Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:58:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 22:53:46
Kalkwagens van NS door Benelux795
Vandaag om 22:17:57
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door MOVisser
Vandaag om 22:13:53
Metalen hekjes Roco 2200 door Husky
Vandaag om 22:01:58
RhB H0m, Albulisch door Frank 123
Vandaag om 21:37:31
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 21:17:25
trix decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:41:26
Artitec DE1 met Esu loksound 3.5 door Ton013
Vandaag om 20:40:23
Nationaal Modelspoor Museum en de MSG/Den Bosch door Caterpillar
Vandaag om 20:15:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:45:50
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 19:45:10
Houtkaai, H0/H0e door NS264
Vandaag om 19:41:13
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 19:38:25
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door bollen neus
Vandaag om 19:11:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Reinout van Rees
Vandaag om 19:00:21
ECOS centrale perikelen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:37:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Mitchell
Vandaag om 17:35:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:32:46
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 17:00:19
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Benelux795
Vandaag om 16:58:12
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 16:31:38
Piko NS 1000 door StefanNL_Plays
Vandaag om 16:27:12
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 15:23:36
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 14:56:32
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 14:51:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 14:46:53
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door VAM65
Vandaag om 13:23:15
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door MvGestel
Vandaag om 13:13:39
de drie hoefijzers connectie door odaoda
Vandaag om 13:11:16

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 41773 keer)

AP3737

• Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #90 Gepost op: 18 September 2023, 18:45:12 »
Ik vond deze: C25334 die is 0R1.
Dat is een 1206. Je kunt ook C22936 nemen; die is 0603.

Zoals je ondertussen gemerkt heb is die zoekfunctie ruk.
;D

Die setup kosten zijn niet zo hoog, ik meen slechts 8$.
Pas heb ik, inclusief BTW, 14,50 betaald voor Board (3,11 Ex BTW), Setup (7,44 Ex BTW) en Stencil (1,40 ex BTW).
Voor Shipping heb ik 18 Euro betaald.
De componentenkosten vallen daarbij, als je 5 a 10 printjes neemt, meestal in het niet.

Dat zou kunnen, maar je krijgt dan te maken met een bepaald probleem. Als je de microstepping aanzet en je zet de enable uit, dan schiet de motor naar de eerst fullstep positie.
Dat probleem is er. Daarom zou het beter zijn niet Enable (of Sleep), maar Reset te gebruiken. Zie: https://youtu.be/PMS5jY7RTjo?si=lLPi26xeKXux8pfW

Overigens: ik heb mijn "eerste seinpaal" 12 uur lang laten omzetten met deze steppers en dat gaat probleemloos. De meeste ontwikkel tijd zat in het ontwikkelen van een 3D houder. Microsteps gebruiken doe ik niet, met full steps heb ik ongeveer 500 steps om 3,5 mm te verplaatsen. Per step dus (in theorie) 7 micrometer (dat haalt het mechanisch echter niet). Microstepping voor deze steppers lijkt me dus niet nodig.

Wat kost het eigenlijk als je zelf componenten aanlevert. Ik heb daar geen gebruik van gemaakt. Dat leek me zo'n gedoe.
Het kost niets extras. Ik heb het pas voor het eerst geprobeerd, en het lijkt te werken. Enige eis is dat je ze allemaal voor SMD assemblage gebruikt. Een overschot opsturen doen ze niet.

Mvg.

Aiko

PS: Geinspireerd door een eerdere bijdrage van jou heb ik heb recentelijk ook een Pogoplug besteld   :)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 24 September 2023, 10:56:17 »
Bas, heb je wel eens aan een auto systeem gewerkt / nagedacht?
Wij willen zoveel mogelijk actie op de baan, beweging, geluid.

Een car systeem hoort daar ook bij, mooi wat er op de markt is maar veel € en zelf doen is leuker.
Dus we (met zoon Rutger) ga er zeker mee aan de slag.
Een arduino plus accu en motor moet prima in de H0 vrachtwagen passen. Arduino is remote aan te sturen. Dus te triggeren om te stoppen, snelheid aan te passen, wellicht zelfs adaptive cruise control.

Ik wil niet inbreken in jouw draadje, post het zodra er stappen zijn gemaakt wel in ons draadje maar ben even benieuwd
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

bask185

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 24 September 2023, 14:01:26 »
Citaat
Ik wil niet inbreken in jouw draadje,
Als jij niet de rapporteer knop gebruikt, doe ik het ook niet  ;).

Citaat
heb je wel eens aan een auto systeem gewerkt / nagedacht?
Nee niet echt, ik ben meer van nieuwe dingen bedenken om een modelspoorbaan aan te sturen waarbij makkelijkheid en geen computer voor op staan.

Citaat
Een arduino plus accu en motor moet prima in de H0 vrachtwagen passen
Wellicht. Een arduino nano /pro-mini zijn 18mm breed. De kleinste is volgens mij zo'n digispark ding met een attiny chip. Die is iets van 19mm x 20mm. Mijn eerste lok pilot ontwerp is 10mm breed.  Ik zou eerder kijken naar een esp dan kan je direct met Wifi werken. Een board met dit ding zou ook 20mm breed worden. De andere kant kan je het een op ander zetten zoals een driver voor een motor, misschien een servo aansluiting.

Wifi is ook wel leuk omdat je 2 kanten op kan praten. Een vrachtauto kan dan aangeven dat hij een magneet gepasseerd is ofzo..

Je kan ook kijken naar zo'n setje. Kost geen drol en het is een leuk iets om uit te pluizen. Het is alleen 1 way communicatie.
https://hackerstore.nl/Artikel/99

Bluetooth zou ik skippen, want die dingen zijn soms al gauw €6. Ik ben verder ook niet echt thuis in welke alternatieve BT chips je nog hebt. Ik ben eigenlijk alleen bekend met HC05/HC06 modules.

De grootste uitdaging lijkt mij om mechanisch iets voor elkaar te krijgen om zo'n h0 vrachtauto aan te sturen. wbt een stuurinrichting.. kan ik weinig bedenken wat klein genoeg is.. Dat ligt net buiten mijn vakgebied  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 24 September 2023, 17:14:12 »
Bedankt voor jouw reactie Bas! De suggesties ga ik nader bekijken.
2cm ruimte in de breedte moet goed te doen zijn lijkt me. En inderdaad, de grootste uitdaging is het mechaniek, gelukkig hebben we hier 3D printers, ook Resin.
Ga het de komende tijd zien.
Märklin, DCCnext, ECOS

bask185

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 26 September 2023, 00:34:15 »
@ Bert, het is ook leuk om bij alie even te zoeken naar 'micro motors' en servo's n 'all. Als je dat nog niet gedaan heb that is  ;)
aliexpress

Het laatste idee van de maand.... misschien  ;) Ik ben al tijden bezig met wat elektronica voor schakelpanelen en een Nx systeem. Veel ideeën uitgewerkt, designed, redesigned, re-redesigned, bedenkingen gehad. Je kent het wel. Maar nu heb ik iets bedacht waarvan ik denk dat hier nog wel eens veel mensen gelukkig van kunnen worden.

Het is een op zichzelf staand/standalone modulair systeem met zowel decoders als schakelpaneelapparaten en een minimalistische DCC centrale.

Het 'goede' van dit idee is dat ik een manier heb bedacht om niet met adressen bezig te hoeven zijn. En dat terwijl het een volledig digitaal systeem is. Daarbij is het makkelijk bekabelen en in gebruik nemen. Makkelijkheid voor alles!  :police:

Ik heb voor in de schakelpanelen een loconet controller waaraan ik IO printen kan prikken.

Een zo'n IO print. Elke IO print heeft 8 aansluitingen voor satelliet printjes waar dan een knopje en wat ledjes op zitten. En je kan net zoveel IO printen toevoegen als je nodig heb.

Een zo'n satelliet printje ziet er ongeveer zo uit. Hij is specifiek bedoeld om in een paneel (van hout ofzo) gebouwd te worden.

Die oranje cirkel (16mm) is het zichtbare gedeelte. De rest van de print valt weg achter je paneel. Je kan zo'n printje vast zetten met een drietal schroefjes.

Hoe werkt het nou? Het is eigenlijk heel simpel. Als jij op zo'n knopje drukt dan wordt er een wissel aangestuurd en de LEDjes bewegen meteen mee. Dat paneel gebruikt onderhuids opvolgende adressen maar daar heb jij als eindgebruiker niet direct iets mee te maken. Deze schakelpaneel apparatuur is namelijk bedacht om gebruikt te worden samen met de single decoders van een paar posts geleden.

Als je namelijk een wissel wilt koppelen aan het paneel, dan moet je 1-malig bij de wisseldecoder op het adres knopje drukken en dan moet je het corresponderende knopje op het paneel indrukken. Et voila wissel is gekoppeld aan knopje.. En dat door maar 2 knopjes in te drukken. Makkelijker dan dit, minder arbeid dan dit.. simpeler dan dit, kon ik het bedenken.

Dat paneel deelt dus dus een arbitrair adres uit aan de wissel. Wij weten niet wat dat is (hoewel je dit kan bepalen), en dat hoeven we ook eigenlijk niet te weten.

Dit systeem heeft zodoende een paar significante voordelen:
- Doordat je achteraf wissels aan knopjes koppelt, maakt de volgorde van aansluiten niet uit. Je plugt de satelliet printjes in de makkelijkst te bereiken aansluiting en dan werkt het gewoon.
- Door het gebruik van JST stekkerverbindingen kan je de satelliet printjes niet verkeerd om aansluiten.
- Vanwege de werking hoef je je niet bezig te houden met adressering
- Elke decoder kan je aansluiten met slechts 2 draadjes.
- Het paneel kan je met een loconet kabeltje aansluiten op de centrale. Ofschoon, je kijkt hier naar het makkelijkst te bekabelen systeem.
- Je kan al je decoders voeden met de DCC spanning.
- Het is ook bruikbaar als je nog analoog rijdt.

Uiteraard heb je tussen panelen (die op loconet werken) en de decoders een centrale nodig. Nou denken jullie vast dat zo'n centrale met loconet duur is, maar dat valt reuze mee. Deze centrale is tamelijk minimalistisch. Er zit een DCC aansluiting op en 2 loconet-B poortjes. En dat was het eigenlijk. Deze centrale had ik aanvankelijk ontworpen voor alleen decoders, maar digitale treinen werken er straks ook op.

Dit is de topologie van het gehele systeem. Twee schakelpanelen, 1 centrale met 1 voeding en 1 DCC bus en een x aantal DCC decoders.

Uiteraard heb ik ook nog oplossingen voor wisselstraten en rijwegen. En ook voor de analoogrijders heb ik natuurlijk oplossingen voor alles. Dat komt allemaal aan bod in de volgende post.

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 26 September 2023, 08:48:22 door Duikeend. Reden: link foutje aangepast »
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 26 September 2023, 10:26:32 »
Nog even wat betreft auto’s: onze oosterburen hebben https://www.opencarsystem.de/
Groet, Aiko

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 26 September 2023, 11:28:37 »
Dank je. Kijk er zo naar
Märklin, DCCnext, ECOS

bask185

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 04 October 2023, 23:34:50 »
Eerste satelliet printjes zijn binnen, ik mis voor deze nog de connector aan de onderzijde.

Het idee is dus dat je een rond gat in een paneel boort waardoor dit knopje en 2 ledjes passen. Je kan hem zelf in een hoek naar keuze monteren. Dit printje kan dan gebruikt worden als schakelaar voor een wissel, als een route knopje of als bezetmelder (het knopje heb je dan alleen nodig om te koppelen aan een bezetmelder). Voor route knopjes en bezetmelders wil ik een iets andere variant maken.

Ik dacht er ook nog aan om dat rondje er bij te maken. Die kan je dan verzinken in je geboorde gat en dan ziet je voorkant er iets netter uit.
Met de 'silk' lagen kan ik aan een kant een rechter wissel maken en aan de andere kant een linker wissel.

De rest van je paneel is wel zelfbouw. Ik denk dat een 3mm MDF plaatje dan wel makkelijk is. De satelliet printjes zouden ook wit uitgevoerd kunnen worden met zwarte silk  ;D. Dus wit met zwart of zwart met wit.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
« Reactie #98 Gepost op: 05 October 2023, 11:04:20 »
Hallo Bas,

Leuk ding heb je weer geknutseld, heb jij ergens een overzicht van al je goede ideeën, of gewoon het hele draadje doorspitten?
Ga vooral door met je ideeën.

Groet,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

bask185

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 05 October 2023, 21:35:52 »
Tot op heden is het draadje doorspitten  ;). Gelukkig is die nog 7 pagina's en geen 1200+ zoals iemands 'eerste h0 baan'  ::)

Ooit zal er een overzichtelijk lijstje komen op mijn website met zowel commericiele producten als DIY projectjes.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 08 October 2023, 23:29:42 »
Ik was gierig en had de IO extender zonder connectors besteld. Die heb ik los gekocht. Maar dan word je uiteindelijk geconfronteerd met 2 kleine feitjes.
A bij de printenboer zijn ze helemaal niet zo duurder
en B... je moet 40 x 6 extra dingen solderen.

De IO extenders die zijn vrij simpel. Er zitten twee goedkope ICs op, een spanningsregulator en wat connectors. That's it. Simpel dat ze zijn, kunnen ze evt ook voor andere projecten gebruikt worden.

Ik wacht nu nog op de connectoren voor de satelliet printjes en bij behorende stekkertjes. De controller zelf is nog in productie, maar deze dingen krijg ik werkend met elke willekeurige arduino. Het eerste prototype schakelpaneel komt binnen handbereik.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 12 October 2023, 21:25:30 »
Tijdens de oneindige wacht op nieuwe printen en onderdelen. Heb ik nog een kleinigheidje wat zowel als DIY als wat professioneler uitgevoerd kan worden. Op de markt kun je menig PWM regelaar kopen voor je analoge trein. Die dingen kosten allemaal rond de ~€100,- en de een is iets beter dan de ander, maar vaak hebben ze toch wel een onhandig hoge frequentie en/of ze hebben geen leuke extra's ingebouwd.

Ik dacht dat kan beter, mooier en leuker. Dus ik begon met een DIY tutorial om zelf met een Arduino en wat onderdelen om zelf zo'n apparatus in elkaar te kunnen zetten. Daarbij hoef je niet eens iets te solderen of te programmeren.

https://train-science.com/diy-pwm-rijregelaar/

Een van de dingen die ik moest hebben, was een mogelijkheid om zowel minimale als maximale snelheden in te kunnen stellen. Dat zat o.a. ook in de Roco ACS1000/2000. De reden waarom ik dat ook wilde, is omdat analoge treinen vaak een erg groot snelheidsverschil kunnen hebben tov elkaar. Sommige rijden al een mooie maximale snelheid bij 20% terwijl andere dan pas net aan weg kunnen rijden.

Met name dat blauwe ding waar ik een van heb, dat zijn kleine racemonsters.  8)

Dat kan soms wat lastig zijn omdat je dan niet altijd het volledige bereik van je regelknop kan benutten. Om er voor te zorgen dat je het volledige bereik van je regelknop kan gebruiken voor verschillende soorten loks, kan je zowel minimale als maximale snelheid aanpassen. Het idee is dat je dat ongeveer onthoudt van elke lok wat de standen zijn.

Nu zijn er ook veel mensen die ver weg blijven van dit soort DIY tutorials, hoe makkelijk ook  ::) Dus ik dacht die mensen hebben ook betere PWM regelaars nodig. + ik wilde ook weer iets moois schapen. Dat heb ik geprobeerd en ik heb dit gemaakt.

Deze PWM regelaar bestaat uit drie printen. Je heb de basis print, het front paneel en een print met alle zijkantjes. (het wordt straks een dicht doosje gemaakt van printplaat spul)

Deze print heeft nog wat extra features. Behalve de rijregelaar, min en max snelheidsknopjes zitten er ook knopjes op voor optrek- en remvertraging en je kan een wachttijd instellen voor het automatisch pendelen (komt zo aan bod). En omdat analoog rijders met spanningsloze stukken spoor werken, heb ik 10 schakelaars aangebracht waarmee je 10 sporen spanningsloos kan zetten. Dat scheelt je weer een paar draadjes trekken.

De laatste feature die deze regelaar te bieden heeft, is een automatische pendelfunctie. Je kan zowel links als rechts iets van een terugmelder aansluiten. Dit komt wel in de vorm van een los printje voor bijvoorbeeld stroomdetectie of een lichtsluisje.
Als een sensor getript wordt, dan doet de PWM regelaar zelf de trein afremmen, pauzeert voor een instelbare tijd en laat hem dan weer optrekken in de andere richting. En dit blijft hij doen, totdat jij zelf weer met de knop gaat spelen.

Ik verwacht de printjes volgende week al. Dan moet ik even een kort testspoortje maken en dan kan ik weer eens wat filmpjes maken.

Als laatste van vanavond wilde ik graag mededelen dat ik eerdaags ga beginnen met nieuwsbrieven voor diegene die geïnteresseerd zijn. Ik hoop ze uiteindelijk te vullen met leuke DIY als professionele items voor de modelbaan  :D

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 13 October 2023, 12:55:38 »

De laatste feature die deze regelaar te bieden heeft, is een automatische pendelfunctie.

Als een sensor getript wordt, dan doet de PWM regelaar zelf de trein afremmen, pauzeert voor een instelbare tijd en laat hem dan weer optrekken in de andere richting.

Je kunt ook iets maken dat een enkele trigger de trein laat stoppen, wachten en weer doorrijden.
Een dubbele trigger schakelt dan ook de rijrichting om. Leuk voor tussenliggende stations.
En een knopje op de regelaar dat je deze functie kan uitschakelen.

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 October 2023, 12:58:30 door Bahn-AG »

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #103 Gepost op: 13 October 2023, 19:20:21 »
Je noemt "een onhandig hoge frequentie". Wat is er onhandig aan een hoge frequentie?
Voor die gevoelige faulhabers moest je juist een hoge frequentie hebben omdat ze anders gingen brommen ofzo. De reguliere motors boeide het stukken minder. Daardoor krijg ik het idee "hoe hoger hoe beter".

Dus... het klinkt alsof ik iets bij kan leren :) Heb je een korte hint de goede richting in?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 13 October 2023, 20:07:17 »
Je vraag heeft 2 antwoorden.

#1). Meeste DC motoren maken een oorverdovend payne-in-the-*** geluid tussen 100Hz en 20kHz. Dus je wilt graag of daar boven zitten of daar onder zitten maar niet er tussen in.

Als je met een arduino analogWrite() gebruikt, dan zit je daar dus precies in met 490Hz. Dat is in dit filmpje van wim K goed te horen.
<a href="https://www.youtube.com/v/d19KkST8VP4" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/d19KkST8VP4</a>

#2) Meeste als niet alle DC motoren vertonen slecht tot matig gedrag op 20kHz of hoger.

Ik had dat getest toen ik met mijn class 156 ging pendelen analoog. Op de hoge frequentie (32kHz) reed dat ding pas weg vanaf een dutycycle van ~50%. De lage snelheden regelen dat was niet echt te doen... hij was echter wel heel erg stil.
Op een frequentie van 50Hz reed hij al weg met een dutycycle van ~8% ish. Het rijgedrag was wel gelikt  (y). Alleen hij maakte een zacht hoorbaar brommend geluid. Maar het was niet storend verder.

Decoders gebruiken wel een hoge frequentie, dat is wat ze zo stil maakt. Om toch goed rijgedrag te krijgen met dergelijke frequenties kan je de motorspanning inmeten. Dan doe je kortstondig de spanning afschakelen, dan ontstaat er een korte piek die je moet negeren en na die piek kan je een bepaalde spanning meten die evenredig is met de rotatie snelheid van de motor. Zo'n decoder die doet dat.. ik denk minstens 20x en misschien wel 50x per second meten en kan aan de hand daarvan de dutycycle bijregelen om zo toch een lage kruipsnelheid te realiseren bij een hoge frequentie.

Ik weet trouwens niet meer welke het was, maar ik heb ooit gelezen van een PWM regelaar dat die ook terugkoppeling heeft. Ik weet alleen niet hoe goed dat ding werkt bij een halve grote analoge banen en lange draden ed. Moet dat maar eens een keertje opzoeken.

Ik gebruik voor mijn PWM regelaar de Weistra methode waarbij je naast dutycyle ook de frequentie regelt. Hoe lager de dutycycle hoe lager de frequentie tot een bepaald limiet. De theorie luidt dat je daardoor langere aanloopstroompje hebt wat bij zeer lage snelheden goed werkt. Ik heb er op Rosedale Abbey ook mee gewerkt en dat beviel me erg goed. Wel heb ik de ondergrens van 20Hz naar 50Hz verhoogd. De originele Weistra werkt tussen 20Hz en 100Hz maar op 20Hz wordt elke trein een knipperende kerstboom. Die 20Hz flikkeringen zijn echt heel opvallend en storend. Dat is in theorie oplosbaar in de lok zelf, maar in code een '20' aan te passen naar een '50' vond ik zelf ietsjes makkelijker uitvoerbaar.

Ik weet niet heel veel van die faulhabers af. Maar ik dacht mij te herinneren dat die al helemaal niet tegen zulke hoge frequenties kunnen omdat ze dan loeiheet worden. Ik meen dat Klaas Z hier er iets van 20kHz door heen jaagt met zijn permaloog en hij moest smoorspoelen in serie zetten met de faulhabers om te voorkomen dat ze te heet werden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github