Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Jeroen Water
Vandaag om 11:23:25
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Eric v C
Vandaag om 11:12:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 11:11:42
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 11:11:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door riso
Vandaag om 11:00:28
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
Vandaag om 10:19:05
Model Loco Br 55 1086 DRG. door MathynK
Vandaag om 10:08:49
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Piet Groot
Vandaag om 10:03:33
heljan draaischijf stopte niet op possitie door Luk
Vandaag om 10:02:16
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:55:25
Vandaag 50 jaar geleden door lrrw
Vandaag om 09:33:40
22 juni modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 09:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 09:21:02
Modelbaan: Station Haren in de jaren 80/90 door JeroenM.
Vandaag om 07:52:56
Mehano G1206 met ESU loksound: gek probleem door hmmglaser
Vandaag om 01:25:21
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 00:34:53
Wordt Eurospoor ooit nog georganiseerd? door Reinout van Rees
15 June 2024, 23:54:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2024, 23:53:30
Dell voedingen door hmmglaser
15 June 2024, 23:09:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door MaraNCS
15 June 2024, 22:54:31
Vraag over Loksound V5, 4 tot 32 ohm luidspreker door Ronald Halma
15 June 2024, 22:39:55
Line-up foto's van modellen door Jack Black (NS1220)
15 June 2024, 21:25:44
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
15 June 2024, 21:21:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 June 2024, 20:11:05
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door Ad Cleijsen
15 June 2024, 20:04:20
22 juni open dag Piko door Seinhuis
15 June 2024, 20:00:30
Lengte ammoniak treinen door VAM65
15 June 2024, 19:54:09
Project Jules meettrein bouwen door ronaldvd2000
15 June 2024, 15:11:03
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald69
15 June 2024, 14:28:54
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
15 June 2024, 13:38:47
  

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 26584 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3741
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #45 Gepost op: 24 May 2023, 20:32:22 »
Klopt Ton, iets in die richting wil ik inderdaad proberen. Ik zat ook te denken aan asbalansen van MK en die dan te monteren op het frame uit de etsplaat van Seinarm. Wie weet kan Caspar mij nu verder helpen. Ik stuur je een pb, Caspar (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
    • Flickr fotopagina
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #46 Gepost op: 24 May 2023, 22:16:12 »
Fraai Ton! (y)
Zijn de bufferstelen ook van MK? Heb je deze gespoten of gezwart? De onbehandelde MK willen nog wel eens gaan roesten..

@Mathyn, ik heb nog wel een geperste asbalanssetje van m'n GL over (zelfde indeling onderstel), mocht het niet lukken met Mar-Cas.

Groeten, Laurence

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #47 Gepost op: 25 May 2023, 13:58:50 »
@Laurence,

De bufferstelen van de CHD zijn de originele van MK. Ik heb ze gezwart met Birchwood Casey Brass Black.
Nadat ze waren gezwart en gemonteerd, heb ik er nog een dunne laag blanke lak overheen gespoten.

Grtz, Ton

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
    • Flickr fotopagina
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #48 Gepost op: 25 May 2023, 18:47:24 »
Bedankt! Ook eens proberen (y)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #49 Gepost op: 25 May 2023, 21:58:38 »
Verder met de fruitwagen.

De profielen zitten op de wand, dan komen de ventilatieroosters. De messing exemplaren op de etsfret kunnen de rommeldoos in; er is een apart setje bijgeleverd van fosforbrons dat dunner en fijner is en dus veel mooier oogt.



Klinknagelimitaties in de randen van de roosters persen - kan je het beste doen wanneer ze nog in de etsfret zitten - gaatjes in de wanden een beetje opruimen en de roosters vastsolderen.



Als de roosters vastzitten nog even aan de achterkant de boel gladvijlen. Dan kunnen de wanden mooi plat blijven liggen bij de volgende stap.

Grtz, Ton


TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #50 Gepost op: 29 May 2023, 19:23:56 »
Het volgende dat ik heb gedaan is het aanbrengen van  de deurstuiten in de zijwanden. Volgens de bouwbeschrijving moet je ze in de vorm van een letter “i” buigen en dan door het daarvoor bestemde gat steken en vastsolderen. Daar zat ik mijzelf even achter de oren te krabben, want het was mij niet duidelijk hoe die letter “i” dan zou moeten uitzien. Even goed naar de geëtste vouwnaden gekeken om te zien hoe de onderdelen moeten worden gevouwen en dan kom je uit op een stokje op een voet, een omgekeerde T of, inderdaad, een soort “i” maar dan met een voet en zonder puntje erop.



Daarna de deuren: klinknagelimitaties persen, handgrepen en sluithaak monteren, achterkant gladmaken en het geheel aan de zijwanden bakken. De constructie van de deuren, met pasnokjes en uitsparingen, maakt het ontzettend makkelijk om ze goed te positioneren. Met de regenlijsten boven de deuren wacht ik nog even, omdat ik voor het vervolg de wand nog vlak wil kunnen leggen.

Omdat het een NS-wagen moet worden, een paar plakbriefborden uit de rommeldoos gehaald en op de zijwand gebakken.

Daarna ben ik gaten gaan vullen. De kleinere gaatjes doe ik met autoplamuur wanneer de bak eenmaal in de primer staat. Vooral bij de grotere gaten, de uitsparingen voor de traptreden in de achterwand, vind ik dat geen goed plan. Daar heb ik stukjes messing in gesoldeerd: stukje L-profiel van 1x1mm afknippen, een beetje groter dan de sleuf waar die in moet, dan één zijde van de L op maat vijlen zodat er een deel L-profiel blijft en ander deel messing strip wordt. De kort gevijlde zijde van het profiel heb ik door de sleuf gestoken en de lange zijde aan de binnenkant van de achterwand gesoldeerd. Daarbij heb ik meer soldeertin genomen dan ik normaal doe, zodat het de kieren kon opvullen (hoef ik straks minder te plamuren). Wel oppassen dat de planknaden niet vollopen. (En als het toch gebeurt: voorzichtig het tin er weer uit schrapen met een hobbymesje.)

Na dit zeven keer te hebben gedaan ziet het er aan de binnenkant zo uit:



En aan de buitenkant zo:



En nog even een totaalplaatje van het resultaat tot nu toe.



Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #51 Gepost op: 05 June 2023, 16:22:46 »
Na de vorige stap staken er zeven stukjes messing uit de achterwand. Dat is niet de bedoeling, anders had ik net zo goed de opstaptreden kunnen aanbrengen  ;D. Dus die eerst even gladvijlen.

Dan werd het tijd om de handgrepen e.d. aan te brengen. Ik had gezegd dat ik een versie wilde bouwen met lage sluitseinijzers. Om de juiste plaats te bepalen heb ik zo veel mogelijk foto’s opgezocht en het blijkt dat ze op de kopwand hoger zaten dan op de achterwand. Had waarschijnlijk te maken met de trap naar het remmershuis en de handrails langs die trap. De juiste plek gemarkeerd en de gaatjes geboord.

Dan de handgrepen: op de achterwand horen de lange, schuine exemplaren bij de treden en die heb ik dus weggelaten. Op de kopwand horen ze bij de trap naar het remmershuis dus die gaan er wel op. Op de vier hoeken komen de korte, verticale rangeerdershandgrepen. Even kijken of die straks niet in de weg zitten bij het aanbrengen van de decals (hoekmerktekens); als dat het geval is laat ik ze nog even weg en lijm ik ze vast wanneer de decals er op zitten. Met de wagen die ik voor ogen heb, kan het precies. Verder nog even opletten dat we de goede handgrepen pakken, recht of gebogen.
De handgrepen op de zijwanden horen bij de lange treeplanken dus die heb ik ook weggelaten.  Dan nog de sluitseinijzers eraan en tenslotte de regenlijsten boven de deuren. Daarna waren de wanden klaar en konden ze haaks worden omgevouwen.



Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 05 June 2023, 16:26:57 door TonM »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3741
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #52 Gepost op: 05 June 2023, 17:45:33 »
Ja het is altijd een gepuzzel met de verschillende versies. Ben je lid van de NVBS? Naast de beeldbank van HUA is dat ook echt een goudmijn. Perfect om de diverse verschillen en verbouwingen te achterhalen.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #53 Gepost op: 05 June 2023, 19:15:30 »
Ben je lid van de NVBS?

Is de paus katholiek?  ;D

De beeldbank van de NVBS is in mijn ogen voor foto's een betere bron dan HUA. Die laatste gebruik ik dan weer vaak om naast foto's, ook materieeltekeningen op te zoeken.
Nog een derde bron die ik gebruik voor foto's: de fotocollectie van het Spoorwegmuseum.

Grtz, Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6553
  • Spaar ze allemaal.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #54 Gepost op: 08 June 2023, 19:25:33 »
Even een vraagje;
Plak jij ook de zij- en onderkant van het dak af of spuit je dat met de wagenbak mee?

Stephan.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #55 Gepost op: 08 June 2023, 21:56:46 »
Stephan,

Ik spuit eerst het dak en dat plak ik aan de bovenkant af. Daarna spuit ik de hele wagenbak, inclusief de onderkant en zijkanten van het dak.

Uit verschillende foto's leid ik namelijk af dat de dakranden in het grootbedrijf ook de kleur van de bak hadden. Op deze foto uit Het Utrechts Archief is dat bijvoorbeeld duidelijk te zien.



Grtz, Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6553
  • Spaar ze allemaal.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #56 Gepost op: 08 June 2023, 22:26:53 »
Ah, gelukkig.
Ik zat al zo te hannesen met dat afplaktape bij de kapjes over de geleiderail van de deuren, dat is bijna geen doen.
Maar nu hoef ik dus alleen de bovenkant van het dak af te plakken en is het ook nog eens historisch correct dus het resultaat wekt dan niet de indruk dat ik mij er met een jantje-van-leiden heb afgemaakt.

Stephan.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3741
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #57 Gepost op: 09 June 2023, 07:30:56 »
Dat is interessant! Ik spuit ook eerst het dak, maar plakte voorheen wel de onderkant dakrand af. Dat hoeft dus niet meer. Mooie foto, Ton  (y)

Ik ben het met je eens wat betreft de beeldbanken. Het NVBS lidmaatschap heb ik ook alleen maar vanwege de beeldbank. Het blijft wel jammer dat de grotere foto’s altijd net niet scherp zijn. Opschriften kan je vaak niet lezen. Daarvoor moet je de foto kopen en krijg je hem op groot digitaalformaat en zonder watermerk.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5048
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #58 Gepost op: 09 June 2023, 12:01:42 »
Mooi kitje! Het zoeken naar bruikbaar fotomateriaal is op zich vaak al een avontuur en soms vind je dan tegenstrijdigheden omdat niet altijd alles exact volgens het oorspronkelijke plan werd uitgevoerd, of dat inmiddels aanpassingen zijn gemaakt.
Een andere bron van fotovermaak is Het geheugen: https etc en dan  Geheugen.Delpher.nl
Soms is dan de trein zelf niet het hoofdonderwerp maar maakt deel uit van een specifieke omgeving en vaak net zo interessant.

Wat betreft de dakrand: het bitumen werd om de dakrand geklopt dus zou in principe dezelfde kleur moeten hebben als bovenop het dak. Naar mijn mening lijkt dat kleurverschil door de schaduwwerking aan de zijkanten, de ruwe structuur bovenop doet het bij zonlicht veel lichter laten lijken dan om de randen.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2023, 12:05:08 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #59 Gepost op: 09 June 2023, 14:17:33 »
Bessel,

Laat ik voorop stellen dat wie vindt dat hij de dakrand in dezelfde kleur moet schilderen als het dak, dat vooral moet doen. Ik doe het zoals ik denk dat het goed is en als jij daar anders over denkt is dat natuurlijk prima.
Maar ik heb de indruk dat jij hier bewust de discussie opzoekt en daar wil ik best op ingaan. Al is het alleen maar omdat we daar allemaal beter van kunnen worden.

Om te beginnen schijf je dat het bitumen om de dakrand werd geklopt. Dat zal ongetwijfeld juist zijn, maar tot in de jaren 1930 werd er helemaal geen bitumen gebruikt (de foto is uit 1929). De daken werden afgewerkt met zeildoek, dat waterdicht werd gemaakt met een aantal lagen wit zand, lijnolie en waterafstotende vernis. Het witte zand is de belangrijkste verklaring voor de lichte kleur van het dak. Het dak was echt zo licht, althans in nieuwstaat zoals op de getoonde fabrieksfoto, en niet zoals jij schrijft dat de ruwe structuur het bij zonlicht veel lichter laat lijken.
Het zeildoek werd inderdaad om de randen van het dak geslagen. Daarna werden de randen echter afgewerkt met latten. Op de foto's zie je dan ook de latten en niet het bitumen of zeildoek. Nu kan je natuurlijk denken dat die latten op dezelfde manier werden bewerkt als het zeildoek en daardoor dezelfde kleur hadden, maar dat lijkt mij vrij sterk. Zo'n manier van werken dient immers geen enkel doel maar kost wel extra werk (en dus geld).
Daarnaast schrijf je het kleurverschil toe aan de schaduwwerking aan de zijkanten. Als je kijkt naar de duidelijk zichtbare schaduw onder de wagen en onder de regenlijst over de deurgeleiding, dan zie je ook dat er over de dakranden aan de zijkant geen schaduw valt. En over de dakrand aan de kopwand al helemaal niet.

Blijft staan dat door de wijze van constructie het mogelijk is dat achter de latten aan de onderzijde nog een randje zeildoek in de dakkleur zichtbaar is geweest. In dat geval zou je dan de dakranden (de latten) in de kleur van de wagenbak moeten schilderen en de onderkant van het dak in dezelfde kleur als de bovenkant.
Met een verwijzing naar de door jou al genoemde schaduwwerking, doe ik daar dan graag een concessie aan de werkelijkheid.  8)

Grtz, Ton

« Laatst bewerkt op: 09 June 2023, 14:21:35 door TonM »