Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
Vandaag om 21:15:03
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 21:11:11
20 jaar BNLS door Yuri v L
Vandaag om 21:06:20
Nijmegen in h0 door Dave.......
Vandaag om 21:04:44
keerlusproblemen door saskia
Vandaag om 20:53:37
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:18:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Keska
Vandaag om 19:45:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:17:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:59:59
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:51:43
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door Jeroen Water
Vandaag om 17:55:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 17:32:50
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
  

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 41757 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1625
    • Dwangrail.nl
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #165 Gepost op: 18 February 2024, 18:08:38 »
Leuk hè, als dat freubelwerk ook nog lukt  (y) (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3853
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #166 Gepost op: 19 February 2024, 07:44:38 »
Mooi gebouwd. Je schakelkastje voor de gasleiding is ook netjes. Ik doe het eigenlijk precies hetzelfde. Die opluchting achteraf herken ik dus ook wel. Die kleine dingen schieten alle kanten op  ;D

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Sikje248

  • Online Online
  • Berichten: 365
    • Flickr fotopagina
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #167 Gepost op: 19 February 2024, 22:48:44 »
@Hans, bedankt voor de informatie. Interessant! (y) Weet je misschien ook welke andere wagens & nummers bij Weg en Werken werden ingezet?

Die kopschotten heb ik gezien op foto's van andere wagens; die zijn volgens mij wel na te maken.

Klinkt interessant, heb je misschien een linkje Ton?
Strakke snelgoedwagen ook, je gaat weer als een speer ;D

Groet, Laurence

hans nahon

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #168 Gepost op: 20 February 2024, 00:17:09 »
Dat waren de wagens van het type waarvan één wagen in het Spoorwegmuseum staat. Dat was een HSM-serie van 10 wagens.



Er waren bovendien 40 2-assige wagens zonder rem met vrijwel dezelfde bak. Bij de HSM hadden de wagens de nummer 29001 – 29040 en 29041 – 29050. Onder die wagennummers zijn de tekeningen in het Utrechts archief opgenomen. Bij NS kregen ze de nummers 174501 – 174540 en 174541 – 174550. Foto’s van de naoorlogse uitvoering zijn te vinden in de beeldbank van de NVBS.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #169 Gepost op: 20 February 2024, 12:49:02 »
heb je misschien een linkje Ton?

Jazeker, deze bijvoorbeeld.
Maar zoals ik al aangaf; dat is een ander type wagen. En intussen weet ik (dank zij Hans) dat de 174651 andere kopschotten had.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #170 Gepost op: 23 February 2024, 19:05:02 »
Zoals beloofd, door naar het onderstel van de snelgoedwagen.
Bij het bestuderen van het onderstel vielen mij de compromissen op die bij het ontwerp van de kit waren gesloten. Zo zijn de korte, hoge treeplanken onder de schuifdeuren geïntegreerd in de onderkant van de stelbalken waar die in het echt net iets lager hingen en waren bevestigd aan de beugels die ook de onderste, lange treeplank dragen. Daarbij zijn de bedoelde beugels naast de hoge treeplanken geplaatst in plaats van er achter. Logisch, want achter die korte treeplank is geen ruimte meer. Verder hebben de bevestigingsbeugels, die vast zitten aan de lange treeplank, een sierlijke gebogen vorm. Op foto’s van het grote voorbeeld is echter te zien dat ze in werkelijkheid veel soberder en recht waren.
Ik begrijp dat er bij een model soms concessies moeten worden gedaan aan de werkelijkheid en dat doe ik zelf ook regelmatig. Toch wil ik proberen om op deze punten wat meer in de buurt van het voorbeeld te komen. Dus voordat ik verder iets met het onderstel ging doen, heb ik een paar extra gaten geboord om de beugels voor de treeplanken op de juiste plaats onder de deuren te kunnen krijgen. En daarna eerst de boel samengebouwd tot het punt waar de treeplanken er aan moeten komen.
En toen viel mij iets anders op. De lengte van het onderstel is precies gelijk aan de lengte van de bak. Idem met de breedte van de bufferbalken en de breedte van de bak. Hierdoor past het onderstel niet tussen de hoekstijlen.
 




Niet zonder aanpassingen tenminste. Op de modelfoto’s in de bouwbeschrijving is te zien dat daar de hoekstijlen zijn ingekort en niet meer langs de bufferbalken lopen. Ik heb voor de andere oplossing gekozen en de zijkanten van de bufferbalken afgevijld tot aan de stelbalken. Daarna moest ik ook nog een beetje afvijlen van de hoekstijlen om de bufferbalken genoeg ruimte te geven. En toen ik zover was dat het onderstel paste, viel mij op dat ook bij deze kit de bufferbalk te hoog is en dat de hoekstijlen eigenlijk te kort zijn. Als ik wat verder ben met de bouw kijk ik nog wel of ik daar nog iets aan ga doen. Eerst maar eens het onderstel afmaken.

Grtz, Ton

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #171 Gepost op: 23 February 2024, 19:41:55 »
Hallo Ton.

Ik zie je draadje nu pas en ik neem me petje af voor je bouw werkzaamheden. (y)
Je hebt er een volger bij. ;)

Succes met de verdere bouw.

Kees.

Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #172 Gepost op: 25 February 2024, 16:32:09 »
@Kees,

Bedankt voor je reactie en leuk dat je dit draadje wilt volgen  (y) Welkom.

Na het betere sloopwerk waar ik vorige keer over schreef, ben ik nog wat verder gekomen en vanmiddag heb ik er een paar plaatjes bij gemaakt. Ik heb de veerpakketten, buffers en koppelingen geplaatst. Daarna nog een paar gaten geboord in de bovenste treeplanken om de beugels voor de lange treeplank doorheen te steken, zodat het lijkt (van een afstandje tenminste) alsof die beugels achter de plank zitten. Toen stukjes 0,5mm messing draad in de stelbalk gesoldeerd en daaraan de lange treeplanken vastgemaakt. De originele beugels heb ik eerst van die treeplanken afgehaald, behalve de buitenste exemplaren die aan de bufferbalk bevestigd moeten worden.



Daarna voorzichtig de treeplanken omgebogen en klaar is Kees. Ton trouwens nog niet, want de wagen is nog (lang) niet af.


 
Nog even de aangepaste bodem met de aangepaste bak.





Grtz, Ton

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #173 Gepost op: 25 February 2024, 17:14:22 »
Mooie update Ton.

Maarehhh, Kees is ook nog lang niet klaar. ;D ;D

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #174 Gepost op: 25 February 2024, 17:34:21 »
 ;D (y)

MathynK

  • Online Online
  • Berichten: 3853
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #175 Gepost op: 26 February 2024, 16:53:47 »
Ha Ton, hier hebben we het zaterdag natuurlijk nog over gehad. Je oplossing ziet er erg goed uit  (y)
Ik ben bang dat deze mooier gaat worden dan mijn eigen bestelgoedwagen  ;)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1207
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #176 Gepost op: 26 February 2024, 20:13:16 »
Grote bewondering voor al dat moois, in messing bouwen is toch echt een vak apart (y)

Mvg Koen

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11200
    • nulpunt
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #177 Gepost op: 26 February 2024, 20:25:31 »
En ieder vak kan je leren. Schoolmeesters zijn er op dit forum genoeg. ;D

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #178 Gepost op: 27 February 2024, 15:28:05 »
Dank weer voor jullie reacties.

Ik ben bang dat deze mooier gaat worden dan mijn eigen bestelgoedwagen  ;)

Valse bescheidenheid? Je hebt zelf bouwsels laten zien op dit forum waar ik mijn petje voor afneem.

in messing bouwen is toch echt een vak apart (y)

Valt wel mee hoor. Het is maar net waar je je op richt. Ik heb bijvoorbeeld weer geen kaas gegeten van scenery, waar jij mooie resultaten van laat zien.

Schoolmeesters zijn er op dit forum genoeg. ;D

Ja meester.  ;)

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2574
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #179 Gepost op: 04 March 2024, 17:23:08 »
Tijd voor een update: het laatste stuk van de bouw, oftewel de rommel onder de bodem. De constructie van de wielstellen is volgens het Cleminson-principe. Volgens velen (waaronder ik) het beste systeem (tot nu toe) voor een 3-assig onderstel; de wielen zetten zich namelijk gecoördineerd naar de radius van de boog, waardoor de wagen daar soepel doorheen gaat. Volgens de tekeningen uit Het Utrechts Archief, bevestigd door foto’s, hadden de wagens met open asbalanzen glijlagerpotten van het Staatsspoor type L. Die heb ik bij Erwin Werps kunnen kopen en erop gezet.


 
Bij dit model is de gastank samen met de steunen met behulp van een schroef los te monteren. In eerste instantie leek mij dat handig omdat het je hem normaal gesproken op zijn kop aan de steunen moet solderen. Toen ik hem hier ging monteren zag ik dat nog een ander voordeel: het uiteinde van de gastank valt over het middelste onderdeel van de wielophanging. Het is dan wel zo makkelijk als je de gastank als laatste kunt monteren. Goed doordacht dus.


 
Toen alle stukken klaar waren, heb ik de boel in elkaar gezet om te zien of alles klopte. Daarbij kwam nog een aantal punten naar voren waarvoor ik wat kleine aanpassingen moest doen.


 
En daarmee is de wagen klaar voor bouwfase 3S: Schoonmaken, Stralen en Schilderen.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 04 March 2024, 21:41:02 door TonM »