Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Camp 3 door GD
Vandaag om 10:56:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:44:14
Rondom Charlois door gdh
Vandaag om 10:38:10
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 10:09:59
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door puntenglijder
Vandaag om 09:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 09:43:34
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 09:12:28
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Huup
Vandaag om 09:05:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 07:51:55
Wat zit er in deze tender? door VAM65
Vandaag om 07:51:25
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 07:04:26
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
  

Auteur Topic: De HTM Stadler TINA tram in H0  (gelezen 22032 keer)

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10776
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #45 Gepost op: 21 June 2023, 15:01:38 »
Ja gaaf. Je gaat je bijna afvragen wat nou het origineel is.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #46 Gepost op: 21 June 2023, 15:10:59 »
Gaaf!

Ben nu toch wel benieuwd, Darmstadt heeft andere knopjes straks als die voor de HTM?
Zit daar speciale reden achter dat dit niet standaard is voor elke vervoerder?

Zo van, het deur openen knopje wil jij links hebben en in Darmstadt willen ze hem rechts?

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #47 Gepost op: 21 June 2023, 17:06:35 »
Klopt Mitchell! Zowel de positie van knopjes als de bepaalde functies verschillen per vervoerder. Zo zijn we sinds de PCC gewend om de voorbel met de linkerhand te bedienen. Zo is dit ook in de Avenio. Echter zit er vanuit de fabriek een bedieningspaneel aan de rechter armleuning. Links zit de rij-remhendel, maar wij krijgen pedalen (Ook zo typisch HTM...) Dus kunnen wij het linkerpaneeltje weer gebruiken voor knopjes. De keuze voor de posities zijn enerzijds vanuit gewenning in andere voertuigen, anderzijds vanwege de bereikbaarheid. Een veiligheidsafhankelijke knop (deuren dringen of remmen lossen, bijv.) wil je niet gemakkelijk kunnen indrukken.

Daarbij hebben we een achterbel en fluit/hoorn, wat ook niet veel trambedrijven hebben. Ook sturen wij onze wissels 'digitaal' aan (Via Vecom) en andere bedrijven gebruiken andere systemen.

Tevens hebben we zelf ook bepaalde wensen/eisen en bieden fabrikanten net als bij auto's zogenaamde 'opties' aan. Denk aan speciale ruitenwisserbladen (ja echt), stoelverwarming, simulaties voor storingen in de instructeurs-tablet... Zo krijgen wij bijvoorbeeld accupacks op de daken, zodat we tot 2km zonder bovenleiding kunnen gaan rijden.

Gelukkig is Stadler erg open voor allerlei input en komen ze zelf ook met beargumenteerde oplossingen. Intensief maar boeiend proces.
Check ook mijn Facebook

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #48 Gepost op: 22 June 2023, 10:45:06 »
Ha, weer wat geleerd, leuke achtergrond informatie, dankje  (y)
Fijn om te horen dat jullie stoelverwarming hebben  ;D ;D

Citaat
Gelukkig is Stadler erg open voor allerlei input en komen ze zelf ook met beargumenteerde oplossingen
Die passen natuurlijk met alle liefde de factuur aan waar nodig  :angel:

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4487
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #49 Gepost op: 22 June 2023, 11:02:36 »
Zoveel antwoorden zoveel vragen  ;D
*Geef je tractie en rem je met de pedalen?
*Zit er ook net als bij ons een dodemansknop/pedaal op de tram?
*Waarom een achterbel?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #50 Gepost op: 22 June 2023, 11:10:04 »
*Waarom een achterbel?

inparkeren...

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4487
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #51 Gepost op: 22 June 2023, 11:25:20 »
Hou op met me hoor  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 513
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #52 Gepost op: 22 June 2023, 12:40:29 »
*Geef je tractie en rem je met de pedalen?
*Zit er ook net als bij ons een dodemansknop/pedaal op de tram?
*Waarom een achterbel?

* Zowel tractie geven als remmen gebeurt in Den Haag met voetpedalen. Stamt uit de tijd van de PCC's. Daarmee wijkt Den Haag af van andere Nederlandse steden die wel gebruik maken van handbediening. Overigens hebben de Haagse Regiocitadissen (Randstadrail) dan weer wél handbediening.
* Volgens mij hebben de Haagse stadstrams geen dodemansknop, al weet ik dat niet zeker. (Misschien wel tbv. de beveiliging in de tramtunnels?) Van de Regiocitadissen weet ik dat ze wel over een dodemansknop beschikken, maar dat heeft ook te maken met hun meer 'treinachtige' karakter buiten de stad.
* Achterbel: volgens mij een stukje extra veiligheid? Dan kan er zowel voor als achter aan de tram gewaarschuwd worden dmv. die bel. Al zag je in de praktijk bij de GTL's dat trambestuurders die achterbel vooral gebruikten om elkaar nog eens extra te begroeten als ze elkaar zonet gepasseerd waren. Eén groot belcircus dus, volgens mij iets typisch Haags  ;D  Al valt me dat tegenwoordig bij de Avenio's etc niet meer zo op... is dat niet meer toegestaan oid?

Verder, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt, Wes (y). En leuk voor jou natuurlijk om zo dicht bovenop de ontwikkeling te zitten van deze nieuwe tram (zowel 1:1 als 1:87 dus  ;))

Wat ik me nog afvroeg: die accupacks, volgens mij is dat iets nieuws voor Haagse trams. Wat is het idee daarachter? Een extraatje voor bij stroomonderbrekingen of zijn er wellicht ook al plannen voor bovenleidingsloze delen van het Haagse tramnet of in werkplaatsen?
Grt
Marc

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #53 Gepost op: 22 June 2023, 14:04:42 »
De series 11G en 12 G in Amsterdam hadden ook pedaalbediening. Die was overgenomen (afgekeken) van de HTM, de trams hadden wel meer kenmerken van de Haagse GTL. Niet verwonderlijk, want ze kwamen van dezelfde bouwer. Wel anders is dat de HTM langer doorrijdt met die oude GTL's die slecht toegankelijk zijn. Dus laat die TINA's maar zo snel mogelijk komen!
Groet, Frank

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 4487
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #54 Gepost op: 22 June 2023, 14:12:12 »
Leuk om te lezen.
Trams hebben ook zo m’n interesse altijd.
Zelf vind ik juist die oude hokken ‘t leukste om in te rijden.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #55 Gepost op: 23 June 2023, 01:02:09 »
Natuurlijk hebben GTL's, Avenio en Citadis een dodeman pedaal. Denk niet dat ze zonder nog een toelating zouden krijgen... Bij tweerichting trams heb je altijd een achterbel! :) Als je keert heb je aan die kant weer een voorbel nodig...
Ook PCC's hebben een achterbel. Ik denk dat dit nog stamt uit de tijd van voor de PCC. Toen waren alle Haagse trams ook al tweerichting trams.
Dat HTM langer doorrijdt met GTL heeft ook te maken dat de 3100'en weer wat jonger zijn dan de Amsterdamse nep GTL's. Ook zijn de Haagse technisch beter dan de 11G en 12G. Als je dan een tramontwerp overneemt, neem het dan ook goed over!  ;D En een GTL is pas slecht toegankelijk wanneer je slecht ter ben bent. Het is ook altijd 'op de tram stappen' geweest. Dat is niet voor niks zo bedacht... En dan bof je in Den Haag nog dat veruit de meeste haltes een perron zijn en niet dat je vanaf de stoep al een klim moet maken.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3052
    • Zwetdorf in model
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #56 Gepost op: 23 June 2023, 09:31:38 »
En dan bof je in Den Haag nog dat veruit de meeste haltes een perron zijn en niet dat je vanaf de stoep al een klim moet maken.

Ach ja, iets met toegankelijkheid.  8)

Groeten,

Christoph

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #57 Gepost op: 23 June 2023, 18:05:40 »
Achterbel: volgens mij een stukje extra veiligheid? Dan kan er zowel voor als achter aan de tram gewaarschuwd worden dmv. die bel. Al zag je in de praktijk bij de GTL's dat trambestuurders die achterbel vooral gebruikten om elkaar nog eens extra te begroeten als ze elkaar zonet gepasseerd waren. Eén groot belcircus dus, volgens mij iets typisch Haags  ;D  Al valt me dat tegenwoordig bij de Avenio's etc niet meer zo op... is dat niet meer toegestaan oid?

Verder, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt, Wes (y). En leuk voor jou natuurlijk om zo dicht bovenop de ontwikkeling te zitten van deze nieuwe tram (zowel 1:1 als 1:87 dus  ;))

Wat ik me nog afvroeg: die accupacks, volgens mij is dat iets nieuws voor Haagse trams. Wat is het idee daarachter? Een extraatje voor bij stroomonderbrekingen of zijn er wellicht ook al plannen voor bovenleidingsloze delen van het Haagse tramnet of in werkplaatsen?


Oh, die achterbel zit er nog steeds op en wordt volop gebruikt. Misschien valt het minder op door dat gekke Avenio-geluid. (Voor de vraag komt; ik weet nog niet exact welk geluid de Tina gaat produceren...)

Details over de accupacks weet ik niet. Het is gewoon een optie die is aangeboden waar gebruik van gemaakt kan worden. Dat heeft natuurlijk simpele voordelen in allerlei situaties. Voor bijvoorbeeld het beruchtte lijn 19 waar de TU Delft zich zorgen maakt om de elektromagnetische stralingen rondom de bovenleiding, die hun zeer gevoelige apparatuur zou kunnen beïnvloeden. Met de Tina zouden we geen bovenleiding nodig hebben. Maar nogmaals, ik ken geen details over de toepassing. Kan zelfs nog geannuleerd worden/zijn.
Check ook mijn Facebook

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #58 Gepost op: 23 June 2023, 18:26:05 »
Volgens mij hebben de Haagse stadstrams geen dodemansknop, al weet ik dat niet zeker. (Misschien wel tbv. de beveiliging in de tramtunnels?) Van de Regiocitadissen weet ik dat ze wel over een dodemansknop beschikken, maar dat heeft ook te maken met hun meer 'treinachtige' karakter buiten de stad.

Zoals Chris al zei; alle trams hebben bij ons een dodemanspedaal. Bij de PCC/GTL/Avenio is het 't linkerpedaal (midden is rem, rechts is tractie). In de Citadis is het een langer pedaaltje die je zowel met links als rechts zou kunnen gebruiken, ware het niet dat de voorbel bij je rechtervoet zit, dus gebruiken we ook de linkervoet voor dit pedaal. Er is geen dodemansknop of iets dergelijks. Saillant ook; in treinen/metro's/andere trams moet je dodemans-inrichtingen 'kwiteren'. Om de 7 seconden loslaten, bijvoorbeeld. Bij ons is dat niet. Wij hoeven het pedaal niet zo nu en dan los te laten, gewoon stilhouden. Bij de Avenio is het dan wel weer zo dat elke keer dat het voertuig stilstaat, je de dodeman even moet resetten.
Check ook mijn Facebook

arthurscheltes

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: De HTM Stadler TINA tram in H0
« Reactie #59 Gepost op: 15 August 2023, 10:51:05 »
Is het nog mogelijk om op de lijst opgenomen te worden?:) Ziet er nu al uit als een gaaf model!