Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100  (gelezen 11001 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6445
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #90 Gepost op: 22 februari 2024, 18:16:37 »
Als het leuk of leerzaam was is het goed toch?  ;)
Boomshanka!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #91 Gepost op: 22 februari 2024, 19:05:29 »
Zekers! En t is nog niet klaar! Joepie!!

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #92 Gepost op: 24 februari 2024, 17:56:06 »
Meester en stoker hebben nu ook nog iets te doen onder de kap.




Tijdje terug een zakje met restanten van Weinert op de kop getikt. Daaruit de nodige appendages geleend met nadrukkelijk het idee de sfeer te treffen en geen 1-op-1 correct beeld te creëren.
De vuurdeur is er niet vanwege plaatsgebrek, en de vermoedelijk rangeerlichten worden 3 van de 5 meters, en likje verf zal dat in de toekomst duidelijk maken.
Het rommeltje aan pijpen, leidingen, afsluiters, peilglazen is voor mij in 1:87 toch té om na te bouwen.

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2024, 17:59:13 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #93 Gepost op: 03 maart 2024, 19:19:09 »
Begonnen met de grootste geduldklus, al die frutsels op de ketel. Wat een gepriegel. De binnenkant van de ketel ziet er uit als een omgekeerde egel, pff.
Het glasvezel potlood wordt een nieuwe vriend.






Ik maak gebruik van S39 als vloeimiddel, maar de oude setjes aangeslagen (en harder?) messing frutsels van Philo en Weinert lijken zo`n patina te hebben dat ze niet willen pakken. Eerst schoonmaken/poetsen to ze weer glimmen lijkt een vereiste tegen frustraties  ;)
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2024, 10:29:34 door Henk, of Erwin »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #94 Gepost op: 04 maart 2024, 22:39:32 »
Mch geplaatst nadat de binnenzijde af was. Ketelfront gemonteerd, zitjes op de wielkasten, fluit en dakhaken.


Stoker kan langzaamaan op zoek naar de takkenbossenloods om vuur te gaan maken.


Maar zo recht en strak als ik wilde...
Mch overigens weer helemaal los moeten halen met koel pakketten rondom om te voorkomen dat alle andere delen er weer spontaan af zouden vallen, want het stond scheef. Na dit alles natuurlijk wel weer opnieuw pas moeten maken op het onderstel, er was links en rechts wat 0,5mm messing bijgekomen.




« Laatst bewerkt op: 05 maart 2024, 09:02:43 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #95 Gepost op: 05 maart 2024, 19:09:41 »
Ik moet zeggen dat ik vind dat het er op de foto's erg slordig uitziet, klodders soldeer, kieren, hmm.
Verf gaat dat zeker niet verhullen, dus daar gaat nog de nodige tijd in zitten om het op te schonen.
Wel een mooie oefening voor de twee DJH's die ik nog heb liggen.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2024, 18:44:16 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #96 Gepost op: 16 maart 2024, 20:14:30 »
Verder met de wielkasten en de zijkanten van de vuurkist.




Andere losse zaken zoals de krikken.
Wel een mogelijk nieuw probleem: de cilinders van voorwarmer en remsysteem maken het berijden van bogen onmogelijk. Ha, weer iets om op te lossen!

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
    • MCKmodelbouw
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #97 Gepost op: 17 maart 2024, 13:05:23 »
Met een fijn schuurpapiertje en een nieuwe scherpe scalpel kan je veel soldeerklodders wel goed weg krijgen. Net wat je zegt: verf gaat dat niet verbloemen. Zonde als je het niet doet gezien de moeite en tijd die je erin stopt. Je model knap er echt van op. Kieren kan je wellicht na de eerste grondlaag nog plamuren.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #98 Gepost op: 17 maart 2024, 19:50:56 »
@Mathyn: inderdaad,  en het glasvezelpotlood, m'n nieuwe vriendje.
Vandaag verder met de wielkasten, handgreep houders aan het MCH, en de omlijsting van de ramen.





De houten ramen gaan een structuur krijgen en de kozijnen worden nog wat terug gevijld want nu wat te dik.
En begonnen met opschonen en hier een daar met 100 soldeer wat plamuurwerk.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2024, 20:54:29 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #99 Gepost op: 25 maart 2024, 07:10:33 »
Verder met de details. Rookkast voorzien van het nodige, deze werden verlijmd.





Ook de schuine stukken ervoor gemaakt en gesoldeerd. Als het laatste solderen is gedaan kan deze definitief geplaatst gaan worden en kunnen de laatste leidingen gedaan worden.
Daarvoor dus nog bufferbalk, cilinders onder de voetplaat, spoiler en dakluik.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2024, 08:16:31 door Erwin 054 »

Erwin 054

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Ik bouw rustig verder, als `t af is is het klaar.
Re: Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
« Reactie #100 Gepost op: 01 april 2024, 18:46:25 »
Hoekjes en gaatjes dichten (ik ben zo benieuwd of dit bij DJH anders zal zijn!), en het mch verder afgewerkt. Zichtbare delen van de wielkasten van de tweede as gemaakt en met 270°C soldeer erin, restjes kunnen nu met 100°C worden opgevuld en daarnaar gladgevijld of met de frees bijgewerkt.
Ramen mch voorzien van structuur en kozijnen van rond en hoog naar hoekig en laag gevijld.
 


Ketels van de voorwarmer en remsysteem uitgefreesd zodat de bogie wat meer ruimte heeft, maar het zullen wijde bogen en slanke wissels blijven denk ik.


En de schade weggewerkt. Hoewel die na anderhalve meter op een harde vloer nog meeviel moest er toch een en ander overnieuw: moer onder de vuurplaat was los, stoel van de meester bvb. De fluit is verdwenen, heb er nog 1 liggen, maar toch zonde.
Uiteindelijk viel het mee, gesoldeerd messing blijkt best stevig maar blij was ik er niet mee  :'(

En het blijft schrikken hoe de foto`s echt alles uitvergroten... Laat ik ze maar aanhouden als opties voor verbetering  ;)
« Laatst bewerkt op: 02 april 2024, 11:36:49 door Erwin 054 »