Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 09:07:52
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.  (gelezen 19633 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'.
« Reactie #105 Gepost op: 04 November 2023, 22:41:24 »
Ook gelijke snelheid hoeft niet. Zolang de loc op de scheiding rijdt zal de snelheid bepaald worden door de trafo met de hoogste spanning. Als de ontvangende sectie een hogere spanning heeft zal de trein op de scheiding iets versnellen. Als de ontvangende sectie een lagere spanning heeft, dan zal de trein na de scheiding vertragen.
Van stotteren is geen sprake.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #106 Gepost op: 04 November 2023, 23:06:52 »
Ik heb jaren analoog gereden met meerdere trafo's. Even uitproberen wat een mooie snelheid is op beide trafo's (of hoeveel volt beiden dan moeten geven) en dat kan je prima instellen. Je kan er ook mee rangeren etc, alleen je moet weten in welke stand beiden een beetje overeenkomen voor een mooie overgang.

Voor het aan en afschakelen van sporen, heb ik zelf eenvoudige tuimelschakelaars gebruikt. Die kosten een euro oid per stuk, dus dat loopt niet snel heel erg op. Gewoon op een plankje monteren (ik had een sporenplan getekend en gebruikte daar ook die speciale Fleischmann wisselschakelaars voor, zodat ik mijn baan visueel kon bedienen). Het enige is wel dat je moet bedenken wat je wil. Wil je alleen kunnen stoppen, dan is een aan/uit schakelaar voldoende. Wil je bv ook kunnen keren, dan zal je een aan/uit/aan versie moeten hebben. En je zal wel wat moeten solderen.

Groeten,
Rogier

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #107 Gepost op: 05 November 2023, 11:51:31 »
Op mijn Wohnzimmertalbahn rijd ik ook met twee regelaars, met een simpele elektrische scheiding tussen de hoofdbaan en het Rangierbahnhof:

(Klik op de foto voor meer toelichting)

In mijn geval is de tweede regelaar aangesloten aan de trafo die de eerste regelaar vormt, maar dat maakt voor het principe niet uit.

Met die tweede regelaar kun je goed langzaam rijden, zie de encyclopedie. Vandaar dat ik ‘m op het Rangierbahnhof gebruik.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 05 November 2023, 16:36:57 »
Het kan eigenlijk vrij simpel. Er zijn twee gescheiden hoofdbanen in mijn layout (de binnenbaan en de buitenbaan, zeg maar) Op iedere baan rijdt maximaal één trein rondjes, de andere trein(en) op die baan staan geparkeerd op een geïsoleerd spoor. Dat moet ik dan aan of uit kunnen zetten. Als ik dan trein 1. parkeer op een parkeerspoor en dat uitzet, dan kan ik parkeerspoor 2. aanzetten en de trein die daarop staat weg laten rijden. Ik kan ook beide parkeersporen uitzetten en een rangeerlokomotief elders wagons op laten halen, of een andere lok aankoppelen. Zo'n (rangeer)lok zou dan op een apart zijspoor 'wachten' tot zijn diensten nodig zijn.

Per hoofdbaan met rangeersporen heb ik dan 1 transformator nodig. De rangeersporen A en B moeten geïsoleerd zijn van de hoofdbaan, krijgen dus voeding van dezelfde trafo als die de hoofdbaan bedient, en staan 'aan' of 'uit'. Voor die rangeersporen (nu 2 voor ieder hoofdspoor) heb ik dan een of A/of B/of UIT schakelaar nodig (alleen rangeerspoor A 'aan', alleen rangeerspoor B 'aan', of A en B 'uit'.) Op deze manier 'hapert' een trein nergens, omdat de stroomvoorziening van de verschillende baanvakken door een enkele trafo gebeurt.

Zijsporen waar loks geparkeerd staan kunnen eigenlijk overal liggen, en zouden met een aan/uit schakelaar actief kunnen worden. Ik zou ze ook met een aparte trafo kunnen bedienen.

Natuurlijk is het belangrijk om de hoofdbanen van elkaar te scheiden. In mijn baanontwerp kunnen treinen met wat rangeren ook nog van hoofdbaan wisselen. Dat zijn de enige punten waar de stroomvoorziening door een andere trafo wordt overgenomen.

En zo ploeteren we in gedachten voort. Tijd om dit eens te gaan uitproberen.
« Laatst bewerkt op: 05 November 2023, 22:31:10 door Cyril Mariën »

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #109 Gepost op: 06 November 2023, 11:20:54 »
Ik reed destijds mijn hoofdbaan met 1 grote Fleischmann trafo. Daarop had ik beide sporen (zowel heen als weer) aangesloten, dat ging prima. Enige is dat je de sporen dan goed moet aansluiten, bv zwart altijd de buitenbaan en wit de binnenbaan. En overgangen via bv wissels of Engels wissel had ik erbuiten gehouden, die deed ik via een rangeertrafo.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #110 Gepost op: 06 November 2023, 13:00:44 »
Elk van de twee hoofdbanen een eigen trafo lijkt me een prima idee, anders kun je geen verschil maken tussen een sneltrein op de ene baan en een boemeltje op de andere.

Zoals je het nu voorstelt ben je voor je parkeersporen wel afhankelijk van die twee trafo’s. Dat betekent dat je alleen kunt rangeren (van lok wisselen om te keren bijvoorbeeld) als er geen trein op de bijbehorende hoofdbaan rijdt. Anders gaat die voor- en achteruit terwijl je aan het rangeren bent. Mij lijkt dat niet handig. Of je moet die trein op de hoofdbaan ergens kunnen stilzetten, maar dan wordt het juist ingewikkelder.

Mocht je het wel zo doen, dan heb je volgens mij geen schakelaars nodig. Je kunt met de “denkende” wissels die de parkeersporen verbinden met de hoofdbaan, de parkeersporen uitschakelen. Is die toegang ingeschakeld, door het wissel om te zetten, dan kun je met de “denkende” wissels van de parkeerbanen zelf bepalen welke van de twee sporen ingeschakeld is.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 06 November 2023, 13:48:02 »
Ik vraag me af of denkende wissels na verloop van tijd betrouwbaar blijven. Er zal ballast tussen de rails komen te liggen, en ze worden vastgelijmd, dus bij falen wordt repareren wat lastig. En om alletwee de sporen 'uit' te kunnen zetten als dat nodig mocht zijn is isoleren van die sporen ook beter.

Iedere hoofdbaan moet een eigen trafo, omdat het mij het mooist lijkt dat de treinen andersom rijden, dus elkaar tegemoet.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 06 November 2023, 18:46:12 »
Iedere hoofdbaan moet een eigen trafo, omdat het mij het mooist lijkt dat de treinen andersom rijden, dus elkaar tegemoet.
Afhankelijk van de rest van je bedoelingen en isolaties hoeft dat natuurlijk niet.  Het kan net zo goed op 1 trafo.   De ene baan zwart-rood aansluiten en de andere rood zwart.  Maar dan rijden ze wel allebei met hetzelfde voltage en zullen de treinen allebei vaart minderen/vermeerderen bij het rijden naar/uit de stations.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #113 Gepost op: 06 November 2023, 19:24:33 »
Als je de twee banen tegengesteld gepoold aansluit kun je met die ene trafo nooit van de ene baan op de andere komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 06 November 2023, 19:37:25 »
Ik heb begrepen tot nu toe, dat er voor de stations een of meerdere andere trafo's komen.  Dan kun je van de ene baan het ene station inrijden en van de andere baan het andere, en omgepoold weer terug. 
Zelf zou ik dat een zeer ongelukkige situatie vinden en zou willen uitgaan van 4 trafo's/regelaars.  2 voor de 2 hoofdbanen en voor elk station 1.

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: 07 November 2023, 18:50:53 »
Ik heb twee baanvakken geïsoleerd, en ze provisorisch van een simpel on/off schakelaartje voorzien. Dat lijkt prima te werken. Ik kan één lokomotief parkeren, en de andere weg laten rijden.

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #116 Gepost op: 07 November 2023, 19:08:02 »
Cyril,
Mooi dat je er uit bent.
Mocht het wisselen van de polariteit nog problemen opleveren kun je altijd bij keerlus-oplossingen spieken.
Hier een link. https://www.geuldalbaan.nl/elektrisch/keerlus
Eric

Cyril Mariën

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: 07 November 2023, 19:16:38 »
Voor zover ik nou kan bekijken krijgen het binnen- en het buitenspoor ieder hun eigen trafo. Ik zal ze deze week eens 'scheiden'. De parkeersporen per baan worden met de on/of schakelaars door dezelfde trafo bediend: daar komen dus geen problemen met de polariteit. Dat kan hooguit op de plaatsen waar van binnen- naar buitenbaan wordt gewisseld, maar als daar de polariteit 'verkeerd' is hoef ik alleen maar van één baan de plus en de min om te draaien.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2023, 19:47:37 door Cyril Mariën »

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #118 Gepost op: 07 November 2023, 20:03:43 »
helemaal juist

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 07 November 2023, 22:04:15 »
hoef ik alleen maar van één baan de plus en de min om te draaien.

Je kunt natuurlijk ook van trafo wisselen, dan kan de trein zo de hoofdbaan op.