Heb je ook modellen met een gewone motor met koolborstels Harm?Een labvoeding geeft een strakke gelijkspanning, zoals een batterij. Voor een klokankermotor maakt dat niet uit. Maar een motortje met koolborstels rijdt daar in theorie bij lage snelheden wat minder soepel op. Kan in de praktijk natuurlijk meevallen.Ik heb zo het idee dat een simpele regelaar met brugcel, potmeter en versterkertrap het prima zou doen. Kost een paar euro. Of een zelfbouw pwm-regelaar waarbij je zelf de ingangsspanning kan bepalen. Labvoedingen en commercieel verkrijgbare regelaars van ruimschoots €100 irriteren me om die reden. Maar goed, Gaugemaster heeft/had een pwm-regelaar voor z op 9 volt. Ook weer £140 en niet op voorraad. https://www.gaugemasterretail.com/magento/gaugemaster-gmc-100mz.htmlGM&S voert Gaugemaster, dus je kan daar vragen of ze dit apparaat per ongeluk op voorraad hebben.Ik vraag me ook af of bij dit apparaat niet gewoon sprake is van een lagere ingangsspanning. Dat je bijvoorbeeld deze eenvoudige versie van de regelaar ook met 10 volt kan voeden. Maar weet ik niet. Misschien vragen bij Gaugemaster. https://www.gaugemasterretail.com/magento/gaugemaster-gmc-combi.htmlBij Morley schermen ze ook met een speciale versie voor z zonder erbij te vertellen wat dat inhoudt. Moet je over bellen. Overigens ook bijna niks leverbaar wegens gebrek aan voedingen. Komen half januari weer als het goed is. http://morleycontrollers.com/shopdisplayproducts.asp?id=8&cat=ControllersDie club even bellen kan geen kwaad.
Ja, die Tillig valt af. Nu dacht ik dat je op die Heiis-Wolf ook de maximale uitgangsspanning kon regerlen. Ofd dat je kon kiezen tussen uitgang PMW of gelijkspanning, maar dat vind ik op de Tams webisitew nu niet terug.
Weistra helaas wel zelf bouwen.
PWM-regelaar met bestelnummer 1A80302 voor € 7,95. Zoek zelf even naar de specificaties s.v.p.
deze PWM snelheidsregelaar gevonden waar ik mee hoop te experimenteren.
Als ik daar dan 5 V op aansluit komt er dan 5 V in pulsen uit?
Want dan zou ik in theorie die motortjes niet kunnen overbelasten toch?
Of is er een adder onder het gras..
* mijn Köfs 3 (Roco) starten niet langzaam, maar laten zich daarna mooi terugregelen;* voor mijn Schienenbus (Roco) geldt hetzelfde;* ook de 290 (Roco) lijdt aan hetzelfde euvel;* de T3 (Fleischmann) laat zich mooi regelen;* het tramlocje van de TNHTM (Tramfabriek) laat zich behoorlijk regelen.Later ga ik nog eens vergelijken met mijn Gaugemaster UF-regelaar.En ik besef dat de testresultaten ook veroorzaakt worden door relatief beroerde aandrijvingen. De meeste modeltreintjes zijn niet gemaakt om lekker mee te rangeren. Langzaam stoppen wil wel met een PWM-regelaar, maar langzaam optrekken nog steeds niet.