Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 10:06:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 10:03:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 10:02:22
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:55:37
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 09:50:35
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Montanbahn
Vandaag om 09:38:02
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:21:07
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Jelmer
Vandaag om 08:53:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 08:27:30
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49

Auteur Topic: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker  (gelezen 14609 keer)

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Lelylijn in nieuwe fase, maar aanleg nog allerminst zeker
« Reactie #45 Gepost op: 23 September 2024, 18:44:16 »
Lees het hele rapport met alle varianten (er zijn 3 hoofdvarianten met per variant weer verschillende mogelijkheden) via (19,7 Mb, 166 pagina's): https://delelylijn.nl/wp-content/uploads/2024/09/Onderzoek-Lelylijn-alternatieven-Eindrapport-consortium_DEF-MedRes.pdf 
Lees daarin o.a. ook:
- over een mogelijke keuze voor een tracé over de Afsluitdijk (valt nu al af, maar dat weten we nu pas na het onderzoeken en vergelijken met de andere varianten);
- het mogelijk combineren met de aanleg van een 380 kV hoogspanningslijn (1 x overlast i.p.v. 2x en ook TenneT ziet als beste oplossing, bundelen met bestaande snelwegen (A6 en A7)
- en het voorlopig afzien (binnen dit onderzoek) van de koppeling met Duitsland (dus ná Groningen).

Het onderzoek baseert zich nu op 200 km/u met ICNG. Hogere snelheden vragen veel te hoge kosten qua aanleg (zie de problemen nu met de HSL) en met de bodem. Ook voor 200 km/u is nog aanvullend "diepgaand" (letterlijk) onderzoek nodig naar de bodemgesteldheid. Daarom o.a. nu die veel hogere inschatting dan de 'voor het project gereserveerde bedrag. Het was nooit echt begroot dus kan het eigenlijk NU niet duurder uitvallen. Dat het nóg duurder gaat uitvallen is eigenlijk al een feit. Er is naar mijn weten nog geen enkel "groot" project ooit goedkoper uitgevallen dan begroot.

Door dit onderzoek kan "Den Haag" nu een onderbouwde keuze kunnen maken: aanleg ja of nee. Wordt het een ja, dan volgt aanvullend onderzoek naar het echt definitief vaststellen van het tracé, vaststellen details als stations (waar?) en hoe gaan we de treindienst uitvoeren (en wat zijn de gevolgen voor het bestaande net?) etc.. Ook na dat aanvullende definitieve onderzoek met kostenraming kan er nog steeds een streep door.
Komt er nu al een "Nee" uit Den Haag dan kan bijvoorbeeld TenneT verder met hun plannen voor dat 380 kV tracé en hoeven ze niet op "het spoor" te wachten en veel gemeenten en provincies kunnen verder met plannen maken zonder "spoor".

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

henk

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 23 September 2024, 18:54:36 »
Kleine correctie: Het verzoek komt van westerlingen, die in het noorden zijn gaan wonen.  ;D ;D

Interessante theorie.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R v/d Hoven

• Offline Offline
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
« Reactie #47 Gepost op: 23 September 2024, 19:11:56 »
Aanvulling: kaartje met de 3 onderzochte tracés (oranje, blauw, rood) en varianten daarop. Bron: genoemd onderzoek, te downloaden via link in vorig bericht. Van dit kaartje is NIET af te leiden waar de stations kúnnen komen! (te vroeg voor dat soort 'details') Voor alle duidelijkheid: er is nu GEEN definitieve keuze gemaakt tussen de verschillende mogelijkheden. Er is puur vergeleken, onderzocht en grofweg begroot en die conclusies staan in het rapport. Een voorkeur is daarin wel uitgesproken, puur gebaseerd op kosten/opbrengsten.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #48 Gepost op: 23 September 2024, 19:36:00 »
Interessante theorie.  ;D

Een theorie is in de wetenschap het hoogst haalbare:
Een door data en consensus onder ter zake kundigen ondersteunde hypothese. (y)
Zwaartekracht. Evolutie. Relativiteit

Ik denk dat weinig Friezen, Groningers en Drenten zitten te wachten op door goedverdienende westerlingen verder oververhitte huizenmarkt en voortschrijdende verrommeling van het landschap.

Daar durf ik mijn Friese schoonmoeder wel om te verwedden

Oant Sjen
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 23 September 2024, 20:07:22 »
In ieder geval goed om te zien dat er nu een voorkeursvariant en een geschatte kostenraming is. Het zou een zeer goede aanvulling zijn, zowel voor de verbindingen in de regio (Heerenveen-Drachten-Groningen) als richting de Randstad.

henk

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 23 September 2024, 20:35:11 »
Ik denk dat weinig Friezen, Groningers en Drenten zitten te wachten op door goedverdienende westerlingen verder oververhitte huizenmarkt en voortschrijdende verrommeling van het landschap.

Ja, dat roep ik dus al jaren Hendrik Jan. Dat ik me afvraag of de inwoners van de Noordelijke provincies zitten te wachten op de Lelylijn als de mogelijke consequenties meer aandacht krijgen.
Nu moet ik nog zien of er wel zoveel mensen die kant op zouden komen. En ach, het zal nog wel een generatie duren.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 23 September 2024, 20:36:28 »
Hoe kan het dat het zo veel geld kost, slappe bodem ??? Tis niet dat er een tunnel van 30 km door de rotsen geboord moet worden of een aantal dure viaducten ofzo...

grtz rob

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #52 Gepost op: 23 September 2024, 20:58:33 »
Nou...
Een deel van het tracé doorsnijdt in iedere variant een even uniek als kwetsbaar landschap. Als je dat niet beschermt middels ondertunneling ben je het voor altijd kwijt.

Overigens lijkt me de lijn een logische aanvulling op het net en een mooie stap richting HSL naar Hamburg.
Parijs/Londen-Brussel-Amsterdam-Hamburg in slechts een paar uur per trein vind ik best sexy klinken. En de enorme kosten moet je afwegen tegen decennialang gebruik. Misschien wel een eeuw of meer.

Maar voor mij staat buiten kijf dat veel noorderlingen er niet op zitten te wachten, los van wat ik er van vind.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 23 September 2024, 21:00:06 »
In dit Wikipedia-artikel staan wel wat dingen waardoor het zo duur zou kunnen zijn, bijv. dat de lijn natuurgebieden moet omzeilen via bijv bruggen.

Maar is oud artikel, niet alles klopt meer. Het kan een update gebruiken.
Jeroen

VictorPM

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 23 September 2024, 22:38:39 »
"Afsluitdijktracé op bestaand spoor". Dat vind ik knap!
 ;)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #55 Gepost op: 24 September 2024, 08:22:23 »
"Afsluitdijktracé op bestaand spoor". Dat vind ik knap!
 ;)

Ik denk dat ze bedoelen het Afsluitdijktrace en dan aansluiten op bestaand spoor in Friesland.

Is er daadwerkelijk weinig interesse in deze verbinding van het Noorden? Vroegah reden er bijvoorbeeld speciale ambtenarentreinen met extra eersteklasse vanuit Groningen naar Den Haag? En met het huidige thuiswerken wordt het wel mogelijk om bv 1x of 2x per week naar Den Haag te gaan en de rest in het Noorden te verblijven.

Op de A28 (richting Amersfoort) valt het mij altijd op hoeveel auto's van ver in het Noorden komen. Stel dat deze lijn daar een paar procenten vanaf kan snoepen, dan zou dat toch prettig zijn?

Groeten,
Rogier

henk

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 24 September 2024, 08:48:18 »
Die ambtenarentreinen waren voor ambtenaren die in het Westen woonden en/of werkten en in het Noorden bij overheidsinstellingen moesten zijn die in het kader van het spreidingsbeleid waren verplaatst. De omgekeerde richting van wat nu wordt beoogd, zeg maar.  :) Het blijft overigens een beetje vaag wat nu de bedoeling is en de argumenten wisselen ook voortdurend.
  • Mensen die in het Westen werken en dan meer Noordelijk kunnen wonen. Wat jij bedoelt. Dat kan zeker, denk ik, maar de meeste kans heb je dan toch meer in de buurt van de Randstad. Almere of zelfs Lelystad en Emmeloord zullen voor forenzen dan toch altijd aantrekkelijker blijven dan omgeving Drachten.
  • In deze brief ligt weer meer de nadruk op de ontwikkeling van wonen én werken in het Noorden. De vraag is of een spoorlijn tegenwoordig dat effect nog heeft. De vraag is ook of alle inwoners van het Noorden wel op dergelijke ontwikkeling zitten te wachten.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #57 Gepost op: 24 September 2024, 10:40:38 »
Wat betreft je eerste punt, zeker in de overheid is thuiswerken gebruikelijk. Je ziet dus ook voorbeelden dat mensen echt ver weg wonen, maar voor bv een project door thuiswerken en 1x per week te reizen naar bv Den Haag. Zo heeft mijn vrouw (we wonen in Harderwijk) regelmatig uitnodigingen voor werk in Den Haag gehad. met bv 1 dag op locatie, de rest thuis.

Om op je tweede punt te antwoorden, er is steeds in het nieuws dat de leefbaarheid in het Noorden onder druk staat door vergrijzing, jongeren die elders studeren en niet terug komen etc. Ik snap dat er niet direct de vlag uit gaat als er busladingen "vreemden" (Westerlingen?) naar het Noorden komen, maar voor de leefbaarheid van het Noorden kan het helpen. Dus, al zou je de jongeren maar kunnen behouden, dat zou al een pre zijn. De vraag is of deze spoorlijn dat effect gaat hebben?

Groeten,
Rogier

MaraNCS

• niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 24 September 2024, 13:02:34 »
Ik wil geen discussie starten of voortzetten over de onzin of zin van de bouw van die lijn, daar beslissen anderen maar over.
Begin jaren 80 reed die "ambtenarentrein" met extra eerste klasse rijtuigen zonder veel tussenstops 's morgens vroeg van Groningen naar Den Haag en 's avonds terug. Dus 1 slag heen en terug per werkdag. Ik was net spoorhobbyist en woonde in Groningen, in het weekend stonden die corail-rijtuigen dan in de tuin over.
Dus Henk, voor de duidelijkheid net andersom.
Station Baarn HIJSM

henk

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 24 September 2024, 13:49:27 »
Je hebt helemaal gelijk. Bij mijn weten had het wel met de spreiding van rijksdiensten te maken. Als de medewerkers daarvan wat wilden regelen of nodig waren voor overleg, moesten ze naar Den Haag. Andersom was uiteraard veel te ver.  :D

Dat overleg kan tegenwoordig anders, inderdaad.