Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 00:37:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 00:03:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
18 July 2025, 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 87396 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #300 Gepost op: 11 May 2023, 11:41:02 »
Met al die kleine aanpassingen tov de Spoor-0 versie, wordt dit verslag toch een complet bouwverslag (wat ik niet van plan was). Dus vandaar ook maar even noemen dat de gaten voor de wielen in de voetplaat te krap zijn als je maximale zijdelingse speling wilt. Dat hangt dus weer samen met de gewenste  boogstraal. Die moeten 1,5-2,0 mm breder. Maar alleen de middelste en de achterste. De voorste as zit zowat strak (krukas) en kan dus niet zijdelings die uitslag geven zoals de andere twee.

Omdat de watertank er voor zit, zie je er niks van

Realiseer je je ook dat als je de maximale uitslag wilt, de remhangers ook op (kortere) lengte moeten worden gebracht omdat anders de koppelstangen er niet langs kunnen..... keuze's keuze's keuze's 





20728
« Laatst bewerkt op: 11 May 2023, 11:59:59 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #301 Gepost op: 11 May 2023, 17:01:18 »
Bij gietwerk heb je te maken met krimp tijdens het afkoelen van het gegoten metaal. Gieters geven daar veelal een indicatie van. Helaas is de marge die Shapeways aanhoudt vrij ruim. We hebben daarom zelf ahv. andere gietdelen een inschatting gemaakt in de wetenschap dat iedere gieting weer anders kan zijn. Maatwerk kan, maar dat schijnt een vermogen te kosten. Testen bij een andere gieter......we wachten al 5 maanden.
Ik heb daarom toch een bestelling bij S. gedaan met het risico op afwijkende maatvoering en daarbij bedenkend...(los van de financien) ze zijn zo te demonteren en ander exemplaren er op te zetten.

Dit is toch wel jammer. Iain Rice had als belangrijke les in zijn boek Chassis Construction dat je koppelstangen en frame in één ets moet zetten. Ze hadden daarom denk ik beter kunnen worden meegenomen in de laserplaat, dan had je dit probleem kunnen vermijden en waren ze ook in nieuwzilver geweest. En voor de juiste dikte 2 keer in de laserplaat misschien. Of een shapeways print maken zonder de gaten voor de lagers erin en dan zelf boren adhv een mal gemaakt mbv de chassisplaten. Ik weet niet of een en ander even mooi of minder of mooier zou zijn geworden gelaserd iov gegoten. Maar ja: prototypes en geen seriebouw

Ik heb de Shapeways prints hiervoor ook al in huis, dus dit wordt nog wel een uitdaging zie ik. Misschien iets om van te leren voor een volgend 1 project  ;).

Ik zie verder ook dat ik problemen veroorzaakt heb met mijn uitdrukkelijke wens voor werkend binnenliggend drijfwerk. Voor bochtenwerk is het eigenlijk wel jammer dat juist de voorste drijfas niet zijdelings kan bewegen. Maar als je de achterste drijfas ook niet zijdelings laat bewegen en alleen de middelste as ruimte geeft (ook lastig, omdat daar de aandrijving op zit, maar iets bedenken met een spiebaan in de as?) zou de 6000 misschien wel heel mooi door een boog kunnen lopen zonder rare uitstekende assen.

Nog wel wat denkwerk te doen :)

Verder bedankt dat het een bouwdraadje wordt. Dat helpt ons om een en ander voor de bouw te begrijpen. Leer ik alleen maar van.



mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #302 Gepost op: 11 May 2023, 19:05:43 »
Ivo,

Met alle respect voor Engelse modelbouwers, maar hun zienswijzen zijn niet altijd zaligmakend als je een specifieke "machine" aan het bouwen bent.
De raadgeving van Ian Rice klopt, maar we hebben hier niet te maken met 1 ets, maar met een combinatie van verschillende productiemethoden omdat we absoluut niet willen dat we een compleet geëtste lok gaan bouwen. Dan ligt bij mij de kreet van een Engelse kit-constructeur weer op de lippen; Solder when happy

Hebben we in een eerder stadium geëxperimenteerd met de (maatvoering/uiterlijk) koppelstangen? Ja.
Hebben we een leverancier benaderd die exact op maat kan gieten? Ja, alleen de serieproductie van die onderdelen (in spoor-0) laat momenteel op zich wachten. Vandaar dat ik ook schreef..ik heb vooralsnog de gietdelen van S. gekocht en ga die mogelijk weer verwijderen en door andere vervangen.

Als je de voorste as (met kruk) zijdelings wil laten bewegen, dan kan dat. Ik heb die optie zeker vergeleken met andere kleinserie-modellen en daar zit bij sommige modellen enige (niet veel) speling. Dan moet je wel een concessie doen aan het gietdeel en daar een deel van af slijpen. De vraag is of dat verstandig is en of je dat wilt en wat het oplevert. Ik heb laten zien dat zijdelingse speling en lengte van het model niet samengaan met krappe bogen. Ik zou dan eerder denken aan het afslijpen van wielflenzen van de wielen van de middelste as, maar dat wil ik nou net weer niet.

Die 6000 gaat mooi lopen en ook door bogen, maar niet door bogen met te kleine radius. Ik schreef in deze: denk groot, denk groter. Maak een machine. Dat is mijn visie als ontwerper/bouwer. Ik ben geen rijder en heb zoals eerder gezegd ook geen rijdende modelbaan.

en ook zoals eerder gezegd, het is geen kit maar een bouwproject waar een ieder zijn eigen product mee kan maken. Dus mijn visie is ook weer niet zaligmakend en mijn bouwverslag....ach. Alles is relatief en het blijft hobby.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #303 Gepost op: 11 May 2023, 19:09:37 »
Dit heb ik na een uurtje geconcentreerd boren, vijlen en frezen klaar. Nog even opnieuw vertinnen.
Als de andere kant er ook op zit kan ik gaan afstellen voor de maximale/minimale zijdelingse speling.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #304 Gepost op: 11 May 2023, 21:07:19 »
De eerste testrit.... :D

FILM,. klik op het plaatje.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #305 Gepost op: 12 May 2023, 01:28:29 »
als een zonnetje  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #306 Gepost op: 12 May 2023, 10:39:16 »
Inderdaad als een zonnetje, maar het kan nog beter met verlengde crankpins van Slaters, artikel 9802. Die wilde ik gaan bestellen, maar wat ik niet meer wist...ik had ze nog (van project 5500 in spoor-1). Door die te gebruiken los je de problemen met het monteren helemaal 100% op. Blijft wel het feit dat de koppen van de koppelstangen te breed zijn voor de bussen, dus die moet je zowieso dunner maken of (voor wie een draaibank heeft) langere bussen draaien.





Nu komt de vork niet meer tegen het wiel en kan het asje wat daar doorheen moet ook met iets meer gerustheid worden aangebracht. Het overschot schroefdraad aan de voorzijde kan je tzt wegslijpen.
Nog een voordeel is dat de meenemer voor de snelheidsmeter nu ook zo kan worden aangebracht en niet via..... Daar had ik al kopzorgen over, maar nu niet meer.


21169
« Laatst bewerkt op: 12 May 2023, 10:42:02 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #307 Gepost op: 12 May 2023, 11:24:48 »
Voor vandaag staan de remmen op het programma..... maar dat was in een kwartiertje in positieve zin opgelost. ;D

Remblok met wiel maximaal naar binnen geschoven.


Wiel maximaal naar buiten geschoven...remblok raakt de flens overduidelijk.


dus.... een stuk van het remblok afslijpen



Het probleem is opgelost.





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #308 Gepost op: 12 May 2023, 14:50:33 »
Koppelstangen zijn aan beide zijden volledig gemonteerd en alle remhangers  idem. Tetsten maar.

Radius 5 meter (in grootbedrijf 160 meter en dat is krap).




Filmpje, klik op de foto.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #309 Gepost op: 12 May 2023, 18:58:39 »
Deze boogstraal, 232 cm (Märklin wissel) ook maar aan een test onderworpen.


De loc gaat er doorheen, iets minder soepel dan bij de 500 cm test, maar het gaat.
Bogies lopen er in ieder geval niet uit.
Het middelste wiel heeft nu zeker geen zijdelingse speling meer, dus een krappere boog.....nee. Op een beursbaan rijden met deze wissels, dat zou misschien kunnen. Ik heb dit wissel niet in huis, dus 100% garantie is er niet.


21320
« Laatst bewerkt op: 12 May 2023, 19:29:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #310 Gepost op: 12 May 2023, 19:52:56 »
Gewoon leuk, even naast elkaar.


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #311 Gepost op: 12 May 2023, 20:54:39 »
Heel leuk  (y). Versie met verhoogd dak  ;D.

Jij kan het ook niet laten vast iets snel in elkaar te zetten voor het beeld  ;). Mooi hoor.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #312 Gepost op: 12 May 2023, 23:51:32 »
Past het verenpakket (ketting) ? Antwoord: ja het past. Alle 8- vormige tussenplaten staan verticaal (zitten op de laserplaat)
Aan welke kant van het frame te monteren? Antwoord: aan de binnenkant van het frame, anders heb je een conflict met de wielen.
Ondersteunt een verenpakket de aslager? Nee.....concessie.

De verbindingen in de gele cirkels heb ik vastgezet met koperen klinknagels (steel 1 mm) en met de machineklem geplet. Vast is vast én draaibaar.
De verbindingen in de rode cirkels met M1x5 boutjes. Ik wil de ketting demontabel houden.
KLIK OP DE FOTO VOOR EEN VERGROTING


21484
« Laatst bewerkt op: 13 May 2023, 13:49:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #313 Gepost op: 13 May 2023, 11:59:14 »
Nu moeten de 2x4 steunen voor de vering aan het frame worden gesoldeerd en dan kan je eigenlijk niet anders doen dan het hele model te demonteren. Mijn advies is om een sorteerdoos te nemen met duidelijk de vakjes Links-voor / links-midden / links-achter en rechts idem en op de op zijn rug liggende lok met stift aan te geven wat Links en Rechts is. Doe je dat op dit moment niet dan ga je zeker 100% de mist in. Nu past alles, maar straks.....wat hoort waar ???

Kan je het frame gelijk eens een goed schoonmaakbeurt geven.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #314 Gepost op: 13 May 2023, 13:47:53 »
Voorkant:


Midden 2x:


De steun aan de achterzijde moet extra aandacht. Het is daar krap. Daar kom je met een boutje en een moertje lastig uit.


De oplossing zit in het dichtzetten van de achterkant van het veerpakket en daar een tapje M1 in te zetten. ALEEN DE BINNENKANT.


Een boutje M1x5 is op deze positie te lang want die komt in conflict met de remstang. M1x4 dus.


Bij mij raakte de veren het frame op de hoekpunten. Ik heb het frame ietsje afgeslepen en de hoeken afgeschuind. Opgelost.


Dit zie ik op dit ogenblik.


21667

« Laatst bewerkt op: 13 May 2023, 15:54:05 door FritsT »