Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 22:24:27
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Reinier Z.
Vandaag om 22:20:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:48:43
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Eric B
Vandaag om 20:38:09
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:35:48
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 20:07:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 19:30:54
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
Vandaag om 19:26:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 19:12:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:57:40
RhB H0m, Albulisch door Joz
Vandaag om 18:22:06
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 14551 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #90 Gepost op: 08 November 2024, 14:25:14 »
Gelet op bovenstaande is het besluit van het Kabinet bijzonder. Juist het vervolgonderzoek geeft inzicht in de werkelijke kosten voor de aanleg. Kennelijk geeft het Kabinet impliciet aan geen brood te zien in de realisatie van de spoorlijn, ondanks de aangetoonde maatschappelijke baten.


Het kabinet is tot de conclusie gekomen dat er slechts 3-miljard beschikbaar is en dat er in de voorziene toekomst ook geen geld bij kan komen. Gezien de zeer matige financiële vooruitzichten, is dat een realistische conclusie. Het was ook al te lezen in de financiële toelichting op het hoofdlijnenakkoord en het regeerprogramma. Vandaar ook mijn advies om die 3-miljard te pakken, zolang die er nog is.

En dat van die maatschappelijke baten kennen we nu wel. Bedenk ook dat een landelijke overheid  bij besteding van schaars geld niet alleen de kosten en baten van de verschillende varianten van de Lelylijn moet vergelijken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #91 Gepost op: 08 November 2024, 14:52:52 »
Uw mening heeft u de afgelopen decennia voldoende kenbaar gemaakt ten aanzien van een adequate spoorverbinding naar het Noorden van Nederland.  Het is genoegzaam bekend dat u faliekant tegen bent.

De 3 miljard is een voorlopige reservering in de wetenschap dat de investering hoger uitpakt. Destijds in 2018 heb ik de investering geïndiceerd op circa 6 miljard euro. Dat was ook de basis van het artikel in de Telegraaf van februari 2019 waarin geciteerd wordt uit mijn visiedocument. Verkorten reistijd, waarvoor reeds een overeenkomst is afgesloten tussen de Rijksoverheid en Noordelijke provincies pakt aanzienlijk duurder uit Het prijskaartje is afhankelijk van de te maken keuzes. Denk aan de te hanteren snelheid. Denk aan het tracé en de kunstwerken, die vereist zijn om het beoogde tracé te realiseren.

Kortom afzien van verder onderzoek impliceert dat het duurdere alternatief, waarvoor reeds een overeenkomst is gesloten, de ingeslagen route mankeert van de Rijksoverheid.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #92 Gepost op: 08 November 2024, 15:15:45 »
Voor of tegen heeft hier weinig mee te maken. Het behoort tot mijn werk om te weten hoe de overheidsfinanciën werken en te volgen wat er gebeurt. Behalve die 3-miljard is er simpelweg geen extra geld beschikbaar. Nu niet en op middellangetermijn ook niet. Dat betekent dat die extra miljarden ten koste zouden moeten gaan van andere investeringen. Nu mogen ze van mij afzien van het verbreden van de bak in de A27 hier bij Utrecht. Dat levert om te beginnen 2-miljard op. Ik denk alleen dat de kans groter is dat men er toch aan begint, dat de kosten enorm gaan tegenvallen, en vervolgens begerig naar die 3-miljard gaat kijken als die toch nog op de plank ligt.

Het is een lange gewoonte dat verder onderzoek er niet komt als er geen kijk is op uiteindelijke financiering. Maar het zou kunnen dat de politiek deze keer anders beslist en toch wat geld uittrekt voor nader onderzoek. Hoewel, de begroting I&W is al vastgesteld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6737
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #93 Gepost op: 16 April 2025, 18:44:12 »

schienenbus2012

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #94 Gepost op: 16 April 2025, 19:11:33 »
Dat was te verwachten, het laffe is dat het 's nachts gebeurt als we liggen te slapen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22531
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #95 Gepost op: 16 April 2025, 19:13:38 »
Nou, de coalitiepartijen hebben afgesproken 2 miljard naar de Nedersaksenlijn te sluizen en nog een en ander naar knelpunten in het Noorden.

Het is nog maar een voornemen. De formele besluitvorming moet nog komen, dus je weet nooit.

Maar deze optie was voorspeld als ik me goed herinner.   :P
« Laatst bewerkt op: 16 April 2025, 19:33:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4572
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #96 Gepost op: 16 April 2025, 20:07:19 »
Klopt, er gaat, hoorde ik vanmorgen vroeg, nog 100 miljoen naar flessenhals Meppel.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1879
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #98 Gepost op: 16 April 2025, 20:29:32 »
Een van de vele citaten uit zowel landelijke als lokale kranten:

Lelylijn niet geschrapt
Dat het geld afkomstig is uit een pot voor de Lelylijn, betekent volgens de BBB niet dat die spoorlijn tussen Groningen en Lelystad definitief geschrapt wordt. "Er moet een andere reservering komen via de Ontwikkelingsstrategie Grootschalige Infrastructuur."

Gr: Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6722
  • Spaar ze allemaal.
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #99 Gepost op: 17 April 2025, 00:36:34 »
Als het over geld gaat moet je vooral de triple B citeren  ;D.
Het is gewoon, geld weg Lelylijn weg, jammer maar helaas.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 821
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #100 Gepost op: 17 April 2025, 07:31:50 »
De initiatiefgroep Lelylijn heeft een aantal strategische blunders begaan. Het verdunnen van de reizigersstroom vanuit Groningen en Leeuwarden richting Randstad is wederom funest voor het exploitatiemodel. De principes, die door emeritus hoogleraar Maurits van Witsen werden toegepast, werd door deze initiatiefgroep stelselmatig genegeerd. Betrokken groep heeft op geen enkele wijze lessen getrokken uit het dossier Zuiderzeelijn.

De initiatiefgroep ging ook volledig voorbij aan het feit dat de belangen van  het duo Groningen en Drenthe compleet anders zijn, dan die van de provincie Fryslân. Om een dergelijk project gerealiseerd te krijgen, dien je zorg te dragen voor een gezamenlijk belang. Concreet betekent dit dat je ervoor moet zorgen dat ook een provincie Drenthe profiteert van de realisatie van de Lelylijn. Dat aspect heeft de initiatiefgroep volledig uit het oog verloren.

Kortom het dossier Lelylijn kan worden gesloten. Het enige dat rest is nu inzetten op een spoorlijn tussen Groningen en Heerenveen. Voor de ontwikkeling van het innovatiecluster Drachten en de technische faculteit van de RUG in Drachten is dat van cruciaal belang.
« Laatst bewerkt op: 17 April 2025, 14:09:09 door Reinout van Rees. Reden: Twee namen van leden weggehaald, daarmee is het geen rechtstreekse aanval meer »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #101 Gepost op: 17 April 2025, 09:15:04 »
En welke principes van Maurits van Witsen bedoel je dan precies Wilfried?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #102 Gepost op: 18 April 2025, 08:35:56 »
Ach, de Lelylijn is en blijft een onrealistisch duur project om de Stad Groningen met een hogesnelheidslijn te verbinden.
Met de reservering voor de Lelylijn, die bij lange na niet in de buurt komt van de bouwkosten, kun je dus wel de volledige Nedersaksenlijn aanleggen, alhoewel die net als andere bouw en infra projecten, door wensen wel weer duurder zal worden.
De Nedersaksenlijn is voor veel Noorderlingen (eh, ja ik ben er daar ook een van) een veel nuttiger verbinding die de Kanaalstreek, de Ommelanden en het Drentse Mondengebied en niet te vergeten Emmen (in grootte de 2de stad van het Noorden en na Delfzijl/Eemshaven de grootste industriestad), eindelijk van goed openbaar vervoer gaat voorzien. Door het opheffen van de flessenhals bij Meppel kan Groningen ook al flink profiteren. Heerenveen heeft al een goede verbinding, al vindt men daar dat het altijd beter kan. De enige plaatsen waarvan je kunt zeggen dat die er een beetje boel bekaaid vanaf komen zijn Drachten en mogelijk Leek.

De potentie om Groningen met Enschede te verbinden zal voor het Noorden vast waardevoller zijn dan de verbinding Groningen Amsterdam. En Groningen-Bremen? Eerst maar eens zorgen det de Wunderlinie echt eens gebruikt gaat worden.

Maar met tenminste uitzicht dat 1 lijn daadwerkelijk gebouwd gaat worden, kan men in elk geval constateren:
Het kon minder!

« Laatst bewerkt op: 18 April 2025, 11:00:01 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2724
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #103 Gepost op: 18 April 2025, 08:52:40 »
Ik ben wel benieuwd wat de precieze impact voor de STAR gaat worden. De combi van museumspoor en regulier vervoer lijkt mij een lastige......

Groeten,
Rogier

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 881
  • Steel is king!
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #104 Gepost op: 18 April 2025, 10:58:26 »
De STAR wordt hier wel blij van. Het exacte hoe en waarom zal ik hier niet delen maar de verkoop van de spoorbaan komt zeker niet slecht uit. De STAR is nu eigenaar van het traject Veendam-Musselkanaal en verder.
De nieuwe optie is Stadskanaal - Gasselte (-Gieten)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje