Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:13:43
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 15706 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #120 Gepost op: 19 April 2025, 07:08:38 »
Ik denk dat jij een gesprek met de Minister van Financiën moet voeren.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #121 Gepost op: 19 April 2025, 07:13:10 »
Dat lijkt me best interesant en een uitdaging.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #122 Gepost op: 19 April 2025, 12:13:50 »
Geld kun je maar 1x uitgeven, en geld wat er helemaal niet is kun je helemaal niet uitgeven en dat geldt ook voor de overheid.

Dus 'Begin maar gewoon' is nooit geen optie.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #123 Gepost op: 19 April 2025, 12:59:02 »
De Italianen en Fransozen tonen anders aan. Kunnen maar beter mee doen, ons geld zijn we op termijn toch wel kwijt vanwege aanhoudende inflatie om de knoflooklanden uit de wind te houden...

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6858
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #124 Gepost op: 19 April 2025, 13:04:58 »

Geld kun je maar 1x uitgeven, en geld wat er helemaal niet is kun je helemaal niet uitgeven en dat geldt ook voor de overheid.


Beetje naïeve gedachte. onze staatsschuld is €500.000.000.000.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #125 Gepost op: 19 April 2025, 14:50:41 »
Het rijk kan best geld lenen, zolang het rijk ook de rente op die leningen kan betalen.
Een soort aflossingsvrije hypotheek.

Wat er gebeurt als de markt het vertrouwen verliest hebben we kunnen zien in bv Argentinië. En natuurlijk in Duitsland, in de jaren '20 van de vorige eeuw.
En als die malloot in het Witte Huis nog even doorblundert, binnenkort in de VS.

Waarmee overigens meteen het bestaan van de Deep State is ontkracht. Als de Deep State had bestaan, hadden ze die oranje kleuter allang opgeruimd.

De Nederlandse overheid kan kortom niet eindeloos geld lenen of bijdrukken. En niet enkel omdat de EU dit niet toestaat, maar omdat de financiële markten dit keihard afstraffen. Populisten lijken dit maar niet te willen snappen.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #126 Gepost op: 19 April 2025, 19:18:01 »
Beste MB

Extra info (een greep uit de veelvoud aan informatie):
Nedersaksenlijn (1)
Nedersaksenlijn (2)
Nedersaksenlijn (3)
Nedersaksenlijn (4)
Dank voor de links.  (y) Interessant (en veel) leeswerk.
Men praat veel over de verbinding Groningen-Enschede. Maar hoe snel zou deze verbinding kunnen worden? Zou daar elk uur een intercity kunnen rijden, die sneller is als de bestaande verbinding via Zwolle? Als dat niet mogelijk is, zou het dan niet eerlijker zijn om te praten over een verbinding Emmen - Groningen, of desnoods Almelo-Groningen.
Groet, Aiko

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #127 Gepost op: 20 April 2025, 09:30:33 »
Volgens mij is de Nedersaksenlijn ook vooral bedoeld om alle plaatsen tussen Groningen en Enschede beter met elkaar te verbinden. Dat je in de ene plaats kan wonen en ergens anders langs de lijn kan studeren of werken bijvoorbeeld. Dat gaat ook echt tot ontwikkeling leiden, bijvoorbeeld in Emmen, en maakt het verhaal sterk. Meer dan de Lelylijn waar het altijd maar over wat tijdswinst tussen het noorden en het westen gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #128 Gepost op: 20 April 2025, 09:34:43 »
Henk, datzelfde geldt ook voor de Lelylijn. Daar wordt alleen, en jammergenoeg, zo weinig over gesproken.

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #129 Gepost op: 20 April 2025, 09:56:32 »
Ongetwijfeld Menno, maar de hoge prijs van 14 miljard wordt toch vooral bepaald doordat het een nieuwe, 200 km per uur lijn moet worden om zo tussen Groningen en Amsterdam tijdswinst te boeken. Met telkens weer andere argumenten waarom dat zo belangrijk is.

Het hinken op twee of drie of vier gedachten is fnuikend. Voor optimaal resulaat moet je een lijn die is bedoeld om sneller van noord naar west te komen toch wat anders inrichten en exploiteren dan een lijn die de regionale vervoersfunctie wil bevorderen. Verklaart denk ik ook de telkens opduikende belangenverschillen tussen de regio’s in het noorden. Noord-Nederland is net zo min altijd een eenheid als ‘De Randstad’.
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 10:11:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #130 Gepost op: 20 April 2025, 19:32:20 »
En wat dat platteland betreft: het OV is daar de afgelopen 50 jaar achteruitgegaan terwijl de bevolking toenam. Dat is een politieke keuze geweest die ik niet onderschrijf.
En ook daarover valt een aardige woudreus op te zetten.

Maar ter zake
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4654
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #131 Gepost op: 21 April 2025, 09:12:25 »
Citaat
Kans op komst Lelylijn nihil: ‘Subsidie van vele miljarden nu in gevaar’

Nederland dreigt miljarden euro’s Europese subsidie mis te lopen nu het kabinet een graai heeft gedaan in het potje dat bedoeld was voor aanleg van de Lelylijn. De kans dat de nieuwe spoorlijn er nog komt, lijkt zo kleiner dan ooit.

De nieuwe spoorlijn zou niet alleen moeten zorgen voor een betere verbinding tussen de Randstad en Friesland en Groningen, het is ook onderdeel van een breder Europees project om Amsterdam, Bremen en Kopenhagen.............

De rest kun je hier lezen: https://www.ad.nl/politiek/kans-op-komst-lelylijn-nihil-subsidie-van-vele-miljarden-nu-in-gevaar~abb0f5ad/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #132 Gepost op: 21 April 2025, 09:24:37 »
 ??? ??? ???
De minister heeft kort geleden op verzoek van de Tweede Kamer nog eens laten uitzoeken hoe het zit met die Europese subsidies.

Eerstens heeft Europa nog helemaal niets toegezegd.
Tweedens zou die subsidie niet zozeer gaan over de 13,8 miljard voor Groningen-Lelystad, maar vooral over de extra miljarden die nodig zouden zijn voor opwaardering van het grensoverschrijdende deel tussen Groningen en Bremen. De suggestie dat Nederland 30 procent subsidie kan krijgen over die 13,8 miljard klopt niet.
En derdens stelt de minister terecht vast dat het hele project in Duitsland geen prioriteit heeft. Het gaat om het lijntje waar nu de nieuwe enkelsporige Friesenbrücke wordt gebouwd. Dat is niet wat Europa bedoelt met een internationale hoofdverbinding.

https://open.overheid.nl/documenten/011a0f1f-daa2-4d9d-908a-62c239f37f31/file
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 09:58:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
« Laatst bewerkt op: 21 April 2025, 10:12:19 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #134 Gepost op: 21 April 2025, 09:58:09 »
Ter aanvulling...  Het internationale HSL netwerk volgens DB vanaf 2050  ;)



There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!