Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:39:15
20 jaar BNLS door 1200blauw
Vandaag om 22:30:02
lais dcc decoder aan sluiten door Biesje
Vandaag om 22:25:45
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 22:16:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:10:43
Lichtprintjes NS2400 door patrick
Vandaag om 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 21:42:38
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 21:41:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:34:33
Piko NS1100, materieelbespreking door cor_b
Vandaag om 21:30:55
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door GD
Vandaag om 21:11:12
Nahmertaler Kleinbahn door GD
Vandaag om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 20:57:54
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door 008200
Vandaag om 19:44:08
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 19:34:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Pauldg
Vandaag om 18:34:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 41644 keer)

TonM

• Offline Offline
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #255 Gepost op: 02 October 2024, 17:28:55 »
Hans,

Ook deze keer bedankt voor jouw uitgebreide toelichting. Voor mij zeer leerzaam en goed als achtergrondkennis om de werkelijkheid in model zo goed mogelijk te benaderen.

Toen ik met dit model begon had ik het idee om een uitvoering te bouwen eind jaren 1920 / begin jaren 1930. Voor de toepassing van open balansen baseerde ik mij op de enige duidelijke foto die ik van dit type wagen heb kunnen vinden (SPNSP3089 in de NVBS beeldbank) die gedateerd is in de periode 1931-1935. Ook heb ik de materieeltekening uit HUA geraadpleegd, waarop is aangetekend dat de geperste balansen / W1 potten vanaf 1929 zijn aangebracht en de hendel van de sluitas vanaf 1934 naar rechts is verplaatst.
Aan de hand van jouw informatie ga ik nog eens goed kijken naar een wat nauwkeuriger tijdsbepaling voor mijn wagen, waarbij ook de opschriften daarmee in overeenstemming zijn. Ik denk dat, met de meegeleverde opschriften en jouw argumenten over de open asbalansen, de mogelijkheid is beperkt tot 1930/1931.

En voor de rest van de jaren 1930 heb ik nog een tweede exemplaar liggen, die ik met geperste balansen wil gaan bouwen.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #256 Gepost op: 20 October 2024, 21:49:02 »
Doordat ik druk ben met andere dingen gaat het bouwen van dit model niet zo snel, maar zo langzamerhand is het weer tijd voor een update.

Na de profielen heb ik de deuren op de zijwanden gezet. De deuren zijn nogal fragiel, dus voorzichtigheid was geboden. Het aanbrengen van de binnenwanden kwam daarna. Dit moest (ook) secuur gebeuren om te zorgen dat de ogen voor de kopwandscharnieren goed uitlijnen. Dus met een paar klemmen goed vastzetten tijdens het solderen.
Daarna de kopwanden volgens de bouwbeschrijving opgebouwd en aan de bak gezet. De scharnieren van de kopwanden heb ik ook maar gelijk aangebracht, al hoort dat volgens de bouwbeschrijving pas te gebeuren bij de derde bouwfase; het detailleren.

Toen de bak zo helemaal in elkaar zat, heb ik hem los op het onderstel gezet voor de rolproef (geslaagd!). Volgens de bouwbeschrijving moet je de bak op het onderstel solderen. Daar had ik eerst mijn twijfels over omdat het schilderen nu eenmaal makkelijker gaat wanneer je ze los nog los van elkaar hebt. Het dunne plaatmateriaal blijkt echter toch nog een beetje te werken waardoor er wat kieren zitten wanneer je de bak los op de bodem hebt. Dus straks toch maar aan elkaar bakken.
Hieronder het resultaat to zover.

Grtz, Ton

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #257 Gepost op: 20 October 2024, 22:48:34 »
Niet snel, mooi istie wel  (y)

TonM

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 03 November 2024, 21:32:54 »
Tijd voor een update.

Na het vastsolderen van de bak aan het  onderstel (of het onderstel aan de bak als je dat liever hebt) is het tijd voor de derde bouwfase; het detailleren. In de bouwbeschrijving wordt aangegeven dat je zelf maar moet kijken hoever je daarin wilt gaan. Geen loze waarschuwing, want inmiddels heb ik ervaren dat bijvoorbeeld de kopwandscharnieren nauwelijks vast te pakken zijn. En dat is nog niets: er zitten onderdelen in de etsfret die nauwelijks te zien zijn  :o Dus ik kijk wel hoever ik kom. Ik ga het in ieder geval rustig aan doen, om te voorkomen dat ik hyper word van het gepriegel met onderdelen die een halve millimeter als grootste maat hebben. Dus als jullie zitten te popelen om het eindresultaat te zien, kan je tijdens het wachten beter niet je adem inhouden.
Eerst maar eens de plakbriefhouders en de vergrendeling van de kopdeuren. In mijn ogen horen die niet echt onder het hoofdstuk detaillering, want ze zijn sterk bepalend voor de algemene indruk van de wagen. Voor de plakbriefhouders kun je kiezen uit verschillende soorten, afhankelijk van het tijdperk en een aantal variaties. Ik heb de meest luxe gepakt: de plakbriefhouders met los gaaswerk. Tenminste: het was los voordat ik het ging solderen. Op de voorbeeldfoto is te zien dat de houder direct op de planken zit met een regengoot erboven. Die laatste heb ik gemaakt van een stukje L-profiel 0,5 x 0,5mm.

Daarna de vergrendeling van de kopdeuren. Laurence heeft de grendels zodanig op de etsfret gemaakt, dat je de hele vergrendeling als één stuk kan opbouwen en daarna op de bufferbalk kan plaatsen. Ik heb dat aan één kant op die manier gedaan, maar het gemak van die werkwijze viel mij tegen. Dus de tweede kant heb ik op de klassieke manier gedaan: iedere grendel apart aangebracht en daarna  de stang er doorheen. Iedereen heeft een andere manier die voor hem of haar het beste werkt.

Overigens: toen ik aan de grendelstangen was toegekomen, waren de sluithaken inmiddels gesneuveld. De piepkleine losse exemplaren heb ik geprobeerd aan de bak te solderen, maar ze sprongen steeds uit de pincet waarmee ik ze vasthield. (Althans, waarmee ik mijn mislukte pogingen deed om ze vast te houden.) Een stukje 0,2mm nieuwzilver draad bracht uitkomst: klein gaatje boren op de plaats waar de haak moet komen, draad insteken, vastsolderen, in de juiste vorm om de grendelstang buigen en en afknippen. Het verschil is alleen nog met een sterke loupe te zien.
Toen de vergrendeling er op zat, heb ik de bufferhulzen geplaatst. Om die dingen onder de grendelstang te krijgen, bleek het nodig om de flensen van die hulzen een klein beetje dunner te maken. Gewoon in de boormachine klemmen en de vijl er tegenaan houden.

De wagen lijkt nu klaar, maar is het nog niet. Ik ga eens rustig kijken hoe ver ik kom met de piepkleine details.

Grtz, Ton

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #259 Gepost op: 04 November 2024, 14:44:04 »
Mooi hoor Ton.  (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #260 Gepost op: 08 November 2024, 09:45:09 »
Mooi hoor Ton! Misschien word je er al gek van, maar zo te zien is het priegelen weer goed aan jou toevertrouwd. Tot nu toe ziet het er heel strak uit. De rest komt vast ook goed.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram