Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 08:59:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 08:55:59
PB models: koplopers (voorbespreking) door Ben
Vandaag om 08:36:58
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk? door Corné81
Vandaag om 08:14:00
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 08:09:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:37:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 07:21:02
Fleischmann 6052 draaischijf H0 ombouwen naar spoor N door gdh
Vandaag om 06:40:06
Marklin/Trix koploper door Daan!
Vandaag om 06:36:12
5 november Ruilbeurs De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
Vandaag om 01:54:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 00:55:58
Piko NS 2200 zwaailicht verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:36:13
Modelspoor enquete door barry1972
Vandaag om 00:24:36
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door jerrytrein
23 september 2023, 23:44:09
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
23 september 2023, 23:28:23
Beginnen met een spoorbaan door breaker
23 september 2023, 23:03:55
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door MOVisser
23 september 2023, 23:02:09
30 september en 1 oktober opendeurdagen De Zwitserse Treinclub door Seinhuis
23 september 2023, 22:46:03
Raadplaatje door Rody v. G.
23 september 2023, 22:32:43
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
23 september 2023, 22:11:25
Mehano Lint - Motorproblemen? door Te 2/2
23 september 2023, 21:57:24
Digitale Infodag 2023 - Zaterdag 23 september - Ermelo door Martin Domburg
23 september 2023, 21:56:27
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
23 september 2023, 21:53:36
Multimaus Error 13 door Paul67
23 september 2023, 21:36:41
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jerrytrein
23 september 2023, 21:09:17
Probleem met de Ecos besturing door Rene de Haan
23 september 2023, 21:04:12
Bauarbeiten im gange door 741230
23 september 2023, 20:58:03
Frans loodsje et cetera door Noordernet
23 september 2023, 20:30:33
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door BlauweEngel-fan
23 september 2023, 20:19:54
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
23 september 2023, 19:48:15
  

Auteur Topic: NS 6000 (in schaal 0)  (gelezen 93024 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #180 Gepost op: 12 april 2022, 16:38:50 »
Volgend dossier:
Conclusie voor de modelbouwer: per loc het tijdsbeeld bekijken.






FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #181 Gepost op: 12 april 2022, 19:29:50 »










Zo zit de constructie van de deksel bij de 3737.








20294
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 12:33:17 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #182 Gepost op: 13 april 2022, 08:46:45 »
Modelbouwers vragen altijd: "Hoe zit het met de aandrijving".

1. Motor:
Schaal-0: De Slaters motor/gearbox GB40L  past in de vurkist.  (zie tekening)
Schaal-1: GB30R-4U
Het enige wat je met de Slaters aandrijvingen hoeft te doen is het inbusje in het onderste tandwiel op de aandrijfas vast te schroeven en de motor electrisch te verbinden met de stroomafnemers. (Zie eerdere bouwprojecten).



2. Wielen:
We werken aan 100% eigen gemaakte wielen waar de vorm zeer nauw bij het origineel komt. Dat neemt nog wel enige tijd. Qua prijs kan ik daar nog niet veel over zeggen, maar voor een dubbeltje.......
Maar natuurlijk heeft Slaters ook Schaal-0 wielen in zijn assortiment.

Je kan voor de Schaal-0 versie ook de gegoten wielen in  1:45 van Mark Wood gebruiken. Die moeten dan nog wel electrisch geisoleerd worden en het loopvlak afwerken. Maar het is een optie.




Voor Schaal-1 kan je gebruik maken van de wielen die Mark Wood heeft voor de 3700 (zusterloc van de 6000)
[

Voor de Schaal-1 versie kan je ook van Slaters gebruik maken.




20403
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 08:49:35 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #183 Gepost op: 13 april 2022, 10:49:48 »
Nog even treug naar de positie van de watertanks, maar dan nu specifiek aan de linkerkant.

Hier zie je de watertank, zonder leidingen er op. 1913


Vanaf zeker 1924 zie je locs MET een dikke buis over en voor de watertank.
Dat kan eigenlijk niks anders zijn dan de stoomverwarming, maar die is dus kennelijk verplaatst. In de beschikbare lijst met CW's staat er niets over vermeld. Maar toch, je ziet dat het gedaan is.


Bewijs daarvoor staat in hele kleine lettertjes op de tekening.
Alleen de vraag "waarom" is nog onbeantwoord.




Het bedieningshandwiel:


20447
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 11:56:15 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #184 Gepost op: 13 april 2022, 12:18:44 »
Het verloop van de stoomverwarmingspijpen op tekening.


Nu je het weet, zie je de pijp ook onder de voetplaat lopen.


en zo (helaas) iets beter.
De steunen voor het ondersteunen van de voorverwarmer lopen dus niet helmaal tot aan de zijkant van de voetplaat.


het verloop bij de bufferbalk van de 3737


De rest is te bedenken, ook naar de achterzijde. :D

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5639
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #185 Gepost op: 13 april 2022, 19:10:08 »
#FritsT:  nav #181 en de doorsnede tekening van de klinknagel.

Wellicht bekend.
De klinknagel begint met de vorm volgens de tekening gladde schacht en dan een ronde kop.
Deze wordt gloeiende verhit en in het gat ingebracht.
Dan wordt de schacht zijde ook rond geslagen mbv gereedschap. Dus er wordt twee zijdig gewerkt.
In jouw tekening zal de nagel vanuit de watertank in het gat gestoken zijn en dan van buitenaf beslagen zijn.

De sterkte van de verbinding wordt verkregen tijdens het afkoelen van de klinknagel.
De schacht wordt korter, beide ronde koppen bewegen zich naar elkaar toe en zetten zo de tussenliggende platen onder druk.
Er ontstaat nu zoveel wrijving dat er een behoorlijke plaatsterkte verkregen wordt.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten oktober sta ik er weer. Ook met N-schaal

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #186 Gepost op: 13 april 2022, 21:09:57 »
@Ronald,
Ging mij er om dat je ziet dat er bovenop de watertank van het model ook klinknagels te zien moeten zijn. Aan de binnenkant van het model ......zullen we dat maar vergeten.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 21:59:40 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5483
  • Team Mitropa
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #187 Gepost op: 14 april 2022, 00:41:51 »
Spoor 0 wielen is dus nog wel een dingetje  ;D
Geen plug and play bij Slaters.

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #188 Gepost op: 14 april 2022, 06:29:49 »
Bij slaters hief je alleen maar het schroefje vast te zetten op de as, dus wel plug en schroef......

Alleen de eventuele naar eigen keuze, binnenliggend drijfwerk moet je wel de zaag in een as zetten, maar dat lukt wel.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #189 Gepost op: 14 april 2022, 15:24:51 »
Heel handig bij het omreken van inches, feet naar millimeters
https://www.rapidtables.com/convert/length/cm-to-feet-inch.html?cm=

Dit kan je voor Schaal-0 gebruiken.



Maat bijna goed, alleen 1 spaakje teveel. Heb je keuze?



moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #190 Gepost op: 14 april 2022, 18:21:17 »
Volgens mij is de slaters 7869M een goede met 40,25mm
Is vergeleken met de 41mm een kleine afwijking, wel 18 spaaks


Cor

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #191 Gepost op: 15 april 2022, 10:32:51 »
Een mysterie..GROOT mysterie.  Wie heeft een idee of zelfs de oplossing?

Om dit ding op het dak gaat het. Zit symmetrisch links en rechts en alleen aan de voorkant.
Dit is een foto vanaf de rechter zijde.


Je ziet het al zitten op de fabrieksfoto van 1913.
Linkerzijde: Je ziet TWEE doorvoeren. De bovenste is de stoomverwarming, maar de onderste.....


Dit is de enige tekening waar je ze op ziet, maar .......................
Al die ronde gaten in de voorzijde van het machinitenhuis zijn ventilatiegaten voor het ventilatieluik dat ALLEEN in het plafond zit. Het dak is verder dicht.


Op tekeningen van het interieur zie je niks.


Op een foto van het interieur zie ik ook niks.


20925
« Laatst bewerkt op: 15 april 2022, 10:36:31 door FritsT »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #192 Gepost op: 15 april 2022, 16:00:42 »
Frits,

De binnenkant van de cabine is met hout bekleed. Zou het ontwaseming kunnen zijn van de ruimte tussen dak en 'plafond'?
Mvg.

Cor

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #193 Gepost op: 15 april 2022, 16:18:04 »
De achterwand heeft dezelfde gaten als de voorwand (zie foto post 131). Pijpje is dus niet voor ventilatie mach.huis. Raadsel blijft.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 8877
    • nulpunt
Re: NS 6000 (in schaal 0)
« Reactie #194 Gepost op: 02 mei 2022, 18:40:51 »
Weer even terugkomen op de hijsdrdriehoeken.. ;D

Bij de chech en dubbel check in de ontwerpfase is duidelijk geworden dat er verschil zit in de hijsdriehoeken aan voor- en achterzijde. Nu zeggen we....hadden we kunnen weten, maar kwartje was nog niet gevallen.

Met wat fotoshop zie je het.
Ik heb een deel van het achterste draaistel (in het rode kader) naast die van het voorste draaistel gezet. De groene lijn loopt horizontaal door het hart van beide wielen. Maar je ziet ook dat de twee gele lijnen (onderkant frameplaat) verschoven zitten tov elkaar.  Dat impliceert weer dat de ene hijsdriehoek de ander niet is.
Nu dat duidelijk is geworden kunnen de maten worden bepaald en kan het 3D tekenwerk van start gaan.



21657
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2022, 18:43:23 door FritsT »