Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:03:47
Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:54:46
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
Vandaag om 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
Vandaag om 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
Vandaag om 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 42018 keer)

TonM

• Offline Offline
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #195 Gepost op: 15 April 2024, 10:19:22 »
@Mathyn,

Dank voor je complimenten.
Voor wat betreft die treeplanken: ik weet niet of het wel zo briljant is. Bij veel wagens die ik in het verleden heb gebouwd zaten de houders aan de treeplanken geëtst (Philotrain bijvoorbeeld) en boog ik de boel om nadat ik ze met de houders aan de bodem had gesoldeerd. Daardoor is met meer een logische gedachte (ingeslepen gewoonte?) om het te doen zoals ik het heb gedaan.
Maar inderdaad, dit soort dingen laten zien en doorgeven is het leuke van dit forum.

Voor wat betreft overige wijzigingen: aan de bak komen nog een paar kleine aanpassingen, niet echt bijzonder. Even geduld nog. Ik ben ook al aan het plannen voor een volgende wagen met wat meer ingrijpende aanpassingen.

@Hervé,
Dit type gesloten goederenwagen is een eigen ontwerp geweest van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Natuurlijk zal men bij het ontwerp gekeken hebben naar wagens in de buurlanden om goede ideeën te kunnen overnemen.
De wagens zijn aanvankelijk gebouwd door Duitse fabrieken, in opdracht van en volgens het ontwerp van de HIJSM, en in de eigen werkplaats. Later voornamelijk door Werkspoor.

Grtz, Ton

hervé

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 15 April 2024, 11:21:32 »
  Dank voor de duiding over deze G-wagens.
  Vandaar dat antracietblauwgetinte  H0  'G10'  (Piko, Roco, ...) enigszins Nederlands (tp3) lijken, maar het niet echt zijn.
« Laatst bewerkt op: 15 April 2024, 11:28:01 door hervé »

TonM

• Offline Offline
« Reactie #197 Gepost op: 15 April 2024, 12:00:48 »
Hervé,

Er hebben in Nederland wel Duitse standaardwagens (G10) gereden. Bijvoorbeeld de Noord-Brabantsch Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) heeft zulke wagens gehad, die later bij de NS zijn  terechtgekomen. NS zelf heeft in haar begintijd ook dergelijke wagens bij fabrieken in Duitsland gekocht, zoals die op de foto hieronder (afkomstig uit Het Utrechts Archief).

Die modellen van Roco, Piko, etc. kunnen dus - op wat details na - wel correct zijn.

Grtz, Ton

hervé

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 15 April 2024, 13:17:07 »
Dank voor deze deze info.
Als 'k goed begrijp waren bij de NMBS die 'standaard' Duitse G-wagens herstelbetaling, maar de Nederlandse wagens aangekocht.

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 15 April 2024, 14:01:36 »
Hi,

Mocht je willen ombouwen van duitse g10 naar Nederlandse er bestaat een transfersetje van:
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-t13nbds.htm

Mvg,

Adriaan

TonM

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 15 April 2024, 14:41:40 »
Als 'k goed begrijp waren bij de NMBS die 'standaard' Duitse G-wagens herstelbetaling, maar de Nederlandse wagens aangekocht.

U begrijpt het helemaal goed.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 16 April 2024, 15:49:48 »
Lang genoeg gehangen. Verder met het aangepaste onderstel van de CHD.

De onderplaat is al voorbereid om de vaste asbalanzen op 5 meter radstand te zetten. Gewoon kiezen in welke sleufjes je ze straks steekt. Bij de gecompenseerde balans is dit ook voorbereid: die is namelijk asymmetrisch ontworpen: brede opening bij de brede lip en de radstand staat op 4 meter…..

... even omdraaien en de radstand  staat op 5 meter.

Maar….. die smalle opening past natuurlijk nooit om die brede lip heen (rode pijlen). Daarom heb ik eerst die brede lip smaller gemaakt: even zagen langs de zwart gemarkeerde lijnen en de overbodige stukken afbreken.

Daarna heb ik de eerder samengestelde stelbalken onder de bodemplaat gezet. Doordat er aan de vlakke stelbalk wel maar aan de nieuw reliëfzijde geen nokjes zitten en doordat de stelbalken niet meer aan de stripjes zitten, was dat een beetje meer passen en meten dan anders. Maar het kan en het is gelukt. Tenslotte nog even de stripjes omgevouwen en vastgesoldeerd aan de stelbalken en dan is het moeilijkste werk alweer achter de rug.

Voor de rest is het bouwen van het onderstel standaard: koppelingen vouwen en solderen,
dan de aspotten aan de balanzen zetten, balanzen aan de onderplaat, buffers, rangeerderstreden en treeplanken solderen en het onderstel is zo’n beetje  klaar.

Tijd om aan de bak te beginnen.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 23 April 2024, 21:33:46 »
De bak is nu ook gebouwd. Eigenlijk is hij vrij standaard; alleen een paar kleine aanpassingen op basis van de foto.
Eerst andere sluitseinijzers. De ‘standaard’ sluitseinijzers gaan vanaf de kopwand eerst naar voren en dan naar buiten, bij de wagen in deze uitvoering gingen ze eerst naar buiten en dan naar voren. Philotrain/Phildie heeft de juiste exemplaren in het assortiment.
Ook heeft deze wagen  grotere handgrepen op de hoekstijlen (buigen uit messingdraad) en regengoten op het dak boven de deuren (idem).

Tijd om de ultrasoonreiniger, de straalcabine en de spuitcabine weer tevoorschijn te halen.

Grtz, Ton

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #203 Gepost op: 24 April 2024, 19:13:00 »
Ziet er weer strak uit Ton.

Veel plezier met de verdere bouw. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

TonM

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 02 May 2024, 17:40:44 »
Dank je wel Kees. Met dat plezier is het gelukt en er is ook resultaat: de wagen is klaar.

Omdat de opschriften van de voorbeeldfoto niet op de meegeleverde velletjes zaten, heb ik moeten samenstellen uit verschillende setjes. Ooit geprobeerd om een nummer 1 apart uit te snijden en op te brengen? Het kan, maar het is een redelijk zenuwenkarwei.  ;D
Maar goed, dit is het dus geworden.

En nog eentje van opzij. In mijn ogen maakt de wagen door de vergrote radstand een wat lompere indruk dan de eerdere uitvoering(en).

Verder naar de volgende wagen. Dat wordt er eentje waarbij ik meer moet verbouwen aan de bak.

Grtz, Ton

hervé

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 02 May 2024, 19:41:26 »
Goede avond,

Erg mooi.

Waarom ziet deze gesloten NS-wagen er beetje raar uit?
Misschien omdat er geen remblokken aanwezig zijn, noch een  "Sprengwerk" (onderstelversteviging/-verstijving).
De NS-wagen lijkt, qua wielbasis/-astand, enigszins op een (ex-)DR-G-Oppeln.  Maar die heeft beide onderdelen wél en lijkt dus minder 'leeg' onder het chassis.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 03 May 2024, 19:18:29 »
Goedenavond Hervé,

Dat de wagen geen remmen of spanwerk heeft, is gewoon het ontwerp. Hij is nog uit de tijd dat het niet vanzelfsprekend was om onder iedere goederenwagen een remwerk te zetten. En het spanwerk was niet nodig vanwege het draagvermogen.
De vergelijking met de Oppeln gaat in mijn ogen niet helemaal op. Deze CHD is gebouwd in 1906 naar een ontwerp uit 1878; de Oppeln is gebouwd vanaf 1936. Daar zit dus meer dan een generatie aan ontwikkeling tussen. Ook het draagvermogen verschilt; 15 ton voor de CHD tegen 20 ton voor de Oppeln.

Maar je hebt wel gelijk dat deze wagen een erg ruime vrije doorkijk heeft. De volgende wagen wordt aan de onderkant wat "voller".  :)

Grtz, Ton

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #207 Gepost op: 03 May 2024, 21:43:24 »
Leuk bakkie hoor  (y).

Stephan.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #208 Gepost op: 05 May 2024, 16:07:53 »
Dat is een mooi bakkie geworden.  (y)
Die radstand blijft een gek gezicht, maar dat maakt hem dus juist ook wel weer leuk.  ;D

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 09 May 2024, 15:16:01 »
Dank weer voor jullie reacties. Het motiveert weer om door te gaan in dit draadje.
Voor de volgende CHD-verbouwing haalde ik inspiratie uit de onderstaande foto uit de collectie van het Spoorwegmuseum (te vinden op de website geheugen.delpher.nl), gemaakt in 1956.

Eigenlijk is het geen CHD maar een CHCW. Van oorsprong dezelfde standaard HSM-goederenwagen maar met minder laadvermogen (vandaar de C in plaats van de D) en een Westinghouse rem (de W op het eind). Het is een wagen uit 1893, dus gebouwd met het oude plattere dak en schoren in de wanden. Hij heeft nog de oude kopwanden met schoren, maar de zijwanden zijn vervangen volgens de bouwwijze van 1912 met hoekstukken in plaats van schoren als versteviging. En daarna nog eens verstevigd met profielen naast de deuren. Hoewel de zijwanden nieuw zijn, heeft de wagen nog wel de originele deuren. De constructiewijziging uit eind jaren 1920 om geperste asbalanzen aan te brengen met W1 aspotten, is bij deze wagen nooit uitgevoerd: hij heeft nog steeds de open balanzen en oude HSM-aspotten.

Hoewel MK veel varianten van deze wagens heeft geproduceerd, is er voor deze “exoot” geen kit voorhanden. Maar ik ga toch een poging doen. Voordat ik begin een spoiler alert: Een 100% correct model van deze wagen gaat niet lukken. Ik ga het origineel zoveel mogelijk benaderen, maar met de middelen die ik heb is het niet te vermijden dat ik een paar concessies moet doen.

Waar ik in ieder geval geen duidelijk zichtbare concessie meer hoef te doen zijn de aspotten. Dank zij Erwin Werps die sinds kort de AgIII aspotten in het assortiment heeft. Nu zouden er AgII potten onder de wagen moeten zitten maar ik zie het verschil niet (en in schaal 1:87 al helemaal niet).
Deze HSM-aspotten lijken uit de verte misschien op de NS W1 aspotten, maar er zijn toch duidelijke verschillen. Het meest in het oog springend is de knop op de deksel waar bij de W1 een handgreep zit en de breedte: de AgII/AgIII is een stuk smaller dan de W1. En ze werden bij de HSM vooral in de later periode onder verschillende typen goederenwagens gebruikt, dus we kunnen er allerlei modellen mee verfraaien.

Op de foto beide types naast elkaar.

Verder is het onderstel qua bouw nogal standaard, dus daar ga ik jullie niet meer mee vervelen. Ik kom hier wel weer terug wanneer ik aan de bak ga beginnen.

Grtz, Ton