Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door arnout
Vandaag om 17:27:17
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 17:25:56
modulebaan jaren 60 door Hans GJ
Vandaag om 17:13:35
Modules van Kees Gorter door Peter J K
Vandaag om 17:04:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:38
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door basjuh1981
Vandaag om 16:55:02
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door MOVisser
Vandaag om 16:49:38
openen Liliput(?) rijtuigen door grossraumwagen
Vandaag om 16:47:52
Warmkast voor de AnyCubic resin printer. door MOVisser
Vandaag om 16:47:37
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:55:31
Plux 22 connectoren door RICROO
Vandaag om 15:53:36
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door BR24
Vandaag om 15:23:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:16:34
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 15:03:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door becasse
Vandaag om 14:45:09
de drie hoefijzers connectie door odaoda
Vandaag om 14:42:57
Terug naar spoor Ho 1/87 Duits door MOVisser
Vandaag om 14:37:40
Snelheid regelen decoder 611573 door borotof
Vandaag om 14:36:47
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frank Bunnik
Vandaag om 14:11:35
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:56:10
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:40:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 12:19:07
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door hervé
Vandaag om 11:49:41
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:41:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:35
46210 draai zwenk dak wagen door ES44C4
Vandaag om 10:35:01
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 10:31:51

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 41731 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #30 Gepost op: 21 June 2023, 10:00:38 »
Bedankt voor jullie input.

Citaat
waarom zet je dan niet een Stepper driver IC ertussen
Goede vraag. Tot op heden heb ik het niet nodig gehad. Het is klein motortjes die weinig vergt. Maar het is wel leuk om een keer te bekijken wat het doet met het koppel. Op een print zo klein, wil ik zo min mogelijk spul hebben. Die A4988 is toch al weer 5x5mm en die TMC2300 die iets kleiner zijn, die zijn weer aan de prijs  :-X.

Ik denk met een kleinere attiny dat een A4988 opzich wel kan passen (y). Ik gebruik ook een soic spanningsregelaar omdat die iets meer sap aan kan.  Ik weet ook niet of dat nodig is. Misschien dat ik daar ook een sot89 ofzo kan gebruiken. Het ding wordt uiteindelijk met ~17 ~18V gevoed en dan zal hij warm worden tijdens het bewegen. Maar ik moet eerst uitzoeken of dit wel nodig heb.  Ik heb ook nog ergens een a4988 liggen.

Citaat
Maar met welke software ontwerp je het geheel
Kicad Versie 7 inmiddels. Ik vind Kicad niet erg lastig om eerlijk te zijn. Ik weet nog dat ik er mee begon dat ik het vrij snel onder de knie had. Ik had al wel ervaring met Eagle. Op youtube moet je eens zoeken naar 'John's basement' die heeft hele duidelijke, lange en vele kicad tutorials. Ik zou wel de afspeelsnelheid op 1.25x zetten  ;D.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 21 June 2023, 11:33:06 »
Hi Bas

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de stepper motoren. Zelf heb ik er ook een aantal gekocht, die ik voor de aansturing van Viessmann armseinen wil gaan gebruiken. Bij deze toepassing is de afmeting van de PCB geen probleem (in tegenstelling tot het aansturen van een pantograaf). Vandaar dat ik met stepper drivers wil werken. Maar misschien dat ze bij deze mini-steppers niet eens nodig zijn.

Waarschijnlijk ken je de MobaLedLib ook wel? Daar gebruiken ze deze steppers overigens wel voor de aandrijving van (Märklin) wissels. Afgelopen weekend was in Houten ook een demo van de MobaLedLib en deze steppers. Daar werd me verteld dat ze wel behoorlijk warm werden, maar de stepper was daar ook de hele dag heen en weer aan het gaan.

KiCad ken ik ook. Vroeger maakte ik al mijn ontwerpen in Eagle, maar ben daarna overgestapt op Kicad. Daarna ben ik weer overgestapt op EasyEda, vooral vanwege de goede koppeling met JLCPCB. Vanuit EasyEda zie ik meteen welke onderdelen er voor assemblage beschikbaar zijn, inclusief voorraad en prijs.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 03 July 2023, 21:45:59 »
Citaat
Daar werd me verteld dat ze wel behoorlijk warm werden, maar de stepper was daar ook de hele dag heen en weer aan het gaan.
Dan denk ik dat ze op tamelijke hoge spanning hebben gewerkt. Op 5V vind ik het koppel tegen vallen, maar het alternatief is meteen weer 18V en dat vind ik dan weer een beetje excessief. Wel leuk om een keer te testen, hoe dat gaat.

Citaat
Daarna ben ik weer overgestapt op EasyEda, vooral vanwege de goede koppeling met JLCPCB
Met die Kicad plugin voor BOM en CPL doet Kicad het ook goed met JLCPCB. De gerbers waren al goed.

Anyways. Ik heb vorige week alweer de eerste layout manager in elkaar gesoldeerd.

Under the hood

Mijn lichtsluis ontwerpje

.
Het merendeel lijkt te werken tot zover, maar ik moet hem nog aan Xpressnet hangen. Wat me er aan herinnert wat nieuwe chips te bestellen.

Ik had nog een klein miniscuul foutje ontdekt. Een van de sensor pinnen die eh... gebruikt dezelfde pin als de backlight pin van het LCD. Die kan ik wel zo los knippen en om solderen  ::). Ik kwam er achter toen ik mijn hand in de lichtsluis deed. Hand in sluis -> licht ging uit...

Ik had ook nog een leuk 10 minuten projectje  ;D. Ik heb ooit voor iemand een nieuwe soldeer biels gemaakt. Maar toen dacht ik, ik moet zelf die dingen ook hebben. Alleen ik had een iets andere eis zoals 2 bielzen en 7mm biels afstand. Ik vond het ook altijd wel vervelend om een gaatje te boren in zo'n midibiels. Dat spul is knijterhard en je boor loopt alle kanten op. Dus daarom heb ik deze gemaakt met  4 x 1.6mm montagegaten. En ik heb via's geplaatst. Dat schijnt de stevigheid van het kopervlak te versterken. Die zitten straks onder de rails (ongeveer  ???) en dan zie je ze niet.

EDIT:
Gerber files om ze te bestellen staan inmiddels online, klaar om te downloaden. Ik zou wel even wachten voordat ik die van mij geïnspecteerd heb  :police:.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 03 July 2023, 22:01:08 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #33 Gepost op: 04 July 2023, 11:55:17 »
. Als je dan een stang van ijzerdraad of verenstaal heb, zal die nog net tegen de tongen aanblijven duwen met veerkracht.

Bas, als ik iets niet snap probeer ik het altijd letterlijk voor me te zien (maar dat is misschien ook wel mijn handicap  ??? ). Bedoel je dat het verenstaal letterlijk tegen de wisseltong drukt, of bedoel je dat het verenstaal door het "latje" steekt dat de twee wisseltongen draagt en vasthoudt? In het eerste geval zou de servo een aardige slag moeten maken om het wissel in een andere stand te krijgen.
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

bask185

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 04 July 2023, 12:54:01 »
Citaat
bedoel je dat het verenstaal door het "latje" steekt dat de twee wisseltongen draagt en vasthoudt?
Ja, dit ja  ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 07 July 2023, 20:58:45 »
Een paar weken later....

Er zit nog wel wat werk in. Ik was eerst bang dat ik nieuwe pogo pin ding moest maken. Maar mijn huidige past er op. Aan de andere kant van de kabel hangt een arduino en die fungeert als 'the programmer'.

Ik denk dat het nog wel eventjes zal duren. Ik moet alle code nog maken en ik weinig geheugen om mee te spelen. Ik kan niet even zomaar de NMRA dcc library includen.

Het gaat zoals het gaat  ;).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 08 July 2023, 10:46:02 »
Hallo Bas

Ziet er mooi uit. Die pogo pin connectoren kende ik nog niet. Ik was bang dat ik zelf met een wasknijper  ::)(of beter: 3D printer) zoiets zelf moest maken. Ik zie echter dat dat ding op jouw foto zo bij Ali te koop is. Mooi. Weer wat geleerd.

Je zegt dat je de NMRA-Lib niet kan gebruiken, vanwege geheugen. Maar welke chip gebruik je? Mijn vermoeden is de ATTINY 1616, die met 16KB toch een heel eind komt?

Anyway, voor mijn decoders wilde ik de NMRA-Lib ook niet gebruiken en heb dus zelf iets gemaakt. Ik ben ooit uitgegaan van OpenDCC maar in de loop der tijd heb ik veel aangepast. De source code heb ik in ieder geval modulair opgebouwd en (volgens mij) beter gedocumenteerd dan de NMRA-Lib. Ook loopt mijn Lib op de nieuwe ATMega processoren veel beter omdat het gebruik maakt van allerlei hardware features in die nieuwe processoren. Misschien dat je er wat aan hebt: https://github.com/aikopras/AP_DCC_library

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 08 July 2023, 11:52:58 »
Ja het is inderdaad een 1616. Ik zat niet op te letten. Ik dacht dat ik zo'n ding met 1kB had. Die 1616 is redelijk te betalen nog.

Die chipprijzen is net als benzineprijzen... als nu de benzine op 1,80 staat dan noemen we het goedkoop, maar voor Corona en voor Oekraine was dat wel even anders. Die atmega's waar ik nu €2.50 voor lap waren volgens mij ooit €0.40  :-X

Die library zit er wel goed geklopt uit  (y). Die is idd goed gedocumenteerd.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 08 July 2023, 21:42:46 »
De 1616 hoort bij een nieuwere generatie processoren die (twee) Timer B’s en ook Event hardware ondersteuning bieden. Ik heb zelf geen ervaring met de 1616, maar wel met de wat grotere 480x en de AVR Dx serie. Voor mij is deze nieuwe generatie processoren veel interessanter dan de traditionele 328s.

Helaas maakt de NMRA-DCC lib geen gebruik van deze nieuwe hardware voorzieningen, en is op deze nieuwe processoren (in verband met andere interrupt afhandeling) duidelijk minder efficiënt dan op de 328. Voordeel van de NMRA Library is wel weer dat het ook op heel andere processoren kan lopen, die veel sneller zijn. Maar daar heb je voor jouw print niet zoveel aan.

Een ander verschil tussen de NMRA Library en die van mij is dat de decodering bij mijn Library veel preciezer is (omdat het gebruik maakt van mogelijkheden die Timer B biedt). Als het elektrisch contact met de decoder niet altijd goed is, bijvoorbeeld omdat de decoder in een lok of rijtuig zit, zou die betere decodering betere resultaten moeten geven.

Als je vragen hebt, aarzel dan niet om die te stellen. Zoals gezegd, ik heb zelf nog niet met de 1616 gespeeld, maar (op misschien een paar defines na) zou het in principe moeten werken.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 08 July 2023, 22:13:26 »
Ik was eerlijk gezegd nog niet eens zeker of ik wel een interrupt wilde gebruiken. Die decoder heeft toch niet zo veel te doen.

Ik dacht eigenlijk om gewoon de pin vaak in te lezen en als hij verandert met micros() bekijken of het in de buurt van een '1' (58us) of een '0' (100us) komt +- 20us. Maar als je library al werkt, hoef ik me er niet eens druk om te maken  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 08 July 2023, 22:30:42 »
Alhoewel je natuurlijk altijd actief het signaal kunt pollen, zou ik dat niet doen als je toch interrupt ondersteuning op je processor hebt. Ook de NMRA Library maakt gebruik van interrupts. Misschien dat je nu denkt dat de processor toch niets te doen heeft, maar later heb je een nieuw idee en dan werkt het niet meer.

Naast het inlezen van bits moet je natuurlijk uit die bits ook nog het DCC pakket construeren. Dat kan (heb ik ook gedaan, alhoewel ik ben uitgegaan van de OpenDCC software), maar daar ben je wel een aantal “weekendjes” me bezig 😉. Dan is het gebruik van een bestaande Lib toch wel eenvoudiger.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 08 July 2023, 22:42:51 »
I know. Ik heb ooit vanuit scratch een DCC centrale geprogrammeerd, vele manen geleden. Was best leuk, deed het ook nog op het einde  ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88482.0

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 24 July 2023, 11:59:33 »
1). De bielzen zien er uit als een succes  (y). moet ze nog wel gebruiken. Alleen dat order nummer op de bovenkant.... dit is dus wat je krijgt als je vergeet het boxje 'remove order number' aan te vinken  :-X. Had me slechts €1,35 meer gekost... voor 100 bielzen  :-X

2).
Ik weet niet hoe ik er op kwam. Maar ik kwam op het idee om ledstrips te fabrieken met SMD leds aan de bovenzijde te monteren en dan onderste boven. Het is wel een bestaand iets. En je hebt er zelfs speciale leds voor.

Een normale SMD led die zijn meestal allemaal transparant en niet diffuus. Ze hebben ook vaak een erg kleine stralingshoek. Ik dacht als ik ze nou onderste boven monteer en door een gat laat schijnen en evt. een drupje micro kristal klear aanbrengt dat er dan.. mooier licht vanaf komt.

Deze kerstbomen maken er ook gebruik van.
https://www.youtube.com/watch?v=wkFOF71a2bk

Het leuk me leuk om een hot plate te kopen en dan om zelf led strips en andere kleine printjes thuis te solderen.
Filmpje van hot plate solderen

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

hgr

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 26 July 2023, 14:23:30 »
Die bielzen zien er wel handig uit.
Ik heb PECO streamline code 100, gaat dat passen?
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

bask185

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 26 July 2023, 14:42:09 »
Ja dat moet geen probleem zijn. Spoorstaaf hoogte/breedte maakt niet uit. Die bielzen zijn 1.6mm dik dat is net iets te dun, maar goed daarvoor we styreen in onze levens.

Als je je adres PB't wil ik er wel een paar opsturen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github