Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
19 December 2025, 23:16:54
HO wisselnietjes gezocht..... door astrantia
19 December 2025, 23:06:29
Raadplaatje door Eric B
19 December 2025, 22:59:08
Achtergrond met AI door Ronald Halma
19 December 2025, 22:40:15
Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
19 December 2025, 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 December 2025, 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
19 December 2025, 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
19 December 2025, 22:19:10
Bauarbeiten im gange door Sikko
19 December 2025, 22:05:53
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
19 December 2025, 21:50:03
Zee. Land. door Huup
19 December 2025, 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
19 December 2025, 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
19 December 2025, 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
19 December 2025, 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
19 December 2025, 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 December 2025, 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
19 December 2025, 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
19 December 2025, 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
19 December 2025, 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
19 December 2025, 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 December 2025, 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
19 December 2025, 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
19 December 2025, 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
19 December 2025, 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
19 December 2025, 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
19 December 2025, 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
19 December 2025, 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
19 December 2025, 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
19 December 2025, 11:36:29
  

Auteur Topic: Noorderlijke Nevenlijn  (gelezen 22351 keer)

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • Station Roodeschool
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #75 Gepost op: 03 April 2024, 18:58:52 »
Leuk project!

Ik heb het wel met Cor eens, nu zijn er aan de rechterzijde optisch wel veel wissels in een klein gebied. De vorige versie spreekt mij daardoor meer aan, maar uiteraard is het jouw project.

Groeten,
Rogier
  Ik ben het met jullie beide eens, de 'rust' en 'charme' gaat er een beetje af zo.. wordt vervolgt. :-)
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.  https://www.facebook.com/profile.php?id=61583947197897   https://www.youtube.com/@Groningermodelrailway

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • Station Roodeschool
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #76 Gepost op: 03 April 2024, 18:59:48 »
Hier nog een mogelijk alternatief, er zijn wel 2x een driewegwissel gebruikt.



mvg,

Matthijs
 

Een leuke ruimte besparende suggestie inderdaad, maar ben toch geneigd e.a. weer iets te vereenvoudigen, Cor en Rogier gaven het ook al aan maar het is met toch iets te druk..
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.  https://www.facebook.com/profile.php?id=61583947197897   https://www.youtube.com/@Groningermodelrailway

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • Station Roodeschool
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #77 Gepost op: 03 April 2024, 19:08:29 »
Dan ziet het er ineens zo uit.   Heb in het hoofd  binnenkomend spoor toch weer een links wissel gelegd, dan is HF Enter ook blij. :-)

Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.  https://www.facebook.com/profile.php?id=61583947197897   https://www.youtube.com/@Groningermodelrailway

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1645
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #78 Gepost op: 03 April 2024, 21:05:48 »
Goede avond,

Linkse of rechtse wissel ?     Peco code 75 Streamline heeft ook een Y-wissel, als compromis  (?)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #79 Gepost op: 04 April 2024, 08:49:04 »
Dat ziet er weer een stuk rustiger uit  (y)

Wil je het linkerwissel als ingangswissel gebruiken, dan zou je eigenlijk eerst een recht stuk spoor moeten leggen omdat je nu een boog/tegenboog constructie hebt. Misschien heeft Peco een (vloeiende) gebogen wissel waardoor je toch de illusie kan wekken dat je rechtdoor binnen komt rijden?

Je zou eventueel in de onderste sporen een driewegwissel kunnen toepassen, misschien dat dat juist weer rustiger oogt. Maar 2 is denk ik wat veel van het goede.

Groeten,
Rogier

C-rails

  • Gast
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #80 Gepost op: 04 April 2024, 10:37:15 »
Inderdaad een stuk rustiger. Maar het idee van een drieweg is niet verkeerd. Je zou de twee links buigende wissel naar laad/los kunnen vervangen door een drieweg. Daan komt het omloopspoor iets dichter naar het perron en kunnen onder het aardgascondensaat ook een wagon staan en is er nog ruimte voor het omlopen.
Ook de gebogen wissel zou ik zeer zeker overwegen voor een mooi soepel verloop.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • Station Roodeschool
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #81 Gepost op: 04 April 2024, 21:01:11 »
Ik neem aan dat je dit bedoelt Cor?

Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.  https://www.facebook.com/profile.php?id=61583947197897   https://www.youtube.com/@Groningermodelrailway

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2253
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #82 Gepost op: 04 April 2024, 22:42:12 »
Het is en blijft een puzzel! Ik zit naar de mogelijke rangeer bewegingen te kijken en de foto's van Roodeschool. Het eind station zou ook iets voor mij zijn. Je komt nooit in de verleiding om eindeloos rondjes te rijden. Ik zit naar de rangeer mogelijkheden te kijken.
Nu kan je vanaf het station spoor alleen kop maken als er geen condensaat wagons staan op de onderste rail aansluiting van het condensaat station. Ik zou daarom de drieweg wissel vervangen door een normaal rechts wissel met aansluitend een rechts wissel (neem +/- 20 cm tussenruimte) in tegengestelde richting die je kan aansluiten op een rechts wissel op het onderste condensaat spoor. Zo kun je een langere gecombineerde goederentrein op het perron spoor binnen laten lopen. De lok om laten rijden en de diverse rangeer sporen laten bedienen. Een eventuele passagiers stel komt dan op het 2e perron binnen en onderbreekt de rangerende goederentrein hooguit voor de duur dat ze daar staat.

Een condensaat trein kan dan op het onderste condensaat spoor binnen komen en omlopen op het station spoor.

Volgens mij overnachten de laatste passagier trein 's nachts langs het perron om in de vroege ochtend de eerste trein naar Groningen te zijn net als in de 70 en 80 jaren de blauwe engelen in Delfzijl op week dagen overnachten.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2024, 22:46:16 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

C-rails

  • Gast
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #83 Gepost op: 05 April 2024, 05:15:30 »
Ik neem aan dat je dit bedoelt Cor?

Dat is hoe ik het bedoel. Maar wat Bart zegt kan ook.

Wat mij opviel is dat je het perron 110 (c)m hebt. In de tijd van de rode DE-I en DE-II waren de perrons korter. Meestal 80 (c)m. Dus daar kun je ook nog wat speelruimte vinden.

Verder vond ik nog deze en deze site. Misschien een inspiratiebron.
« Laatst bewerkt op: 05 April 2024, 07:03:39 door Cor--24. Reden: Tekstuele aanpassing »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3286
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #84 Gepost op: 05 April 2024, 07:56:43 »
Een voordeel van het driewegwissel is wel dat het spoor naar het Aardgas condensaat station langer maakt (dit scheelt je al snel een wissellengte).

Maar Bart heeft zeker een punt, omdraaien kan voordelig zijn. Aan de andere kant, als je je goederentrein op een niet perronspoor binnen wilt laten komen, dan zou ik het zo laten.

Groeten,
Rogier

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • Station Roodeschool
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #85 Gepost op: 05 April 2024, 18:42:57 »
Dat is hoe ik het bedoel. Maar wat Bart zegt kan ook.

Wat mij opviel is dat je het perron 110 (c)m hebt. In de tijd van de rode DE-I en DE-II waren de perrons korter. Meestal 80 (c)m. Dus daar kun je ook nog wat speelruimte vinden.

Verder vond ik nog deze en deze site. Misschien een inspiratiebron.

Ja de perrons zijn niet op schaal getekend hoor! Die pas ik nog aan.  Bedankt ook voor de tips/links!  En Bart ook bedankt weer voor de inbreng.
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.  https://www.facebook.com/profile.php?id=61583947197897   https://www.youtube.com/@Groningermodelrailway

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9108
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #86 Gepost op: 05 April 2024, 19:30:10 »
Het is een kwestie van de boel optisch scheiden  van elkaar.

Vind de laatste versies al beter worden. (y)

Je kan de omloopwissels bij het gas station laten en de sporen voor laad/los apart bedienen. Een drieweg of Engelse kruising alleen in noodgevallen gebruiken ;D
(Om het makkelijker te maken)
Als je Peco of zelfs Piko-A gleis neemt heb je wissels die je in een flauwe bocht kan leggen.
Dan krijg je mooie lange sporen op beperkte ruimte.

Mijn visie.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #87 Gepost op: 05 April 2024, 19:48:49 »
Hallo Koos,

In aanvulling op je video van gister over ramen maaken met plakfolie.
Ik was vanmiddag bij de hubo en zag deze stelling met allemal zelfklevende folie in heel veel kleuren.
Is , denk ik wel toepasbaar op de getoonde methode.
Misschien kun je hier het filmpje ook nog een keer zetten.

groeten jandcargo


C-rails

  • Gast
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #88 Gepost op: 05 April 2024, 19:56:54 »
Als je Peco of zelfs Piko-A gleis ....

Plan is getekend met Peco code 75, Koen
« Laatst bewerkt op: 06 April 2024, 11:50:28 door Cor--24. Reden: Spatie toegevoegd »

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • Station Roodeschool
Re: Noorderlijke Nevenlijn
« Reactie #89 Gepost op: 05 April 2024, 21:37:26 »
Hallo Koos,

In aanvulling op je video van gister over ramen maaken met plakfolie.
Ik was vanmiddag bij de hubo en zag deze stelling met allemal zelfklevende folie in heel veel kleuren.
Is , denk ik wel toepasbaar op de getoonde methode.
Misschien kun je hier het filmpje ook nog een keer zetten.

groeten jandcargo


  Inderdaad hier is de link:  https://youtu.be/_pU0WqGSH3Y?si=2u8OHpnmH212cEIN
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.  https://www.facebook.com/profile.php?id=61583947197897   https://www.youtube.com/@Groningermodelrailway