Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:22:55
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Eric v C
Vandaag om 19:58:54
weerstandje en relais door hmmglaser
Vandaag om 19:47:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:41:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
  

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 22649 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3718
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #30 Gepost op: 10 april 2023, 11:38:47 »
Sluitseinijzers zijn in gegoten exemplaren bij Philotrain te vinden. Alleen zelf nog even in een bocht buigen. Geëtste exemplaren zijn te vinden in de kitjes van Seinarm, MKmodelbouwstudio’s etc. Vaak zitten er meer dan vier in. Heb je er veel nodig? Ik heb er nog wel een paar. Stuur me anders maar een persoonlijk bericht.

Voordeel van de geëtste is dat er ook een gaatje in zit. Bij netjes solderen en spuiten blijft dit open en kan je er een sluitbord of dergelijks inprikken. Anders even voorzichtig opboren. Die gegoten exemplaren van Philotrain hebben geen gat, alleen een putje. Kan je open boren, maar dat gaat niet altijd even goed…

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #31 Gepost op: 15 april 2023, 18:09:07 »
Dank voor de leveranciers van de sluitseinijzers.  (y)

Wolter
Moins mais mieux.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #32 Gepost op: 05 mei 2023, 19:50:05 »
De CHD’s waar ik mee bezig was en die ik nog zou laten zien, zijn er eentje uit een vroege bouwserie en eentje uit een latere bouwserie. Op een aantal punten zijn die onderling afwijkend. Ik wilde ze tegelijkertijd afbouwen, maar….. de decals voor de kit van de eerdere bouwserie bleken hetzelfde probleem te hebben als de decals die oorspronkelijk bij de graanwagens zaten (zie post #17 hiervoor). Nu heb ik nog een paar van die kits liggen, maar de decals bleken allemaal slecht te zijn.
Dus maar weer een mailtje aan Maykel gestuurd met het verzoek om nieuwe decals te printen. Maykel is op dit moment druk met het treinstel 252 in het NSM, dus ik verwacht dat het zeker tot juni duurt voordat ik er iets van hoor.

Van de andere kit gaven de decals ook wat problemen, maar minder erg. Met ruim 10 minuten per decal om los te weken en daarna heel voorzichtig opbrengen lukte het om alles goed te krijgen. Gelukkig zaten er wat extra opschriften als reserve op het velletje.

Die wagen is dus wel klaar:



Grtz, Ton

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4847
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #33 Gepost op: 05 mei 2023, 19:54:34 »
Het is de bedoeling dat de 252 op 25 mei in het Spoorwegmuseum is...(volgens mijn info). Die CHD ziet er overigens wel gelikt uit (y).

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2023, 19:49:25 »
Alleen maar zitten wachten op nieuwe decals van MK is ook een beetje saai, dus begin ik maar vast aan de volgende kit. Het is er weer eentje van Seinarm: een fruitwagen van het type CHEW. Wie meer wil weten over de achtergrond van die wagens, kan terecht op de website van Seinarm: http://www.seinarm.nl/Goederen/CHE-gesloten-SS-goederenwagen.

Ik wil de uitvoering maken zoals die in de tweede helft van de jaren 1930 heeft rondgereden. Omdat de kit is gemaakt naar de oorspronkelijke uitvoering, zal ik zelf een paar aanpassingen moeten maken: de juiste korte treeplanken, laag plaatsen van de sluitseinijzers, weglaten van de treden op de achterwand en van de bijbehorende handrails en het opvullen van de nodige gaten die daarvoor waren geëtst. Die aanpassingen maken het misschien weer interessant om over mijn schouder mee te kijken.



Op de foto de etsplaat en profielen, die je bij Seinarm kan kopen. Ook transfers, veertjes voor de koppelingen en schroefjes/moertjes zitten erbij. Buffers, torpedoventilatoren, aspotten en wielstellen moet je er zelf nog bijzoeken; in de bouwbeschrijving staan suggesties waar je e.e.a. kan halen. Voor de versie die ik wil maken heb ik gekozen voor andere buffers (korfbuffers, 2-zijdig open, MK Modelbouwstudio), W1 aspotten (MK), RP25-wielen, torpedoventilatoren (GM&S) en Westinghouse remwerk (Philotrain). Buffers en aspotten kan je ook kopen bij Werps; voor de torpedoventilatoren kan je ook terecht bij MK of Phildie/Philotrain.



Als eerste heb ik wat voorbereidende werkzaamheden gedaan: de wanden uit de etsfret halen, ontbramen en de kleine onderdelen uit de deuropeningen halen, klinknagelimitaties aanbrengen en gaten boren voor het remmershuis. Daarna de profielen voor kop- en zijwanden op maat zagen.



Zo te zien heb ik er genoeg en kan ik beginnen met solderen.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #35 Gepost op: 23 mei 2023, 21:49:14 »
De eerste onderdelen die ik soldeer, zijn de moertjes waarmee de kap aan het onderstel moet worden bevestigd. In de bouwbeschrijving komt dat pas aan de orde wanneer de wanden zo goed als klaar zijn. Omdat echter de flap waarop die moertjes komen te zitten moet worden omgevouwen voordat de profielen op de kopwanden worden gezet, vind ik het makkelijker werken om de moertjes eerst te doen. Nadat ik de moertjes heb vastgezet draai ik er namelijk nog even een tap doorheen, vanaf de moer naar beneden. Daarmee snijd ik soldeer weg dat eventueel in de schroefdraad is gelopen en draai ik de schroefdraad door in de messing flap, zodat ik de schroef straks moeiteloos in kan draaien.

En voor wie zich nu afvraagt over wat voor flap en moertjes ik het heb:



Dan 20 profieltjes aan de wanden bakken. Saai? Och, je kan het ook als een moment van meditatie beschouwen.  Maar als ze erop zitten wordt het toch wel tijd om even te stoppen voordat we de volgende onderdelen gaan aanpakken (of was het aanbakken?).

Grtz, Ton

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #36 Gepost op: 23 mei 2023, 22:09:37 »




Vakwerk! (y)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #37 Gepost op: 23 mei 2023, 22:10:23 »
Benieuwd naar de fruitwagon...

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3718
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #38 Gepost op: 23 mei 2023, 22:46:31 »
Ja wat leuk. Ik heb deze ook gemaakt. Ik ben nu met een bestelgoedwagen bezig en loop tegen dezelfde zaken aan. Die kit is ook grotendeels gemaakt voor de eerste uitvoering en niet helemaal voor de aanpassingen na jaren ‘30. Toch kom je wel ver hoor. Zeker als je hier en daar een onderdeeltje of sprietje afknipt. Ik loop er nu vooral tegenaan dat ik dichte asbalansen nodig heb. Bij jouw kit zijn die gelukkig al dicht.

Succes met de bouw  (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #39 Gepost op: 24 mei 2023, 09:15:17 »
Ik zit hier met het omgekeerde.
Heb 3 gebouwde 2e handse goederenwagens  uit TP2 waarvan 2 met dichte balansen,en een nieuwe ets van snelgoedwagen  met daarop dichte balansen die ik niet gebruik.


Zin om te ruilen? kan je evt helpen aan 2 sets dichte balansen, 1 blank en zwart gefritste.

Caspar
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2023, 10:10:27 door Mar-Cas »
Greetz Caspar

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #40 Gepost op: 24 mei 2023, 09:39:10 »
Allemaal weer bedankt voor de reacties.

Benieuwd naar de fruitwagon...

Ik ook  ;D

Ik loop er nu vooral tegenaan dat ik dichte asbalansen nodig heb.

Misschien kan je het oplossen op een soortgelijke manier als ik met de GL heb gedaan? Het zal niet op precies dezelfde manier lukken, maar als je drie keer net zoiets doet als bij mijn kantelas, zou je een eind moeten komen.

en een nieuwe ets van snelgoedwagen  met daarop dichte balansen die ik niet gebruik.

Is dat de ets van de serie ED 4301 - 4375? Die serie heeft nooit open asbalansen gehad, maar is met gesloten asbalansen en W1 aspotten uit de fabriek gekomen.

Grtz, Ton

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #41 Gepost op: 24 mei 2023, 10:09:29 »
Nee Ton, sorry voor de verkeerde benaming, deze is de Eh.

En MK heeft volgens mij een nieuwe versie etsen in de MK-175serie met daarop beide versies van de balansen.
De kop zijwanden worden nu door hem in deze kit in een geheel geleverd. andere kits bij mij hadden 4 losse delen voor kop en zijwand.

grt Caspar
Greetz Caspar

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #42 Gepost op: 24 mei 2023, 11:19:15 »
@Caspar,

Deze had ik nog niet eerder gehoord. Ik wist niet beter dan dat Maykel de CHD's in alle varianten van het begin af aan (rond 2005) had geleverd met alle wanden aan een stuk. En met beide sets asbalansen; het is een standaard ets voor alle varianten zonder remmershuis. Ik heb mijn eerste CHD van hem al in het begin gekocht en dus nooit anders gekend.
De Eh is een later uitgebrachte variant, dus die zou niet als "eerdere versie" moeten bestaan. Het je hem misschien 2e hands gekocht?

Overigens kregen de Eh's vanaf 1936 W1 aspotten en gesloten asbalansen, dus als je laat Tp II uitbeeldt dan kan het.
Maar als je er om verlegen zit: ik heb genoeg CHD's gebouwd met gesloten asbalansen en heb dus nog wel wat open asbalansen "origineel MK" in de rommeldoos liggen. Als je een setje wilt hebben: stuur maar een PB met je adres, dan stop ik ze binnenkort wel in een enveloppe.

Grtz, Ton

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #43 Gepost op: 24 mei 2023, 14:10:16 »
Ton, je hebt PB
alvast bedankt

Ik bouw nog maar alleen TP1 vandaar dat ik open schenen nodig heb voor ombouw van de 2ehands NSers naar andere modellen die mijn voorkeur hebben
momenteel zijn dat de NS graan & kaaswagen waarop dichte schenen die ik omgebouwd wil hebben.
een moet worden de  CHH 9951 "Sneltreinwagen" en dient tevens als proefkonijn om er werkende schuifdeuren in te maken.
Als die goed gaan dan krijgen de nog te bouwen  2 en 3 asser Eh's ook schuifbare deuren. Kunnen ze met open deuren en voorzien van pakketjes meerijden.


@Mathyn
Als je nog dichte schenen nodig heeft dan stuurt  maar 'n PB
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2023, 14:25:35 door Mar-Cas »
Greetz Caspar

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #44 Gepost op: 24 mei 2023, 15:04:44 »
Herkenbaar probleem..net niet wat je nodig hebt.  Toevallig net dit item bij de hand gehad en hebben we een voorbeeld gemaakt voor het laten gieten in messing bij Shapeways. Minimale dikte 0,6 mm, maar verder ben je vrij in de maten en vorm.
En binnen 3 weken in  huis.