Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: fijngevoelige trafo gezocht  (gelezen 5130 keer)

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2022, 14:01:24 »
Hallo allen,

dank voor de reacties.
Ik ben wel benieuwd naar zo'n labvoeding, daar had ik nog nooit van gehoord.
Die Weistra rijregelaar gaat technisch boven mijn pet, als ik de reacties lees vind ik sowieso heel het elektronica verhaal moeilijk.
Ik ben niet meer gewend dan een trafo die je aansluit op de rails en dat als je aan de knop draait dat de trein gaat lopen.
Uiteraard snap ik dat hoe verder de knop opengaat hoe meer Volt wordt gegeven en hoe harder de motor gaat draaien.

Ik stelde de vraag omdat ik vooral piepkleine treintjes heb met micromotortjes van 5 en 8 Volt.
En de fabrikant ervan raad een "systeem Jorger" aan (maar dat bestaat niet meer begreep ik) of een Heiss-Wolf.
Anders scheuren de treintjes er met een vaart vandoor, en dan staat de trafo nog maar net open (fleischmann geen msf).
Die Heiss-Wolf is later dit jaar leverbaar maar daar kan ik op wachten.
Maar uit de reacties begrijp ik dat er meerdere PMW rijregelaars op de markt zijn.
Ik denk dat ik dat maar moet aanschaffen.
Maar wat ik eigenlijk zeker wil weten is dat het start voltage 0 is of 0,5 ofzo maar geen 2 want dat is al te veel.

groet



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
    • Midland
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2022, 14:47:22 »
Hi Harm,

We hebben ook een uitgebreide encyclopedie.

PWM en Arduino technieken worden veelvuldig besproken voor allerlei doeleinden in diverse topics.
Voer het in in de zoekbalk en zie wat je al niet vind.

Dit is nu juist het mooie dat je je kan verdiepen over iets waar je weinig vanaf weet.

Leesvoer noemen we dat.

Gr Koen.


Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jeroen_J

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2022, 14:49:05 »
Ik heb zelf met heel veel verschillende analoge oplossingen geëxperimenteerd. De beste rijregelaars zijn helaas toch zelfbouw. Tot een paar jaar geleden kon je nog betaalbare PWM-rijregelaars voor N en Z kopen, maar al die aanbieders zijn gestopt. Zelfs het dure Heißwolf is op het moment niet meer leverbaar.

Maar als je iemand vindt die een Weistra-regelaartje voor je in elkaar soldeert, en die regelaar vervolgens met een vrij lage spanning voedt, krijg je een fantastisch rijgedrag. Een Weistra werkt bijvoorbeeld erg goed op 6 volt. Die lage spanning werkt veel beter dan andere PWM-oplossingen die pulsen van 12 tot 14 volt op de loc knallen, wat bij kleine klokankermotoren al helemáál een drama is.
« Laatst bewerkt op: 27 december 2022, 14:50:36 door Jeroen_J »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 27 december 2022, 14:57:03 »
Ik stelde de vraag omdat ik vooral piepkleine treintjes heb met micromotortjes van 5 en 8 Volt.
Hoe kom je aan treintjes met zulke motortjes? Motortjes in N-modellen moeten 12V kunnen verdragen. Dat betekent niet dat je er per se 12V op moet zetten, maar ze moeten er wel tegen kunnen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4071
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 27 december 2022, 14:59:04 »
Je mag mijn oude overnemen. Ik heb voor mezelf een nieuwe gemaakt.

Die van mij kan je aansturen met een multimaus maar ik kan er ook een potmeter aanhangen voor bediening.

Ik deed er ook 8 relais en 8 servo's mee bedienen. Daar was die multimaus goed voor. Dit is slechts een 'extraatje'. Zelf ben ik erg tevreden geweest over het rijgedrag. En er zit kortsluitbeveiliging in.

In mijn Rosedale Abbey draadje kan je bewegende beelden vinden van de werking.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 27 december 2022, 17:07:38 »
Hoe kom je aan treintjes met zulke motortjes? Motortjes in N-modellen moeten 12V kunnen verdragen. Dat betekent niet dat je er per se 12V op moet zetten, maar ze moeten er wel tegen kunnen.

Via N-tram, een Duits fabrikant. Ik heb smalspoor in schaal N.


rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2022, 20:00:52 »
Hier is een uitgebreide nederlandstalige handleiding te vinden: http://www.modeltrainservice.com/NL/TIL-08131-NL-FR.pdf

Mocht het apparaat je aanspreken zou ik hem gewoon proberen: de verzendkosten bij Lippe zijn niet zo hoog als elders uit Dtsl en bij
niet bevallen kun je hem altijd weer terugsturen.......

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25308
    • Pagina van klaas
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2022, 21:05:21 »
In die handleiding staat dat de maximale uitgangsspanning 14V is. Dat is dus ook de spanning van de pulsen. Heel logisch als je bedenkt dat de meeste motortjes in modeltreintjes voor 12V zijn. Maar voor een motortje van 5V is het misschien wat te veel van het goede.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2022, 21:22:05 »
Wat is eigenlijk de startspanning van voedingen voor spoor z?
Ik weet dat de maximale spanning vroeger 8 volt was en momenteel 10 volt. Maar beginnen ze ook met lagere spanningen dan gebruikelijke rijtrafo’s? Zo ja, dan is dat misschien een optie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #25 Gepost op: 27 december 2022, 21:38:21 »
Wat is eigenlijk de startspanning van voedingen voor spoor z?
Ik weet dat de maximale spanning vroeger 8 volt was en momenteel 10 volt. Maar beginnen ze ook met lagere spanningen dan gebruikelijke rijtrafo’s? Zo ja, dan is dat misschien een optie.

Helaas straten  ook deze marklin spoor z trafo's met een te hoge aanvangsspanning.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #26 Gepost op: 28 december 2022, 22:03:54 »
Zo, dit interessante draadje is weer open na wat geruzie weggehaald te hebben.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VvKan

  • Gast
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #27 Gepost op: 28 december 2022, 23:43:16 »
 (y) Scheelt weer een hoop geneuzel.  Weet wie het zegt en hierbij toegeeft.

En Harm, kijk even naar de reactie van Klaas:  iedere PWM regelaar die geen lage spanning geeft, in ieder geval een stuk minder dan 12 of 14 Volt, lijkt dus minder geschikt.  Let daar dus op als je een "aanbod" krijgt.
De keuze zou dus òf PWM van bijvoorbeeld 6 à 8 Volt kunnen zijn (welke ?)  of een laboratorium voeding.
De eerste ken ik niet, de tweede zijn volop verkrijgbaar, waarbij voor jouw geval een lage maximumspanning de voorkeur zou verdienen, omdat dan in het gewenste bereik de regeling waarschijnlijk het fijnste is.

De Tillig (mooi apparaat overigens) valt hierbij af.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21680
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #28 Gepost op: 29 december 2022, 07:38:15 »
Heb je ook modellen met een gewone motor met koolborstels Harm?

Een labvoeding geeft een strakke gelijkspanning, zoals een batterij. Voor een klokankermotor maakt dat niet uit. Maar een motortje met koolborstels rijdt daar in theorie bij lage snelheden wat minder soepel op. Kan in de praktijk natuurlijk meevallen.

Ik heb zo het idee dat een simpele regelaar met brugcel, potmeter en versterkertrap het prima zou doen. Kost een paar euro. Of een zelfbouw pwm-regelaar waarbij je zelf de ingangsspanning kan bepalen. Labvoedingen en commercieel verkrijgbare regelaars van ruimschoots €100 irriteren me om die reden.  :)

Maar goed, Gaugemaster heeft/had een pwm-regelaar voor z op 9 volt. Ook weer £140 en niet op voorraad.
https://www.gaugemasterretail.com/magento/gaugemaster-gmc-100mz.html
GM&S voert Gaugemaster, dus je kan daar vragen of ze dit apparaat per ongeluk op voorraad hebben.

Ik vraag me ook af of bij dit apparaat niet gewoon sprake is van een lagere ingangsspanning. Dat je bijvoorbeeld deze eenvoudige versie van de regelaar ook met 10 volt kan voeden. Maar weet ik niet. Misschien vragen bij Gaugemaster.
https://www.gaugemasterretail.com/magento/gaugemaster-gmc-combi.html

Bij Morley schermen ze ook met een speciale versie voor z zonder erbij te vertellen wat dat inhoudt. Moet je over bellen. Overigens ook bijna niks leverbaar wegens gebrek aan voedingen. Komen half januari weer als het goed is.
http://morleycontrollers.com/shopdisplayproducts.asp?id=8&cat=Controllers
Die club even bellen kan geen kwaad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: fijngevoelige trafo gezocht
« Reactie #29 Gepost op: 29 december 2022, 08:43:00 »
De Tillig (mooi apparaat overigens) valt hierbij af.

Ja, die Tillig valt af. Nu dacht ik dat je op die Heiis-Wolf ook de maximale uitgangsspanning kon regerlen. Ofd dat je kon kiezen tussen uitgang PMW of gelijkspanning, maar dat vind ik op de Tams webisitew nu niet terug.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2022, 17:30:47 door Reinout van Rees. Reden: citaat ingekort »