Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:05:49
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Montanbahn
Vandaag om 09:03:20
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 09:02:33
MiWuLa door gdh
Vandaag om 09:01:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:59:08
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Jelmer
Vandaag om 08:53:05
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 08:42:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door tothebeach
Vandaag om 08:27:30
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 06:49:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
20 August 2025, 23:14:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
20 August 2025, 20:18:42
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
20 August 2025, 20:07:55
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Spoor1vogel
20 August 2025, 19:26:33
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
20 August 2025, 17:06:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
20 August 2025, 16:56:41
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
20 August 2025, 16:10:49
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
20 August 2025, 14:31:44
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
20 August 2025, 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
20 August 2025, 13:18:07
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 61385 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2023, 22:44:19 »
Is het niet flauw om de treinen maar een kant op te kunnen laten rijden? Lijkt me voor zo'n grote baan te eentonig en weinig realistisch.
Op zich wel een uitdagend ontwerp ook qua constructie aan de wand.
Hefbrug bij de deur?
Ronald
Groet,
      Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2023, 23:10:18 »
Even wat antwoorden op knagende vragen.
Ik ga in 2 richtingen rijden, maar uiteraard niet tegelijk. Station Noord wordt een echt station, in die zin dat tussen de 2 noordelijke sporen een eilandperron komt. De 2 andere sporen zijn bedoeld als opstelsporen. Die worden elektrisch in 2 helften verdeeld, zodat op elk spoor 2 treinstellen achter elkaar kunnen staan.

Bij de brug is er een hoogteverschil van 70 mm. De totale dikte van het brugdek inclusief spoor is 10 mm. Er blijft dan 60 mm vrije ruimte over, en dat is volgens de NEM genoeg voor sporen zonder bovenleiding.

De opmerking over hoog en laag verwisselen snap ik net goed. Dan komt het station laag te liggen en wordt dan afgeschermd door het hoger liggende spoor dat er voorlangs loopt.

De brug voor de deuropening wordt een klapbrug. Die scharniert aan één kant. Hoe ik omga met het hoogteverschil tussen beide sporen ga ik later uitleggen als ik met de uitvoering bezig ben. Aan de hand van foto's is het dan makkelijker uit te leggen.

Er is nog een aspect aan het spoorverloop waar ik nog geen opmerking over heb gezien. Daar ga ik morgen iets over schrijven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #17 Gepost op: 04 January 2023, 08:50:32 »
Benieuwd naar dat laatste..
Ik stelde mijn vraag over het station omdat het nu een beetje de layout van een voorstadshalte heeft, iets Almere-achtigs. Qua uitstraling zou ik wat, desnoods loze, opstelspoortjes of veiligheidskopjes toevoegen.
No dress rehearsel, this is our life.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2896
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #18 Gepost op: 04 January 2023, 09:29:45 »
De opmerking over hoog en laag verwisselen snap ik net goed. Dan komt het station laag te liggen en wordt dan afgeschermd door het hoger liggende spoor dat er voorlangs loopt.

De opmerking is ook nvt, omdat nu blijkt dat het een volwaardig station moet worden en niet enkel opstelsporen.

edjuh

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
  • Hlm - 62
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2023, 10:48:04 »
Ik haak aan, want de Klaas-methode is altijd het volgen waard.
Ben benieuwd hoe fraai dit weer gaat worden.

VvKan

  • Gast
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #20 Gepost op: 04 January 2023, 10:51:30 »
Station Noord wordt een echt station, in die zin dat tussen de 2 noordelijke sporen een eilandperron komt. De 2 andere sporen zijn bedoeld als opstelsporen.
Ik ken de precieze bedoeling niet, vandaar volgende opmerking.
Vind je de opstelsporen belangrijker om te zien dan het station ?   Mijn voorkeur zou uitgaan naar de voorste 2 sporen als station en de achterste als opstelsporen.  Daarmee zou ik een veel mooier, zichtbaarder station kunnen maken.  Zelfs een eventueel stationsgebouw zou met wat fantasie aan de voorkant geplaatst kunnen worden boven het "onderspoor".
Maar ik denk, dat jij je eigen overwegingen hebt.  Die hoor ik graag.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2023, 11:11:52 »
Ik dacht eigenlijk dat je het zelf al zo zou doen ,zoals voorgesteld wordt door mijn voorgangster.
Langs de muur is dan mss plaats voor een platte weergave (Foto)  van een stad of zoiets ,b.v. de gevels van de stad Middelburg  vanaf  het station .
Maar wel het station aan de zuidkant van de sporen ! 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2023, 14:11:19 »
Maar ik denk, dat jij je eigen overwegingen hebt.  Die hoor ik graag.
De overweging is dat er weinig ruimte is voor een perron en een stationsgebouw.
Daarom is het plan om het gebouw in z.g. low-relief uit te voeren, dus alleen de gevel aan de perronzijde.
Daarmee vermijd ik een stationsplein. Met een gebouw aan de zuidzijde is er geen ruimte om de toegang vanaf de weg geloofwaardig uit te voeren.
Er speelt nog iets mee, door het gebouw naar achteren te zetten blijven de opstelsporen goed bereikbaar om daar treinen neer te zetten en weg te halen. Het belangrijkste doel van dit baantje is om mijn treinen af en toe uit te laten. Al het andere is daaraan ondergeschikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2023, 14:18:48 »
Begrepen.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2023, 15:59:58 »
Bij station aan de zuidzijde zou je het ook bij de perrons kunnen laten en het lager gelegen spoor bij het station kunnen trekken. Stationsgebouw en weg etc. ligt dan buiten je modelbaan.
Grt, Wim

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2023, 16:28:11 »
Nu dat aspect wat iemand misschien wel heeft opgemerkt, maar wat niet is genoemd.
In de hoeken kun je zien dat de bogen de bocht afsnijden, ze komen buiten het raamwerk. Dat is iets waar het L-girder systeem een oplossing voor heeft. Je kunt de klampen en de profielplaten verlengen, waardoor je extra breedte krijgt.
Dat geldt niet alleen voor de hoeken, ook op het rechte stuk kun je wel eens wat extra breedte nodig hebben. Dan laat je de boel gewoon over de rand van het raamwerk steken. Als je de frontplaat van dun materiaal maakt kan die soepel het verloop volgen.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2023, 18:57:02 »
Ja ,ik heb de afgesneden hoeken wel gezien en gedacht dat je de boogstralen zo wat  ruimer kan maken.  ;)
Ik heb ook gedacht ,net als anderen hier ,dat je   de stationsplaat best wat breder zou kunnen maken.
Waarom zou je die niet wat breder kunnen maken, zo kort zijn jouw armen toch niet ?  :D
Als je daar staande met je vingers de muur nog kan raken   dan kan je er nog wel wat aan vast plakken.
 Het is maar weer een idee.
 Sukses met je plannen.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2023, 21:08:02 »
Peter en anderen, ik snap dat jullie zoeken naar meer-meer-meer, maar ik zoek juist naar minder-minder-minder.
Anders gezegd, ik neem alle suggesties in overweging, maar ik ga ze niet allemaal uitvoeren.
Die 50 cm diepte in het stationsgebied blijft zo. Ik had eerder gezegd dat ik streef naar een zo groot mogelijke middenruimte, omdat ik die ook nodig heb voor andere bouwactiviteiten.

Intussen ben ik zover dat er wat te tonen is.
Om te beginnen het raamwerk aan de westkant:


Op de plek van de kruising komt een plaat die direct op de dwarslatjes ligt. Daarop is het tracé van het lage spoor afgetekend. Verder vormt deze plaat de basis waar de landhoofden van de brug op worden gebouwd.


Het spoorbed voor het lage spoor is gedeeltelijk losgezaagd zodat er een vloeiende overgang naar de helling ontstaat.
Omdat ik bijna de hele omtrek van de kamer heb om te klimmen naar +70 mm, kan het hellingpercentage heel laag blijven. Het wordt nergens meer dan 1%.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3986
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #28 Gepost op: 04 January 2023, 21:32:26 »
Even een opmerking er tussendoor;
Ik vind de aanduiding Noord ,Oost enz. heel handig om de plaatsen van de baan mee aan te duiden .nu weet ik meteen over welk stukje het gaat op de eerste tekening van het sporenplan.  (y)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #29 Gepost op: 04 January 2023, 21:39:02 »
De aanduidingen noord-oost-zuid-west gebruik ik al heel lang. In mijn huidige woning klopt het toevallig met de werkelijke richtingen. In mijn vorige woning klopte het niet, maar ik houd gewoon aan dat de toegangsdeur de zuidkant is en als je daar binnenstapt kijk je naar het noorden. Ook als dat in werkelijkheid het oosten is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.