Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41

Auteur Topic: Een NS 5500 knutselen  (gelezen 21130 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re: Een NS 5500 knutselen
« Reactie #60 Gepost op: 22 February 2024, 11:06:48 »
Benieuwd waar je je prints nu laat maken. Shapeways? Is je getoonde aandrijving een compleet geassembleerde aandrijving of moet met tandwieltjes en asjes je weg gaan zoeken? Ik vind het een leuk ding wat je aan het maken bent. Ik heb ‘m in een vorig leven gebouwd van ModelLoco maar de rijeigenschappen waren niet daverend... Wat ga je doen met je wielen? Interessant allemaal, ik blijf je volgen. Succes!  (y)

Rob
Tbinnebarretije…

vpeters1984

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 25 February 2024, 15:40:08 »
Ben qua 3D print leverancier niet veel veranderd. Nog steeds JLCPCB / PCBWay. Met de aandrijving ben ik nog steeds aan het scratchbuilden. Heb module 0.5 tandwieltjes en een zogenaamd 1215 motortje.

Zoals ik er nu in sta, ga ik proberen het voorste draaistel en de drijfwielen van stroomafname te voorzien. Het keteldeel voor de aandrijving ga ik vullen met loodkogeltjes in epoxy, evenals de tenderbak onder de kolenbunker. De twee waterbakken ga ik zoveel mogelijk met bladlood vullen. Alles om de locomotief een beetje op gewicht te krijgen.

De wieltjes zijn van een Fleischman BR38 gepakt. Ik kon een enorme lading van die wieltjes voor een prikkie kopen, dus voorlopig heb ik daar genoeg van om in ieder geval 3-4 locomotieven te bouwen.

Wat me altijd vies tegen valt is de hoeveelheid tijd die het kost om iets te ontwikkelen. Maar goed, als we straks een werkend onderstel hebben, dan is dat het ook wel weer waard. Ben inmiddels ook naar een 3 assige bagage wagen aan het kijken die vaak achter dit soort locjes werd gebruikt. Dus het smaakt zeker naar meer!

vpeters1984

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 06 March 2024, 18:35:03 »
En toen kwam er een nieuw printje binnen:

Ben dit keer oprecht onder de indruk. Vrijwel alle details die ik getekend heb zijn redelijk goed overgekomen. Achteraf heb ik altijd wel wat te zeuren: de gaatjes had ik achteraf iets groter moeten maken, nu moet ik alle gaatjes voor handrails en leidingen uitboren. Wat ook beter had gekund is het ketelfront. Deze had ik beter in een los onderdeel kunnen vatten, zodat deze los te detailleren is.

Helaas is nog niet alles binnen: de herziene aandrijving en het dak moeten nog binnen komen. Plan is om eerst de aandrijving goed werkend te maken en dan de bovenbouw af te maken. Zaken als lantaarns, luchtpomp etc. ga ik denk ik van Philotrain e.a. gebruiken.

In de tussentijd heb ik ook koppelstangen besteld in Engeland, die als ontwerp (materiaal dikte, etc.) basis voor een eigen etsplaatje moeten gaan dienen. Dan hoef ik die ervaring in ieder geval niet zelf op te bouwen en heb ik een startpunt.

mamory

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 06 March 2024, 19:21:31 »
Wauw  :o

Dat ziet er puik uit Vincent. Mooi model......kan niet wachten te zien hoe ie er uit ziet als ie klaar is.
Had je nog wat gehad aan mijn pb'tje betreffende etsdelen?

Hou me maar op de hoogte erover of je 'm als pakket gaat aanbieden........ ik ben zeker geïnteresseerd.

Gr, Mario
Met vriendelijke groet, Mario Amory

'Modelspoor': de kunst van het creëren van chaos en vertraging in schaal 1:87

Zuid-Limburgse nevenlijn (Miljoenenlijn) en het verdwenen Mijnspoor.

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #64 Gepost op: 06 March 2024, 19:28:06 »
Is ie nu helemaal glad of kan het zijn dat ik toch wat lichte ‘acne’ zie?

Rob
Tbinnebarretije…

vpeters1984

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 06 March 2024, 19:44:12 »
Dat heb je met locomotiefjes in de pubertijd.  ;)

Even zonder dollen die 'acne' is functioneel: er zijn gaatjes waar leidingen en handrails op komen, en bultjes die bouten en klinknagels voorstellen. Heb maar een paar ongewenste bultjes ontdekt, die zeker met een vijltje op te lossen zijn.

Kan echt niet wachten tot het printje voor de aandrijving binnen komt...

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #66 Gepost op: 06 March 2024, 20:56:21 »
Dat wordt een mooie loc! Bent u toevallig ook degene, die laatst 2 couperijtuigen heeft aangeschaft om erachter te hangen?

Mvg Koen

vpeters1984

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 06 March 2024, 21:41:43 »
Yes! Inderdaad! Er liggen hier nu 4 coupe rijtuigen, een 4 assig bagagerijtuig en een 3 assig bagagerijtuig. Het is waarschijnlijk niet helemaal okay voor de puristen, maar ik gok dat het wel toont. (En dat is voor mij ook belangrijk, het moet een beetje aardig lijken.)

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #68 Gepost op: 06 March 2024, 21:44:44 »
Goeie kans dat er dan 2 bij mij vandaan komen ;)

Leuk te zien, waar ze achter komen! (y)

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #69 Gepost op: 06 March 2024, 22:24:27 »
Erwin Werps heeft een set gietonderdelen voor de 5500 en vele andere hele mooie gietonderdelen waarmee je de loc goed kan aanvullen. Als je bij Philotrain/Phildie iets niet kan vinden dan zal je het bij hem zeker wel vinden.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

vpeters1984

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 10 March 2024, 20:50:39 »
Eigenlijk is het tegen mijn principes, want eerst moet je een werkend onderstel hebben voor je met de bovenbouw gaat rommelen. Maar ja, toch de verleiding maar niet weerstaan. En vnavond een uurtje geprutst met messing draad:

(Als het resulteert in een niet rijdend model, dan accepteer ik dat maar. Hoewel, ik vraag me af of ik dat eigenlijk wel kan...)

Nu heb ik een echte beginnersvraag: hoe fixeer je die kleine dingetjes? Heb een poging gedaan met bison seconde lijm, maar dat krijg ik niet goed gedoseerd in een gaatje van 0.4mm. Heeft er iemand hier een goede tip voor?

Komende dinsdag maar eens in Amersfoort bij de lokale modelbouwwinkel kijken of ze daar misschien wat snuisterijtjes hebben om het e.e.a. wat verder aan te kleden. Alles wat ze niet hebben, dat bestel ik uiteindelijk wel online, maar de winkels moeten ook ergens van open blijven.

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 10 March 2024, 21:06:31 »
Misschien aan de binnenkant de handgreep wat langer houden, ombuigen en daar vastlijmen (wel er dus voor zorgen dat je er altijd bij kan aan de binnenkant, bijv van onderaf zoals bij rookkastdeur).

Marco.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 10 March 2024, 23:25:28 »
Mooi project dit (y)

Nu heb ik een echte beginnersvraag: hoe fixeer je die kleine dingetjes? Heb een poging gedaan met bison seconde lijm, maar dat krijg ik niet goed gedoseerd in een gaatje van 0.4mm. Heeft er iemand hier een goede tip voor?

Secondelijm in een bakje o.i.d. druppelen. Dan met een speld een klein beetje op het gaatje doen en het draad er doorheen steken.
Je kan ook het draadje in het gat steken, dan aan de achterzijde een druppeltje lijm doen (weer met die speld). Door de capillaire werking wordt de lijm dan in het gat gezogen.
Ik zou trouwens een secondelijm nemen die iets minder snel uithardt, zodat je nog een paar seconden de tijd hebt om waar nodi te corrigeren.

Grtz, Ton

vpeters1984

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 10 March 2024, 23:26:58 »
Heb je een aanrader voor een merk? De standaard Bison Secondelijm is dun als water en hard uit binnen 3 seconden. Dat lijkt mij dus niet de juiste.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #74 Gepost op: 11 March 2024, 00:01:39 »
Wat ik doe is:

De draad of object plaatsen waar het hoort te zitten.
Akkoord?
Dan met de voornoemde spelt een beetje sec lijm aanbrengen op de overgang tussen object en basis.
Niet meer bewegen oid.
Zeker te weten dat het vast zit, na de 3 of meer seconden

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...