Doel:€250.00
Donaties:€142.00

Per saldo:€-108.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-05-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:53
Bf Kibronn door Reinout van Rees
Vandaag om 00:03:58
DR5000 track output kapot? door Martin Domburg
21 mei 2024, 23:53:53
NS Gs141 door KNed
21 mei 2024, 23:52:13
Leubachtalbahn door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:41:01
Forum mittelrhein niet bereikbaar door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:27:27
18 mei modelspoorbeurs Houten door KNed
21 mei 2024, 23:23:49
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
21 mei 2024, 23:11:35
Sea-Bots door bask185
21 mei 2024, 23:08:30
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
21 mei 2024, 22:39:06
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door BartvD
21 mei 2024, 22:28:01
Onderstation Vlissingen door WimM
21 mei 2024, 22:16:02
Station Baarn HIJSM door Wim Vink
21 mei 2024, 22:14:06
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
21 mei 2024, 21:37:15
US diorama in H0 door MaraNCS
21 mei 2024, 21:26:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 mei 2024, 21:02:15
Frans/Belgisch H0e baantje door tothebeach
21 mei 2024, 20:54:44
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
21 mei 2024, 20:48:41
Lok voor Benelux rood/geel door metpetergaathetbeter
21 mei 2024, 20:02:23
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
21 mei 2024, 19:52:32
Een kantoorbaan in schaal N door bord4kop
21 mei 2024, 19:48:37
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, en buitenlandse varianten. door piet keppel
21 mei 2024, 19:20:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 mei 2024, 18:58:14
Frans loodsje et cetera door Noordernet
21 mei 2024, 18:29:43
Wat staat er op de omstellers van FDS zelflossers? door Olaf
21 mei 2024, 17:59:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
21 mei 2024, 17:33:28
Wat spoor 1 brouwsels door RK
21 mei 2024, 17:30:52
NS/32 door RK
21 mei 2024, 17:02:22
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door mass am see
21 mei 2024, 15:06:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
21 mei 2024, 13:45:23
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 59572 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
NS-6000 in Spoor-1
« Gepost op: 21 december 2022, 12:28:57 »
Om het draadje van de 6000 in Spoor-0 overzichtelijk te houden, open ik nu een apart draadje voor de Spoor-1 (1:32) versie.

Ik ga heel specifiek de NS-6015 in de periode rond 1935 nabouwen. Van die lok bestaan duidelijke foto's.

Van 0 naar 1 is niet simpel de factor 1,36 er op los laten. Voor enklele onderdelen wel, maar voor andere dus weer niet. Geldt voor zowel de gietdelen als de etsplaat.
Mooi voorbeeld is de broekplaat. Buismaat (2 mm buiswand blijft in beide schalen 2mm en niet 1,36x2,0 mm) en onderkant is aangepast.
Schoorsteenkroon is dunner gemaakt. De waterdoorvoerbuis is dan wel weer 1,36x


Maar door te combineren kan er wel veel "samen" worden gedaan. Maar laat ik duidelijk zijn, het is wel pionierswerk om  dat zo te doen. Een simpel draaiboek met alle garantiebepalingen bestaat niet. Het blijft een bouwproject en het is geen kit in een doos.

Tijdens het testen met het maken van gietdelen voor de Spoor-0 versie heb ik natuurlijk gelijktijdig wat Spoor-1 onderdelen laten maken, maar dat had wisselend succes bij diverse toeleveranciers. Veel geleerd en de zoektfoecht naar "nog beter" blijft voortgaan. Vooralsnog ga ik het model maken met wat ik heb en daar zal ik zeker niet ontevreden mee zijn, maar de lat...altijd hoger leggen.

De ets- en laserplaten Vs.2 zijn na het bouwen van de handmonsters op vele fronten aangepast en zijn in Spoor-0 en Spoor-1 identiek. Toch zal er voor de Spoor-1 versie het nodige uit plaat gemaakt gaan worden. De kosten daarvan wegen op tegen het apart aanmaken van een aparte etsfilm voor Spoor-1 versie.

De gietdelen zijn te bestellen bij Shapeways al heb ik, zoals gezegd, wat uitstapjes gemaakt. Daarover later mogelijk meer.

Dit is wat ik nu bij elkaar heb.


Wielen en assen komen kant en klaar van Slaters. De asgeleiders in het frame moeten nog 3D worden getekend. Lagers heb ik al.
De luchtpomp is verkrijgbaar bij Spur-1-Werkstat, maar als ik mijn lat hoger wil leggen...zelf 3D tekenen en laten gieten.

Nog een lange, leuke weg te gaan.

« Laatst bewerkt op: 21 december 2022, 20:00:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2022, 12:38:59 »
Ets- en laserplaten zijn bij PPD besteld. Verwachte leverdatum..jan/feb 2023. Nog even 4-6 weken geduld.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2022, 20:26:02 »
Bij binnenkomen van de gietdelen schrik je soms. Heel veel "bling bling" en zichtbare printlaagjes. Maar als je die onderdelen door de zandstraler haalt.......
De trappen (spoor-0)..ja, daar zie ik nog wat als je goed kijkt, maar het is minimaal.
De rookkastdeur (spoor-1): opgeschuurd met een rubber slijpschijf en daarna gezandstraald: Die ziet er glad en strak uit.
Hijsbakken (spoor-0 en spoor-1) en cylinderdeksels (spoor-1)...ook goed.

Dus......je hoeft echt niet te schrikken. ;D

Klik op de foto voor een vergroting.


« Laatst bewerkt op: 22 december 2022, 11:35:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #3 Gepost op: 22 december 2022, 11:19:30 »
Mededeling voor de andere bouwers: de maat voor de buis waar je de ketel van maakt:  52x166 mm. Dat is de afstand tussen de broekplaat/vuurkist en achterzijde rookkastdeur. Alleen in 2mm wanddikte te krijgen, maar dat is goed, daar is de broekplaat op uitgerekend.


Stuur een email naar Salomons met nadruk op de exacte maat en zij komen dan met een offerte. (Schrik niet van de porto). Die moet je betalen en ik bevestig dat ook even. Dan komt de buis naar je toe.

Ga je de ketel uit plaat rollen, dan heb je een klus met de aansluiting op de broekplaat. 0,4/0,5 is nou eenmaal dunner dan 2,0.
Ter info, hieronder de foto's van de aansluiting van de buis op de broekplaat in Schaal-0.

Buis precies op maat slijpen (ook een buis heeft maatafwijkingen)


Maar dan past het ook perfect.


221
« Laatst bewerkt op: 22 december 2022, 20:59:10 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5425
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #4 Gepost op: 22 december 2022, 13:31:30 »


Leuk hoe zo'n foto vertekent: het verschil tussen 0 en 1 voor de trappen is nauwelijks te zien, maar het verschil tussen de hijsbakken lijkt veel groter. Nu liggen ze 90 graden tov elkaar verdraaid, maar toch..

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2022, 11:39:47 »
Nog wat voorbeelden van de voor- en nadelen van gieten via printen.

Dit zijn de veerpakketten van de bogie. Die zitten aan de binnenkant en voor 99,9999% zal je kijken naar de spiraalveren en minder naar de veerbladen. Die spiraalveren zijn dus mooi glad terwijl het frame van het gietdeel nog duidelijk printlaagjes laat zien. Foto's zijn onvergeeflijk, maar de praktijk.......


De zandbak zit in het zicht en is glad van uiterlijk. Dat gaat echter weer ten koste van de scherpte van de uitstroomopening. De flenzen daarvan zijn door het polijsten weer net iets afgerond. Maar, dat is zo klein dat je dat met het blote oog eigenlijk weer niet ziet.


Het polijsten wordt gedaan door Shapeways, maar we houden met het ontwerpen rekening met wat er kan/moet en zeker wat NIET moet al ziten daar ook grenzen aan. Modelbouw is en blijft een compromis. Alles in eigen beheer is en optie, maar dan rijst weer de vraag...hoeveel tijd en apparatuur heb je.

Het ontwerpen en maken van de onderdelen is dus steeds een afweging van haalbare zaken. 100,0000% verkleinen vanuit 1:1 zou betekenen dat je iedere component. tot op de bout/moer, los moet maken. En dan nog.

Het assortiment wat er nu is, is nog niet voltooid. We blijven, afhankelijk van de beschikbare tijd aanvullen en verbeteren waarbij kwaliteit voorop staat. Financien zijn belangrijk, maar komen vooralsnog op de tweede plaats.
Dus nu alle onderdelen in één keer aanschaffen is niet het beste wat je kan doen. Stap voor stap meegaan met de ontwikkelingen, maar duidelijk is....er gaat een prachtig model komen en in de toekomst............ (zolang er geen bom op ons hoofd valt) ...nog veel meer moois.

en let wel, het is hobby, geen werk.

360

« Laatst bewerkt op: 23 december 2022, 11:49:31 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #6 Gepost op: 25 december 2022, 12:50:32 »
Motor en wielen zijn al in het Spoor-0 draadje behandeld, maar dat hoort natuurlijk ook hier thuis.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222305095#msg3222305095



500
« Laatst bewerkt op: 26 december 2022, 16:43:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #7 Gepost op: 25 december 2022, 17:23:37 »
Slaters heeft ook lagers voor 1/4 inch assen. Nummer 8920.
De lagergeleiders hebben helaas ze niet, (wel in spoor-0). Die moeten we zelf nog in 3D tekenen en gieten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2022, 17:02:17 »
De 22e besteld, kerstdagen er nog tussen en vandaag in huis.....de ketelbuis.





1,36x groter...




800
« Laatst bewerkt op: 28 december 2022, 17:21:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2022, 15:34:09 »
De bouw is begonnen   :D

De buis die Salomons heeft gestuurd vertoonde door de productie twee licht strepen/groeven in de lengterichting. Daar moest de draaibank en zoetvijl (kap 4) aan te pas komen. De maatvoering van de binnenkant van de buis is gelukkig 99,99% rond en ik hoefde geen "bril" te gebruiken (voor zover ook mogelijk) om te centreren. De conische buis-centre volstaat. Geluk bij een ongeluk.
Alles heb ik nu glad en de diameter is 51,9, en dat valt binnen de toleranties.
Als er buis 53x3 verkrijgbaar zou zijn heb je meer zekerheid over de maatvoering van het zelf af te draaien oppervlak, maar die maat heb ik nog niet kunnen  vinden.............


Daarna direct afplakken, want krassen wil ik voorkomen.


En dan, net zoals bij de Spoor-0 versie, de binnenkant wegslijpen tot de broekplaat er "zuigend" in past.


Passing aan de buitenkant is goed.


897
« Laatst bewerkt op: 29 december 2022, 15:37:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #10 Gepost op: 03 januari 2023, 15:33:31 »
Vandaag stonden de buffers in Spoor-1 op het 3D programma.
We zijn uitgegaan van de vorm op onderstaande foto, dus geen geconstrueerde platen met bouten aan de zichtkant. Ook geen spie. Die komen bij een volgend project.
In de huls zit een tussenschot voor het opsluiten van de veer. Schotel moet nog voorzien worden van een M2 tapje. Gat is al aanwezig. Daar komt een M2 draadeind (of afgeslepen M2 bout) in met een moertje aan de andere kant. Er is ruimrte voor een pijpsleutel. Geheel is inwendig, dus er steekt niks door de bufferbalk.
Vastzetten doe je functioneel met 4 imitatiebouten.



De steel die in de huls schuift moest wat dunner omdat anders de huls te dun werd. Conform de eisen aan de maat bij Shapeways.


en als set met van elke een ronde en platte schijf bij Shapeways. Voor 1 lok dus 2 sets bestellen.


1097
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2023, 15:42:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2023, 14:42:51 »
Voor mijn Spoor-0 en Spoor-1 modellen tegelijk..tripelkleppen.


MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2023, 22:10:18 »
Je hebt het tempo er weer goed in Frits  (y)

Zijn de spoor 1 onderdelen ook al vrijgeschakeld op Shapeways om te bestellen ?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2023, 22:14:58 »
Er wordt hard aan gewerkt. Een hele klus om alles te verschalen en te hergroeperen. De complete testrun bij Shapeways is ook nog niet volledig afgeleverd. We zijn er dus mee bezig.

De Westinghouse compound luchtpomp moet zelfs nog helemaal 3D ontworpen worden. Dat wordt een spannende met al die dunne koelribben. Die heb ik in ieder geval nodig voor de 6015 rond 1935. Staat voor komende dagen op het programma.
Inrichring machinistenhuis  moet ook nog. Zowel in 0 als in 1. Remkranen, peilglazen, vuurkistdeur, smeerpers...

De belangrijkste die nodig zijn om te beginnen met bouwen zijn binnenkort verkrijgbaar. Je hoort dat vanzelf.

@Mark, welke versie wil jij gaan maken?.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2023, 22:25:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9701
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2023, 14:56:15 »
Voor de administratie....bestelling van de assen/wielen