Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 87321 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #570 Gepost op: 15 July 2023, 13:28:24 »
Ja die heb ik ook en die van kunststof komt uit onze eigen printer (0,3 mm).  Maar we willen gegoten messing, toch?
Dus mijn motto:  niet rusten voordat dat er is.

Bedenk ook nog dat de luchtpomp ook nog steeds in kunststof beschikbaar is en dat dat een messing exemplaar moet worden.

Komt er op neer dat ik nog steeds op zoek ben naar een messing gieterij die in kleine oplage tot 0,3 mm kan en wil gieten én vooral bereid is om in overleg te treden mbt kwaliteitseisen. Bling-bling juwelen kunnen gieten is niet wat wij zoeken.
« Laatst bewerkt op: 15 July 2023, 13:42:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #571 Gepost op: 16 July 2023, 00:13:17 »
Met de hoogtemeter de lijnen en daarmee ook de positie van de boorgaten in de ketel bepaald. Ik blijf het zeggen, een onmisbaar stuk gereedschap.


Daarom heb ik, los van het spuiten, de ketel demontabel.


Klemmetjes van Bauer Modellbau
https://www.bauermodellbau.de/detail?ai%5Baction%5D=detail&ai%5Bcontroller%5D=Catalog&ai%5Bd_name%5D=6004-Halterung-Draht-d-0.9mm&ai%5Bd_pos%5D=240


Mantelbuis Albion buis 0,5x0,7


In de pyrometer heb ik een gat geboord (er zat eerst een pieleke van 0,6 dik aan vast) en kan de 0,3 draad van daaraf, door de mantelbuis naar het machinistenhuis worden getrokken. Zo blijft de rookkast ook nog even demontabel


42132

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #572 Gepost op: 16 July 2023, 10:21:22 »
Vergeten te vermelden dat alle leidingen en klemmen los blijven en pas na het spuiten definitief worden aangebracht. Dat geldt ook voor de tijdelijk gesoldeerde afsluiters. Die worden weer losgehaald blijven messing van kleur.
De pyrometer wordt zwart en zit nu dus echt vast.
Lucht- en waterpomp worden ook zwart, maar belemmeren het spuiten, dus demontabel.

Bovenop de vuurkist ook een mantelbuis aangebracht.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2023, 10:40:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #573 Gepost op: 16 July 2023, 11:49:38 »
Ik dacht, er komt vast wel reactie op het verwerken van hele kleine handwieltjes dat het wél kan......blijft het stil. ???

De ketelklepkast heeft ook een handwieltje én zit in het zicht (in tegenstelling tot de injeceteur), dus......

Benodigdheden:
-ketelklepkast: als gietdeel
-handwieltje: geëtst 0,2 mm dun en 3,3 mm diameter
-draad 0,2
-Albionbui: 0,3x0,5
-boortje 0,5 + snijolie
-kop koffie
-concentratie

Met een boortje 0,5 de afsluiter helemaal doorgeboord zodat de buis eraan beide einden uitsteekt.
Het gaatje in het handwiel is geëtst.


Dit moet het worden, nu nog vastzetten.


Draaduiteinde (plat)klemmen en solderen..micro.


Buisje aan achterzijde aan de klepkast solderen en nog ruim afslijpen.


0,2 draadje door de buis steken en solderen (soldeer vloeit in het buisje) op restant uitstekend buisje en dat samen gladvijlen.




42286


« Laatst bewerkt op: 16 July 2023, 11:52:57 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #574 Gepost op: 16 July 2023, 13:39:38 »
Handwieltjes:




https://www.saemann-aetztechnik.de/

https://cdn.website-editor.net/47221f1c7e214397ac8dae5eefc02f5d/files/uploaded/%25C3%2584tzteile%2520Gesamt%2520neu%2520%252B%2520Preis.pdf

5 stuks toegepast in 6100




Blazer hand wiel ontbreekt

Bekleding luchtpomp en waterpomp moet wel groen hoor. Grootste gedeelte is zwart, maar zeker niet alles.







« Laatst bewerkt op: 16 July 2023, 13:47:15 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #575 Gepost op: 16 July 2023, 14:35:49 »
 (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #576 Gepost op: 17 July 2023, 11:40:51 »
Kleine werkjes, maar maken het wel "af".

1.Zandstooier op ketelfront.
(ja, de kleine rem hangt scheef )


2. Mantelbuis links onder de ketel voor de smeerleidingen vanaf de Friedmannsmeerpers naar de voorkant.
Klemmetjes van Bauer Modellbau.


3. Sluitplaat (midden op de foto) waar de stoomleiding voor de waterpomp onder de beplating verdwijnt. Die leiding loopt naar de andere kant van de ketel.
Onderdeeltje is een restant van de etsplaat van de Oersik.
De eerder gesoldeerde afsluiters zijn weer weggehaald voor montage achteraf.


4.Luchtleiding onder de voetplaat vanaf de luchtpomp naar de tanks onder de kolenbunker. Een deel vast (achterzijde) en een deel demontabel (voorzijde).




Achter de trap zit een verbindingsbuisje voor de montage.


Klemmetjes van Bauer Modellbau.


42503
« Laatst bewerkt op: 17 July 2023, 11:42:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #577 Gepost op: 17 July 2023, 11:49:59 »
Wat moet nog op/aan/nabij de ketel:

-handrail links (handknopjes Vs2 in testfase)
-handrail rechts, 2delig (handknopjes Vs2 in testfase)
-sproeierleiding rechts.
-voorverwarmer:
   -stoombuis vanaf rookkast (gietdeel in testfase)
   -leiding naar ketelklepkast
   -leiding naar waterpomp
-afdekking voormalige positie handrails en afsluiters (links en rechts). Nog uitzoeken waarmee dat gedaan kan worden.
-stoomleiding vanaf machinistenhuis naar luchtpomp
-waterleiding  rechter watertank naar waterpomp (gietdeel afsluiter in testfase)
-injecteurs op ketelfront. In 3D ontwerpfase.
-mechaniek cylinderkranen (zie je nauwelijks wat van en er is een conflict met aangepaste frameconstructie)

Dus nog lang niet klaar.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2023, 11:58:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #578 Gepost op: 17 July 2023, 14:55:10 »
Dat was meer dan 6 uur tekenwerk en een heel 3D-leerproces erbij, maar......ze zijn er en MET een opengewerkt handwiel (die kwam uit de trucendoos  ;D)
Als voorbeeld hebben we de injecteurs van de SS-1200 genomen want laat duidelijk zijn, er zijn legio varianten. Tekeningen uit Labrijn (blz.58)  heeft geholpen.
Nu nog testen om te gieten. Blijft spannend.









42560
« Laatst bewerkt op: 17 July 2023, 15:01:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #579 Gepost op: 18 July 2023, 21:57:42 »
Druk bezig om verbeteringen en aanvullingen (SS naar NS) uit te werken. Betekent veel klein grut. We hebben al een combi-1 gietstuk en dat houden we zo om het niet te complex te maken. Dus nu bezig met Combi-2 en mogelijk die weer opsplitsen/aanvullen tot Combi-3. Hangt van de adviezen/goedkeuring van Shapeways af.

Vooralsnog is dit het concept voor Combi-2.


1= ramlijsten (zaten niet op de etsplaat Spoor-1)
2= vervanging van een van de gelaserde stangen van binnenliggend drijfwerk (bd9) door een gietdeel (facultatief)
3= afdekplaat over voormalige afsluiter van de blazer (rechterzijde loc). Er is er 1 nodig en 1 reserve.
4= waspluggen
5= watertank afsluiter op leiding naar de waterpomp
6= zandstrooier op ketelfront (ik ga het reeds gemonteerde prototype vervangen door deze)
7= lampsteunen
8= volledige buis tussen rookkast en voorverwarmer. Diameter 2,5 mm

Mogelijk krijgt de rookkast nog een aanvulling met de doorgang van de sproeier.

42756
« Laatst bewerkt op: 18 July 2023, 21:59:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #580 Gepost op: 18 July 2023, 22:19:46 »
Aan de linkerzijde zat bij de SS-1200 een stang voor de bediening van de demperkast in de rookkast. Die kast bleek niet nuttig en is verdwenen. Niet verdwenen bij de NS-6000 zijn de 4 steunpunten van die stang. Je ziet op vele foto's een stip, maar op slechts eentje zie je duidelijk dat het gaatjes met een gat zijn. Daar zat de steun in geschoven. Dus in 1:1 een voetstuk dat op de ketel zelf vast zat en door de beplating stak. Op de vuurkist zat (hoe noem je dat ?) een "staf met gat" en die is in zijn geheel blijven zitten.





De ronde steunen zijn van buis 1,5 dat aan de binnenkant is gesoldeerd.


En zo ziet de steun op de vuurkist er uit. Vlakprofiel 1x2 met gat 1,0 mm.


42770
« Laatst bewerkt op: 18 July 2023, 22:24:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #581 Gepost op: 19 July 2023, 16:10:22 »
De sproeierleiding is bij de 1:1 versies op elke loc anders en zeker niet strak aangelegd, dus maar de vraag wat je in model er van wil maken. Ik kies liever niet voor een "schots en scheef" versie.
Belangrijk is ook de positie tov de handrail. Komt er best op aan.
Links van het midden zit nog een pijpverbinder want de leiding bestaat 1:1 uit 2 delen.

Voor een leiding uit één stuk zal je enig geduld en waarschijnlijk meerdere testexemplaren moeten maken. Dit is versie 2 en 3 zal volgen.


De doorvoer door de rookkast heb ik weer gedaan met een doorvoerplaatje uit de etsplaat van de Oersik en een rond onderlegplaatje M2 (diameter 4,5 mm).



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #582 Gepost op: 19 July 2023, 16:18:23 »
Gedemonteerde leidingen zijn vaak losse stukken staf/buis van enige lengte. Die passen dus niet in een vakken doos. Gevolg is dat ze gaan slingeren en uiteindelijk door elkaar gehaald worden. Speciaal daarvoor heb ik opbergboxen van Really Usefull, circa 10x30 cm inhoud 0,8 liter. Daar passen dan gelijk de bijbehorende klemmetjes en gietdelen (evt in minigripjes of potjes) in. Mooi alles bij elkaar.
Ze kosten 3-3,50 euro/stuk. Voor mij de investering zeker waard
« Laatst bewerkt op: 19 July 2023, 18:17:49 door FritsT »

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 541
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #583 Gepost op: 19 July 2023, 16:31:13 »
Super Frits.

Ik heb het al eens eerder gezegd, maar bij dit soort projecten moet je consequent en gedisciplineerd te werk gaan.

Groet Cor Lageweg.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #584 Gepost op: 19 July 2023, 20:48:50 »
We moesten nog  een beweegbaar waterdeksel, met scharnier, bij de kolenbunker in 3D maken.
Kolen mogen van bovenaf NIET tussen scharnier en bunker vallen, vandaar dat er een L-profiel tegen de wand zit (in model 2x2) waar overheen gedraaid moet worden. Dat was dus Triall and Error met inmeten.

Dicht.
Steunend op de zijkanten en niet op de rand van de watertank/zijkant loc.


Gaat open.


Nog verder open,


Helemaal open
Steunend tegen de zijkant van de kolenbunker
En net geen contact met het L-profiel.


Alles nog een keertje goed nameten op het bestaande model en dan een gietboom maken voor 2 deksels en 4 zijkanten.
Maar in ieder geval bijna 2 uur plezier gehad met het maken van dit ding.
« Laatst bewerkt op: 19 July 2023, 21:00:01 door FritsT »