Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:55:24
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
  

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 23041 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #180 Gepost op: 04 maart 2024, 19:07:19 »

Goeienavond,

"En daarmee is de wagen klaar voor bouwase 3S: Schoonmaken, Stralen en Schilderen".

Sommigen (jij ook?) bouwen er 2 te gelijkertijd.  Eéntje laten ze dan ongeschilderd omdat het blote messing zo ....prachtig is, eigenlijk.
Subliem werk, uw werk, alleszins.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #181 Gepost op: 04 maart 2024, 21:40:42 »
Goedenavond Hervé,

Het blanke messing is inderdaad prachtig, maar je zult er toch een laklaag overheen moeten doen om te voorkomen dat je minstens eens per jaar alle modellen moet poetsen.  ::)
Dus nee, ik bouw geen tweede wagen om er eentje ongeschilderd te laten.

En dank voor het compliment.

Grtz, Ton

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #182 Gepost op: 04 maart 2024, 22:03:06 »
Mooi hoor Ton.

Ik ben benieuwd naar de kleur samenstelling. (y)

Kees.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #183 Gepost op: 04 maart 2024, 22:16:31 »
Hoogglans vernis erop en je hoeft het maar één keer te poetsen Ton  ;)
Maar dan zou ik het bij 2S houden  ;D

Groet, Mathyn 
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #184 Gepost op: 24 maart 2024, 12:07:56 »
De laatste post is alweer een tijdje geleden, deels doordat ik ook nog wel eens met andere dingen bezig ben dan met het bouwen van goederenwagens.
De wagen is in de ultrasoonreiniger geweest, toen hij weer droog was gestraald en toen gespoten. Daarna ben ik wat details met de hand gaan schilderen en toen dat zo’n beetje klaar was, was ik toch niet tevreden met het resultaat. Dus heb ik de bak in een pot met thinner gegooid en ben ik opnieuw begonnen. Dit is hoe het ding er nu uitziet:


 
En daarmee heeft Kees dan ook eindelijk antwoord gekregen op zijn vraag naar de kleuren  :)
Binnenkort ga ik proberen om de opschriften er fatsoenlijk op te krijgen.

Grtz, Ton

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #185 Gepost op: 24 maart 2024, 13:02:12 »
Veel succes met de opschriften Tom.

Ziet er al strak uit. (y)

Kees.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #186 Gepost op: 05 april 2024, 21:49:09 »
De opschriften zitten erop. Blanke lak er overheen, ruiten achter de ramen en tralies achter de ruiten van het bagagecompartiment, bufferstelen gezwart en in de bufferhulzen gepropt. Tenslotte alles aan elkaar geschroefd en ook deze wagen is klaar.




 
Op naar de volgende.

Grtz, Ton

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #187 Gepost op: 06 april 2024, 09:23:22 »
Hij is weer mooi Ton! (y)

Mvg Koen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #188 Gepost op: 06 april 2024, 09:50:28 »
Mooie wagen geworden!
De gaskraan is een leuk detail zo in het rood.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #189 Gepost op: 06 april 2024, 10:54:39 »
Een mooi antiek bakkie, hoor Ton!    (y)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #190 Gepost op: 06 april 2024, 11:31:16 »
. . . niet tevreden met het resultaat. Dus heb ik de bak in een pot met thinner gegooid en ben ik opnieuw begonnen. . . .
[

Wat zijn er toch moedige mensen op de wereld, maar met een erg chic resultaat, dat wel .

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #191 Gepost op: 06 april 2024, 16:57:16 »
Erg mooi geworden Ton. (y)

Ja, soms zijn er drastische maatregelen nodig om het naar je zin te krijgen, maar het resultaat is er. ;)

Kees.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #192 Gepost op: 11 april 2024, 21:47:28 »
Bedankt weer voor jullie reacties en complimenten. Intussen ben ik verder gegaan met de volgende kit.

Als trouwe volgers van dit draadje weten jullie intussen wel dat ik een bouwset graag net iets anders bouw dan de ontwerper hem heeft verzonnen. Voor een deel komt dat doordat ik soms eigenwijs ben en voor een ander deel doordat het rollend materieel in het grootbedrijf vaak is verbouwd of aangepast. Door dat laatste zijn er veel varianten ontstaan die ik het liefst allemaal zou nabouwen. De CHD’s van MK Modelbouwstudio lenen zich daar in mijn ogen heel goed voor. Ik heb er al een paar gebouwd en ik heb er nog meer liggen.

De onderstellen van deze CHD’s zijn gemaakt op de oorspronkelijke 4 meter radstand waarmee de wagens zijn gebouwd. Een aantal wagens heeft echter in later jaren een radstand van 5 meter gekregen. De bodemplaat van de kit is daar op voorbereid en Maykel heeft voor de liefhebbers een beperkte oplage gemaakt van aangepaste stelbalken.
Een foto uit de beeldbank van de NVBS leverde voor mij de inspiratie om zo’n wagen met vergrote radstand te gaan bouwen. Op de foto hieronder de onderdelen van de kit en de ombouwset.



Ombouwset is een groot woord: het komt neer op twee maal een ets van de zichtzijde van de stelbalk met daaraan de veerpakketten op de nieuwe positie.



De verbouwing is iets minder simpel dan het in de bouwbeschrijving lijkt, maar nog steeds goed te doen. Waar bij het oorspronkelijke onderstel het samenbouwen een soort veredelde origami is, moet je met deze ombouw iets meer aandacht besteden aan het positioneren van onderdelen.
Ik ben begonnen met het slopen van de oude stelbalken. Die heb ik losgesneden van de stripjes om vervolgens de reliëfzijde en de vlakke zijde van elkaar te scheiden. Die vlakke zijde moet ik nog gebruiken, maar dan zonder de veerpakketten. Dus die gingen er ook af.



Daarna heb ik de van de nieuwe reliëfzijdes – de ombouwset dus – de veerpakketten omgevouwen en gesoldeerd en vervolgens de vlakke delen van de oude stelbalken daarop gesoldeerd.



Voordat ik de nieuwe stelbalken ga monteren, moet er nog iets anders aangepast worden. Kan ook later, maar ik vind het makkelijker om dat te doen voordat er van alles in de weg zit.

Dit lijkt mij een mooie cliffhanger; wordt vervolgd.

Grtz, Ton

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #193 Gepost op: 13 april 2024, 19:39:13 »
De bestelgoedwagen is erg mooi geworden Ton! De aangepaste treeplankhouders zijn niet voor niks geweest. Je ziet het nog goed terug nu alles zwart is. Ik zat onlangs te klooien met het maken van houders. Alles stuk voor stuk en prutsen om het op exact dezelfde maat te krijgen. Nu zag ik weet jouw afbeelding dat je de treeplank aan je houders hebt bevestigd voordat je het ombuigt en het enige wat ik nu denk: wat een briljante methode  ;D. Af en toe kan het forum zo handig zijn.

Succes met de bouw van de CHD. Komen er nog meer ‘afwijkingen’ naast de vergrootte radstand?

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #194 Gepost op: 13 april 2024, 21:47:56 »
Goedenavond,

Zijn de DR G-Kassel/München (of de eerdere Länderbahn G II = de latere DB G10) en de HSM CH wagens met mekaar verwant?
Ze lijken op elkaar. Was de CH een specifiek Nederlands ontwerp of onder Duitse licentie ?

De Belgische Staatsspoorwegen ontving na WO1 erg veel van die  'Duitse' G-wagens als herstelbetaling.
Maar is de HSM CH toch Nederlandse autochtone produktie, aangevuld met in Duitse fabrieken gebouwde wagens, in Nederlandse opdracht  (?)

De G II (latere DR Kassel, DB G10) had 4m asafstand/radstand. Er was tevens een Gm met 4.5m wielbasis.

 
« Laatst bewerkt op: 13 april 2024, 22:44:59 door hervé. Reden: correctie »