Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Solderen wil maar niet (goed) lukken  (gelezen 10769 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #105 Gepost op: 13 februari 2023, 11:24:00 »
Met fosforzuur drijven we wel ver af van de initiële vraag van de TS, die ging over het solderen van draden en andere elektrische verbindingen.
Daar echt enkel en alleen maar harskern soldeer voor gebruiken en géén andere vloeimiddelen!
Zuren kruipen op/in plaatsen waar je de niet meer weg krijgt zonder afwassen/afspoelen/schrobben van je werkstuk en dat wil/kan niet met elektronica. Met als gevolg sterke oxidatie.

Schone soldeervlakken, harskern 60/40 tin/lood soldeer, een bout van 25W en veel oefenen, dan moet het goedkomen :)

@DutchAV8R, mocht je in de buurt van Alkmaar wonen, dan wil ik je wel op weg helpen.
 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #106 Gepost op: 13 februari 2023, 13:12:06 »
Dat hoor je mij niet zeggen. Ik stoor me aan de mensen die een beginner meteen de aanschaf van een regelbaar soldeerstation adviseren, omdat dat blijkbaar het beste is.

Op pagina twee van dit topic komt het zelfs langs:

"- goede temperatuur regeling, het liefst digitaal"

Ik moet je wel gelijk geven. Een simpel boutje moet goed genoeg zijn.
Mijn vader had vroeger ook gewoon een ding met een houten handvat dat een uur nodig had om warm te worden. Heb ik later nog genoeg mee gesoldeerd tot er een weller soldeerpistool (met lampje nog wel) kwam.
Nu heb ik een ersa 250 simpel stationnetje.

En marklin verkocht vroeger dit:
https://tischbahn.de/lange-verbunden-das-bahnpflegewerkzeug-3971/

Bart

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #107 Gepost op: 13 februari 2023, 13:22:46 »
Dat was ik  :police:

Ik schreef dat ik een goede temperatuurregeling adviseer om aan rails te solderen, een Velleman van 3 tientjes heeft dit ook gewoon. Digitaal heeft mijn voorkeur, wil graag dat de temperatuur stabiel blijft met een lastregeling.

Maar ik bak en braad dan ook gewoon alles met dat station. Zowel PCB, als led's, draden en dakgoten. Al ben ik wel alderbarstends jaloers op dat grote werk van Rijswerk zeg... Pfff

Iedereen heeft zo zijn eigen manier van "Heel holland bakt", en dat mag. Ik soldeer anders dan de anderen bij ons bedrijfje, ik ben vrij lomp en lig er niet wakker van de punt te vervangen omdat ik hem weer eens te heet heb laten worden. Als je hele dagen met zo'n ding moet werken heeft hij zich met een paar dagen werken alweer terugverdiend.

Maar is de vraag van de TS nu al eens doeltreffend beantwoord op een manier dat hij er wat aan heeft voor zichzelf?
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #108 Gepost op: 13 februari 2023, 17:27:45 »
Kijk, en dat is dus precies het punt waarom digitaal of niet grotendeels onzin is: het regelgedeelte zelf blijft namelijk zo analoog als maar kan (die bout snapt echt niets van nullen en enen) en is bij de goedkopere stations, net zoals bij mijn Weller WSP80, gewoon gebaseerd op de temperatuur van het element, niet die van de punt én de ingestelde temperatuur kan (flink) afwijken van de werkelijke punt-temperatuur. De temperatuur blijft dus net zo stabiel bij een digitaal station als bij een analoog station: slechts de hysteresis van het regelcircuit bepaald hoe goed er geregeld wordt en als die lus bij een digitaal station nogal groot is, is een digitaal station slechter af dan een analoog station met een kleinere regel-lus.

Oftewel, mijn Weller WD1 met WSP80 bout regelt net zo beroerd of goed, hoe je het maar wil zien, als een goedkoper analoog in te stellen station, het enige verschil is dat de temperatuur-instelling op een WD1 tot op de graad precies in te voeren is, waar een draaiknop veel moeilijker steeds op exact dezelfde waarde weer in te stellen is. Het enige verschil is dat je bij een Weller er vanuit mag gaan dat de ingestelde temperatuur wel redelijk overeenkomt met de werkelijke temperatuur, wat bij de goedkopere stations niet altijd het geval is.

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #109 Gepost op: 13 februari 2023, 17:50:06 »
Digitale stations zijn goedkoper te fabriceren dan analoge. Los van het feit dat het weinig uitmaakt welke je gebruikt.
Als uitgangspunt kunnen digitale stations nauwkeuriger regelen dan analoge. Voor het solderen maakt het natuurlijk niet uit of je 10 graden hoger of lager zit.
Lijkt me belangrijker dat de tip redelijk constant van temperatuur is. Wordt met name bepaald door het formaat van de tip in relatie tot het te solderen punt en daarnaast hoe snel de bout warmte kan toevoeren.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #110 Gepost op: 13 februari 2023, 20:07:36 »
Bert ik heb nog nooit zo'n onzin gehoort, prijs heeft te maken met gebruikt materialen en hun kwaliteit en productie aantallen.
Verder bepaald het vermogen hoe snel een bout afkoelt, ook is het schoonmaken met een natsponsje eigenlijk uit den boze omdat hierdoor haarscheurtjes ontstaan in de kop van de bout wat tot snellere vervuiling leid. En dat betekent dan weer slechtere warmte overdracht.
En de grote van de bout heeft te maken met hoe groot je te solderen stuk is.
Een dakgoot solderen doe je niet met een soldeerstation want die leverd niet genoeg vermogen ;)
Mvg Mark

Bert55

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #111 Gepost op: 13 februari 2023, 20:36:05 »
Stevige bewoording Mark maar daar kan ik wel tegen.
Begrijp niet wat je er grote onzin van vind, had liever een inhoudelijk discussie gehad.

1. Prijs van een product wordt voor een klein deel bepaald door kwaliteit materiaal en aantallen. Transportkosten en men name marges van (tussen)handelaren en uiteraard de marge van fabrikant (wat kan ik ervoor krijgen uit de markt) hebben veeeel meer impact.
Ja ik kan het weten, heb vele jaren een medisch bedrijf gehad, eigen productie en verkoop wereldwijd.
Kostprijs van een product kan best 1% zijn van de verkoopprijs, meestal wel meer, enkele tientallen procenten.
2. Nat sponsje gebruik ik ook niet, wel een licht vochtige. Dat gaat perfect, heb 30 jaar (waarvan ruim 20 jaar professioneel) relatief intensief met 1 tip gesoldeerd voordat ik hem een keer vervangen heb. En waarom zou Weller standaard een sponsje meeleveren, vast omdat ze er geen verstand van hebben.

Verder begrijp ik niet waarom je er een dakgoot bij haalt binnen dit forum. Maar ook dat heb ik een aantal keren gesoldeerd. Deels met een brander die een klomp koper warm stookt maar ook met een professionele föhn, dat gaat nog beter
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #112 Gepost op: 13 februari 2023, 21:29:35 »
Met fosforzuur drijven we wel ver af van de initiële vraag van de TS, die ging over het solderen van draden en andere elektrische verbindingen.
Daar echt enkel en alleen maar harskern soldeer voor gebruiken en géén andere vloeimiddelen!
Schone soldeervlakken, harskern 60/40 tin/lood soldeer, een bout van 25W en veel oefenen, dan moet het goedkomen :)


Helemaal eens Eric: voor electronica nooit vloeimiddel als fosforzuur of soldeervet of S39 of iets anders gebruiken! Hoewel harskern in de harskernsoldeer die functie ook heeft. Minder dan 25 Watt lukt ook prima. Destijds in de jaren '70 de Digit 5 afstandbesturing zelf gebouwd. De boeken van H.B. Stuurman (Digit 4 en Digit 5) gaven ook een beetje een soldeerhandleiding en daarmee ging het prima. Zelf printen maken deed ik nog niet, maar Radio Bulletin en Hobby Bulletin printen (en later die van Elektuur) kon je in de meeste electronicawinkels ook kopen. Én op zelf gemaakte printen (later zelf gedaan met etsen met koper3sulfaat) spoot je soldeerlak. En dat fungeerde als bescherming van je kopersporen ook naast het harskern als vloeimiddel.

Mijn tips eerder gingen niet over electronica, maar over modelbouw met messing. nieuwzilver en witmetaal.  :)



mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #113 Gepost op: 14 februari 2023, 12:01:15 »
Mijn dakgoot is lek en die zou ik dicht kunnen solderen. Had ik effe geen zin in. Kit er in drukken en afdekken met folie werkte ook.

Te leren les...je kan modellen ook lijmen en electrisch geleidende lijm bestaat ook. Dus wat solderen?

Rien46

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #114 Gepost op: 30 oktober 2023, 10:37:47 »
Hallo, ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb met belangstelling dit artikel over solderen gevolgd.
Wat mij op is gevallen dat niemand iets zegt van de eerste foto's van DutchAV8R.
Volgens mij zijn dat foto's van te heet of verbrand tin, tin dat er zo uitziet werd direkt afgekeurd bij de inspectie, ik heb bij Fokker gewerkt toe daar nog alle verbindingen gesoldeerd werd. Je moest eerst wel enkele maanden naar de leerschool voordat je zelf verbindingen mocht solderen en deze werden met een loep gecontroleerd.
Wel een tijdje geleden, ik ben nu 77 jaar, maar in die Fokker 50 waren wel alle verbindingen gesoldeerd.
Ook heb ik artikelen gelezen over het solderen van printen, printen worden echt niet met de hand gesoldeerd.
Ik heb zelf vele printen ontworpen en wel met de hand gesoldeerd, met een simpele Ersa 220 volt 16 w en deze bout ongeveer 40 jaar gebruikt met dezelfde punt.
Ik heb vorig jaar een nieuw Ersa 220 volt 15 w (52w) gekocht omdat de van de oude de punt begon te roesten en ik daar niet mee verder wilde gaan.
Met de nieuwe bout soldeer ik netjes draden vast aan rails zonder problemen.
Wel de basisregels in acht nemen, zoals Menno dat beschreven heeft.

Een tinverbinding met goede soldeer hoort netjes te glimmen en mooi uitgevloeit te zijn.
Dus mijn conclusie met een eenvoudige bout heel veel oefenen met stukjes draad en stukjes rails om een goede verbinding te krijgen.
Veel succes er mee.


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #115 Gepost op: 30 oktober 2023, 12:13:20 »
Er is anders uitvoerig commentaar geleverd op de foto's, getoond door DutchAV8R, met de conclusie dat de bout hoogstwaarschijnlijk gewoon te heet wordt waardoor het vloeimiddel vrijwel onmiddellijk verbrand, het tin niet vloeit en er klodders aan de draden blijven hangen.

Zoals ik altijd tegen mensen zeg: modeltreinen kunnen niet neerstorten. Het is niet erg om kritisch te zijn op je soldeerwerk, maar zo erg als in de luchtvaart hoeft het zeker niet (ik werk er nu zelf bijna 2 jaar en weet derhalve waar ik over praat)

Je passage over printen die niet met de hand gesoldeerd worden, snap ik niet, op m'n werk doe ik niet anders ;) Alleen IC's met pootjes aan vier kanten worden met een professioneel rework-station verwijderd en weer gesoldeerd.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #116 Gepost op: 30 oktober 2023, 12:40:34 »
De opmerking over printen die niet met de hand worden gesoldeerd slaat waarschijnlijk op de massaproductie die voor het grootste deel in soldeergolfbaden plaats vindt. Hoewel daar ook nog wel componenten met de hand worden gesoldeerd, omdat die het golfslagbad niet overleven.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #117 Gepost op: 31 oktober 2023, 13:31:14 »
Ik heb dit draadje een beetje zitten lezen. Een mooie discussie. Ik soldeer de raildraden altijd onder de rail met een soldeerstatuon van Conrad. Met het loodhoudende tin ging dat prima en je kreeg een mooie glanzende soldeer. Sinds ik loodvrij tin gebruik is het toch een stuk lastiger, de glans op het soldeer is verdwenen, de draden zitten wel goed vast.
Pas geleden een staaroperatie ondergaan en is zie de dingen weer vlijmscherp. Vorig jaar mislukte een zelf gesoldeerde bezetmelder, ik doe nu een nieuwe poging.
Overigens, de laatste keer dat ik S39 gebruikte was voor een werkstuk voor handenarbeid op de middelbare school (de meisje kregen toen nog "nuttig handwerken"). Het resultaat van het werkstuk was zodanig dat ik toen zeker wist maar iets met economie te gaan doen.  :)
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Solderen wil maar niet (goed) lukken
« Reactie #118 Gepost op: 31 oktober 2023, 19:44:21 »
S39 mag je sowieso niet gebruiken, dat is zuurhoudend. Eigenlijk begrijp ik niet waarom dat product zovaak de revue blijft passeren.

Ik gebruik S65, die is zuurvrij en werkt uitstekend op rails. Lan inmiddels denk ik wel stellen dat ik ervaring genoeg heb om te stellen dat dit geen kwaad kan. Qua kosten een stuk gunstiger als flux, zeker als je een paar duizend draadjes moet solderen aan de modelbaan.

Op printplaten gebruik ik geen vloeimiddel, alleen de harskern.

Wat me eigenlijk het meeste blijft verbazen is de eeuwige neiging tot het vergelijk van elkaars ego. Volgens mij kan het echt heel simpel zijn en heeft iedereen een andere werkwijze om hetzelfde doel te bereiken. En wat me vooral hierin stoort is dat de vergelijkingen de praktische realiteit ver te buiten gaan. Iemand die een draadje aan de rails soldeert is geen SMD aan het flowen.

Ik heb in het prille begin ook honderd en één adviezen gekregen. Ben gaan experimenteren en heb van al die adviezen mijn eigen stijl en methode ontwikkeld. En die werkt tot op de dag van vandaag perfect voor mij.

Ik soldeer bijvoorbeeld aan de zijkant van de rails met 0,5 mm harskern loodhoudende tin en S65 vloeistof op een duur Weller soldeerstation. Een ander prefereert een draadje aan de onderzijde van de rails, met Flux aangebracht op een gasboutje....

Het resultaat, een draadje die vast zit  (y)

Een ieder die dit leest zou ik vooral dat adviseren, ga proberen. Accepteer dat je een miskoop zult maken en je toch beter af bent met product A in plaats van B. Pak een stuk oud spoor en soldeer hier zoveel draadjes aan als je kunt.

Alleen door te doen leer je solderen. En goed doe je het toch nooit, want er zijn altijd mensen die netter en beter solderen als jij. Maar als het draadje blijft zitten, en geen weerstand heeft op de las heb je het goed gedaan.

My 2 cents so far
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2023, 19:47:30 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?