Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
Vandaag om 00:30:45
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
Vandaag om 00:04:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
01 October 2025, 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
01 October 2025, 23:41:34
Piko 2025 door kar
01 October 2025, 23:36:44
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
01 October 2025, 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
01 October 2025, 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
01 October 2025, 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
01 October 2025, 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
01 October 2025, 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
01 October 2025, 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
01 October 2025, 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
01 October 2025, 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 October 2025, 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
01 October 2025, 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
01 October 2025, 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
01 October 2025, 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
01 October 2025, 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
01 October 2025, 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
01 October 2025, 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
01 October 2025, 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
01 October 2025, 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
01 October 2025, 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 October 2025, 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
01 October 2025, 08:46:50
  

Auteur Topic: De HTM Stadler TINA tram in H0  (gelezen 20497 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10749
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #45 Gepost op: 21 June 2023, 15:01:38 »
Ja gaaf. Je gaat je bijna afvragen wat nou het origineel is.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #46 Gepost op: 21 June 2023, 15:10:59 »
Gaaf!

Ben nu toch wel benieuwd, Darmstadt heeft andere knopjes straks als die voor de HTM?
Zit daar speciale reden achter dat dit niet standaard is voor elke vervoerder?

Zo van, het deur openen knopje wil jij links hebben en in Darmstadt willen ze hem rechts?

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #47 Gepost op: 21 June 2023, 17:06:35 »
Klopt Mitchell! Zowel de positie van knopjes als de bepaalde functies verschillen per vervoerder. Zo zijn we sinds de PCC gewend om de voorbel met de linkerhand te bedienen. Zo is dit ook in de Avenio. Echter zit er vanuit de fabriek een bedieningspaneel aan de rechter armleuning. Links zit de rij-remhendel, maar wij krijgen pedalen (Ook zo typisch HTM...) Dus kunnen wij het linkerpaneeltje weer gebruiken voor knopjes. De keuze voor de posities zijn enerzijds vanuit gewenning in andere voertuigen, anderzijds vanwege de bereikbaarheid. Een veiligheidsafhankelijke knop (deuren dringen of remmen lossen, bijv.) wil je niet gemakkelijk kunnen indrukken.

Daarbij hebben we een achterbel en fluit/hoorn, wat ook niet veel trambedrijven hebben. Ook sturen wij onze wissels 'digitaal' aan (Via Vecom) en andere bedrijven gebruiken andere systemen.

Tevens hebben we zelf ook bepaalde wensen/eisen en bieden fabrikanten net als bij auto's zogenaamde 'opties' aan. Denk aan speciale ruitenwisserbladen (ja echt), stoelverwarming, simulaties voor storingen in de instructeurs-tablet... Zo krijgen wij bijvoorbeeld accupacks op de daken, zodat we tot 2km zonder bovenleiding kunnen gaan rijden.

Gelukkig is Stadler erg open voor allerlei input en komen ze zelf ook met beargumenteerde oplossingen. Intensief maar boeiend proces.
Check ook mijn Facebook

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #48 Gepost op: 22 June 2023, 10:45:06 »
Ha, weer wat geleerd, leuke achtergrond informatie, dankje  (y)
Fijn om te horen dat jullie stoelverwarming hebben  ;D ;D

Citaat
Gelukkig is Stadler erg open voor allerlei input en komen ze zelf ook met beargumenteerde oplossingen
Die passen natuurlijk met alle liefde de factuur aan waar nodig  :angel:

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4455
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #49 Gepost op: 22 June 2023, 11:02:36 »
Zoveel antwoorden zoveel vragen  ;D
*Geef je tractie en rem je met de pedalen?
*Zit er ook net als bij ons een dodemansknop/pedaal op de tram?
*Waarom een achterbel?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #50 Gepost op: 22 June 2023, 11:10:04 »
*Waarom een achterbel?

inparkeren...

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4455
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #51 Gepost op: 22 June 2023, 11:25:20 »
Hou op met me hoor  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #52 Gepost op: 22 June 2023, 12:40:29 »
*Geef je tractie en rem je met de pedalen?
*Zit er ook net als bij ons een dodemansknop/pedaal op de tram?
*Waarom een achterbel?

* Zowel tractie geven als remmen gebeurt in Den Haag met voetpedalen. Stamt uit de tijd van de PCC's. Daarmee wijkt Den Haag af van andere Nederlandse steden die wel gebruik maken van handbediening. Overigens hebben de Haagse Regiocitadissen (Randstadrail) dan weer wél handbediening.
* Volgens mij hebben de Haagse stadstrams geen dodemansknop, al weet ik dat niet zeker. (Misschien wel tbv. de beveiliging in de tramtunnels?) Van de Regiocitadissen weet ik dat ze wel over een dodemansknop beschikken, maar dat heeft ook te maken met hun meer 'treinachtige' karakter buiten de stad.
* Achterbel: volgens mij een stukje extra veiligheid? Dan kan er zowel voor als achter aan de tram gewaarschuwd worden dmv. die bel. Al zag je in de praktijk bij de GTL's dat trambestuurders die achterbel vooral gebruikten om elkaar nog eens extra te begroeten als ze elkaar zonet gepasseerd waren. Eén groot belcircus dus, volgens mij iets typisch Haags  ;D  Al valt me dat tegenwoordig bij de Avenio's etc niet meer zo op... is dat niet meer toegestaan oid?

Verder, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt, Wes (y). En leuk voor jou natuurlijk om zo dicht bovenop de ontwikkeling te zitten van deze nieuwe tram (zowel 1:1 als 1:87 dus  ;))

Wat ik me nog afvroeg: die accupacks, volgens mij is dat iets nieuws voor Haagse trams. Wat is het idee daarachter? Een extraatje voor bij stroomonderbrekingen of zijn er wellicht ook al plannen voor bovenleidingsloze delen van het Haagse tramnet of in werkplaatsen?
Grt
Marc

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5609
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #53 Gepost op: 22 June 2023, 14:04:42 »
De series 11G en 12 G in Amsterdam hadden ook pedaalbediening. Die was overgenomen (afgekeken) van de HTM, de trams hadden wel meer kenmerken van de Haagse GTL. Niet verwonderlijk, want ze kwamen van dezelfde bouwer. Wel anders is dat de HTM langer doorrijdt met die oude GTL's die slecht toegankelijk zijn. Dus laat die TINA's maar zo snel mogelijk komen!
Groet, Frank

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4455
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #54 Gepost op: 22 June 2023, 14:12:12 »
Leuk om te lezen.
Trams hebben ook zo m’n interesse altijd.
Zelf vind ik juist die oude hokken ‘t leukste om in te rijden.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #55 Gepost op: 23 June 2023, 01:02:09 »
Natuurlijk hebben GTL's, Avenio en Citadis een dodeman pedaal. Denk niet dat ze zonder nog een toelating zouden krijgen... Bij tweerichting trams heb je altijd een achterbel! :) Als je keert heb je aan die kant weer een voorbel nodig...
Ook PCC's hebben een achterbel. Ik denk dat dit nog stamt uit de tijd van voor de PCC. Toen waren alle Haagse trams ook al tweerichting trams.
Dat HTM langer doorrijdt met GTL heeft ook te maken dat de 3100'en weer wat jonger zijn dan de Amsterdamse nep GTL's. Ook zijn de Haagse technisch beter dan de 11G en 12G. Als je dan een tramontwerp overneemt, neem het dan ook goed over!  ;D En een GTL is pas slecht toegankelijk wanneer je slecht ter ben bent. Het is ook altijd 'op de tram stappen' geweest. Dat is niet voor niks zo bedacht... En dan bof je in Den Haag nog dat veruit de meeste haltes een perron zijn en niet dat je vanaf de stoep al een klim moet maken.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3044
    • Zwetdorf in model
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #56 Gepost op: 23 June 2023, 09:31:38 »
En dan bof je in Den Haag nog dat veruit de meeste haltes een perron zijn en niet dat je vanaf de stoep al een klim moet maken.

Ach ja, iets met toegankelijkheid.  8)

Groeten,

Christoph

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #57 Gepost op: 23 June 2023, 18:05:40 »
Achterbel: volgens mij een stukje extra veiligheid? Dan kan er zowel voor als achter aan de tram gewaarschuwd worden dmv. die bel. Al zag je in de praktijk bij de GTL's dat trambestuurders die achterbel vooral gebruikten om elkaar nog eens extra te begroeten als ze elkaar zonet gepasseerd waren. Eén groot belcircus dus, volgens mij iets typisch Haags  ;D  Al valt me dat tegenwoordig bij de Avenio's etc niet meer zo op... is dat niet meer toegestaan oid?

Verder, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt, Wes (y). En leuk voor jou natuurlijk om zo dicht bovenop de ontwikkeling te zitten van deze nieuwe tram (zowel 1:1 als 1:87 dus  ;))

Wat ik me nog afvroeg: die accupacks, volgens mij is dat iets nieuws voor Haagse trams. Wat is het idee daarachter? Een extraatje voor bij stroomonderbrekingen of zijn er wellicht ook al plannen voor bovenleidingsloze delen van het Haagse tramnet of in werkplaatsen?


Oh, die achterbel zit er nog steeds op en wordt volop gebruikt. Misschien valt het minder op door dat gekke Avenio-geluid. (Voor de vraag komt; ik weet nog niet exact welk geluid de Tina gaat produceren...)

Details over de accupacks weet ik niet. Het is gewoon een optie die is aangeboden waar gebruik van gemaakt kan worden. Dat heeft natuurlijk simpele voordelen in allerlei situaties. Voor bijvoorbeeld het beruchtte lijn 19 waar de TU Delft zich zorgen maakt om de elektromagnetische stralingen rondom de bovenleiding, die hun zeer gevoelige apparatuur zou kunnen beïnvloeden. Met de Tina zouden we geen bovenleiding nodig hebben. Maar nogmaals, ik ken geen details over de toepassing. Kan zelfs nog geannuleerd worden/zijn.
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #58 Gepost op: 23 June 2023, 18:26:05 »
Volgens mij hebben de Haagse stadstrams geen dodemansknop, al weet ik dat niet zeker. (Misschien wel tbv. de beveiliging in de tramtunnels?) Van de Regiocitadissen weet ik dat ze wel over een dodemansknop beschikken, maar dat heeft ook te maken met hun meer 'treinachtige' karakter buiten de stad.

Zoals Chris al zei; alle trams hebben bij ons een dodemanspedaal. Bij de PCC/GTL/Avenio is het 't linkerpedaal (midden is rem, rechts is tractie). In de Citadis is het een langer pedaaltje die je zowel met links als rechts zou kunnen gebruiken, ware het niet dat de voorbel bij je rechtervoet zit, dus gebruiken we ook de linkervoet voor dit pedaal. Er is geen dodemansknop of iets dergelijks. Saillant ook; in treinen/metro's/andere trams moet je dodemans-inrichtingen 'kwiteren'. Om de 7 seconden loslaten, bijvoorbeeld. Bij ons is dat niet. Wij hoeven het pedaal niet zo nu en dan los te laten, gewoon stilhouden. Bij de Avenio is het dan wel weer zo dat elke keer dat het voertuig stilstaat, je de dodeman even moet resetten.
Check ook mijn Facebook

arthurscheltes

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #59 Gepost op: 15 August 2023, 10:51:05 »
Is het nog mogelijk om op de lijst opgenomen te worden?:) Ziet er nu al uit als een gaaf model!