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #55 Gepost op: 04 March 2023, 16:34:41 »
 ;D Artitec (Ncio) is geen Lima (Jan),

dat weet ik ook, dus mag je van mij Artitec
met een hoofdletter schrijven en lima met een kleine.
Los daarvan, Artitec bestaat nog.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #56 Gepost op: 04 March 2023, 23:04:56 »
Op verzoek van Henk en Klaas een paar plaatjes van mijn Artitec DE1 41 x2 (ik had ook nog een dummy liggen die ik wilde motoriseren :P )



Zo was het, ring in de bodemplaat waar twee pieletjes aan de zijkant van het draaistel tegenaan komen zodat het draaistel wel op en neer kan kantelen maar niet zijwaarts kan kantelen. Pieletjes staan niet op de foto, zie volgende foto waar ze zaten (rood omcirkeld), ze zitten onder de klik gevalletjes (groen omcirkeld)



Op deze foto zie je dat ik de pieletjes weg heb gehaald (bovenste klik dingetjes laten zitten! anders lazert je draaistel er steeds onder uit :( ) en een zwart fliepje heb toegevoegd, dit is nu waar de circel in de bak op rust en het zorgt ervoor dat het draaistel in alle kanten nu kan kantelen. De hoogte van het fliepje bepaalt nu hoe hoog het ding op de draaistellen staat. Probeer het uit met verschillende diktes en zet het vast met Kristal Klear lijm zodat het er makkelijk weer af kan, of gebruik dubbelzijdige tape. Ik zou beginnen met 0.5 mm hoogte. Ook zichtbaar is dat ik de stroomafname met draadjes heb gemaakt, dit werkt bedrijfszekerder wat betreft de stroomafname.



Omdat ik de hoogte van de bak op hetzelfde niveau wilde hebben als mijn DE2/Hondekop en ander stroomlijn materieel had ik een extra styreen ring van 0.5 mm dik geplakt op de ring van de eerste foto. Als je tevreden bent met de hoogte hoeft dat natuurlijk helemaal niet.



Mijn rijdend exemplaar weer in elkaar :P En zoals gebruikelijk werd mijn aandacht afgeleid en begon ik aan de dummy te prutsen, die het slachtoffer werd van vreselijke experimenten met een Chinees motortje van LaisDCC. Deze rijdt verrassend goed nu (y) Geen idee van de duurzaamheid van deze motortjes maar ze hebben een getordeerd 5-polig anker en kosten een habbekrats.

Er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden. Het gat in de bodem dichtmaken, daar een bus en schroef op maken en dan het draaistel vastzetten met een schroef in het midden en de 'vleukeltjes' verwijderen is misschien nog mooier, dan zit het kantelpunt in het midden. Nu zit het iets naar voren, en daar ik geen baan heb weet ik niet wat dit voor moeilijkheden kan veroorzaken in de praktijk. Op mijn testbaan met wisselstraten van Roco-Line rails gaat alles prima.

Mvg,

Robert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #57 Gepost op: 05 March 2023, 09:21:12 »
Robert, dank voor deze uitleg.
Ik heb wel het idee dat de DE-2 anders in elkaar zit. Nog geen tijd gehad om er naar te kijken. Ben nog bezig met de nazorg van de show in Goes.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #58 Gepost op: 05 March 2023, 10:46:24 »
Robert, ook namens mij bedankt voor de foto's en uitleg.Misschien dat ik het later ook nog ga toepassen.Voorlopig heb ik het opgelost door boven het niet motorische draaistel verzwaring aan te brengen
d.m.v wat stukjes lood .Zie foto's.En zowaar het treinstel ontspoord niet meer.Dus voorlopig probleem opgelost.Ieder bedankt voor alle inbreng.





mvg Henk

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 551
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Artitec DE1 ontspoort
« Reactie #59 Gepost op: 05 March 2023, 14:37:22 »
Plaatjes lood is bijkans een oplossing voor veel problemen, ik zoek ook  nog wat voor mijn NS1501.  :)
Maar ik heb toch het gevoel alsof we de trein behandelen zoals "vroegâh" met de platenspeler; bij een plaat die de naald liet springen legden we een stuiver of een lucifersdoosje op de draaiarm. Symptoombestrijding dus. Gewoon de plaat poetsen, dus.  :police: Wat mij triggerde was de opmerking van Henk Veenstra dat het "plotseling" gebeurde. Dan zul je toch moeten proberen na te gaan wat er is gebeurd dat dit zo plotseling optreedt. Ik sluit niet uit dat het slijtage van de draaistellen kan zijn, maar dat er ook ergens wat bij of met de rails is gebeurd. Ik heb ook een hele tijd zitten turen waarom een draaistel op een recht stuk plotseling uit de rails liep nadat zij de bocht uitkwam. Wat bleek, ik had een stroomdraadje onder een railstaaf in de bocht opnieuw gesoldeerd wegens een loslating. Daarbij bleef een miliscuul druppeltje soldeer te hoog in de railstaaf zitten (gemorst  ??? ). Ik was natuurlijk bang dat het weer zou loslaten.  >:(
Eigenlijk zouden we een logboek moeten bijhouden, want je kunt je ongans zoeken.  ::)
Hartelijke groet,
Joop

Oh ja, de treinen van Artitec ontsporen redelijk gemakkelijk in vergelijking met andere merken is mijn ervaring
Hartelijke groet,
Joop ter Laak