Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 24031 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2023, 10:39:55 »
Hans die had mij gevraagd over zijn schakelpaneel van corfe caste of daar niet direct een Rj12 connector op kon tbv XpressNet. Inhoudelijk betekent dat het paneel zelf een microprocessor zou moeten hebben met ondersteunend circuit. Als ik later panelen aan de man wilt brengen wil ik niet keer op keer hetzelfde circuit maken. Dat is gewoon teveel arbeid. Dus ik antwoordde met: "nee".

Ik ging wel denken over een mogelijke oplossing om het paneel zo makkelijk als mogelijk te bekabelen aan mens DCC centrale (of mijn eigen te maken IO print). Toen kwam ik op het idee om zelf een soort arduino board te maken met de benodige componenten. In geval van XpressNet heb je een max485 IC nodig en de schakelpanelen zelf hebben ook een externe EEPROM nodig voor meer geheugen.

Nu heb ik al veel shields gemaakt waarop je een arduino nano kan pluggen, maar ik werd gek van die 4 x 15 solderingen van headers die ik telkens moest doen. En een nadeel is dat die header door de printen heen steken. In geval van een schakelpaneel is dat onwenselijk.

Een schakelpaneel waarvan je er toch maar 1 wilt, is eigenlijk te duur om te laten bestucken. Bovendien moet ik dan alsnog zelf de leds doen. Ofwel, de panelen zelf blijft handwerk.

Sommige printplaten die hebben zogenaamde castellated holes. Dat zijn eigenlijk through-hole pads waarvan de helft wordt weggefreesd.



Nu kan ik aan een schalelpaneel een header zetten zodat je hem makkelijk kan bekabelen aan een een 'inkoop kastje', een S88, een digikeijs, een yamorc etc. Het nadeel is dat je dan geen mooie ledjes kan gebruiken. En wat is nou een mooi schakelpaneel zonder ledjes? Bovendien, kan ik niks veranderen aan die kastjes. Als je net NS264 met NX wilt werken, dan heb je iets nodig van een computer of een app wat met je besturing samen werkt.

Mijn idee was om tegen de achterkant van een paneel mijn eigen bestuckte controller rugzakje te solderen. Dat soldeert snel en makkelijk en heeft wat ik nodig heb. De controller is dan al gesoldeerd in de fabriek.

Dat ding ziet er zo uit. Hij is slechts 22.8mm bij 35.6mm groot. Ik kan hem dus helemaal plat tegen de achterkant van een paneel solderen als een soort rugzakje. De panelen zelf blijven daar relatief simpel en is de assemblage weinig arbeid voor mij.



Dit was mijn eerste mislukte versie van mijn paneel van Rosedale Abbey. Voor de maat heb ik een controller er bij gezet. Hij kan natuurlijk ook op z'n kant.


De controller zelf heeft geen RJ12 connector omdat die doorsteken. Deze connector zou dan op het schakelpaneel zelf komen.

TL:DR versie:
Idee = customized printplaat schakelpaneel met XpressNet aansluiting, leds en besturingsmethode (wisselstraten, losse wissels, NX) naar keuze.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2023, 11:02:29 »
1

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2023, 13:13:22 »
Train Stopper

Wat is het?
Het is niet veel meer dan een programma wiens doel het is om alle rijdende treinen geleidelijk tot stilstand te brengen.

Hoe werkt het?
Een arduino met Xnet interface luistert mee met de XpressNet bus en houdt de adressen bij van alle treinen die rijden tot maximaal 25 (hoewel meer zou kunnen). Als er een schakelaar wordt omgezet, krijgen alle treinen 1 voor 1 een instructie om te stoppen. Het unieke is, dat dit geen noodstop is. Een noodstop is makkelijk met XpressNet, dat was het probleem niet. Richard zei ook: "kortsluiting maken, kan ik ook dan stopt ook alles". Trainstopper kan dus alle treinen stoppen zonder een trap te geven tegen alle tandwieltjes en zonder alle lichtjes uit te zetten.

Waarom bestaat dit?
Dit is natuurlijk een erg specifiek iets, wat voor weinigen totaal niet bruikbaar is. Dus waarom bestaat Trainstopper dan? Onze Nighttrain die had een wens. Hij heeft voor de BNLS forumbaan een mooie brug gemaakt. En die brug kan open. Nu kan het voorkomen dat iemand die rijdt, niet oplet en zijn trein richting afgrond stuurt. Dit is naar het schijnt al meer dan 1x voorgekomen met schade tot gevolg.

Om precies dat te voorkomen kan Richard met een schakelaar op de TrainStopper via XpressNet al het verkeer op de gehele baan rustig plat leggen zodat hij zijn brug open kan zonder vallende treinen en kop-staart botsingen. Ook als je een trein probeert te overrulen zal je niet veel verder komen dan een paar centimeter.

Waar een wens is, is een weg.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #18 Gepost op: 27 maart 2023, 16:21:35 »
Brainfart van vandaag De automizer

De automizer is een benaming voor een idee wat ik ooit in een handregelaar wilde verwerken. Het is een functionaliteit die jou kan 'assisteren' bij het bedienen van je treinen en met name de functies.

Tegenwoordig hebben sommige treinen tot wel 31 functies. Verlichting, hoorn hoog, hoorn laag, bel, compressor, kolen scheppen, piepen van remmen, cabine verlichting, interieur verlichting, 2 stationszinnetjes, digitale koppeling en dan nog 20 ofzo.

Ik weet van de praktijk, je gebruikt ze lang niet allemaal. Tijdens het rijden hoeveel gebruik je er daadwerkelijk? 8 misschien?

Die automizer bevat profielen van loks en in een zo'n profiel ligt informatie vast waarmee de automizer sommige functies voor jou kan bedienen. Waar moet je dan aan denken:

- Als een trein wegrijdt Én de lampen staan aan, doet de trein 'automatisch' toeteren.
- Als een bepaalde bezetmelder getript wordt en je trein rijdt boven een bepaalde snelheid -> toeteren! (alleen kan het dan dus gebeuren dat er meer dan 1 trein toetert)
- Die bezetmelder kan ook een fysieke schakelaar zijn ergens langs je baan. Leuk voor kinderen ofzo...
- In combinatie met een railcom melder kan je wel voorkomen dat iedereen tegelijk toetert. Dan kan je combinaties maken tussen terugmelders en bepaalde adressen.
- Als je een functie voor een digitale koppeling activeert, kan de automizer je trein automatisch naar achteren en naar voren laten rijden (precies zoals een roco sik) dat doet.
- Als de trein stilstaat, kan de automizer om de zoveel tijd bepaalde sound functies bedienen (alhoewel meeste decoders precies dit zelf ook kunnen)
- Het rijgeluid van hornby TTS decoder past zijn toerental (motor geluid) niet automatisch aan de snelheid, die moet je apart 'up notchen' en 'down notchen'. De automizer zou dat voor je kunnen doen.
- Hornby heeft een 'soundvan' gemaakt. Een goederenwagon met alleen maar geluidsfuncties. Je hebt bijvoorbeeld een geluid van een trein die over een brug dendert, een spoorweg overgang. Combineer dat met een bezetmelder hier en een knopje daar en dan regelt de automizer de geluidjes voor je.

Uiteraard kan iTrain het merendeel hiervan ook, maar wilt er nu met de computer rijden als je op de hand kan rijden  ;)

Hoe je een zo'n profiel zou moeten invoeren, heb ik nooit helemaal uitgedacht. (had deels ook te maken dat mijn handregelaar geen geheugen meer had voor meer leuks) Ik dacht zelf aan een text bestandje wat je op de computer kan vullen en dan met een SD kaartje de profielen in de automizer kan zetten. De automizer zelf zou niet veel meer zijn dan een kleine stick die je in de loconet of XpressNet bus prikt.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #19 Gepost op: 09 april 2023, 22:46:15 »
Jullie hebben vast wel eens de fancy cobalt hendels gezien. Errug mooie dingen. Het logische gevolg is dat ze dan ook duur zijn. Aan de ene kant, het zijn wel echt erg mooie dingen en in dat opzicht de 15 ponden wel waard, maar aan de andere kant... het is een schakelaar... Die aandrijvingen zijn al duur genoeg zonder dat we er een 15 pond hendel aan vast knopen  ;)


Mij leek het leuk om een betaalbaardere variant te maken. Op mechanisch vlak kan ik natuurlijk niet zo iets moois maken, de riemen waarmee ik nu eenmaal moet roeien zijn gewoon korter.

Per toeval had ik voor mijn handregelaar een paar toggle switches gekocht met een extra lange arm. Die vond ik wel mooi. Zodoende kwam ik op het idee om met dat ding icm een 3d-printsel en een printje ook een soort simpelere 'cobalt' te maken.

Het printje bestaat nog niet, maar de eerste 3d-printsel zit er wel geinig uit  (y).




Het is dan de bedoeling dat die toggle switch en het kroonsteentje op de nog te maken print gesoldeerd worden en dat de 3d geprinte kast mooi over de print valt en een of twee schroefgaten delen voor een makkelijke montage



Met drie draden zou je hem direct op een wisselaandrijving kunnen aansluiten of op een DIY PanelX controller.

In other news.
Ik had natuurlijk nog wat servo printjes liggen van een paar posts gelee en ik dacht dat ik er nu echt eentje moest afmaken. Ik heb daarom de overige dingetjes gesoldeerd en de spanning gemeten. Ik was een beetje nieuwsgierig of de schakelende voeding zou werken, maar ik meette keurig 5V op de uitgang. Must have done something right  ;)



Ik heb alleen nog ruzie met mijn 3D printertje. Die kast om die schakelaar lukte ook pas na 5 pogingen. Ik probeer voor een betere adhesie een 3mm glasplaat toe te voegen, maar dat ding klaagt telkens dat de home sensors te vroeg gemaakt worden  :-X. Het is wel een oplosbaar iets, dus die servo beugel, die komt nog  ;). Kan ik in de tussentijd een programmaatje samenstellen om de DCC bus en de servomotor te testen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2023, 13:39:54 »
RETB token dispatch centrale.

RETB staat voor Radio Electronic Token Block. Het is een elektronische methode om een trein een elektronische token te geven waarmee de trein toegang krijgt tot een bepaald baanvlak. Hierbij kan de centrale onmogelijk 2 treinen gelijktijdig een token uitdelen voor hetzelfde baanvlak. Ook een machinist wordt stil gezet als hij een stopbord voorbij rijdt op een token exchange block (passeerstuk waar treinen tokens kunnen ontvangen/terugsturen)

Ik heb eerder en daar zal ik vanavond een filmpje van maken, een paar draadloze kastje gemaakt met 5 knopjes en 5 duo ledjes. Als je bij zo'n kastje een knopje indrukt, dan wordt het corresponderende ledje op jouw token kastje geel, wat aangeeft dat jij dat token bezit en bij de andere kastjes wordt datzelfde ledje rood om aan te geven dat iemand anders dat token heeft. Een token die beschikbaar is, is groen. Filmpje zal het allemaal uitleggen  :angel:.

Van de week ben ik druk bezig geweest met de dispatch optie in mijn handregelaar. Dat is optie waarbij een centrale een adres kan dispatchen aan een handregelaar. De handregelaar kan en mag dan alleen dat adres aansturen. Ik kon dit goed testen met mijn DR5000  (y).

En nu heb ik het idee om zelf ook een DCC centrale te maken. Nu zijn er best al veel centrales in omloop, de ene heeft een touchscreen, de andere fysieke knopjes en dan heb je ze ook nog zonder knopjes waarin je je handregelaar kan prikken. Dus ik dacht aan een DCC centrale die tenminste iets nieuws moet kunnen. En zo ontstond het idee van de RETB Token Dispatch Centrale



Aanvullend moet er ook een handregelaar komen die een token kan tonen op een schermpje. Ik dacht eerste aan een bekabeld ding, maar RETB werkt draadloos, dan kan ik toch net zo goed een draadloze regelaar maken  ::)?

Het idee is dus dan een centrale operator behalve een adres ook een token kan dispatchen. Een token kan een stukje spoor zijn tussen passeerstukken zoals tussen #1 en #2. Maar tokens voor langere secties zijn ook mogelijk. Je zou hier direct van station #1 naar #3 kunnen rijden.

Een token kan worden uitgewisseld als zowel centrale als 'machinist' gelijktijdig op de send en receive knoppen drukken. Als de centrale operator op 'send' drukt en een machinist drukt op 'receive' dan wordt een token uitgedeeld aan de machinist. Als de machinist op 'Send' drukt en de centrale operator op 'Receive' dan wordt het token weer teruggeven aan de centrale. Netzoals in het echie kan een centrale operator nooit en tenimmer tokens uitdelen aan machinisten voor hetzelfde stuk spoor.

De centrale operator kan op een vrij gemakkelijke (nog te bedenken) manier een adres en/of een token klaarzetten om uit te delen.


Om op een beetje makkelijke wijze de stationsnamen toe te voegen aan de centrale, kan je gebruik maken van of een USB verbinding of een SD kaart (ben ik nog niet uit)  ;).

Buiten de draadloze handregelaren om leek me het ook leuk om ook bestaande handregelaren te kunnen gebruiken zoals de multimaus of mijn eigen bekabelde regelaren te kunnen gebruiken. Uiteraard kan je dan misschien niet een tokennaam aflezen van de te kleine displays, maar je kan wel een multimausje tenminste begrenzen tot een bepaald adres. En wie weet, bedenk ik een of andere hack met een lok functie om ook een token van de centrale te pakken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2023, 22:02:06 »
Mijn eerste RETB prototypes. Die verbinding in het begin gaat meestal goed. Je kan tot erg veel apparaten toevoegen aan het netwerk. Ze vormen samen met hun allen een zgn. mesh netwerk. Hierbij is er geen router of accespoint alleen maar gelijkwaardige nodes. Nodes kunnen ook berichten van de een naar een ander doorsluizen als er een paar te ver van elkaar zijn. Het is opzich een leuk principe (mits die opstart verbinding 100% van de tijd zou werken ::))
<a href="https://www.youtube.com/v/g50Lv26YeEU" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/g50Lv26YeEU</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #22 Gepost op: 06 juni 2023, 17:21:23 »
Layout Manager X



Wat moet het doen?
De layout manager is de nieuwe benaming voor dat wat ik ooit de multimaus enhancer noemde. Het doel van dit apparaat is om bepaalde acties rondom je digitale modeltreinbaan te automatiseren. Zo kan je dingen als een simpele pendelautomaat maken, je kan een trein automatisch laten omlopen, af en toe een trein een loc functie laten laten bedienen etc. Het leuke is dat je ook schakelaars kan gebruiken om dingen in beweging te zetten.



Hoe werkt het?
De printplaat zelf is een through hole DIY projectje geworden. De print dient tussen een arduino UNO en een LCD keypayd shield geprikt te worden.
Er zitten aansluitingen op voor...
  • ...XpressNet
  • ...4 schakelaars
  • ...4 stroomdetecties of lichtsluizen

Via het LCD scherm en de knopjes kan je het de layout manager aansturen. Het idee is dat je verscheidene programma's (minstens 8 ) kan opnemen (1 tegelijk) en die programma's kan je dan afspelen (dit kan gelijktijdig).

Als je gaat opnemen, kan/moet je DCC baantje aansturen met je handregelaar. Het ding werkt op XpressNet dus je kan elke multimaus of lenz handregelaar gebruiken. De layout manager neemt alles op wat je doet.



Om het geheel interactief te houden, kan je tot vier schakelaars gebruiken om een soort pauzes te creëren. Als je tijdens het opnemen de schakelaars indrukt, dan zal de layout manager   tijdens het afspelen wachten op deze schakelaars. Zo kan je bijvoorbeeld publiek je beursbaantje laten bedienen zonder dat ze brokken kunnen maken.

Behalve vier schakelaars, zijn er ook vier bezetmelders. Je kan dan bezetmeldinformatie via lichtsluizen of stroomdetectie gebruiken. Wat heb je hier aan? Als je tijdens het opnemen een trein in een lichtsluis laat rijden en hem dan stil zet dan zal dit ook gebeuren tijdens het afspelen. Tijdens `automatisch` bedrijf, zal de trein net zo lang door rijden totdat hij in in lichtsluis rijdt. Zo kan je treinen netjes positioneren. Je personentrein zal keurig langs het perron staan en je kan je sik precies laten stoppen met de koppeling boven boven de ontkoppelaar.

Deze terugmelders en de schakelaars werken verder hetzelfde. Het programma wacht op deze dingen. De rest gebeurt allemaal op tijd. Als jij loc functie 1 bedient en 4.3s later loc functie 5 dan zal de layout manager dit keurig nadoen.

Dit is het LCD keypad shield. Zowel deze als de arduino UNO kan je gewoon kant en klaar bestellen.







Een paar voorbeelden van de mogelijkheden
Je kan met een layout manager geen automatisch bloksysteem maken, maar wat voor dingen kan je wel allemaal doen?

Eigenlijk alles wat jij kan doen met je handregelaar dus:
  • Een trein automatisch laten omlopen en aankoppelen
  • Een trein automatisch laten pendelen
  • Een trein laten pendelen, wanneer jij op een knop drukt.
  • Je sound loc om de zoveel tijd een mooi geluidje laten maken
  • Een rijweg instellen, een sein op groen zetten, je trein laten vertrekken en je sein dan weer op rood zetten.
  • Al het bovenstaande tegelijk

Extra functionaliteit
Met de multimaus enhancer had ik het voor elkaar wisselstraten te kunnen schakelen met de multimaus. Precies dit wil ik er ook inbouwen. Waarom zou je immers 6 wissels individueel willen zetten als dat tegelijk kan? Een apparaat wat 'layout manager' heet moet toch tenminste dit kunnen?

Eerst maar even een printje bestellen en een testbaantje versieren  ;).

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #23 Gepost op: 08 juni 2023, 21:05:36 »
Pffff, in de tijd dat het mij kost om m'n soldeerbout te vinden heb jij een compleet printje ontworpen geloof ik :)
Lekker bezig.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #24 Gepost op: 12 juni 2023, 13:22:15 »
Deze ging idd wel snel. Wat bij deze makkelijk is, is dat het een arduino shield is. Het circuit rondom de atmega chip, USB, spanningsregulator etc hoefde ik allemaal niet te designen.

Wat ook meehelpt is dat ik recentelijk veel gebruik ben gaan maken van zgn. schematic sheets.

Dat zijn die paarse blokjes. Zo'n blokje heeft dan een eigen schema en soms delen ze hetzelfde schema.

Een schematic sheet heeft zo 2 voordelen. Je kan heel makkelijk een sheet van een ander project gebruiken. Zo heb ik een soort template schema gemaakt met allerlei sheets die ik zo kan gebruiken in andere projecten. Denk aan een Xnet interface, Lnet-B, H brug, DCC, atmega + kristal, USB chip met connector etc. In die sheets staan ook al bestelnummers en footprints waardoor ik geen extra tijd kwijt ben aan het zoeken van onderdelen en footprints.



Een ander voordeel is dat je gebruik kan maken van hiërarchische labels. Dat zijn de aansluitingen die je ziet in een zo'n paars blokje. Die kunnen iets van leesbaarheid toevoegen. Het is wel wat abstract, maar je kan er wel duidelijkere schema's mee fabrieken als je netjes werkt. Hiervoor gebruikte ik gewoon losse sheets. Dan heb je een front schema van een paar blokken zonder lijntjes er tussen. Verbindingen leg je dan door globale labels te gebruiken binnen in de sheets.

Door hiërarchische labels toe te passen, kan je met 1 schema meerdere 'objecten' aanmaken. Zo heb  ik hier bijvoorbeeld vier blokjes voor sensoren. Die delen allemaal hetzelfde schema en dat is deze.



Als ik dus geen hiërarchische structuur zou gebruiken, moet ik ook fysiek dit schema kopieren en plakken. Dat is allemaal extra werk.

Software is hetzelfde verhaal. Ik heb zo'n beetje alles wat hier inkomt al een keer eerder 'uitgevonden' en tot makkelijk-te-gebruiken libraries verwerkt. Voor dit project kon ik al 3 kwart van het multimaus enchancer project recyclen  :police:

Ik denk dat zowel print als programma me nog geen hele dag gekost heb (tot nu toe). De print zit volgens de printenboer al op de bus en zal ik ergens tussen 1 en 2 weken. Nu hopen dat het software testen een beetje gunstig uitpakt. Ik denk dat ik het merendeel nu wel goed heb, maar ervaring heeft me geleerd dat in 1 keer een dergelijk groot project samenstellen zelden absoluut nooit in 1x werkt :police:

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2023, 21:13:52 »
Ik weet niet wie de eerste was die er mee kwam, ik meen Marklin. Maar op een dag bestond er opeens een H0 trein met een bewegende pantograaf. En nu zijn er veel meer.

Ik had een tijdje geleden al microsteppers gekocht, een bak vol. Dat zijn zo'n beetje de kleinste motortjes met een lineaire beweging die je kan vinden (die ik heb gevonden). En ze kosten rond de €0.50 en komen in verscheidene varianten. Ik wilde er aanvankelijk een wissel mee stellen, maar deze dingetjes die hebben niet erg veel koppel.

En toen kwam ik met het plan om een pantoprintje te maken die je kan aansluiten op een AUX draadje van een gemiddelde decoder. En zo ontstond prototype X


Aan die motor zit een klein flex printje waarop je iets kan aansluiten. Beetje onhandig, ik had liever een JST stekker gehad, maar ok. Ik had bedacht om die aansluit print direct op de pantoprint te solderen.


Zoals je kan zien op de foto ging dat niet helemaal goed. Ik had zelfs een pad er af geschroeid. Ik moet daar nog een beetje mee oefenen. Ik denk dat de soldeer flux ook niet meehielp. Ik heb nog 4 printjes om het op te proberen. Dus voordat ik bestuckte printen bestel, wat altijd wel een duitje kost, zal ik deze pads iets groter maken en er een via of 2 doorheen jassen. Dat moet ze iets steviger maken.

Die motor zelf is een bipolaire stappenmotor. Je kan hem direct aan de pinnen van een uController hangen. De spoelweerstand is slechts 14 Ohm dus je kan niet te lang een pin hoog laten.

De print kan je met drie draadjes aansluiten op een decoder. Je hebt de blauwe + draad nodig, de decoder massa en een AUX draadje, versterkt of onversterkt. De print stuur je aan door een puls van bepaalde duur op de AUX te zetten. De stappenmotor beweegt dan omhoog totdat de puls uit is, of totdat er vijf seconde zijn verstreken. Net wat er eerst is.

Bij een 2e puls zal de de stappenmotor helemaal naar beneden lopen, ongeacht hoe lang die puls is. Hij houdt namelijk bij hoelang hij omhoog heeft bewogen en zal diezelfde tijd omlaag bewegen + een beetje. Door middel van CV programmering kan je dan zelf de hoogte van je pantograaf regelen door de pulselengte aan te passen.

Het is dan de bedoeling dat je dit zelf aan een pantograaf koppelt met zo'n fijn doorzichtig modelbouwdraadje. Soort vislijn maar dan fijner, ik weet niet hoe dat spul heet.

Anyways met deze pantoprint kan je dan zelf een bestaande loc voorzien van... een of twee bewegende pantografen. Filmpjes volgen nog  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #26 Gepost op: 20 juni 2023, 23:42:42 »
Een van de moeilijkste dingen die er te maken valt in modeltreinland, zijn onze lok pilots. En met name de sound versies, dus daar gaan we het even niet over hebben  :-X.

Zo'n lok pilot groeit ook niet aan bomen. Die LoPi's met 8 polige nem stekker zijn met ~€25,- zijn nog wel te behappen, maar meeste andere decoders die zijn toch wel aan de prijs.

Nou is het zo, dat ik thuis lekker analoog rijd, alleen al mijn Engelse treintjes kunnen in deze 'analoge toestand' niet meerijden met de digitale BMB. Dat is lichtelijk hinderlijk om het zo maar eens te noemen.

Op deze afbeelding zie je acht van mijn stoomloks   :angel: die drie dingen gemeen hebben. Ze zijn allemaal analoog, ze hebben allemaal geen verlichting en ze behoeven allemaal een decoder.


Voor de helft van deze locs is een micro decoder toch wel een must have. Nu heb ik nog 1 hornby 4-pins liggen. Die is bestemd voor de blauwe Peckett. Die kost ook ongeveer rond de ~€20,-.


(een Hornby 4 pins)

Je kan duidelijk zien dat deze decoder aan beide zijdes helemaal is volgeplemd met elektronica.


De ESU micro versie, is natuurlijk wat beter (en nog kleiner!!) en heeft ook verlichting maar die kost ook meteen ~€35,-. Als je ineens 8 van die dingen wilt hebben... dan kan het hard gaan met je zuur verdiende centen  :-X.

Toen dacht ik, laat ik het nou eens proberen om zelf zo'n ding te ontwerpen en te bestellen.

Een moeilijk aspect van die decoders bouwen, is om die dingen klein te houden. Je hebt kleinere chips nodig die je niet meer makkelijk met de hand kan solderen. En elk onderdeel is eigenlijk een onderdeel te veel. Vooral als je een echt kleine wilt maken. Maar ook je printjes worden moeilijker te routen en al bij al, kan het tricky worden. Het aan 2 kanten bestucken van een print is ook significant duurder, dat wil ik daarom eigenlijk niet.

Het lastigste is om de back-EMF terug in te meten. Simpel gezegd, kan een decoder de spanning meten over zijn motor polen. Dit heeft hij nodig om te bepalen hoe snel (relatief gezien) de trein rijdt. Deze spanning is evenredig met de omwentelingssnelheid van de motor. Het is alleen geen absolute factor. Die spanning die wordt gemeten, die is afhankelijk van meerdere factoren waaronder de baanspanning en de motor eigenschappen. En dan heb je nog een tandwielvertraging. Dus die spanning 1 op 1 met een keiharde snelheid te laten overeenkomen, is bijna niet mogelijk. Daarom ijken we ook treinen in computerprogramma's

Die back-EMF meting zorgt er dus ook voor dat een goede decoder altijd rijdt met een constante snelheid en beginnen ze al te kruipen bij stapje 1. Zo'n oude marklin delta decoder die begon soms pas beweging te tonen bij stapje 7/14... Het circuit om het meten heeft ook een significant aantal onderdelen nodig.

Omdat ik zelf met de hand rijdt en erg lage eisen heb (I just want to make my trains go), wilde ik me nog niet bezig houden met deze back-EMF.

Daarom heb ik de LoPiTS-XS  (Lok Pilot, Train-Science, Xtra small) ontworpen.
Deze decoder kan (hopelijk  ;) ) met DCC een trein laten rijden.
In plaats van een motor moet ik er ook 2 functies mee kunnen schakelen, dus je kan hem als functie decoder inzetten.
Met CV programmering kan je dan vertellen wat hij moet doen, maar dat moet ik nog uitpluizen.
Ik wil ook een CV gebruiken voor een minimale snelheidsstap. Omdat ik geen back-EMF heb, wil ik niet dat je die knop naar 25% moet zetten voordat je trein eens gaat rijden. Zo kan je decoder iets meer  'gas' laten geven bij lagere stapjes.

Inmiddels is de LoPiTS in bestelling met SMT service  (y)




Hij is 10x15mm. Iets kleiner dan een hornby, groter dan een esu. Ik had hem eerst 9x15mm groot, maar JLCPCB wilt niet kleiner dan 10x10mm fabrieken. Of je moet er zelf een rand om heen maken die je kan afbreken.

Dit project is tevens open-source. Ik heb alle bestanden online staan.
En ik wil gewoon graag een minimalistische decoder aanbieden die rond de ~€7,- ish kost.

Als ik er eentje werkend heb, over een maand ofzo dan volgen er bewegende beelden  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #27 Gepost op: 21 juni 2023, 08:31:21 »
@Bas,



Je bent steeds meer een “Willy Wortel”. 👍👍👍

Gr, Hans

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #28 Gepost op: 21 juni 2023, 08:44:15 »
Daarom heb ik de LoPiTS-XS  (Lok Pilot, Train-Science, Xtra small) ontworpen.

Ik zou deze decoder eerder DCCBasIc Decoder XS noemen, zit er zelfs je eigen naam in verwerkt  ;D

mvg,

Matthijs

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #29 Gepost op: 21 juni 2023, 08:52:03 »
Hallo Bas

Leuke projecten die je hier presenteert.
Ik zie dat je bij dezelfde printboer je printjes laat assembleren als ik. Maar met welke software ontwerp je het geheel? Ik lees namelijk dat je schematic sheets gebruikt, maar mijn vroegere pogingen met EasyEda waren op dat gebied minder gelukkig. Hebben ze dat tegenwoordig verbeterd, of gebruik je andere software, zoals bv KiCad?

Ik lees ook dat je je mini Stepper direct aanstuurt vanuit de microcontroller. Als je toch printjes bij JLCPCB laat assembleren, waarom zet je dan niet een Stepper driver IC ertussen? De A4988 kost daar drie kwartjes, en ook TMC chips zijn op voorraad en betaalbaar.

Ga zo door; ik blijf dit volgen 😀
Groet, Aiko