Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door spock
Vandaag om 19:43:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:42:23
Camp 3 door GD
Vandaag om 19:13:38
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door jjg koopmans
Vandaag om 19:07:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Bert55
Vandaag om 17:59:54
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 17:55:19
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:10:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54

Auteur Topic: De HTM Stadler TINA tram in H0  (gelezen 19417 keer)

Remco vM

• Offline Offline
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #60 Gepost op: 15 August 2023, 11:15:12 »
.Saillant ook; in treinen/metro's/andere trams moet je dodemans-inrichtingen 'kwiteren'. Om de 7 seconden loslaten, bijvoorbeeld. Bij ons is dat niet. Wij hoeven het pedaal niet zo nu en dan los te laten, gewoon stilhouden. Bij de Avenio is het dan wel weer zo dat elke keer dat het voertuig stilstaat, je de dodeman even moet resetten.
Voor zover ik weet is dat kwiteren echt een spoor ding, ik heb het in Rotterdam op de tram en metro in ieder geval niet meegemaakt.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #61 Gepost op: 15 August 2023, 16:51:35 »
Is het nog mogelijk om op de lijst opgenomen te worden?:) Ziet er nu al uit als een gaaf model!

Check!

@Remco: In zoverre dat nieuw geleverde spoorvoertuigen dit hebben. De nieuwe metro's moeten toch ook gekwiteerd worden met een knopje op de rij-remhendel? Dat kan ik me nog herinneren van de proefrit in de simulator bij de RET. 
Check ook mijn Facebook

Remco vM

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 15 August 2023, 19:01:45 »
@ wekra De laatste serie metro's die ik gereden heb, waren de 5400 serie. Die hadden dat kwiteren nog niet in ieder geval, dat is misschien gekomen met de randstadrail rijtuigen, maar die heb ik niet meer meegemaakt

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #63 Gepost op: 18 October 2023, 23:00:35 »
Een updateje.

Ik ben verder gegaan met de belangrijkte zaken, en meteen wat details meegepakt. Ik wil voor de beurs in januari in Rijswijk het prototype rijdend hebben, zodat men deze kan bewonderen (komt allen. Een aantal vraagstukken moeten nog worden opgelost, zoals hoe de geleding netjes opgelost gaat worden. Ik wil toch een gesnijplotte 'muizentrap' gaan uittesten omdat deze het meest realistische effect creeërt én omdat de balgen de contouren van de wagenbak volgen. Deze kunnen dus niet 'in de kap' verdwijnen zoals bijvoorbeeld bij de Halling Citadis of Avenio.

De details in het model zijn representatief voor de HTM TINA. De foto van het draaistel komt van mijn bezoek in de fabriek in Bussnang, Zwitserland, waar de trams voor HEAG (Darmstadt) werden gemaakt en we hebben bekeken. Wij krijgen echter andere draaistellen met op elk wiel een schijfrem.

Ook de cabine inrichting is volledig representatief, aangezien ik mede verantwoordelijk ben voor het ontwerp en de inrichting in onze TINA.  ;D :angel: Pedalen, dubbele RIS-schermen en zijpaneel. Én nieuw voor HTM: paneeltjes met drukknoppen op de uiteindes van de armleuningen. (De linker bestond niet, maar na uitgebreide gesprekken met Stadler en mijn provisorische ontwerpen om ons idee vorm te geven, hebben ze dit opgenomen in het ontwerp!)

PS: Voor de hobbyisten in de buurt: Op 18 en 21 november 2023 zijn de publieksdagen voor de Mock-Up. Dan is iedereen welkom om een 1:1 model van de tram te bewonderen, inclusief VR-experience. Ook kun je je mening geven voor bijvoorbeeld details in het interieur zoals de stangen, bekleding, tocht-platen en meer. Aanmelden is verplicht, meer info volgt via officiële kanalen.

« Laatst bewerkt op: 19 October 2023, 12:58:55 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #64 Gepost op: 19 October 2023, 08:42:10 »
Volgens je Facebook is het 21 november, niet 22.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #65 Gepost op: 19 October 2023, 12:59:06 »
Klopt, foutje. Bedankt!
Check ook mijn Facebook

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #66 Gepost op: 24 October 2023, 19:53:30 »
Inmiddels is het groffe basisontwerp af en is deze gestuurd naar Materialise voor de prototype printing. Ondanks mijn gedegen ervaringen met hun printen, is het bij elk nieuw ontwerp de vraag hoe deze uit de printer komt. Omdat het immers prototyping is, heb ik daarom een aantal onderdelen in verschillende materialen besteld, en zijn de A/B-kappen in een rechtopstaande en liggende variant. De 'stepping' op de neus is onontkomelijk, de vraag is in welke variant deze het beste te verwerken is in het schuurproces. Alle onderdelen zijn per materiaal gegroepeerd (chassis onderdelen, bankjes, draaistellen en kappen) en worden als het goed is over anderhalve week geleverd. Altijd een feestje om die doos uit te pakken!

PS: Het dak wordt een aparte plaat die hier nog in past. Omdat er op dit moment nog niet exact bekend is hoe het dak eruit komt te zien (de tractiebatterij voor bovenleiding-loos rijden moet nog een plek krijgen) dus die print ik wanneer dat definitief is.

Plaatje van de verschillende assemblies.

Check ook mijn Facebook

System-M

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 24 October 2023, 21:32:54 »
Het blijft toch wel apart hoe HTM het standaard ontwerp van de TINA zo aangepast heeft, dat het bijna een RegioCitadis is geworden ;D  En ook apart hoe ze (ondanks hun Avenio-avontuur) toch weer op een draaisteltram zijn uitgekomen. Dit in tegenstelling tot de andere tramsteden in Nederland. Heb je enig idee waar dat in zou kunnen zitten?

Wat betreft het basisontwerp: leuk om de voortgang te lezen. Dat ziet er al goed uit zo (y) Ben benieuwd hoe dat er straks in het echt uitziet!

Wat bedoel je trouwens met 'stepping' of zijn dat de 'printlaagjes' zegmaar?

Grt
Marc

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #68 Gepost op: 25 October 2023, 16:04:58 »
TINA is een concept zoals de Citadis en Combino. En vast onderdeel daarvan zijn draaistellen. De configuratie is variabel. Avenio rijdt bijvoorbeeld ook in meerdere landen, maar zijn allemaal met vaste truckstellen. Ik denk zelfs dat júist vanwege de ervaringen met de Avenio de eis nu kwam op draaistellen.

Vaste truckstellen heeft het voordeel van configuraties met een een kleinere KOP (Kinematisch Omgrenzings Profiel) wat resulteert in krappere bogen en smalle straatjes. Maar met het nadeel van meer oncomfort en slijtage in bogen.

En inderdaad, stepping zijn die printlaagjes. In de PCC’s met hun ronde kop en dak, was het beter om ze rechtopstaand te laten printen, zodat alleen de neus en kont verwerkt moesten worden. Liggend moest het volledige dak worden aangepast en dat bleek onmogelijk om netjes te doen zonder teveel moeite
« Laatst bewerkt op: 25 October 2023, 20:50:54 door WeKra »
Check ook mijn Facebook

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 25 October 2023, 17:41:44 »
Waarschijnlijk een domme vraag   8)
Wat is draaistellen/truckstellen gebeuren?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

hrp

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 25 October 2023, 18:51:24 »
Waarschijnlijk een domme vraag   8)
Wat is draaistellen/truckstellen gebeuren?

Waar lees je dat: 'draaistellen/truckstellen gebeuren' ?

Domme vragen bestaan niet, ...
Groet,
      Ronald

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #71 Gepost op: 25 October 2023, 19:50:39 »
De reactie daar recht boven ;)

Wat ik vermoed is dat (naar de naam) een truckstel vast aan de rest van de tram zit, waar een draaistel kan draaien. Het voordeel van de laatste is dat de tram zelf wat meer z'n eigen ding doet. Wat je bij de Combino's goed merkt aan het nogal slechte gedrag in bochten: de koppen 'zweven' als het ware. De kop volgt daardoor 'later' de rijrichting dan het draaistel (wat immers slechts de rails kan volgen). Gevolg is echter dat de passagiers daardoor nogal pittige schokken naar links en rechts kunnen ervaren in die delen van de tram en je in het begin (geen idee of dat nog steeds zo is) vooral de achterkant nog wel eens lelijk heen en weer zag zwiepen bij het uitkomen van een bocht.

Daardoor moet het omgrenzingsprofiel ruimer zijn omdat de boel meer uitzwenkt vergeleken met een vast wielstel, waarbij hooguit zwenken (van links naar rechts) en voor naar achter opgevangen moet kunnen worden, maar de rest verder star verbonden is met de opbouw.

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #72 Gepost op: 25 October 2023, 20:50:17 »
Menno: Spijker op de kop!
Check ook mijn Facebook

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 26 October 2023, 09:25:30 »
Ah op die manier.
Eén truckstelsel is dus veel starrer.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

WeKra

• Offline Offline
    • Facebook
« Reactie #74 Gepost op: 30 October 2023, 16:58:07 »
WAT ALS...

HTM voor de laatste jaren dat de GTL8 dienst doet, zou besluiten in het kader van uniformiteit de nieuwe huisstijl zoals ook te zien is op de Avenio en dadelijk op de TINA te verwerken? Nou, dan zou het ongeveer zoals onderstaand kunnen zijn! Van mij zou het wel mogen.

Alle gekkigheid; ik wilde de kleurstelling voor de verfkeuze testen en had nog wat 'Kneusjes' liggen (Kappen en modelletjes die zijn mislukt of print-fouten hebben, ik heb een hele doos...). De test is geslaagd, behalve voor het rood dat iets donkerder moet. Het lichtgrijs op de onderste helft vind ik nog iets te donker, maar is wel correct volgens het Exterior Design Concept van Stadler. Misschien voor de modelweergave een lichtere variant gebruiken.

Check ook mijn Facebook