Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door StefanNL_Plays
Vandaag om 00:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:15
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
05 September 2025, 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
05 September 2025, 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
05 September 2025, 22:47:06
Minder wissels door Thom
05 September 2025, 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
05 September 2025, 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 September 2025, 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
05 September 2025, 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
05 September 2025, 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
05 September 2025, 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
05 September 2025, 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
05 September 2025, 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
05 September 2025, 19:34:23
Kato 2026 door Gino
05 September 2025, 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
05 September 2025, 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
05 September 2025, 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 September 2025, 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 September 2025, 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
05 September 2025, 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
05 September 2025, 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
05 September 2025, 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
05 September 2025, 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
05 September 2025, 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
05 September 2025, 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
05 September 2025, 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
05 September 2025, 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
05 September 2025, 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
05 September 2025, 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
05 September 2025, 11:43:23
  

Auteur Topic: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.  (gelezen 5027 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Gepost op: 21 January 2023, 17:03:24 »
Ik ben van plan een Piko ICR BKD rijtuig te verbouwen naar fietsenrijtuig.

Voordat de ICR gemoderniseerd was zijn enkele BKD's omgebouwd tot fietsenrijtuig.
Hierbij zijn de stoelen en enkele binnenwanden verwijderd.
Probleem is alleen, er is maar 1 foto van, en dat is onvoldoende om een fatsoenlijk beeld van het interieur te krijgen.


Deze foto is genomen vanaf de bagagedeur richting de voormalige zitafdeling.
Ik zoek vooral foto's van de verbouwing aan de kant van de bagagedeuren, en met name hoe de wanden bij het keukentje zijn verwijderd.

Ook zoek ik foto's van de opschriften op de bak.
Wie heeft eventueel nog meer info over deze fietsenrijtuigen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2023, 23:28:23 »
Hierbij een foto in de andere richting in een ICR BKF, 30 juli 2005:


Aan de buitenzijde was niet zoveel veranderd, enkel wat fietsjes op de ramen en een bestickering op de deuren om eenrichtingsverkeer te bevorderen. Rijtuig 82-70 956 in Haarlem op 5 augustus 2005:

De bagagedeur is als instapdeur gekenmerkt, de smalle deur rechts als uitstapdeur. Ook heel exotisch (voor die tijd dan): de brede deur links die geopend moet worden met een drukknop, de handgreep in de deur is met een plaat afgedicht. Dat was volgens mij een exemplarische aanpassing en niet generiek voor de BKF.

Ruim 17 jaar geleden alweer... :o
Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was. Sinds het verdwijnen van de getrokken treinen naar Limburg rond 2007, wordt dit niet meer aangeboden.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2023, 23:35:46 door EN446 »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2023, 00:03:41 »
Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee.  (y) (y)
Zo een vermoeden had ik al dat bij de kant van de bagagedeur slechts 1,5 wandje is weggehaald.

Qua uiterlijk kon ik mij ook al voorstellen dat op wat stickertjes na niks is veranderd.
Maar die plaat op de deurklink vind ik wel heel appart.

Ik ga mijn best doen om er wat leuks van te maken.
Alle materialen zijn in huis, behalve het rijtuig, dat wordt deze week ergens geleverd.

Voordeel is wel dat ik de luchtkwast niet nodig zal hebben.  ;D


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2023, 00:18:43 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2023, 09:30:03 »
De bagagedeur is als instapdeur gekenmerkt, de smalle deur rechts als uitstapdeur. Ook heel exotisch (voor die tijd dan): de brede deur links die geopend moet worden met een drukknop, de handgreep in de deur is met een plaat afgedicht. Dat was volgens mij een exemplarische aanpassing en niet generiek voor de BKF.

Ruim 17 jaar geleden alweer... :o
Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was. Sinds het verdwijnen van de getrokken treinen naar Limburg rond 2007, wordt dit niet meer aangeboden.

Als ik het zo bekijk is dit voor NS begrippen zeer amateuristisch in elkaar gezet.
Een budgetverbouwing zeg maar.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
  • Spoor N
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2023, 10:42:38 »
Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat de ombouw tijdelijk was tot de ICR Bf werden afgeleverd.

Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was.
DDM reed al enkele jaren mee als fietsenrijtuig voordat de BKD's werden ingezet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2023, 13:37:49 »
De dichtgezette greep op de deur lijkt iets specifiek voor de 82-70 956 te zijn. Bij andere BKF-rijtuigen is dat niet te zien.

Als ik foto's van de buitenzijde bekijke, dan zijn dit de stickers die zijn aangebracht.
Zijde deur bagageruimte rechts. Van links naar rechts:
- verbodsbord (met fietslogo in transparante balk) op raam linker toegangsdeur
- fietslogo op onderste deel eerste raam naast deur
- fietslogo op onderste deel laatste raam voor deur bagageruimte
- blauw vlak met witte pijl (met fietslogo op pijl) op linkerraam toegangdeur bagageruimte

Zijde deur bagageruimte links. Van links naar rechts:
- blauw vlak met witte pijl (met fietslogo op pijl) op linkerraam toegangdeur bagageruimte
- fietslogo op onderste deel eerste raam rechts van toegangsdeur bagageruimte
- fietslogo op onderste deel laatste raam voor deur bagageruimte
- verbodsbord (met fietslogo in transparante balk) op raam linker toegangsdeur

Hieronder twee foto's waarop de stickers te zien zijn.





Martijn

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4277
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2023, 14:14:30 »
Ik volg!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2023, 22:42:06 »
Inmiddels is alle info binnen, en is de sloop van het interieur Inmiddels een feit.


Met de Dremel heb ik het grove werk gedaan, er uit gezaagd wat er uit moest.
Helaas heb ik hierbij het gangpad wat ik wilde behouden doorgezaagd.
Dat gangpad moest de stevigheid van het interieur waarborgen.
Maar dat los ik wel op.



Hier zien we dus wat er over schiet na het breekwerk.
Hier is ook al de bodemplaat met de vijl bewerkt.


Deze stukjes wand ga ik nog proberen te hergebruiken.
Ik moet immers nog een kast terug opbouwen.


Uit deze styreenplaat gaat de nieuwe bodem gemaakt worden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2023, 23:15:16 »
Ondertussen heb ik de versteviging van de vloer aan gebracht,  zowel aan de boven als onderzijde.
Zo blijft de vloer straks mooi stabiel op de bodemplaat liggen.






Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2023, 00:49:37 »
Ondertussen zijn we zo ver dat het knip, zaag, schuur en plakwerk voorbij is.











Te zien is dat de fietsenrekken in de op de vloer zitten, de stickers aan de binnenzijde van de ruiten zitten.

Morgen wordt het interieur in de juiste kleuren gespoten, en worden de beugels om de fietsen aan te hangen in de kap geplaatst.


Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2023, 16:37:03 »
We zijn weer een stukje verder.
De wanden zijn gespoten, de vloer is gekwast.

Natuurlijk eerst de hele bak in de primer gespoten, daarna de wanden in wit/geel/grijs gespoten.
Daarna de vloer neutraal grijs gemaakt.













Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2023, 16:56:21 »
Lekker bezig  (y)

Martijn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2023, 17:04:13 »
@Martijn,

Klopt het een beetje tot nu toe?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1808
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2023, 07:55:03 »
Volgens mij wel (of had je het idee van niet?).

Martijn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2023, 18:30:59 »
Inmiddels zijn we weer een stukje verder de verbouwing van het interieur is volledig voltooid
Nu is het nog wachten op de transfers van Kleinspoor.





















Oja, er moeten  ook nog wat fietsen in, en in de kap moeten nog beugels gemaakt worden voor de fietsen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)