Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 151569 keer)

Frits C

  • FCS Topeka
  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1050 Gepost op: 09 June 2025, 18:03:27 »
Ze zijn niet even lang geworden. :o
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1051 Gepost op: 09 June 2025, 18:06:47 »
Ze liggen niet gelijk  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1052 Gepost op: 10 June 2025, 19:16:10 »
Mooie line-up van 1200en. Straks heb je ze allemaal nog staan  ;D

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1053 Gepost op: 20 June 2025, 17:59:07 »
Dan heb ik nog wel een paar uitvoeringen te gaan! :D

Gister eerste laklaag op het hout gezet, maar de kleur van de nieuwe stukken bevalt me niet, dus nu ff op zoek naar een bijpassende beits.

Ondertussen vandaag de oude gelaste bouten eraf geslepen, zodat ik nieuwe gaten kan boren en het staalwerk kan schuren voor er primer op gaat.




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1054 Gepost op: 21 June 2025, 12:46:17 »
Bij de schilder ff beits gehaald, nu geduld hebben tussen de lagen (heb ik eigenlijk niet momenteel dus goede oefening) en begint er al beter uit te zien:



Vlnr, zonder beits kopdeel, zonder beits draagdeel, met beits beide delen.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1055 Gepost op: 21 June 2025, 19:47:23 »
Zo, de beits heeft zijn werk lekker gedaan, stukken beter, tevreden mee. Nu nog paar lagen jachtlak erop, is nog over van m'n oude 1:1 zeilboot, en komende week aan het metaalwerk beginnen. Het lange stuk in het draagdeel lijkt op de foto nog iets te licht, maar dat valt erg mee. De kopdelen zijn vrijwel gelijke kleur geworden aan het 100 jaar oude originele hout:




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1056 Gepost op: 24 June 2025, 23:15:56 »
Vanavond na 3 jaar er eindelijk van gekomen, een avondje terug naar m'n roots! Tijdens de Darp zeilwedstrijd in Spakenburg meegezeild op een botter zoals m'n overopa vroeger uit vissen ging. Vertrokken vanuit de haven bij de scheepswerf die ik aan het bouwen ben, op een botter net zo oud als de steekwagen...soms past alles in elkaar.





Ik schreef al eens eerder, dat ik jaren 50 een mooiere tijd vind dan nu. Als je ziet op zo'n botter, dat álles aan boord een functie heeft, dan kan je echt zien dat er vroeger nog echt werd nagedacht over hoe iets werkt en in elkaar moet zitten. Daar kan geen app tegenop. Ok, het was hard werken, maar bijvoorbeeld zag ik laatst een uitzending over de herbouw van die kathedraal in Frankrijk, daar hadden ze het over het 'vierkanten' van hout. Dat zelfde principe gebeurde met de masten van de botters, en wil ik op mijn scheepswerf uitbeelden. Het houd in dat je met een bijl, de balken bewerkt langs de nerven tot er uit een ronde stam, een vierkante balk ontstaat. Daardoor blijft het hout veel sterker, dan wanneer je het schaaft. Geniaal handwerk dus!

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5234
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1057 Gepost op: 25 June 2025, 08:36:24 »
Prachtige zeilplaatjes!  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1058 Gepost op: 25 June 2025, 08:44:25 »
Mooi altijd die botters! Ik woon in Harderwijk en daar zijn ze ook met regelmaat te zien, hoewel ik wel denk dat ze in Spakenburg vaker actief zijn.

Meer is niet altijd beter, dat zie je wel met alle apps die tegenwoordig maar blijven updaten, maar eigenlijk nauwelijks beter worden..... Maar goed, misschien wordt ik ook al oud  ;D

Groeten,
Rogier

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1059 Gepost op: 30 June 2025, 11:16:39 »
Prachtige platen Koen, ik kan me helemaal voorstellen dat je hiervan genoten hebt.

Houtbouw is prachtig en niet alleen in de scheepsbouw, het vierkant en de kapconstructies van o.a. de West-Friese stolpboerderijen en de karakteristieke Tesselse skéépeboeten zijn ook mooi om te zien.

@Rogier: Veel apps zitten vol met functies waarvan nerds denken dat ze handig zijn, maar die een normaal denkend mens helemaal niet nodig heeft ;D 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1060 Gepost op: 04 July 2025, 20:20:42 »
Ja was erg leuk, zeker voor herhaling vatbaar!

Goede wind dus dat zeilde als een trein :D

Helaas laatste tijd erg druk met andere dingen en rond 30graden ook geen zin om te bouwen dus eigenlijk weinig nieuws. Zelfs het aflakken van de houten balken van de steekwagen liep niet zoals gewenst, 1 plek met een rijtje lopers in de lak dus dat moet nog een keer over.

Vanmiddag wel een nieuwe aanwinst gekocht voor het stukje wat ik wil bouwen om de grote elektrificering van het spoor in de jaren 50 uit te beelden.



Ik heb jullie advies ter harte genomen om voor dit soort dingen geen tuinhekjes meer als trapje in te zetten, dus zoek nog een artitec ladderset, die hadden ze vanmiddag helaas niet op voorraad waar ik deze kocht, dus dat komt een andere keer.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1061 Gepost op: 05 July 2025, 16:57:27 »
Zat zojuist in m'n foto's te zoeken. En kwam toen het origineel tegen vd spoorladder op het Werkspoor terrein. Prima aanwinst dus!


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1062 Gepost op: 06 July 2025, 11:55:16 »
Mooie bijvangst!  (y)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1241
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1063 Gepost op: 08 July 2025, 17:22:27 »
Nóg een mooie bijvangst vandaag, opnieuw in Rotterdam, dit keer op een terrein waar vroeger in ieder geval sporen lagen.



Keertje roestpukkels eraf en dan in blanke lak, dan kan hij bij de NS steekwagen, nog niet nagemeten maar komt denk aardig in de buurt van de breedte van de steekwagen.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2686
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #1064 Gepost op: 09 July 2025, 07:47:50 »
Als je de maten hebt (vooral de hoogte van de staaf en de breedte van de voet en kop) kan je (waarschijnlijk) achterhalen welke zwaarte spoorstaaf en soort het is. Wegen kan ook helpen trouwens!

Hier staat (iets) meer:

http://www.industriespoor.nl/Rails%20Vignola.htm

In Nederland werd vroeger NP38 gebruikt (38 kg per meter). Daarna kwam 46 kg/m en nu ligt het meeste in UIC54 (54 kg/m), hoewel (uit mijn hoofd) de Betuweroute in UIC60 is uitgevoerd.

Is het lichter dan 38 kg/meter, dan is de kans groot dat het bv tram- of smalspoor is.

Groeten,
Rogier