Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Advies loeplamp door bellejt
Vandaag om 15:07:47
Solderen wil maar niet (goed) lukken door Hans van Kampen
Vandaag om 14:56:02
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door ReinBijlsma
Vandaag om 14:55:33
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 14:54:56
Train-o-matic smart power pack aansluiten door Henk Veenstra
Vandaag om 14:50:02
Leiden Centraal op N schaal door Besselspoor
Vandaag om 14:44:58
Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten door noffie99
Vandaag om 14:30:48
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door orientexpress
Vandaag om 14:27:17
Marklin/Trix koploper door henk
Vandaag om 14:26:31
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:44:28
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door André 1976
Vandaag om 13:24:24
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 12:40:57
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 11:33:21
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 11:02:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:39
Daz door Huup
Vandaag om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Eric B
Vandaag om 09:45:09
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:28:54
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:04:59
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
  

Auteur Topic: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.  (gelezen 3066 keer)

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Gepost op: 21 januari 2023, 17:03:24 »
Ik ben van plan een Piko ICR BKD rijtuig te verbouwen naar fietsenrijtuig.

Voordat de ICR gemoderniseerd was zijn enkele BKD's omgebouwd tot fietsenrijtuig.
Hierbij zijn de stoelen en enkele binnenwanden verwijderd.
Probleem is alleen, er is maar 1 foto van, en dat is onvoldoende om een fatsoenlijk beeld van het interieur te krijgen.


Deze foto is genomen vanaf de bagagedeur richting de voormalige zitafdeling.
Ik zoek vooral foto's van de verbouwing aan de kant van de bagagedeuren, en met name hoe de wanden bij het keukentje zijn verwijderd.

Ook zoek ik foto's van de opschriften op de bak.
Wie heeft eventueel nog meer info over deze fietsenrijtuigen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2023, 23:28:23 »
Hierbij een foto in de andere richting in een ICR BKF, 30 juli 2005:


Aan de buitenzijde was niet zoveel veranderd, enkel wat fietsjes op de ramen en een bestickering op de deuren om eenrichtingsverkeer te bevorderen. Rijtuig 82-70 956 in Haarlem op 5 augustus 2005:

De bagagedeur is als instapdeur gekenmerkt, de smalle deur rechts als uitstapdeur. Ook heel exotisch (voor die tijd dan): de brede deur links die geopend moet worden met een drukknop, de handgreep in de deur is met een plaat afgedicht. Dat was volgens mij een exemplarische aanpassing en niet generiek voor de BKF.

Ruim 17 jaar geleden alweer... :o
Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was. Sinds het verdwijnen van de getrokken treinen naar Limburg rond 2007, wordt dit niet meer aangeboden.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2023, 23:35:46 door EN446 »

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2023, 00:03:41 »
Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee.  (y) (y)
Zo een vermoeden had ik al dat bij de kant van de bagagedeur slechts 1,5 wandje is weggehaald.

Qua uiterlijk kon ik mij ook al voorstellen dat op wat stickertjes na niks is veranderd.
Maar die plaat op de deurklink vind ik wel heel appart.

Ik ga mijn best doen om er wat leuks van te maken.
Alle materialen zijn in huis, behalve het rijtuig, dat wordt deze week ergens geleverd.

Voordeel is wel dat ik de luchtkwast niet nodig zal hebben.  ;D


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2023, 00:18:43 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2023, 09:30:03 »
De bagagedeur is als instapdeur gekenmerkt, de smalle deur rechts als uitstapdeur. Ook heel exotisch (voor die tijd dan): de brede deur links die geopend moet worden met een drukknop, de handgreep in de deur is met een plaat afgedicht. Dat was volgens mij een exemplarische aanpassing en niet generiek voor de BKF.

Ruim 17 jaar geleden alweer... :o
Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was. Sinds het verdwijnen van de getrokken treinen naar Limburg rond 2007, wordt dit niet meer aangeboden.

Als ik het zo bekijk is dit voor NS begrippen zeer amateuristisch in elkaar gezet.
Een budgetverbouwing zeg maar.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 7541
  • Spoor N
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2023, 10:42:38 »
Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat de ombouw tijdelijk was tot de ICR Bf werden afgeleverd.

Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was.
DDM reed al enkele jaren mee als fietsenrijtuig voordat de BKD's werden ingezet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2023, 13:37:49 »
De dichtgezette greep op de deur lijkt iets specifiek voor de 82-70 956 te zijn. Bij andere BKF-rijtuigen is dat niet te zien.

Als ik foto's van de buitenzijde bekijke, dan zijn dit de stickers die zijn aangebracht.
Zijde deur bagageruimte rechts. Van links naar rechts:
- verbodsbord (met fietslogo in transparante balk) op raam linker toegangsdeur
- fietslogo op onderste deel eerste raam naast deur
- fietslogo op onderste deel laatste raam voor deur bagageruimte
- blauw vlak met witte pijl (met fietslogo op pijl) op linkerraam toegangdeur bagageruimte

Zijde deur bagageruimte links. Van links naar rechts:
- blauw vlak met witte pijl (met fietslogo op pijl) op linkerraam toegangdeur bagageruimte
- fietslogo op onderste deel eerste raam rechts van toegangsdeur bagageruimte
- fietslogo op onderste deel laatste raam voor deur bagageruimte
- verbodsbord (met fietslogo in transparante balk) op raam linker toegangsdeur

Hieronder twee foto's waarop de stickers te zien zijn.





Martijn

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3344
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2023, 14:14:30 »
Ik volg!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2023, 22:42:06 »
Inmiddels is alle info binnen, en is de sloop van het interieur Inmiddels een feit.


Met de Dremel heb ik het grove werk gedaan, er uit gezaagd wat er uit moest.
Helaas heb ik hierbij het gangpad wat ik wilde behouden doorgezaagd.
Dat gangpad moest de stevigheid van het interieur waarborgen.
Maar dat los ik wel op.



Hier zien we dus wat er over schiet na het breekwerk.
Hier is ook al de bodemplaat met de vijl bewerkt.


Deze stukjes wand ga ik nog proberen te hergebruiken.
Ik moet immers nog een kast terug opbouwen.


Uit deze styreenplaat gaat de nieuwe bodem gemaakt worden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2023, 23:15:16 »
Ondertussen heb ik de versteviging van de vloer aan gebracht,  zowel aan de boven als onderzijde.
Zo blijft de vloer straks mooi stabiel op de bodemplaat liggen.






Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2023, 00:49:37 »
Ondertussen zijn we zo ver dat het knip, zaag, schuur en plakwerk voorbij is.











Te zien is dat de fietsenrekken in de op de vloer zitten, de stickers aan de binnenzijde van de ruiten zitten.

Morgen wordt het interieur in de juiste kleuren gespoten, en worden de beugels om de fietsen aan te hangen in de kap geplaatst.


Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2023, 16:37:03 »
We zijn weer een stukje verder.
De wanden zijn gespoten, de vloer is gekwast.

Natuurlijk eerst de hele bak in de primer gespoten, daarna de wanden in wit/geel/grijs gespoten.
Daarna de vloer neutraal grijs gemaakt.













Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2023, 16:56:21 »
Lekker bezig  (y)

Martijn

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2023, 17:04:13 »
@Martijn,

Klopt het een beetje tot nu toe?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1432
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2023, 07:55:03 »
Volgens mij wel (of had je het idee van niet?).

Martijn

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6064
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2023, 18:30:59 »
Inmiddels zijn we weer een stukje verder de verbouwing van het interieur is volledig voltooid
Nu is het nog wachten op de transfers van Kleinspoor.





















Oja, er moeten  ook nog wat fietsen in, en in de kap moeten nog beugels gemaakt worden voor de fietsen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang