Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 23:34:53
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
Vandaag om 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09

Auteur Topic: De HTM Stadler TINA tram in H0  (gelezen 19470 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #45 Gepost op: 21 June 2023, 15:01:38 »
Ja gaaf. Je gaat je bijna afvragen wat nou het origineel is.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #46 Gepost op: 21 June 2023, 15:10:59 »
Gaaf!

Ben nu toch wel benieuwd, Darmstadt heeft andere knopjes straks als die voor de HTM?
Zit daar speciale reden achter dat dit niet standaard is voor elke vervoerder?

Zo van, het deur openen knopje wil jij links hebben en in Darmstadt willen ze hem rechts?

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #47 Gepost op: 21 June 2023, 17:06:35 »
Klopt Mitchell! Zowel de positie van knopjes als de bepaalde functies verschillen per vervoerder. Zo zijn we sinds de PCC gewend om de voorbel met de linkerhand te bedienen. Zo is dit ook in de Avenio. Echter zit er vanuit de fabriek een bedieningspaneel aan de rechter armleuning. Links zit de rij-remhendel, maar wij krijgen pedalen (Ook zo typisch HTM...) Dus kunnen wij het linkerpaneeltje weer gebruiken voor knopjes. De keuze voor de posities zijn enerzijds vanuit gewenning in andere voertuigen, anderzijds vanwege de bereikbaarheid. Een veiligheidsafhankelijke knop (deuren dringen of remmen lossen, bijv.) wil je niet gemakkelijk kunnen indrukken.

Daarbij hebben we een achterbel en fluit/hoorn, wat ook niet veel trambedrijven hebben. Ook sturen wij onze wissels 'digitaal' aan (Via Vecom) en andere bedrijven gebruiken andere systemen.

Tevens hebben we zelf ook bepaalde wensen/eisen en bieden fabrikanten net als bij auto's zogenaamde 'opties' aan. Denk aan speciale ruitenwisserbladen (ja echt), stoelverwarming, simulaties voor storingen in de instructeurs-tablet... Zo krijgen wij bijvoorbeeld accupacks op de daken, zodat we tot 2km zonder bovenleiding kunnen gaan rijden.

Gelukkig is Stadler erg open voor allerlei input en komen ze zelf ook met beargumenteerde oplossingen. Intensief maar boeiend proces.
Check ook mijn Facebook

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #48 Gepost op: 22 June 2023, 10:45:06 »
Ha, weer wat geleerd, leuke achtergrond informatie, dankje  (y)
Fijn om te horen dat jullie stoelverwarming hebben  ;D ;D

Citaat
Gelukkig is Stadler erg open voor allerlei input en komen ze zelf ook met beargumenteerde oplossingen
Die passen natuurlijk met alle liefde de factuur aan waar nodig  :angel:

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 22 June 2023, 11:02:36 »
Zoveel antwoorden zoveel vragen  ;D
*Geef je tractie en rem je met de pedalen?
*Zit er ook net als bij ons een dodemansknop/pedaal op de tram?
*Waarom een achterbel?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #50 Gepost op: 22 June 2023, 11:10:04 »
*Waarom een achterbel?

inparkeren...

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 22 June 2023, 11:25:20 »
Hou op met me hoor  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

System-M

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 22 June 2023, 12:40:29 »
*Geef je tractie en rem je met de pedalen?
*Zit er ook net als bij ons een dodemansknop/pedaal op de tram?
*Waarom een achterbel?

* Zowel tractie geven als remmen gebeurt in Den Haag met voetpedalen. Stamt uit de tijd van de PCC's. Daarmee wijkt Den Haag af van andere Nederlandse steden die wel gebruik maken van handbediening. Overigens hebben de Haagse Regiocitadissen (Randstadrail) dan weer wél handbediening.
* Volgens mij hebben de Haagse stadstrams geen dodemansknop, al weet ik dat niet zeker. (Misschien wel tbv. de beveiliging in de tramtunnels?) Van de Regiocitadissen weet ik dat ze wel over een dodemansknop beschikken, maar dat heeft ook te maken met hun meer 'treinachtige' karakter buiten de stad.
* Achterbel: volgens mij een stukje extra veiligheid? Dan kan er zowel voor als achter aan de tram gewaarschuwd worden dmv. die bel. Al zag je in de praktijk bij de GTL's dat trambestuurders die achterbel vooral gebruikten om elkaar nog eens extra te begroeten als ze elkaar zonet gepasseerd waren. Eén groot belcircus dus, volgens mij iets typisch Haags  ;D  Al valt me dat tegenwoordig bij de Avenio's etc niet meer zo op... is dat niet meer toegestaan oid?

Verder, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt, Wes (y). En leuk voor jou natuurlijk om zo dicht bovenop de ontwikkeling te zitten van deze nieuwe tram (zowel 1:1 als 1:87 dus  ;))

Wat ik me nog afvroeg: die accupacks, volgens mij is dat iets nieuws voor Haagse trams. Wat is het idee daarachter? Een extraatje voor bij stroomonderbrekingen of zijn er wellicht ook al plannen voor bovenleidingsloze delen van het Haagse tramnet of in werkplaatsen?
Grt
Marc

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 22 June 2023, 14:04:42 »
De series 11G en 12 G in Amsterdam hadden ook pedaalbediening. Die was overgenomen (afgekeken) van de HTM, de trams hadden wel meer kenmerken van de Haagse GTL. Niet verwonderlijk, want ze kwamen van dezelfde bouwer. Wel anders is dat de HTM langer doorrijdt met die oude GTL's die slecht toegankelijk zijn. Dus laat die TINA's maar zo snel mogelijk komen!
Groet, Frank

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 22 June 2023, 14:12:12 »
Leuk om te lezen.
Trams hebben ook zo m’n interesse altijd.
Zelf vind ik juist die oude hokken ‘t leukste om in te rijden.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #55 Gepost op: 23 June 2023, 01:02:09 »
Natuurlijk hebben GTL's, Avenio en Citadis een dodeman pedaal. Denk niet dat ze zonder nog een toelating zouden krijgen... Bij tweerichting trams heb je altijd een achterbel! :) Als je keert heb je aan die kant weer een voorbel nodig...
Ook PCC's hebben een achterbel. Ik denk dat dit nog stamt uit de tijd van voor de PCC. Toen waren alle Haagse trams ook al tweerichting trams.
Dat HTM langer doorrijdt met GTL heeft ook te maken dat de 3100'en weer wat jonger zijn dan de Amsterdamse nep GTL's. Ook zijn de Haagse technisch beter dan de 11G en 12G. Als je dan een tramontwerp overneemt, neem het dan ook goed over!  ;D En een GTL is pas slecht toegankelijk wanneer je slecht ter ben bent. Het is ook altijd 'op de tram stappen' geweest. Dat is niet voor niks zo bedacht... En dan bof je in Den Haag nog dat veruit de meeste haltes een perron zijn en niet dat je vanaf de stoep al een klim moet maken.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #56 Gepost op: 23 June 2023, 09:31:38 »
En dan bof je in Den Haag nog dat veruit de meeste haltes een perron zijn en niet dat je vanaf de stoep al een klim moet maken.

Ach ja, iets met toegankelijkheid.  8)

Groeten,

Christoph

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #57 Gepost op: 23 June 2023, 18:05:40 »
Achterbel: volgens mij een stukje extra veiligheid? Dan kan er zowel voor als achter aan de tram gewaarschuwd worden dmv. die bel. Al zag je in de praktijk bij de GTL's dat trambestuurders die achterbel vooral gebruikten om elkaar nog eens extra te begroeten als ze elkaar zonet gepasseerd waren. Eén groot belcircus dus, volgens mij iets typisch Haags  ;D  Al valt me dat tegenwoordig bij de Avenio's etc niet meer zo op... is dat niet meer toegestaan oid?

Verder, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt, Wes (y). En leuk voor jou natuurlijk om zo dicht bovenop de ontwikkeling te zitten van deze nieuwe tram (zowel 1:1 als 1:87 dus  ;))

Wat ik me nog afvroeg: die accupacks, volgens mij is dat iets nieuws voor Haagse trams. Wat is het idee daarachter? Een extraatje voor bij stroomonderbrekingen of zijn er wellicht ook al plannen voor bovenleidingsloze delen van het Haagse tramnet of in werkplaatsen?

Oh, die achterbel zit er nog steeds op en wordt volop gebruikt. Misschien valt het minder op door dat gekke Avenio-geluid. (Voor de vraag komt; ik weet nog niet exact welk geluid de Tina gaat produceren...)

Details over de accupacks weet ik niet. Het is gewoon een optie die is aangeboden waar gebruik van gemaakt kan worden. Dat heeft natuurlijk simpele voordelen in allerlei situaties. Voor bijvoorbeeld het beruchtte lijn 19 waar de TU Delft zich zorgen maakt om de elektromagnetische stralingen rondom de bovenleiding, die hun zeer gevoelige apparatuur zou kunnen beïnvloeden. Met de Tina zouden we geen bovenleiding nodig hebben. Maar nogmaals, ik ken geen details over de toepassing. Kan zelfs nog geannuleerd worden/zijn.
Check ook mijn Facebook

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #58 Gepost op: 23 June 2023, 18:26:05 »
Volgens mij hebben de Haagse stadstrams geen dodemansknop, al weet ik dat niet zeker. (Misschien wel tbv. de beveiliging in de tramtunnels?) Van de Regiocitadissen weet ik dat ze wel over een dodemansknop beschikken, maar dat heeft ook te maken met hun meer 'treinachtige' karakter buiten de stad.

Zoals Chris al zei; alle trams hebben bij ons een dodemanspedaal. Bij de PCC/GTL/Avenio is het 't linkerpedaal (midden is rem, rechts is tractie). In de Citadis is het een langer pedaaltje die je zowel met links als rechts zou kunnen gebruiken, ware het niet dat de voorbel bij je rechtervoet zit, dus gebruiken we ook de linkervoet voor dit pedaal. Er is geen dodemansknop of iets dergelijks. Saillant ook; in treinen/metro's/andere trams moet je dodemans-inrichtingen 'kwiteren'. Om de 7 seconden loslaten, bijvoorbeeld. Bij ons is dat niet. Wij hoeven het pedaal niet zo nu en dan los te laten, gewoon stilhouden. Bij de Avenio is het dan wel weer zo dat elke keer dat het voertuig stilstaat, je de dodeman even moet resetten.
Check ook mijn Facebook

arthurscheltes

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 15 August 2023, 10:51:05 »
Is het nog mogelijk om op de lijst opgenomen te worden?:) Ziet er nu al uit als een gaaf model!