Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:38:34
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 13:20:10
Museumdepot Beekbergen in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:19:59
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:53:11
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 150534 keer)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #840 Gepost op: 12 January 2025, 13:31:00 »
Ik vind de TEE goed (genoeg) smoelen als in aanbouw zijnde stel in de loods, zeker als je er bv stijgers of ladders tegenaan zet en andere spullen ervoor?

Groeten,
Rogier

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #841 Gepost op: 13 January 2025, 19:58:41 »
Ha Rogier,

Ja dat is zeker zo, maar ik twijfel vooral of het qua verhouding tot de overige modellen klopt. Het is wat lastig op de foto te krijgen, maar hierbij een idee:

De TEE lijkt me eerder 1:76 gebouwd, met name omdat hij net breder is, en zeker ook langer naar mijn idee. Want als ik het nareken met info van o.a. w*pedia, is de h.o.h. afstand tussen draaistellen bijna 1cm te groot. En de gehele bak is omgerekend naar 1:1 langer dan 25 mtr. Een 4 wagenstel was net geen 100 mtr. De motorwagen was korter dan de rijtuigen en de stuurstand, die kan dus nooit langer dan 25 mtr zijn. Oftewel het model is te lang, ook al weet ik nog niet hoeveel te lang precies.

Maar je heb zeker gelijk dat het met steigers/ ladders e.d. eromheen best nog wat kan lijken. Zal de onderzijde een vouwen, dat moet toch nog, en dan wordt hij al wat lager. Mocht hij toch uit de toon springen dan kan hij met steigers erom in de Haanrade loods. Dan valt dat allemaal veel minder op. Vindt het messing wel wat hebben dus mooiste is in de grote loods. Gaan het zien.

defender

• Offline Offline
« Reactie #842 Gepost op: 13 January 2025, 20:19:56 »
Hoi,

Mooi materieel allemaal.

Gr Koen.

Heb U een maattekening van dat spant?
Mag ook in de app.

Gr. Koen.
Bedankt Koen!

Maattekening heb ik niet echt, ik heb de info overgenomen uit het boek 'Werkspoor 1'. Daar staan tekeningen van loods en spanten in, en een omschrijving van breedte en lengte wat per loods deel was. Dan meet ik de tekening op, hier komt een conversiefactor uit, en met deze factor reken ik de tekening dan om naar 1:87. Die maten zet ik op een plankje en teken zo het spant uit. Voordeel: goed te doen voor mijn a-wiskundeknobbel. Nadeel, kleine tekening dus halve mm of zelfs een hele kan een afwijking geven in exact de juiste schaal. Maar dat mag de pret niet drukken, de lima 1200 zijn ook niet exact 1:87, de plan E/L is iets te kort, en de machines van de metaalbewerking zijn vast ook wel iets te groot. Maar net als bij de rest wat ik bouw, gaat mij om het totaalplaatje aan het eind van de rit.

De foto's van de tekeningen uit het krijg je op de app, die mag ik hier niet plaatsen...

defender

• Offline Offline
« Reactie #843 Gepost op: 15 January 2025, 18:43:44 »
Modelbouwen anno jaren 50 is leuk, nu aan het sparen voor een echt jaren 50 ns treinstel. Het eerste onderdeel is vast binnen!

Heel leuk om een tastbaar jaren 50 stukje aan de muur te kunnen hangen.

defender

• Offline Offline
« Reactie #844 Gepost op: 15 January 2025, 18:57:31 »
Een soortgelijk bord als hieronder, hangt nog bij m'n ouders op zolder.

Dit bord stond vroeger langs een industriespoortje in Amersfoort, het spoortje werd al jaren niet meer gebruikt, zo leek het. Maar ja, een bord neem je niet zo zelf mee. Ik was denk iets van 14, en heb de gemeente Amersfoort een brief gestuurd, met uitleg waar het bord stond, en dat het spoor niet meer gebruikt werd. Met natuurlijk de vraag of ik dat bord mocht hebben.

Een paar weken later, kwam er bericht terug. Ze hadden de buitendienst van de gemeente, gevraagd het bord voor mij te demonteren, en het lag klaar op het stadhuis!

Dus een afspraak gemaakt, met de trein in m'n uppie naar Amersfoort gereisd, naar het gemeentehuis met hun brief, en kreeg hem zo mee (y) met het bord onder m'n arm, en de brief van de gemeente als bewijs onder mijn andere arm, terug met de trein richting Rotterdam, de koning te rijk. Het bord heb ik na een jaar of 30 nog steeds, en als het goed is ligt de brief er ook nog bij,  en natuurlijk een mooie ervaring/ herinnering rijker.

Chris Westerduin

• Offline Offline
    • Flickr pagina
« Reactie #845 Gepost op: 15 January 2025, 21:42:32 »
Grappig verhaal!  (y)

defender

• Offline Offline
« Reactie #846 Gepost op: 16 January 2025, 22:55:56 »
Ja was leuke actie van de gemeente.

Was nog op zoek naar maatvoering van de TEE, en vond deze zojuist in m'n Werkspoor Zuilen boek. 'Ca 24 mtr lang, en bijna 3 mtr breed) in 1:87 vertaald:  ca 27,5 cm lang en bijna 3,4 cm breed.
Dat betekend dat de messing kap ca 2cm te lang is. En een paar mm te breed. Bij de kop is de breedte redelijk in orde, achteraan bijna 4 cm, dus moet wat bijbuigen. En kijken of de lengte iets ingekort kan worden zodat de verhouding met de overige modellen beter klopt. Maar al met al valt het dan toch weer niet tegen. Daarna ook nog de apparatenkasten omvouwen zodat hij lager wordt, en dan met Rogier zijn idee aan de gang: in de steigers (y)

basjuh1981

• Offline Offline
  • DB Tijdperk III
« Reactie #847 Gepost op: 17 January 2025, 17:56:27 »
Dit bord stond vroeger langs een industriespoortje in Amersfoort, het spoortje werd al jaren niet meer gebruikt, zo leek het. Maar ja, een bord neem je niet zo zelf mee.

Sleutel 13 doet wonderen :angel:
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

defender

• Offline Offline
« Reactie #848 Gepost op: 17 January 2025, 19:09:04 »
 :D  (y)

Ondertussen met miniatuur sleutels verder aan het bouwen, deel van het grijs vast geschilderd. De ramen van kantoor geplaatst, zolder houten vloer gemaakt van 3 maten smalle plankjes op de binten, dus je kijkt echt door de vloer. Leuk later met verlichting. En de zolder ingericht met overtollig spul uit de rommeldoos. Had nog wat mat '24 deuren van de noodwoning, en nog wat witmetalen stoomloc onderdelen. Die houd ik ongeverfd, vindt het wel wat industrieels hebben zo. De oranje kast krijgt miss nog een andere kleur, ik had er 3 zo liggen als deze dus eerst nog maar zo geplaatst. Aan de andere kant, een beetje kleur tussen al dat grijs straks jan ook wel wat hebben. De drijfstangen van een gesloopte Anna hebben wat grove ogen, die camoufleer ik nog wel met wat zakgoed later.

Ik heb nog een soort lijm die aardig draden geeft, redelijk dun, dus daar wat spinrag van gerommeld rond de op zolder opgeslagen spullen die vast niet elke dag meer gebruikt worden in de jaren 50. Maar vind leuk om nog een link naar door werkspoor amsterdam gebouwd materieel op zolder te leggen.

Verder nog een houten loopplank langs de kraanrails gemaakt, komt nog 'n hekje langs en kraanrail wordt nog iets langer.

defender

• Offline Offline
« Reactie #849 Gepost op: 17 January 2025, 19:11:49 »
Het spoor langs de zolder overigens, ligt er bewust kort op. In mijn versie is de zolder later ingebouwd in de in 1921 gebouwde loods, het spoor is dan deels dichtgestraat. Op foto's zie je meer dichtgestraatte sporen in de loodsen, dus vond wel aannemelijk dat er in de jaren 50 wat verbouwd kan zijn in een loods uit jaren 20.

defender

• Offline Offline
« Reactie #850 Gepost op: 17 January 2025, 19:21:12 »
En nog een plaatje met het deels alvast grijs geschilderde spant. Tevens het dak van kantoor er even los opgelegd, deze is gemaakt van dak uit de voetgangersbrug.

defender

• Offline Offline
« Reactie #851 Gepost op: 17 January 2025, 21:02:04 »
Van de oude perrondelen van de Faller voetgangersbrug, de veel te grote tegelrij-en van de zijkanten gesneden, deze kunnen prima als betonplaten onder de zware machines in de werkplaats.

De oude verdikte rand er eerst grof afgeknipt, daarna de onderzijde vlak gesneden. Vervolgens ff pielen onder de zoldering, om ze netjes om de H binten te krijgen. De kieren om de H binten, smeer ik later dicht met plamuur oid, hier en daar viel het niet mee om netjes sluitend te krijgen.

defender

• Offline Offline
« Reactie #852 Gepost op: 17 January 2025, 23:43:15 »
De nog kale passe partour muur, gaat in de evergreen, dat begint ergens op een muur te lijken. Komen nog leidingen en stroomkabels aan, en de 2 ventilatoren. De originele loods waar o.a. de 1200 opgebouwd werd, had er 5 in deze muur, maar zou in 1:87 120 cm lang worden. En had geen kantoor/zolder. De loods die ik nu bouw wordt 70cm, vandaar nu maar 2 ventilatoren.

defender

• Offline Offline
« Reactie #853 Gepost op: 18 January 2025, 00:11:07 »
Bij de witmetalen onderdelen in de rommeldoos zat ook nog een soort van stoomfluit, deze doet nu dienst als fluit om de schaftpauzes aan te geven, en hij camoufleert meteen een minder mooi stukje in een staander.

Mvg Koen

Alewijn

• Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
« Reactie #854 Gepost op: 18 January 2025, 00:17:37 »
Prachtig! En inspirerend!