Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.  (gelezen 4914 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Gepost op: 21 January 2023, 17:03:24 »
Ik ben van plan een Piko ICR BKD rijtuig te verbouwen naar fietsenrijtuig.

Voordat de ICR gemoderniseerd was zijn enkele BKD's omgebouwd tot fietsenrijtuig.
Hierbij zijn de stoelen en enkele binnenwanden verwijderd.
Probleem is alleen, er is maar 1 foto van, en dat is onvoldoende om een fatsoenlijk beeld van het interieur te krijgen.


Deze foto is genomen vanaf de bagagedeur richting de voormalige zitafdeling.
Ik zoek vooral foto's van de verbouwing aan de kant van de bagagedeuren, en met name hoe de wanden bij het keukentje zijn verwijderd.

Ook zoek ik foto's van de opschriften op de bak.
Wie heeft eventueel nog meer info over deze fietsenrijtuigen?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2023, 23:28:23 »
Hierbij een foto in de andere richting in een ICR BKF, 30 juli 2005:


Aan de buitenzijde was niet zoveel veranderd, enkel wat fietsjes op de ramen en een bestickering op de deuren om eenrichtingsverkeer te bevorderen. Rijtuig 82-70 956 in Haarlem op 5 augustus 2005:

De bagagedeur is als instapdeur gekenmerkt, de smalle deur rechts als uitstapdeur. Ook heel exotisch (voor die tijd dan): de brede deur links die geopend moet worden met een drukknop, de handgreep in de deur is met een plaat afgedicht. Dat was volgens mij een exemplarische aanpassing en niet generiek voor de BKF.

Ruim 17 jaar geleden alweer... :o
Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was. Sinds het verdwijnen van de getrokken treinen naar Limburg rond 2007, wordt dit niet meer aangeboden.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2023, 23:35:46 door EN446 »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2023, 00:03:41 »
Bedankt voor de info, hier kan ik wat mee.  (y) (y)
Zo een vermoeden had ik al dat bij de kant van de bagagedeur slechts 1,5 wandje is weggehaald.

Qua uiterlijk kon ik mij ook al voorstellen dat op wat stickertjes na niks is veranderd.
Maar die plaat op de deurklink vind ik wel heel appart.

Ik ga mijn best doen om er wat leuks van te maken.
Alle materialen zijn in huis, behalve het rijtuig, dat wordt deze week ergens geleverd.

Voordeel is wel dat ik de luchtkwast niet nodig zal hebben.  ;D


Jos.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2023, 00:18:43 door NS 1607 »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2023, 09:30:03 »
De bagagedeur is als instapdeur gekenmerkt, de smalle deur rechts als uitstapdeur. Ook heel exotisch (voor die tijd dan): de brede deur links die geopend moet worden met een drukknop, de handgreep in de deur is met een plaat afgedicht. Dat was volgens mij een exemplarische aanpassing en niet generiek voor de BKF.

Ruim 17 jaar geleden alweer... :o
Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was. Sinds het verdwijnen van de getrokken treinen naar Limburg rond 2007, wordt dit niet meer aangeboden.

Als ik het zo bekijk is dit voor NS begrippen zeer amateuristisch in elkaar gezet.
Een budgetverbouwing zeg maar.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2023, 10:42:38 »
Dat is ook niet zo vreemd als je bedenkt dat de ombouw tijdelijk was tot de ICR Bf werden afgeleverd.

Later werd deze functie overgenomen door DDM1 Bv's waarvan de benedenverdieping leeggeruimd was.
DDM reed al enkele jaren mee als fietsenrijtuig voordat de BKD's werden ingezet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2023, 13:37:49 »
De dichtgezette greep op de deur lijkt iets specifiek voor de 82-70 956 te zijn. Bij andere BKF-rijtuigen is dat niet te zien.

Als ik foto's van de buitenzijde bekijke, dan zijn dit de stickers die zijn aangebracht.
Zijde deur bagageruimte rechts. Van links naar rechts:
- verbodsbord (met fietslogo in transparante balk) op raam linker toegangsdeur
- fietslogo op onderste deel eerste raam naast deur
- fietslogo op onderste deel laatste raam voor deur bagageruimte
- blauw vlak met witte pijl (met fietslogo op pijl) op linkerraam toegangdeur bagageruimte

Zijde deur bagageruimte links. Van links naar rechts:
- blauw vlak met witte pijl (met fietslogo op pijl) op linkerraam toegangdeur bagageruimte
- fietslogo op onderste deel eerste raam rechts van toegangsdeur bagageruimte
- fietslogo op onderste deel laatste raam voor deur bagageruimte
- verbodsbord (met fietslogo in transparante balk) op raam linker toegangsdeur

Hieronder twee foto's waarop de stickers te zien zijn.





Martijn

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4249
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2023, 14:14:30 »
Ik volg!
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2023, 22:42:06 »
Inmiddels is alle info binnen, en is de sloop van het interieur Inmiddels een feit.


Met de Dremel heb ik het grove werk gedaan, er uit gezaagd wat er uit moest.
Helaas heb ik hierbij het gangpad wat ik wilde behouden doorgezaagd.
Dat gangpad moest de stevigheid van het interieur waarborgen.
Maar dat los ik wel op.



Hier zien we dus wat er over schiet na het breekwerk.
Hier is ook al de bodemplaat met de vijl bewerkt.


Deze stukjes wand ga ik nog proberen te hergebruiken.
Ik moet immers nog een kast terug opbouwen.


Uit deze styreenplaat gaat de nieuwe bodem gemaakt worden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2023, 23:15:16 »
Ondertussen heb ik de versteviging van de vloer aan gebracht,  zowel aan de boven als onderzijde.
Zo blijft de vloer straks mooi stabiel op de bodemplaat liggen.






Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2023, 00:49:37 »
Ondertussen zijn we zo ver dat het knip, zaag, schuur en plakwerk voorbij is.











Te zien is dat de fietsenrekken in de op de vloer zitten, de stickers aan de binnenzijde van de ruiten zitten.

Morgen wordt het interieur in de juiste kleuren gespoten, en worden de beugels om de fietsen aan te hangen in de kap geplaatst.


Jos.

De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2023, 16:37:03 »
We zijn weer een stukje verder.
De wanden zijn gespoten, de vloer is gekwast.

Natuurlijk eerst de hele bak in de primer gespoten, daarna de wanden in wit/geel/grijs gespoten.
Daarna de vloer neutraal grijs gemaakt.













Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2023, 16:56:21 »
Lekker bezig  (y)

Martijn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2023, 17:04:13 »
@Martijn,

Klopt het een beetje tot nu toe?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2023, 07:55:03 »
Volgens mij wel (of had je het idee van niet?).

Martijn

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Piko ICR BKD verbouwen tot fietsenrijtuig.
« Reactie #14 Gepost op: 25 January 2023, 18:30:59 »
Inmiddels zijn we weer een stukje verder de verbouwing van het interieur is volledig voltooid
Nu is het nog wachten op de transfers van Kleinspoor.





















Oja, er moeten  ook nog wat fietsen in, en in de kap moeten nog beugels gemaakt worden voor de fietsen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)