Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 10:04:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:03:40
Rockrail terugstel tijd wissels door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:20
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Karben
Vandaag om 09:35:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:35:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 08:40:16
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 08:34:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:23:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 07:31:52
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 43351 keer)

TonM

• Offline Offline
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #135 Gepost op: 28 December 2023, 15:25:18 »
Intussen ben ik weer een paar stappen verder gekomen met de rongenwagen. Na de stelbalken de diverse strips worden aangebracht die de verstevigingsbalken voorstellen. Ook hier weer lipjes en sleufjes. Bij deze verstevigingsstrips is het extra oppassen: als je gaat torderen, loop je het risico dat de strip zelf mee gaat. En als dat gebeurt heb je dus zigzagbalken.
Op dit punt moet je ook een keuze maken: bij de kit kunnen NEM-koppelingen worden geleverd. Als je die er onder wilt zetten, moet je een daarvoor ruimte maken door de verstevingsstrips bij de bufferbalken in te korten. Ik heb ervoor gekozen om deze kit te bouwen zonder die koppelingen. Als ik kijk naar de mate van detaillering van de kit vind ik het ontsierend en bovendien ben ik toch niet van plan om het ding op een baan te laten rijden.

Na de langsbalk en de schuine balken gaan de dwarsbalken eronder. Dit is ook etswerk dat je moet vouwen tot een U-profiel. Als alle strips en balken op de plaats zitten kunnen de bufferbalken worden omgevouwen.

Intussen bleek dat ik mijn woord had gehouden en waren er twee handgrepen afgebroken en hopeloos verloren gegaan. Geen probleem: per handgreep twee kleine gaatjes geboord (waarbij goed te merken was dat nieuwzilver taaier is dan messing), een stukje draad van 0,3 mm gebogen en dat in de gaatjes gesoldeerd.

Daarna aan de bovenkant alle lipjes weggeknipt en de boel gladgevijld.

Grtz, Ton

Sikje248

• Offline Offline
    • Flickr fotopagina
« Reactie #136 Gepost op: 29 December 2023, 12:35:18 »
Ziet er strak uit Ton (y)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 30 December 2023, 15:54:43 »
Dank je wel Laurence. Maar de prijzen worden natuurlijk pas verdeeld aan de finish   ;)

Weer een stukje verder: Als volgende moest de wagenvloer op de bodemplaat worden gesoldeerd. Nog even een extra controle gedaan of alle lipjes goed zijn weggevijld. Als de bodemplaat aan de bovenkant niet volkomen glad is, kan het namelijk niet anders dan dat de wagenvloer ergens gaat bobbelen en/of kieren. Bij mij was die extra controle in ieder geval niet overbodig: toch de vijl nog even moeten hanteren.
Toen alles glad was heb ik de wagenvloer met klemmetjes vastgezet en gezorgd dat alle gaten voor de rongen goed waren uitgelijnd. Daarna van onderaf tussen de balken gesoldeerd: vanuit het midden naar de bufferbalken. Niet alles hoeft vastgesoldeerd te worden; een aantal punten waardoor het goed vastzit. Omdat bij mij de bodemplaat een beetje bol stond, heb ik ook buiten de stelbalken een aantal punten gesoldeerd, zodat er aan de zijkant geen kieren zitten tussen de bodemplaat en de wagenvloer.

Als de wagenvloer klaar is, kan worden begonnen met de rongen. Althans, volgens de bouwbeschrijving. Zelf zet ik liever de bufferplaten en buffers er eerst aan. Dat voorkomt dat ik de rongen verbuig door verkeerd vastpakken of neerzetten wanneer ik met de buffers bezig ben.
Dus dat eerst maar gedaan.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 06 January 2024, 20:42:53 »
Afgelopen week ben ik dus aan de slag gegaan met de rongen. Deze moeten eerst dubbelgevouwen worden en met beide zijden tegen elkaar gesoldeerd. Dan de braam op de kop wegvijlen en het gat voor het ringetje doorboren. Voor wat betreft dat laatste: volgens de beschrijving  is het de bedoeling om dat ringetje alleen te klemmen in de half geëtste gaatjes  en daarna vast te solderen. Ik ben bang dat ik dan straks de helft van de ringetjes (minstens) mag gaan zoeken tussen het straalgrit. Om dat te voorkomen, boor ik de gaatjes in de rongen helemaal door en steek de ringetjes er doorheen. Zo zijn ze nog beweegbaar ook.
De geëtste ringetjes zijn echter niet groot genoeg om helemaal rond te laten lopen. Daarom heb ik een stuk nieuwzilver draad van 0,2 mm gepakt en om een dunne pen gewikkeld. Daarvan knip ik dan ringetjes. Overigens: 12 rongen, elke rong gaatje boren, ringetje afknippen, doorsteken, dichtbuigen. Dat is geen klusje voor de grote-stappen-gauw-thuis modelbouwer. Op deze manier heb je wel lang plezier van je kit.
Verder staat het bevestigen van de ringetjes in stap 9, dus na het plaatsen van de rongen. Ik doe het liever vóór het plaatsen van de rongen.

Als de rongen klaar zijn, moeten ze door de gaten in de wagenvloer worden gestoken. Staat in de derde deelstap van stap 8 in de bouwbeschrijving: “…rongenbakjes op de wagen. De rongen moeten door de bodem --/topplaat heen gestoken worden en de rongenbakjes om de uitstekende delen van de rongen heen door de stelbalk gestoken worden.“  Welke uitstekende delen? Nog eens goed kijken op de foto’s.
Daar ging ik dus de mist in. Nu weet ik dat je altijd de bouwbeschrijving helemaal moet lezen voordat je begint, maar zó goed had ik hem nu ook weer gelezen. En eerlijk is eerlijk: ik ben ik de val getrapt van routine. Op de foto hieronder kan ik het laten zien:

De onderdelen in een etsplaat zijn doorgaans met elkaar verbonden door dunnere stripjes. Het is dan de bedoeling dat je het onderdeel van de dunne strip afsnijdt (rode lijn) en de braam wegvijlt. Bij deze kit is dat dus anders; een deel van de dunnere strip is bedoeld als het “uitstekende deel” waarover in de beschrijving wordt gerept. En als je goed op de foto in de bouwbeschrijving kijkt (beter dan ik had gedaan), dan is dat ook te zien. Ik had ze dus moeten afsnijden bij de groene lijn.  :-[

Goed, ik ben dus weer een ervaring rijker. Gelukkig heb ik nog een andere kit waar ik de rongen uit kan halen, dus we kunnen verder. En gelukkig had ik nog niet bij alle rongen de ringetjes gemonteerd; dat scheelt ook weer een hoop tijd.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 13 January 2024, 21:34:41 »
De rongen – met ringen - en rongenbakjes zitten erop. Gewoon volgens de bouwbeschrijving. De resterende onderdelen kunnen beter na het schilderen kunnen worden aangebracht.
De wagen is intussen schoongemaakt, gestraald en in de primer gezet. Omdat hij toch helemaal zwart moet worden, heb ik zwarte primer gebruikt (ja, die dus).

Na mijn vorige post, kreeg ik een berichtje van Laurence met het aanbod om nieuwe rongen op sturen. De kit die ik had geplunderd voor de rongen op deze wagen is daarmee ook weer compleet en hoeft niet als platte wagen te worden gebouwd.
Prima after sales-support Laurence  (y) Bedankt.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #140 Gepost op: 20 January 2024, 17:29:18 »
Na de primer heb ik de wagen in de glanslak gespoten. Volgens de bouwbeschrijving was de wagen helemaal zwart, dus ook de rongen en de wagenvloer. Nu geloof ik best dat dit volgens het schildervoorschrift zo gebeurde, maar de foto’s laten zien dat de houten wagenvloer vaak een lichtere tint had. Omdat ik geen kleurenfoto’s heb van deze wagen, kan ik alleen maar speculeren en redeneren over de kleur die het dan wel had. Ik stel mij zo voor dat de wagens met een zwartgeschilderde vloer de werkplaats verlieten en dat daarna door het gebruik de verf van de laadvloer wegsleet. Het zal dus een smoezelige, verweerde grijs-bruine kleur geweest zijn.

Om dat na te bootsen heb ik eerst de wagenvloer met een lichtbruine kleur overgekwast.  Niet helemaal dekkend, maar dat hoeft ook niet. Daarna heb ik dat bruin overgeschilderd met sterk verdunde grijze verf in verschillende tinten. Met opzet ook niet dekkend en op sommige plaatsen wat dikker dan op andere plaatsen: het wegslijten ging immers ook niet gelijkmatig.

De wagen na dit gepruts:

En nog even in een ander licht:

Volgende klusje is het aanbrengen van de opschriften en daarna laatste details.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 28 January 2024, 15:43:57 »
De afgelopen week heb ik niet zo gek veel gedaan aan de rongenwagen. Wel zitten de opschriften er intussen op.
Bij het opbrengen van de decals is het even opletten. Op de tekeningen in de bouwbeschrijving is de plaats opgenomen voor de verschillende opschriften. Dat klopt echter niet helemaal. Met name de opschriften aan de uiteinden (revisie- en schilderdatum en gewicht/draagvermogen) moeten aan de andere kant van de rongenbakjes. Je kunt een decal van 5 resp. 6 mm nu eenmaal niet kwijt binnen een ruimte van 4 mm. Hierdoor wordt het met name aan de rechterkant wel een beetje passen en meten, maar uiteindelijk kon ik alles kwijt wat erop moest komen. Daarnaast zijn in de bouwbeschrijving de opschriften voor de plakbriefborden op de stelbalk getekend, dus dat moet ook worden aangepast.

Voor het opbrengen van de opschriften heb een stuk schuim tussen de rongen gezet, om te voorkomen dat ik de rongen tijdens het werken per ongeluk verbuig. Verder is het gewoon het standaard werk: decals uitsnijden, losweken, opbrengen met MicroSet, drogen, MicroSol, nog meer drogen, etc. En daarna heb ik vast een eerste laag blanke lak gespoten om de opschriften te beschermen.

Nu nog de laatste details aanbrengen.

Grtz, Ton

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #142 Gepost op: 30 January 2024, 07:33:31 »
Fraai resultaat Ton.
Die plankenvloer heb je mooi geschilderd. De kleur is goed getroffen, al mag het nog wel iets grijzer denk ik. Verweerd hout is bijna altijd gewoon door en door grijs.
Heb je het echt geschilderd, of meer met drybrush methode kleur gegeven?
Je tip van het schuim ga ik onthouden. Die rongen zijn best wel kwetsbaar, daarvoor is dit een mooie oplossing.

Groet Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 30 January 2024, 17:11:12 »
Hoi Mathyn,

Bedankt voor je commentaar. De vloer heb ik eerst gewoon met de rest van de wagen zwart gespoten. Vervolgens heb ik de vloer met Tamiya Flat Earth gekwast; niet helemaal dekkend. Daarna heb ik zitten knoeien met sterk verdunde Tamiya Neutral Grey en German Grey, wat ik op een aantal plaatsen gelijk weer heb opgedept. Meer wash dan drybrush dus.
Ik zal toch nog eens wat meer grijs proberen.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 04 February 2024, 19:33:26 »
Nadat ik de bufferstelen had aangebracht, wilde ik de plakbriefborden doen. In de bouwbeschrijving wordt aangeraden om dat pas te doen nadat de decals op de stelbalken zitten. Goed advies, omdat ze anders knap in de weg zitten bij het aanbrengen van de decals en het spuiten van de blanke lak. Dus de borden apart schilderen en daarna vastlijmen.
En toen ik ze netjes had geschilderd, zag ik dat ze eigenlijk te klein zijn. De meegeleverde borden hebben precies de hoogte van de stelbalken en de rongenbakjes. Op foto’s is echter te zien dat ze een stuk onder de rongenbakjes uitsteken. Bovendien is te zien dat er opschriften moeten worden aangebracht boven de regenlijst, terwijl daarvoor op de meegeleverde borden helemaal geen ruimte is.
Dus heb ik de borden weer in de thinner gegooid en daarna elk op een reststukje uit de etsfret gesoldeerd. Op maat gevijld, schoongemaakt en opnieuw in de verf gezet.

De nieuwe borden, nog ongeschilderd, naast de oorspronkelijke:

En met de bewuste opschriften erop, aangebracht op de wagen:

Als je het zo ziet, vraag ik mij af waarom ik eigenlijk zoveel moeite stop in zo’n klein rotding   ;D
Op naar het volgende detail.

Intussen gaat de meeste tijd op aan het drogen en uitharden van verf en lijm en het uitdampen van MicroSol en MicroSet. Om die tijd te doden ben ik intussen met andere modellen bezig; daar zal ik binnenkort ook wat van laten zien.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #145 Gepost op: 07 February 2024, 15:46:09 »
In mijn vorige post noemde ik al dat ik tijdens het drogen van de verf etc. was begonnen aan een volgende kit. Het is er weer eentje van Seinarm, in dit geval een snelgoedwagen of bestelgoederenwagen (de naam veranderde op een gegeven moment) uit de serie E3056.
Zoals gebruikelijk koop je bij Seinarm geen complete kit, maar de etsplaat met wat bouten en moeren en opschriften. En als je wilt stukken messing profiel. Voor de rest van de spullen moet je bij andere leveranciers zijn, in dit geval MK en Werps: aspotten, wielen, dakluchters, buffers, etc.

Om te voorkomen dat ik te veel in herhalingen val, zal ik niet alle werkzaamheden uitgebreid beschrijven; het meeste komt overeen met de bouw van andere gesloten goederenwagens, zoals de CHEW van een paar bladzijden terug. Deze wagen is alleen wat langer en heeft meer deuren en wielen.

De etsplaat is gemaakt naar een vroege uitvoering van de wagen. Omdat ik een latere versie wil bouwen zijn een hoop geëtste gaten (voor hoge sluitseinijzers, trappen, etc. aangegeven met de rode pijlen) voor mij overbodig.

Dat betekent dat ik het een en ander moet aanpassen, maar dat maakt het juist leuk.
Dichtplamuren met soldeer of met autoplamuur werkt niet op zo’n dunne etsplaat. Dus gebruik ik ongeveer dezelfde methode als ik eerder heb laten zien bij de CHEW fruitwagen: Ik neem een stukje messing draad (0,5 mm), buig het puntje om en steek dat door een gat. Vastsolderen, soldeertin een beetje laten doorvloeien rondom de draad en aan de zichtzijde gladvijlen.
Toen ik hiermee bezig ging, zag ik dat de profielen in de weg zaten om goed te kunnen vijlen. Die heb ik dus eerst maar weer even losgehaald (even voorzichtig verhitten met een brandertje) en nadien weer teruggeplaatst.
Het resultaat:

Goede kans dat er uiteindelijk toch nog iets van zichtbaar blijft. Maar het is altijd beter dan een paar gapende gaten in de kopwanden. En ik kan altijd nog de laatste randjes met een beetje plamuur wegwerken als het model in de primer staat. Zoals op de foto te zien is, heb ik de gaatjes voor de hoge sluitseinijzers laten zitten. Die zijn wat kleiner en vloeien wel dicht als ik het dak op de bak ga solderen.
Dit klusje kan je jezelf natuurlijk besparen als je de wagen gewoon bouwt zoals Gerard hem heeft bedoeld  ;D

Na het vullen van gaten ben ik niets bijzonders meer tegengekomen; gewoon de bouwbeschrijving volgen. Wel bij het plaatsen van de deuren even opletten dat de planknaden van de deuren goed uitlijnen met die van de zijwanden. Bij Seinarm-kits die ik eerder bouwde (CHE/CHEW) paste het precies goed als je de lipjes boven aan de deur haaks omvouwde; bij deze kit is dat niet zo en moet je het zelf in de gaten houden.
Na de deuren de deurstoppers geplaatst en de handgrepen naast en tussen de deuren. De handgrepen en stangen die dicht bij de hoeken komen doe ik liever wanneer de bak in elkaar zit. Het dak in de juiste ronding gebogen en de regengoten in de daarvoor bestemde sleuven gesoldeerd. Ook vast even de luchters van de gasverlichting er opgezet en het gat voor de schoorsteen van de kachel geboord. Daarmee zijn de wanden en het dak voor mij klaar om te worden samengevoegd.

Grtz, Ton

Weerd

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 07 February 2024, 20:56:36 »
Netjes hoor, Ton!    (y)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 11 February 2024, 16:27:19 »
Dank je wel Gerard.

Terug naar de rongenwagen: Ik had al besloten om bij deze kit de NEM-schachten niet te gebruiken. Dan is het wel zo mooi om er een schroefkoppeling aan te zetten. Helaas, bij deze kit zit wel de haak, maar niet de volledige schroefkoppeling. Gelukkig had ik nog een setje van Weinert liggen, dat goed bruikbaar is voor dit model. Nog wel zelf de verschillende onderdelen van de gietboom halen en de koppelingen samenstellen; het blijft natuurlijk modelbouw.

Deze koppeling is overigens functioneel: je kan er ook echt wagens mee koppelen en je monteert hem met een veer achter de bufferbalk, zodat hij in de bochten een stukje kan worden uitgetrokken. En voor degenen voor die het in elkaar zetten van zo’n ding niet zien zitten, is er ook een niet-functionele variant die uit één stuk is gegoten.

Op advies van Mathyn de wagenvloer nog even verder vergrijsd en tenslotte de wielen onder de wagen gezet. Bij de kit zitten ook nog heel fijn geëtste kettingen die je tussen de rongen kan lijmen. Die heb ik er (nog) niet opgezet; ik denk er nog over om een gepaste lading op de wagen te zetten. Voor nu is hij dus klaar.

Nog even samen met zijn voorganger: een HLK die ik meer dan 25 jaar geleden heb gebouwd uit een kit van Jos Blatter / Spoorwerk Atelier.

En dan nu weer verder met de snelgoedwagen.

Grtz, Ton

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #148 Gepost op: 11 February 2024, 16:33:48 »
Mooi geworden !

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #149 Gepost op: 11 February 2024, 19:36:54 »
Netjes hoor (y)

Nu nog een Artitec lading er op dan toont het nog beter

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube