Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 151268 keer)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1065 Gepost op: 11 July 2025, 19:17:59 »
Leuke info, bedankt!

Ff zitten meten en zoeken, en komt dichtst bij S33 vanuit onderstaand Bemo Rail overzicht:




Heb het stuk gevonden op Rotterdam Noord, hier lag vroeger Rotterdam Noord Goederen. Waar ik hem gevonden heb, is op een stuk grond vlakbij de SSN op de Boezembocht, in een grond/ puinhoop die hier jaren terug is neergelegd. Het kan dus prima ergens anders vandaan komen. De klemmen lagen er ook bij maar dermate verroest dat ik die weggedaan heb. Dat waren wel een soortgelijke klemmen als de andere die ik nog op zolder bij m'n ouders heb. Zal die eens opzoeken. Daarnaast is in hetzelfde terrein, nog een stukje straatspoor te vinden.

Benieuwd of iemand weet of dit een stuk van emplacement Noord Goederen kan zijn geweest. Rogier gaf aan, lichter dan NP38 goede kans tram. Maar ik las ook ergens, dat op emplacementen met lage snelheden, ook lichtere rails kon worden toegepast.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1066 Gepost op: 12 July 2025, 11:35:51 »
Het kan heel goed van Rtd Ng komen,dat emplacement aldaar is al over vele jaren zo vaak verbouwd geweest,dat is op 2 handen niet te tellen  ;D
Vroeger werd er ook lichtere rails gebruikt,omdat in het begin van spoor vervoer, wagons nog niet zo zwaar waren uitgevoerd.
Vergelijk de vroege goederenwagons qua uiterlijk,vorm,grote ,maar met het moderne spul,dan zie je dat het oudere spul niet zo zwaarlijvig was  ;)
Het is dus goed mogelijk dat dat stukje "oud ijzer" tijdens een verbouwing van het emplacement aan de kant is gegooid en dat men het er gewoon heeft laten liggen.
Met lengtes zoals dat van jouw stukje rails kan je immers niet heel veel meer  :angel:

Overigens vind je hier meer info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rail_(spoorwegen)
« Laatst bewerkt op: 12 July 2025, 11:44:21 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1067 Gepost op: 14 July 2025, 07:07:40 »
Vaak werd versleten spoor (of spoor dat te licht was geworden voor het steeds zwaarder wordende gebruik) nog prima gevonden voor emplacementen etc. Dus een stukje ouder en lichter dan NP46 kan zeker. Ik weet alleen niet meer (uit mijn hoofd) welke soort er voor NP46 gebruikt werd. Rond de 33kg zou natuurlijk wel kunnen!

Groeten,
Rogier

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1068 Gepost op: 14 July 2025, 21:07:51 »
Mooie info, bedankt beiden! Ik houd het er idd maar mooi op dat dit stuk daarvandaan komt, altijd nog een beetje gek op Rotterdam dus dat komt mooi uit (y)

Ondertussen is het houtwerk van de steekwagen afgerond. De paar lopers eraf geschuurd, en opnieuw in de lak gezet. Ook al zat het aan de binnenzijde, als je het nu niet doet terwijl hij nog uit elkaar ligt, gebeurt het niet meer.

Verder beetje aan het proefpassen, niks aan de wagen is exact symetrisch, dat blijft iedere keer een puzzel hoe die ooit in elkaar gezeten heeft. Maar zou goed moeten komen. Het komt er in ieder geval weer een beetje als een wagen uit te zien.

De vork heeft wel wat te lijden gehad van roestvorming, daar zit nog wat werk aan om er allemaal af te krabben en schuren.








spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2683
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1069 Gepost op: 15 July 2025, 08:12:27 »
Gebruik je een staalborstel? Dat helpt vaak. Je kan ook staalborstels voor op je boormachine kopen, dat scheelt je hand veel werk  ;D

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1070 Gepost op: 22 July 2025, 05:13:26 »
Zat er eerst over te denken om hem te laten gritstralen. Maar qua kosten niet zo interressant. Dus nu met schuurmachine en een krabbertje voor de hoekjes bezig. Zal eens kijken naar jouw tip (y)

Afgelopen weekend heeft de mastica plan L, haar apparatenkasten afgestaan aan de messing plan L. Dit omdat ik toch nog niet weet of ik de mastica ga gebruiken, deze is op lengte van lima plan e dus nog weer iets korter dan de messing versie. En 2 verschillende lengtes naast elkaar vind ik ook niks. Eerst de messing maar af zien te maken. Die lijkt meteen meer op een wagon zo.




Daarnaast heeft de plan L nieuwe bufferhalzen nodig, dus van evergreenbuis een paar nieuwe gesneden. Met behulp van een los insteekbuffertje de koppen iets conisch gesneden. En nu nog een keer door de kopwanden heen boren.





defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1071 Gepost op: 26 July 2025, 13:18:52 »
Vanmorgen nieuwe aanwinst opgehaald! Zocht losse kap en los onderstel, nu een zgan gevonden voor paar tientjes. De eerste in NL gebouwde e-loc. Gebouwd bij Werkspoor (y) had vroeger ooit een blauwe maar verkocht vóór mijn Werkspoorloods-plannen ivm verkeerde kleur qua jaren 50. Nu vind ik blauw wél echt mooier staan op deze loc. Dus ik moet nog even denken of ik deze staalgrijs ga maken zoals vóór het spuiten in de eindkleur destijds, óf ik laat hem zo. Tis eigenlijk zonde van zo'n nette loc om hem om te bouwen. Want als hij staalkeur wordt, wil ik wat luiken in de kop open zetten ook.



defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1072 Gepost op: 26 July 2025, 13:29:17 »
Tussen de andere jaren 50 kleuren staat het groen nog geeneens verkeerd:





defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1073 Gepost op: 29 July 2025, 18:59:23 »
Dit wordt de uitdaging van deze zomer:

Een stuk of 30 figuren in spakenburgse klederdracht. :o en ja, de mannen krijgen boezeroenen aan is de bedoeling :D



Daarnaast 2 partijtjes met figuren voor in de Werkspoor loods. De bovenste op de foto worden de metaalbewerkers/ timmermannen e.d. De onderste rij wordt de directie die bij de ingebruikname van loc 1201 aanwezig is.



defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1074 Gepost op: Vandaag om 11:46:15 »
Je kan die naden ook te lijf gaan met houtlijm waar je of wat grijze,of wat zwarte verf doorheen hebt gemengd,al dan niet de verf wat verdunnen.
Als je dan een spuitje met holle naald hebt(zoals voor bv bloedprikken,dan kan je dat mixje als een dun streepje in die naad aanbrengen.
Is t op gedroogd dan lijkt het (al naar gelang de gebruikte verf kleur) op een dicht gesmeerde naad van beton of teer  ;)

Bij deze, nu tijdelijk wat meer tijd dus gelijk maar eens je tip uitgeprobeerd. Houtlijm meg wat chocoladebruin van Vallejo, in de kieren geinjecteerd (gewoon zo uit de spuit, had geen holle naald) en wat iets teveel was, uitgeveegd. Is iets donkerder maar op een vuile verweerde vloer geeft dat niets. En een kier van 1mm is in 1:1 al zo'n 9cm dus de ergste kieren maar dichtgemaakt vóór alles ingericht is.