Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 23:10:10
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 22:57:45
Rheinburg, TP V/VI door Robkop
Vandaag om 22:54:02
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Edsko Hekman
Vandaag om 22:43:21
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 22:40:59
14 en 15 oktober MBS Najaarsstoomdagen(Express) door Seinhuis
Vandaag om 22:26:56
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 22:19:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:51:09
Haandrecht zolderdam H0 door bask185
Vandaag om 21:51:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:42:34
Westerdijk NL pendelbaan H0 door Ruben90
Vandaag om 21:41:49
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:40:10
Aansluiting wissels en ontkoppelrails door bask185
Vandaag om 21:20:22
Greater Leek Junction, een nieuw project - spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:13:16
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 20:59:55
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Rob Bennis
Vandaag om 20:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:51:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Chris Westerduin
Vandaag om 20:45:44
NS 1600-1700-1800 fotodraadje door Cc72000
Vandaag om 20:38:10
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door MiHe
Vandaag om 20:34:04
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Arjan6511
Vandaag om 20:28:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:10:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 20:08:29
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Biessendorf
Vandaag om 19:33:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 19:19:53
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:08:49
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders door Ben
Vandaag om 18:58:43
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 18:52:29
Modelspoor enquete door Ben
Vandaag om 18:23:31
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 18:21:57

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 14841 keer)

AP3737

• Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #90 Gepost op: 18 september 2023, 18:45:12 »
Ik vond deze: C25334 die is 0R1.
Dat is een 1206. Je kunt ook C22936 nemen; die is 0603.

Zoals je ondertussen gemerkt heb is die zoekfunctie ruk.
;D

Die setup kosten zijn niet zo hoog, ik meen slechts 8$.
Pas heb ik, inclusief BTW, 14,50 betaald voor Board (3,11 Ex BTW), Setup (7,44 Ex BTW) en Stencil (1,40 ex BTW).
Voor Shipping heb ik 18 Euro betaald.
De componentenkosten vallen daarbij, als je 5 a 10 printjes neemt, meestal in het niet.

Dat zou kunnen, maar je krijgt dan te maken met een bepaald probleem. Als je de microstepping aanzet en je zet de enable uit, dan schiet de motor naar de eerst fullstep positie.
Dat probleem is er. Daarom zou het beter zijn niet Enable (of Sleep), maar Reset te gebruiken. Zie: https://youtu.be/PMS5jY7RTjo?si=lLPi26xeKXux8pfW

Overigens: ik heb mijn "eerste seinpaal" 12 uur lang laten omzetten met deze steppers en dat gaat probleemloos. De meeste ontwikkel tijd zat in het ontwikkelen van een 3D houder. Microsteps gebruiken doe ik niet, met full steps heb ik ongeveer 500 steps om 3,5 mm te verplaatsen. Per step dus (in theorie) 7 micrometer (dat haalt het mechanisch echter niet). Microstepping voor deze steppers lijkt me dus niet nodig.

Wat kost het eigenlijk als je zelf componenten aanlevert. Ik heb daar geen gebruik van gemaakt. Dat leek me zo'n gedoe.
Het kost niets extras. Ik heb het pas voor het eerst geprobeerd, en het lijkt te werken. Enige eis is dat je ze allemaal voor SMD assemblage gebruikt. Een overschot opsturen doen ze niet.

Mvg.

Aiko

PS: Geinspireerd door een eerdere bijdrage van jou heb ik heb recentelijk ook een Pogoplug besteld   :)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 24 september 2023, 10:56:17 »
Bas, heb je wel eens aan een auto systeem gewerkt / nagedacht?
Wij willen zoveel mogelijk actie op de baan, beweging, geluid.

Een car systeem hoort daar ook bij, mooi wat er op de markt is maar veel € en zelf doen is leuker.
Dus we (met zoon Rutger) ga er zeker mee aan de slag.
Een arduino plus accu en motor moet prima in de H0 vrachtwagen passen. Arduino is remote aan te sturen. Dus te triggeren om te stoppen, snelheid aan te passen, wellicht zelfs adaptive cruise control.

Ik wil niet inbreken in jouw draadje, post het zodra er stappen zijn gemaakt wel in ons draadje maar ben even benieuwd
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

bask185

• Online Online
« Reactie #92 Gepost op: 24 september 2023, 14:01:26 »
Citaat
Ik wil niet inbreken in jouw draadje,
Als jij niet de rapporteer knop gebruikt, doe ik het ook niet  ;).

Citaat
heb je wel eens aan een auto systeem gewerkt / nagedacht?
Nee niet echt, ik ben meer van nieuwe dingen bedenken om een modelspoorbaan aan te sturen waarbij makkelijkheid en geen computer voor op staan.

Citaat
Een arduino plus accu en motor moet prima in de H0 vrachtwagen passen
Wellicht. Een arduino nano /pro-mini zijn 18mm breed. De kleinste is volgens mij zo'n digispark ding met een attiny chip. Die is iets van 19mm x 20mm. Mijn eerste lok pilot ontwerp is 10mm breed.  Ik zou eerder kijken naar een esp dan kan je direct met Wifi werken. Een board met dit ding zou ook 20mm breed worden. De andere kant kan je het een op ander zetten zoals een driver voor een motor, misschien een servo aansluiting.

Wifi is ook wel leuk omdat je 2 kanten op kan praten. Een vrachtauto kan dan aangeven dat hij een magneet gepasseerd is ofzo..

Je kan ook kijken naar zo'n setje. Kost geen drol en het is een leuk iets om uit te pluizen. Het is alleen 1 way communicatie.
https://hackerstore.nl/Artikel/99

Bluetooth zou ik skippen, want die dingen zijn soms al gauw €6. Ik ben verder ook niet echt thuis in welke alternatieve BT chips je nog hebt. Ik ben eigenlijk alleen bekend met HC05/HC06 modules.

De grootste uitdaging lijkt mij om mechanisch iets voor elkaar te krijgen om zo'n h0 vrachtauto aan te sturen. wbt een stuurinrichting.. kan ik weinig bedenken wat klein genoeg is.. Dat ligt net buiten mijn vakgebied  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 24 september 2023, 17:14:12 »
Bedankt voor jouw reactie Bas! De suggesties ga ik nader bekijken.
2cm ruimte in de breedte moet goed te doen zijn lijkt me. En inderdaad, de grootste uitdaging is het mechaniek, gelukkig hebben we hier 3D printers, ook Resin.
Ga het de komende tijd zien.
Märklin, DCCnext, ECOS

bask185

• Online Online
« Reactie #94 Gepost op: 26 september 2023, 00:34:15 »
@ Bert, het is ook leuk om bij alie even te zoeken naar 'micro motors' en servo's n 'all. Als je dat nog niet gedaan heb that is  ;)
aliexpress

Het laatste idee van de maand.... misschien  ;) Ik ben al tijden bezig met wat elektronica voor schakelpanelen en een Nx systeem. Veel ideeën uitgewerkt, designed, redesigned, re-redesigned, bedenkingen gehad. Je kent het wel. Maar nu heb ik iets bedacht waarvan ik denk dat hier nog wel eens veel mensen gelukkig van kunnen worden.

Het is een op zichzelf staand/standalone modulair systeem met zowel decoders als schakelpaneelapparaten en een minimalistische DCC centrale.

Het 'goede' van dit idee is dat ik een manier heb bedacht om niet met adressen bezig te hoeven zijn. En dat terwijl het een volledig digitaal systeem is. Daarbij is het makkelijk bekabelen en in gebruik nemen. Makkelijkheid voor alles!  :police:

Ik heb voor in de schakelpanelen een loconet controller waaraan ik IO printen kan prikken.

Een zo'n IO print. Elke IO print heeft 8 aansluitingen voor satelliet printjes waar dan een knopje en wat ledjes op zitten. En je kan net zoveel IO printen toevoegen als je nodig heb.

Een zo'n satelliet printje ziet er ongeveer zo uit. Hij is specifiek bedoeld om in een paneel (van hout ofzo) gebouwd te worden.

Die oranje cirkel (16mm) is het zichtbare gedeelte. De rest van de print valt weg achter je paneel. Je kan zo'n printje vast zetten met een drietal schroefjes.

Hoe werkt het nou? Het is eigenlijk heel simpel. Als jij op zo'n knopje drukt dan wordt er een wissel aangestuurd en de LEDjes bewegen meteen mee. Dat paneel gebruikt onderhuids opvolgende adressen maar daar heb jij als eindgebruiker niet direct iets mee te maken. Deze schakelpaneel apparatuur is namelijk bedacht om gebruikt te worden samen met de single decoders van een paar posts geleden.

Als je namelijk een wissel wilt koppelen aan het paneel, dan moet je 1-malig bij de wisseldecoder op het adres knopje drukken en dan moet je het corresponderende knopje op het paneel indrukken. Et voila wissel is gekoppeld aan knopje.. En dat door maar 2 knopjes in te drukken. Makkelijker dan dit, minder arbeid dan dit.. simpeler dan dit, kon ik het bedenken.

Dat paneel deelt dus dus een arbitrair adres uit aan de wissel. Wij weten niet wat dat is (hoewel je dit kan bepalen), en dat hoeven we ook eigenlijk niet te weten.

Dit systeem heeft zodoende een paar significante voordelen:
- Doordat je achteraf wissels aan knopjes koppelt, maakt de volgorde van aansluiten niet uit. Je plugt de satelliet printjes in de makkelijkst te bereiken aansluiting en dan werkt het gewoon.
- Door het gebruik van JST stekkerverbindingen kan je de satelliet printjes niet verkeerd om aansluiten.
- Vanwege de werking hoef je je niet bezig te houden met adressering
- Elke decoder kan je aansluiten met slechts 2 draadjes.
- Het paneel kan je met een loconet kabeltje aansluiten op de centrale. Ofschoon, je kijkt hier naar het makkelijkst te bekabelen systeem.
- Je kan al je decoders voeden met de DCC spanning.
- Het is ook bruikbaar als je nog analoog rijdt.

Uiteraard heb je tussen panelen (die op loconet werken) en de decoders een centrale nodig. Nou denken jullie vast dat zo'n centrale met loconet duur is, maar dat valt reuze mee. Deze centrale is tamelijk minimalistisch. Er zit een DCC aansluiting op en 2 loconet-B poortjes. En dat was het eigenlijk. Deze centrale had ik aanvankelijk ontworpen voor alleen decoders, maar digitale treinen werken er straks ook op.

Dit is de topologie van het gehele systeem. Twee schakelpanelen, 1 centrale met 1 voeding en 1 DCC bus en een x aantal DCC decoders.

Uiteraard heb ik ook nog oplossingen voor wisselstraten en rijwegen. En ook voor de analoogrijders heb ik natuurlijk oplossingen voor alles. Dat komt allemaal aan bod in de volgende post.

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 26 september 2023, 08:48:22 door Duikeend. Reden: link foutje aangepast »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 26 september 2023, 10:26:32 »
Nog even wat betreft auto’s: onze oosterburen hebben https://www.opencarsystem.de/
Groet, Aiko

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 26 september 2023, 11:28:37 »
Dank je. Kijk er zo naar
Märklin, DCCnext, ECOS