Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 00:37:52
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 00:26:40
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 00:24:17
Kleinspoor NS450 kitje door Pauldg
Vandaag om 00:21:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
13 October 2025, 23:24:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
13 October 2025, 23:22:33
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
13 October 2025, 23:19:11
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door hmmglaser
13 October 2025, 23:17:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
13 October 2025, 23:02:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
13 October 2025, 22:35:37
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
13 October 2025, 22:24:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
13 October 2025, 22:04:40
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
13 October 2025, 21:14:04
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
13 October 2025, 21:07:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
13 October 2025, 20:34:19
Da's Daz 2 door NS264
13 October 2025, 20:19:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 October 2025, 19:38:25
Project seaside Germany door Ronald Halma
13 October 2025, 19:28:25
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
13 October 2025, 19:14:12
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
13 October 2025, 18:49:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Ronald Halma
13 October 2025, 18:13:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
13 October 2025, 17:40:43
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
13 October 2025, 17:32:37
Multimaus Error 13 door Ronald Halma
13 October 2025, 17:31:44
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Joz
13 October 2025, 16:43:15
Raadplaatje door Whis
13 October 2025, 16:30:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
13 October 2025, 16:24:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 October 2025, 15:31:37
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
13 October 2025, 13:52:12
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 65771 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2023, 22:44:19 »
Is het niet flauw om de treinen maar een kant op te kunnen laten rijden? Lijkt me voor zo'n grote baan te eentonig en weinig realistisch.
Op zich wel een uitdagend ontwerp ook qua constructie aan de wand.
Hefbrug bij de deur?
Ronald
Groet,
      Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2023, 23:10:18 »
Even wat antwoorden op knagende vragen.
Ik ga in 2 richtingen rijden, maar uiteraard niet tegelijk. Station Noord wordt een echt station, in die zin dat tussen de 2 noordelijke sporen een eilandperron komt. De 2 andere sporen zijn bedoeld als opstelsporen. Die worden elektrisch in 2 helften verdeeld, zodat op elk spoor 2 treinstellen achter elkaar kunnen staan.

Bij de brug is er een hoogteverschil van 70 mm. De totale dikte van het brugdek inclusief spoor is 10 mm. Er blijft dan 60 mm vrije ruimte over, en dat is volgens de NEM genoeg voor sporen zonder bovenleiding.

De opmerking over hoog en laag verwisselen snap ik net goed. Dan komt het station laag te liggen en wordt dan afgeschermd door het hoger liggende spoor dat er voorlangs loopt.

De brug voor de deuropening wordt een klapbrug. Die scharniert aan één kant. Hoe ik omga met het hoogteverschil tussen beide sporen ga ik later uitleggen als ik met de uitvoering bezig ben. Aan de hand van foto's is het dan makkelijker uit te leggen.

Er is nog een aspect aan het spoorverloop waar ik nog geen opmerking over heb gezien. Daar ga ik morgen iets over schrijven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #17 Gepost op: 04 January 2023, 08:50:32 »
Benieuwd naar dat laatste..
Ik stelde mijn vraag over het station omdat het nu een beetje de layout van een voorstadshalte heeft, iets Almere-achtigs. Qua uitstraling zou ik wat, desnoods loze, opstelspoortjes of veiligheidskopjes toevoegen.
No dress rehearsel, this is our life.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2923
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #18 Gepost op: 04 January 2023, 09:29:45 »
De opmerking over hoog en laag verwisselen snap ik net goed. Dan komt het station laag te liggen en wordt dan afgeschermd door het hoger liggende spoor dat er voorlangs loopt.

De opmerking is ook nvt, omdat nu blijkt dat het een volwaardig station moet worden en niet enkel opstelsporen.

edjuh

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
  • Hlm - 62
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2023, 10:48:04 »
Ik haak aan, want de Klaas-methode is altijd het volgen waard.
Ben benieuwd hoe fraai dit weer gaat worden.

VvKan

  • Gast
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #20 Gepost op: 04 January 2023, 10:51:30 »
Station Noord wordt een echt station, in die zin dat tussen de 2 noordelijke sporen een eilandperron komt. De 2 andere sporen zijn bedoeld als opstelsporen.
Ik ken de precieze bedoeling niet, vandaar volgende opmerking.
Vind je de opstelsporen belangrijker om te zien dan het station ?   Mijn voorkeur zou uitgaan naar de voorste 2 sporen als station en de achterste als opstelsporen.  Daarmee zou ik een veel mooier, zichtbaarder station kunnen maken.  Zelfs een eventueel stationsgebouw zou met wat fantasie aan de voorkant geplaatst kunnen worden boven het "onderspoor".
Maar ik denk, dat jij je eigen overwegingen hebt.  Die hoor ik graag.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2023, 11:11:52 »
Ik dacht eigenlijk dat je het zelf al zo zou doen ,zoals voorgesteld wordt door mijn voorgangster.
Langs de muur is dan mss plaats voor een platte weergave (Foto)  van een stad of zoiets ,b.v. de gevels van de stad Middelburg  vanaf  het station .
Maar wel het station aan de zuidkant van de sporen ! 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2023, 14:11:19 »
Maar ik denk, dat jij je eigen overwegingen hebt.  Die hoor ik graag.
De overweging is dat er weinig ruimte is voor een perron en een stationsgebouw.
Daarom is het plan om het gebouw in z.g. low-relief uit te voeren, dus alleen de gevel aan de perronzijde.
Daarmee vermijd ik een stationsplein. Met een gebouw aan de zuidzijde is er geen ruimte om de toegang vanaf de weg geloofwaardig uit te voeren.
Er speelt nog iets mee, door het gebouw naar achteren te zetten blijven de opstelsporen goed bereikbaar om daar treinen neer te zetten en weg te halen. Het belangrijkste doel van dit baantje is om mijn treinen af en toe uit te laten. Al het andere is daaraan ondergeschikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2023, 14:18:48 »
Begrepen.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
  • Spoor N
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2023, 15:59:58 »
Bij station aan de zuidzijde zou je het ook bij de perrons kunnen laten en het lager gelegen spoor bij het station kunnen trekken. Stationsgebouw en weg etc. ligt dan buiten je modelbaan.
Grt, Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2023, 16:28:11 »
Nu dat aspect wat iemand misschien wel heeft opgemerkt, maar wat niet is genoemd.
In de hoeken kun je zien dat de bogen de bocht afsnijden, ze komen buiten het raamwerk. Dat is iets waar het L-girder systeem een oplossing voor heeft. Je kunt de klampen en de profielplaten verlengen, waardoor je extra breedte krijgt.
Dat geldt niet alleen voor de hoeken, ook op het rechte stuk kun je wel eens wat extra breedte nodig hebben. Dan laat je de boel gewoon over de rand van het raamwerk steken. Als je de frontplaat van dun materiaal maakt kan die soepel het verloop volgen.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2023, 18:57:02 »
Ja ,ik heb de afgesneden hoeken wel gezien en gedacht dat je de boogstralen zo wat  ruimer kan maken.  ;)
Ik heb ook gedacht ,net als anderen hier ,dat je   de stationsplaat best wat breder zou kunnen maken.
Waarom zou je die niet wat breder kunnen maken, zo kort zijn jouw armen toch niet ?  :D
Als je daar staande met je vingers de muur nog kan raken   dan kan je er nog wel wat aan vast plakken.
 Het is maar weer een idee.
 Sukses met je plannen.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2023, 21:08:02 »
Peter en anderen, ik snap dat jullie zoeken naar meer-meer-meer, maar ik zoek juist naar minder-minder-minder.
Anders gezegd, ik neem alle suggesties in overweging, maar ik ga ze niet allemaal uitvoeren.
Die 50 cm diepte in het stationsgebied blijft zo. Ik had eerder gezegd dat ik streef naar een zo groot mogelijke middenruimte, omdat ik die ook nodig heb voor andere bouwactiviteiten.

Intussen ben ik zover dat er wat te tonen is.
Om te beginnen het raamwerk aan de westkant:


Op de plek van de kruising komt een plaat die direct op de dwarslatjes ligt. Daarop is het tracé van het lage spoor afgetekend. Verder vormt deze plaat de basis waar de landhoofden van de brug op worden gebouwd.


Het spoorbed voor het lage spoor is gedeeltelijk losgezaagd zodat er een vloeiende overgang naar de helling ontstaat.
Omdat ik bijna de hele omtrek van de kamer heb om te klimmen naar +70 mm, kan het hellingpercentage heel laag blijven. Het wordt nergens meer dan 1%.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #28 Gepost op: 04 January 2023, 21:32:26 »
Even een opmerking er tussendoor;
Ik vind de aanduiding Noord ,Oost enz. heel handig om de plaatsen van de baan mee aan te duiden .nu weet ik meteen over welk stukje het gaat op de eerste tekening van het sporenplan.  (y)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #29 Gepost op: 04 January 2023, 21:39:02 »
De aanduidingen noord-oost-zuid-west gebruik ik al heel lang. In mijn huidige woning klopt het toevallig met de werkelijke richtingen. In mijn vorige woning klopte het niet, maar ik houd gewoon aan dat de toegangsdeur de zuidkant is en als je daar binnenstapt kijk je naar het noorden. Ook als dat in werkelijkheid het oosten is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.