Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 10:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 10:24:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:22:49
Dat overkomt mij niet. door Arjan6511
Vandaag om 10:20:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 10:07:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:01:59
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:56:29
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 09:09:34
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 09:02:33
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 145410 keer)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1065 Gepost op: 11 July 2025, 19:17:59 »
Leuke info, bedankt!

Ff zitten meten en zoeken, en komt dichtst bij S33 vanuit onderstaand Bemo Rail overzicht:




Heb het stuk gevonden op Rotterdam Noord, hier lag vroeger Rotterdam Noord Goederen. Waar ik hem gevonden heb, is op een stuk grond vlakbij de SSN op de Boezembocht, in een grond/ puinhoop die hier jaren terug is neergelegd. Het kan dus prima ergens anders vandaan komen. De klemmen lagen er ook bij maar dermate verroest dat ik die weggedaan heb. Dat waren wel een soortgelijke klemmen als de andere die ik nog op zolder bij m'n ouders heb. Zal die eens opzoeken. Daarnaast is in hetzelfde terrein, nog een stukje straatspoor te vinden.

Benieuwd of iemand weet of dit een stuk van emplacement Noord Goederen kan zijn geweest. Rogier gaf aan, lichter dan NP38 goede kans tram. Maar ik las ook ergens, dat op emplacementen met lage snelheden, ook lichtere rails kon worden toegepast.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1066 Gepost op: 12 July 2025, 11:35:51 »
Het kan heel goed van Rtd Ng komen,dat emplacement aldaar is al over vele jaren zo vaak verbouwd geweest,dat is op 2 handen niet te tellen  ;D
Vroeger werd er ook lichtere rails gebruikt,omdat in het begin van spoor vervoer, wagons nog niet zo zwaar waren uitgevoerd.
Vergelijk de vroege goederenwagons qua uiterlijk,vorm,grote ,maar met het moderne spul,dan zie je dat het oudere spul niet zo zwaarlijvig was  ;)
Het is dus goed mogelijk dat dat stukje "oud ijzer" tijdens een verbouwing van het emplacement aan de kant is gegooid en dat men het er gewoon heeft laten liggen.
Met lengtes zoals dat van jouw stukje rails kan je immers niet heel veel meer  :angel:

Overigens vind je hier meer info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rail_(spoorwegen)
« Laatst bewerkt op: 12 July 2025, 11:44:21 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1067 Gepost op: 14 July 2025, 07:07:40 »
Vaak werd versleten spoor (of spoor dat te licht was geworden voor het steeds zwaarder wordende gebruik) nog prima gevonden voor emplacementen etc. Dus een stukje ouder en lichter dan NP46 kan zeker. Ik weet alleen niet meer (uit mijn hoofd) welke soort er voor NP46 gebruikt werd. Rond de 33kg zou natuurlijk wel kunnen!

Groeten,
Rogier

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1068 Gepost op: 14 July 2025, 21:07:51 »
Mooie info, bedankt beiden! Ik houd het er idd maar mooi op dat dit stuk daarvandaan komt, altijd nog een beetje gek op Rotterdam dus dat komt mooi uit (y)

Ondertussen is het houtwerk van de steekwagen afgerond. De paar lopers eraf geschuurd, en opnieuw in de lak gezet. Ook al zat het aan de binnenzijde, als je het nu niet doet terwijl hij nog uit elkaar ligt, gebeurt het niet meer.

Verder beetje aan het proefpassen, niks aan de wagen is exact symetrisch, dat blijft iedere keer een puzzel hoe die ooit in elkaar gezeten heeft. Maar zou goed moeten komen. Het komt er in ieder geval weer een beetje als een wagen uit te zien.

De vork heeft wel wat te lijden gehad van roestvorming, daar zit nog wat werk aan om er allemaal af te krabben en schuren.








spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1069 Gepost op: 15 July 2025, 08:12:27 »
Gebruik je een staalborstel? Dat helpt vaak. Je kan ook staalborstels voor op je boormachine kopen, dat scheelt je hand veel werk  ;D

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1070 Gepost op: Vandaag om 05:13:26 »
Zat er eerst over te denken om hem te laten gritstralen. Maar qua kosten niet zo interressant. Dus nu met schuurmachine en een krabbertje voor de hoekjes bezig. Zal eens kijken naar jouw tip (y)

Afgelopen weekend heeft de mastica plan L, haar apparatenkasten afgestaan aan de messing plan L. Dit omdat ik toch nog niet weet of ik de mastica ga gebruiken, deze is op lengte van lima plan e dus nog weer iets korter dan de messing versie. En 2 verschillende lengtes naast elkaar vind ik ook niks. Eerst de messing maar af zien te maken. Die lijkt meteen meer op een wagon zo.




Daarnaast heeft de plan L nieuwe bufferhalzen nodig, dus van evergreenbuis een paar nieuwe gesneden. Met behulp van een los insteekbuffertje de koppen iets conisch gesneden. En nu nog een keer door de kopwanden heen boren.