Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€160.00
Per saldo:
€-90.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 19:06:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 19:03:20
US diorama in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 18:47:38
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum.
door
MOVisser
Vandaag
om 18:42:51
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel
door
MOVisser
Vandaag
om 18:41:40
De modeltreinen van Spoorijzer
door
Biessendorf
Vandaag
om 18:37:12
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag
door
Biessendorf
Vandaag
om 18:32:57
Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog?
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:28:47
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029
door
Pauldg
Vandaag
om 18:25:48
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:23:15
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 18:21:38
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
1200blauw
Vandaag
om 18:20:34
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht.
door
klusser
Vandaag
om 18:03:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Eelco Storm
Vandaag
om 17:06:01
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:42:00
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001
door
Karst Drenth
Vandaag
om 16:39:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:57:19
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg
door
meino
Vandaag
om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat
door
FritsT
Vandaag
om 14:24:48
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang...
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:55:18
DJH NS 5000, de grote verbouwing
door
Met een sik
Vandaag
om 13:53:16
openen Liliput(?) rijtuigen
door
Dick55
Vandaag
om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0)
door
FritsT
Vandaag
om 13:10:04
EifelBurgenBahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Biessendorf
Vandaag
om 12:08:37
Overstap naar HTM?
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:02:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Ton bouwt goederenwagens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
18
Omlaag
Auteur
Topic: Ton bouwt goederenwagens (gelezen 33918 keer)
MathynK
Offline
Berichten: 3778
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #45 Gepost op:
24 May 2023, 20:32:22 »
Klopt Ton, iets in die richting wil ik inderdaad proberen. Ik zat ook te denken aan asbalansen van MK en die dan te monteren op het frame uit de etsplaat van Seinarm. Wie weet kan Caspar mij nu verder helpen. Ik stuur je een pb, Caspar
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Sikje248
Offline
Berichten: 359
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #46 Gepost op:
24 May 2023, 22:16:12 »
Fraai Ton!
Zijn de bufferstelen ook van MK? Heb je deze gespoten of gezwart? De onbehandelde MK willen nog wel eens gaan roesten..
@Mathyn, ik heb nog wel een geperste asbalanssetje van m'n GL over (zelfde indeling onderstel), mocht het niet lukken met Mar-Cas.
Groeten, Laurence
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2489
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #47 Gepost op:
25 May 2023, 13:58:50 »
@Laurence,
De bufferstelen van de CHD zijn de originele van MK. Ik heb ze gezwart met Birchwood Casey Brass Black.
Nadat ze waren gezwart en gemonteerd, heb ik er nog een dunne laag blanke lak overheen gespoten.
Grtz, Ton
Gelogd
Sikje248
Offline
Berichten: 359
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #48 Gepost op:
25 May 2023, 18:47:24 »
Bedankt! Ook eens proberen
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2489
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #49 Gepost op:
25 May 2023, 21:58:38 »
Verder met de fruitwagen.
De profielen zitten op de wand, dan komen de ventilatieroosters. De messing exemplaren op de etsfret kunnen de rommeldoos in; er is een apart setje bijgeleverd van fosforbrons dat dunner en fijner is en dus veel mooier oogt.
Klinknagelimitaties in de randen van de roosters persen - kan je het beste doen wanneer ze nog in de etsfret zitten - gaatjes in de wanden een beetje opruimen en de roosters vastsolderen.
Als de roosters vastzitten nog even aan de achterkant de boel gladvijlen. Dan kunnen de wanden mooi plat blijven liggen bij de volgende stap.
Grtz, Ton
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2489
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #50 Gepost op:
29 May 2023, 19:23:56 »
Het volgende dat ik heb gedaan is het aanbrengen van de deurstuiten in de zijwanden. Volgens de bouwbeschrijving moet je ze in de vorm van een letter “i” buigen en dan door het daarvoor bestemde gat steken en vastsolderen. Daar zat ik mijzelf even achter de oren te krabben, want het was mij niet duidelijk hoe die letter “i” dan zou moeten uitzien. Even goed naar de geëtste vouwnaden gekeken om te zien hoe de onderdelen moeten worden gevouwen en dan kom je uit op een stokje op een voet, een omgekeerde T of, inderdaad, een soort “i” maar dan met een voet en zonder puntje erop.
Daarna de deuren: klinknagelimitaties persen, handgrepen en sluithaak monteren, achterkant gladmaken en het geheel aan de zijwanden bakken. De constructie van de deuren, met pasnokjes en uitsparingen, maakt het ontzettend makkelijk om ze goed te positioneren. Met de regenlijsten boven de deuren wacht ik nog even, omdat ik voor het vervolg de wand nog vlak wil kunnen leggen.
Omdat het een NS-wagen moet worden, een paar plakbriefborden uit de rommeldoos gehaald en op de zijwand gebakken.
Daarna ben ik gaten gaan vullen. De kleinere gaatjes doe ik met autoplamuur wanneer de bak eenmaal in de primer staat. Vooral bij de grotere gaten, de uitsparingen voor de traptreden in de achterwand, vind ik dat geen goed plan. Daar heb ik stukjes messing in gesoldeerd: stukje L-profiel van 1x1mm afknippen, een beetje groter dan de sleuf waar die in moet, dan één zijde van de L op maat vijlen zodat er een deel L-profiel blijft en ander deel messing strip wordt. De kort gevijlde zijde van het profiel heb ik door de sleuf gestoken en de lange zijde aan de binnenkant van de achterwand gesoldeerd. Daarbij heb ik meer soldeertin genomen dan ik normaal doe, zodat het de kieren kon opvullen (hoef ik straks minder te plamuren). Wel oppassen dat de planknaden niet vollopen. (En als het toch gebeurt: voorzichtig het tin er weer uit schrapen met een hobbymesje.)
Na dit zeven keer te hebben gedaan ziet het er aan de binnenkant zo uit:
En aan de buitenkant zo:
En nog even een totaalplaatje van het resultaat tot nu toe.
Grtz, Ton
Gelogd
TonM
Offline
Berichten: 2489
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #51 Gepost op:
05 June 2023, 16:22:46 »
Na de vorige stap staken er zeven stukjes messing uit de achterwand. Dat is niet de bedoeling, anders had ik net zo goed de opstaptreden kunnen aanbrengen
. Dus die eerst even gladvijlen.
Dan werd het tijd om de handgrepen e.d. aan te brengen. Ik had gezegd dat ik een versie wilde bouwen met lage sluitseinijzers. Om de juiste plaats te bepalen heb ik zo veel mogelijk foto’s opgezocht en het blijkt dat ze op de kopwand hoger zaten dan op de achterwand. Had waarschijnlijk te maken met de trap naar het remmershuis en de handrails langs die trap. De juiste plek gemarkeerd en de gaatjes geboord.
Dan de handgrepen: op de achterwand horen de lange, schuine exemplaren bij de treden en die heb ik dus weggelaten. Op de kopwand horen ze bij de trap naar het remmershuis dus die gaan er wel op. Op de vier hoeken komen de korte, verticale rangeerdershandgrepen. Even kijken of die straks niet in de weg zitten bij het aanbrengen van de decals (hoekmerktekens); als dat het geval is laat ik ze nog even weg en lijm ik ze vast wanneer de decals er op zitten. Met de wagen die ik voor ogen heb, kan het precies. Verder nog even opletten dat we de goede handgrepen pakken, recht of gebogen.
De handgrepen op de zijwanden horen bij de lange treeplanken dus die heb ik ook weggelaten. Dan nog de sluitseinijzers eraan en tenslotte de regenlijsten boven de deuren. Daarna waren de wanden klaar en konden ze haaks worden omgevouwen.
Grtz, Ton
«
Laatst bewerkt op: 05 June 2023, 16:26:57 door TonM
»
Gelogd
MathynK
Offline
Berichten: 3778
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #52 Gepost op:
05 June 2023, 17:45:33 »
Ja het is altijd een gepuzzel met de verschillende versies. Ben je lid van de NVBS? Naast de beeldbank van HUA is dat ook echt een goudmijn. Perfect om de diverse verschillen en verbouwingen te achterhalen.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
TonM
Offline
Berichten: 2489
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #53 Gepost op:
05 June 2023, 19:15:30 »
Citaat van: MathynK op 05 June 2023, 17:45:33
Ben je lid van de NVBS?
Is de paus katholiek?
De beeldbank van de NVBS is in mijn ogen voor foto's een betere bron dan HUA. Die laatste gebruik ik dan weer vaak om naast foto's, ook materieeltekeningen op te zoeken.
Nog een derde bron die ik gebruik voor foto's:
de fotocollectie van het Spoorwegmuseum.
Grtz, Ton
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6595
Spaar ze allemaal.
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #54 Gepost op:
08 June 2023, 19:25:33 »
Even een vraagje;
Plak jij ook de zij- en onderkant van het dak af of spuit je dat met de wagenbak mee?
Stephan.
Gelogd
Adieu
TonM
Offline
Berichten: 2489
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #55 Gepost op:
08 June 2023, 21:56:46 »
Stephan,
Ik spuit eerst het dak en dat plak ik aan de bovenkant af. Daarna spuit ik de hele wagenbak, inclusief de onderkant en zijkanten van het dak.
Uit verschillende foto's leid ik namelijk af dat de dakranden in het grootbedrijf ook de kleur van de bak hadden. Op deze foto uit Het Utrechts Archief is dat bijvoorbeeld duidelijk te zien.
Grtz, Ton
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6595
Spaar ze allemaal.
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #56 Gepost op:
08 June 2023, 22:26:53 »
Ah, gelukkig.
Ik zat al zo te hannesen met dat afplaktape bij de kapjes over de geleiderail van de deuren, dat is bijna geen doen.
Maar nu hoef ik dus alleen de bovenkant van het dak af te plakken en is het ook nog eens historisch correct dus het resultaat wekt dan niet de indruk dat ik mij er met een jantje-van-leiden heb afgemaakt.
Stephan.
Gelogd
Adieu
MathynK
Offline
Berichten: 3778
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #57 Gepost op:
09 June 2023, 07:30:56 »
Dat is interessant! Ik spuit ook eerst het dak, maar plakte voorheen wel de onderkant dakrand af. Dat hoeft dus niet meer. Mooie foto, Ton
Ik ben het met je eens wat betreft de beeldbanken. Het NVBS lidmaatschap heb ik ook alleen maar vanwege de beeldbank. Het blijft wel jammer dat de grotere foto’s altijd net niet scherp zijn. Opschriften kan je vaak niet lezen. Daarvoor moet je de foto kopen en krijg je hem op groot digitaalformaat en zonder watermerk.
Groet, Mathyn
Gelogd
Mijn projecten zijn ook te zien op
www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op
instagram
Besselspoor
Offline
Berichten: 5104
Team Mitropa - OHMB
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #58 Gepost op:
09 June 2023, 12:01:42 »
Mooi kitje! Het zoeken naar bruikbaar fotomateriaal is op zich vaak al een avontuur en soms vind je dan tegenstrijdigheden omdat niet altijd alles exact volgens het oorspronkelijke plan werd uitgevoerd, of dat inmiddels aanpassingen zijn gemaakt.
Een andere bron van fotovermaak is Het geheugen: https etc en dan Geheugen.Delpher.nl
Soms is dan de trein zelf niet het hoofdonderwerp maar maakt deel uit van een specifieke omgeving en vaak net zo interessant.
Wat betreft de dakrand: het bitumen werd om de dakrand geklopt dus zou in principe dezelfde kleur moeten hebben als bovenop het dak. Naar mijn mening lijkt dat kleurverschil door de schaduwwerking aan de zijkanten, de ruwe structuur bovenop doet het bij zonlicht veel lichter laten lijken dan om de randen.
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2023, 12:05:08 door Besselspoor
»
Gelogd
RETROBAHN A.G.
TonM
Offline
Berichten: 2489
Re: Ton bouwt goederenwagens
«
Reactie #59 Gepost op:
09 June 2023, 14:17:33 »
Bessel,
Laat ik voorop stellen dat wie vindt dat hij de dakrand in dezelfde kleur moet schilderen als het dak, dat vooral moet doen. Ik doe het zoals ik denk dat het goed is en als jij daar anders over denkt is dat natuurlijk prima.
Maar ik heb de indruk dat jij hier bewust de discussie opzoekt en daar wil ik best op ingaan. Al is het alleen maar omdat we daar allemaal beter van kunnen worden.
Om te beginnen schijf je dat het bitumen om de dakrand werd geklopt. Dat zal ongetwijfeld juist zijn, maar tot in de jaren 1930 werd er helemaal geen bitumen gebruikt (de foto is uit 1929). De daken werden afgewerkt met zeildoek, dat waterdicht werd gemaakt met een aantal lagen wit zand, lijnolie en waterafstotende vernis. Het witte zand is de belangrijkste verklaring voor de lichte kleur van het dak. Het dak was echt zo licht, althans in nieuwstaat zoals op de getoonde fabrieksfoto, en niet zoals jij schrijft dat de ruwe structuur het bij zonlicht veel lichter laat lijken.
Het zeildoek werd inderdaad om de randen van het dak geslagen. Daarna werden de randen echter afgewerkt met latten. Op de foto's zie je dan ook de latten en niet het bitumen of zeildoek. Nu kan je natuurlijk denken dat die latten op dezelfde manier werden bewerkt als het zeildoek en daardoor dezelfde kleur hadden, maar dat lijkt mij vrij sterk. Zo'n manier van werken dient immers geen enkel doel maar kost wel extra werk (en dus geld).
Daarnaast schrijf je het kleurverschil toe aan de schaduwwerking aan de zijkanten. Als je kijkt naar de duidelijk zichtbare schaduw onder de wagen en onder de regenlijst over de deurgeleiding, dan zie je ook dat er over de dakranden aan de zijkant geen schaduw valt. En over de dakrand aan de kopwand al helemaal niet.
Blijft staan dat door de wijze van constructie het mogelijk is dat achter de latten aan de onderzijde nog een randje zeildoek in de dakkleur zichtbaar is geweest. In dat geval zou je dan de dakranden (de latten) in de kleur van de wagenbak moeten schilderen en de onderkant van het dak in dezelfde kleur als de bovenkant.
Met een verwijzing naar de door jou al genoemde schaduwwerking, doe ik daar dan graag een concessie aan de werkelijkheid.
Grtz, Ton
«
Laatst bewerkt op: 09 June 2023, 14:21:35 door TonM
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
18
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Werkspoor
|
Ton bouwt goederenwagens